1)

HALACHOS THAT WILL NOT APPLY UNTIL MASHI'ACH

אמר רבא (דף מה,א) הלכתא למשיחא
(a)

Objection (Rava (Tosfos' text - Rav Yosef)): This has no practical application until Mashi'ach will come and the Mikdash will be rebuilt!

א"ל אביי אלא מעתה כל שחיטת קדשים לא לתני הלכתא למשיחא הוא
1.

Counter-question (Abaye): If so, we should not learn Zevachim at all, the laws will not apply until Mashi'ach comes!

אלא דרוש וקבל שכר
2.

Answer (Abaye): It is a Mitzvah to learn Zevachim, like every other part of Torah (whether or not it applies today). We receive reward for doing so;

ה"נ דרוש וקבל שכר
(b)

Answer (Abaye): The same applies to Rav Nachman's teaching!

הכי קאמינא לך הלכתא למה לי לישנא אחרינא א"ל הלכה קאמינא:
(c)

Clarification (Rava): I agree that we should learn and understand the opinions in the Mishnayos, but why should we decide the Halachah?! (R. Chayim in Tosfos - Pigul will not apply when Mashi'ach comes, for everyone will be a Tzadik; Ramah (Sanhedrin 51b) - Eliyahu and his Beis Din will decide the Halachos that will apply then!)

2)

KODSHIM OF NOCHRIM

(משנה) קדשי <עובדי כוכבים> {גוים} אין חייבין עליהן משום פיגול נותר וטמא והשוחטן בחוץ פטור דברי רבי שמעון
(a)

(Mishnah - R. Shimon): One is not liable for Pigul, Nosar and Tamei of Kodshim of Nochrim. One who slaughters them outside the Mikdash is exempt;

רבי יוסי מחייב:
(b)

R. Yosi says, he is liable.

ת"ר קדשי <עובדי כוכבים> {גוים}
(c)

(Gemara - Beraisa - R. Shimon (Tosfos and Shitah Mekubetzes - this Tana is anonymous, i.e. Chachamim): The following apply to Kodshim of Nochrim:

לא נהנין ולא מועלין
1.

One may not benefit from them. One who benefited from them did not transgress Me'ilah;

ואין חייבין עליהן משום פיגול נותר וטמא
2.

One is not liable for them for Pigul, Nosar and Tamei;

ואין עושין תמורה
3.

Temurah does not apply to them;

ואין מביאין נסכים אבל קרבנן טעון נסכים דברי רבי שמעון
4.

Nochrim may not bring just Nesachim, but Nesachim must be brought with their Korbanos.

אמר רבי יוסי רואה אני בכולן להחמיר שנאמר בהן לה'
(d)

R. Yosi is stringent concerning all of these, for it says "la'Shem" (to include Nochrim);

בד"א בקדשי מזבח אבל בקדשי בדק הבית מועלין בהן:
(e)

This applies to Kodshei Mizbe'ach, but Me'ilah applies to Kodshei Bedek ha'Bayis (Rashi - this is according to the first Tana; Shitah Mekubetzes - R. Shimon agrees that Me'ilah applies to Kodshei Bedek ha'Bayis).

לא נהנין ולא מועלין:
(f)

(Beraisa): One may not benefit from them. One who benefited did not transgress Me'ilah.

לא נהנין מדרבנן
(g)

One may not benefit from them mid'Rabanan;

ולא מועלין דגמר מעילה חט חט מתרומה
1.

Me'ilah does not apply to them. We learn this from a Gezerah Shavah "Chet-Chet" from Terumah;

דבתרומה כתיב בני ישראל ולא <עובדי כוכבים> {גוים}:
2.

Regarding Terumah it says "Bnei Yisrael" to teach that it does not apply to Nochrim.

ואין חייבין עליו משום פיגול נותר וטמא:
(h)

(Beraisa): One is not liable for them for Pigul, Nosar and Tamei.

מ"ט דאתי פיגול עון עון מנותר ואתי נותר חילול חילול מטומאה
(i)

We learn Nosar from a Gezerah Shavah "Chilul-Chilul" from Tum'ah, and Pigul from a Gezerah Shavah "Avon-Avon" from Nosar;

ובטומאה כתיב בני ישראל ולא <עובדי כוכבים> {גוים}:
1.

Regarding Tum'ah it says "Bnei Yisrael", to exclude Nochrim.

ואין עושין תמורה:
(j)

(Beraisa): Temurah does not apply to them.

מאי טעמא
(k)

Question: What is the reason?

דאיתקש תמורה למעשר בהמה ומעשר בהמה איתקש למעשר דגן
(l)

Answer #1: A Hekesh equates Ma'aser Behemah to Ma'aser Dagan, and a Hekesh equates Temurah with Ma'aser Behemah;

ובמעשר דגן כתיב בני ישראל ולא <עובדי כוכבים> {גוים}
1.

Regarding Ma'aser of Dagan (grain), it says "Bnei Yisrael" to exclude Nochrim.

וכי דבר הלמד בהיקש חוזר ומלמד בהיקש
2.

Question: Can something learned from a Hekesh (Ma'aser Behemah) teach about something else (Temurah) through another Hekesh (regarding Kodshim)?!

מעשר דגן חולין הוא
3.

Answer: Ma'aser Degen is Chulin.

הניחא למאן דאמר בתר מלמד אזלינן
4.

Question: This is like the opinion that it depends on the source we learn from (whether it is Chulin or Kodshim);

אלא למ"ד בתר למד אזלינן מאי איכא למימר
i.

But according to the opinion that it depends on the matter we learn, how can we answer?

אלא מעשר בהמה חובה שאין קבוע לה זמן הוא וחובה שאין לה זמן קבוע ישראל מייתו <עובדי כוכבים> {גוים} לא מייתו:
(m)

Answer #2: Ma'aser Behemah is an obligation (without a fixed time to bring it). Nochrim bring only Nedarim and Nedavos (voluntary Korbanos);

ואין מביאין נסכים:
(n)

(Beraisa): Nochrim may not bring (just) Nesachim.

תנו רבנן (במדבר טו) אזרח אזרח מביא נסכים ואין <העובד כוכבים> {הגוי} מביא נסכים
(o)

(Beraisa): "Ezrach" teaches that only a Yisrael brings Nesachim;

יכול לא תהא עולתו טעונה נסכים
1.

Suggestion: Perhaps the Olah of a Nochri does not require Nesachim!

ת"ל ככה:
2.

Rejection: "Kachah" (it requires Nesachim).

אמר רבי יוסי רואה אני בכולן להחמיר בד"א בקדשי מזבח כו':
(p)

(Mishnah - R. Yosi): I am stringent about all of these... this applies to Kodshei Mizbe'ach...

מ"ט
(q)

Question: What is his reason?

קסבר כי גמרה מעילה חט חט מתרומה דומיא דתרומה דקדישא קדושת הגוף אבל קדושת בדק הבית דקדושת דמים לא
(r)

Answer: He learns from a Gezerah Shavah "Chet-Chet" from Terumah, which is Kedushas ha'Guf (and it does not apply to Nochrim), but Kodshei Bedek ha'Bayis (monetary Kedushah) applies to Nochrim.

3)

RITZUY OF KORBANOS OF NOCHRIM

ת"ר דם שנטמא וזרקו בשוגג הורצה
(a)

(Beraisa): If blood became Tamei and Zerikah was done b'Shogeg, Hurtzah (the Korban is acceptable);

45b----------------------------------------45b
(דף מה,ב) במזיד לא הורצה
1.

If it was b'Mezid, it is not Meratzeh;

בד"א ביחיד אבל בציבור בין בשוגג בין במזיד הורצה
(b)

This applies to an individual, but a Korban Tzibur is Hurtzah even b'Mezid;

<ובעובדי כוכבי'> {ובגוים} בין בשוגג ובין במזיד לא הורצה
1.

Regarding a Nochri, even b'Shogeg it is not Meratzeh.

אמרוה רבנן קמיה דרב פפא כמאן
(c)

Question (Chachamim): Who is the Tana of the Mishnah?

דלא כרבי יוסי דאי רבי יוסי האמר בכולן אני רואה להחמיר
(d)

Answer #1: It is not R. Yosi. He is stringent to consider Korbanos of Nochrim like those of Yisrael in all respects!

אמר להו רב פפא אפי' תימא רבי יוסי שאני התם דאמר קרא להם להם ולא <לעובדי כוכבים> {לגוים}
(e)

Rejection #1 (Rav Papa): It is even like R. Yosi. Regarding the Tzitz (which is Meratzeh) it says "LaheM" - for Yisrael, but not for Nochrim.

אמר ליה רב הונא בריה דרב נתן לרב פפא אלא מעתה (ויקרא כב) אשר הם מקדישים ה"נ הם ולא <עובדי כוכבים> {גוים}
(f)

Objection (Rav Huna brei d'Rav Noson): If so, you should also expound "Asher Hem Makdishim" to exclude Nochrim!

אלא אמר רב אשי אמר קרא (שמות כח) לרצון להם <ועובדי כוכבים> {וגוים} לאו בני הרצאה נינהו:
(g)

Rejection #2 (Rav Ashi): It says "l'Ratzon Lahem" - Hash-m is pleased with Yisrael, but not with Nochrim.

4)

TO WHAT DO NOSAR AND TAMEI APPLY?

(משנה) דברים שאין חייבים עליהם משום פיגול חייבין עליהן משום נותר ומשום טמא חוץ מן הדם
(a)

(Mishnah): Nosar and Tamei apply to (all) Kodshim, (even) to which Pigul does not apply, except for blood;

ר' שמעון מחייב בדבר שדרכן לאכול
(b)

R. Shimon said (just before he died), one is liable for things that are normally eaten;

אבל העצים והלבונה והקטורת אין חייבין עליו משום טומאה:
1.

One is exempt for eating b'Tum'ah wood, frankincense or Ketores.

ת"ר יכול לא יהו חייבין משום טומאה אלא על דבר שיש לו מתירין בין לאדם בין למזבח ודין הוא
(c)

(Gemara - Beraisa) Suggestion: Perhaps one is liable for eating b'Tum'ah only something that has Matirim to people or the Mizbe'ach. A Kal va'Chomer supports this!

ומה פיגול שהוא בקביעה ובידיעה אחת ולא הותר מכללו אין חייבין עליו אלא על דבר שיש לו מתירין בין לאדם בין למזבח
1.

One who ate Pigul (b'Shogeg) must bring a Chatas Behemah (even if he is poor), he is liable even if he never knew (that it was Pigul before he ate it), and Pigul is never permitted. Even so, it applies only to something that has Matirim;

טומאה שהיא בעולה ויורד ובשתי ידיעות והותרה מכללה אינו דין שאינו חייב אלא על דבר שיש לו מתירין בין לאדם בין למזבח
i.

The Korban for Tum'ah (a Tamei who ate Kodshim b'Shogeg) is Oleh v'Yored (a poor person brings a bird), one is liable only if he knew that he was Tamei (and later forgot), it is sometimes permitted (if most of the Tzibur is Tamei, they eat Korban Pesach b'Tum'ah). All the more so, it should apply only to something that has Matirim!

ת"ל (ויקרא כב) אשר הם מקדישים לי
(d)

Rejection: "Asher Hem Makdishim Li" (includes all Kodshim regarding Tum'ah).

יכול מיד
(e)

Suggestion: Perhaps one is liable for them (for Tum'ah) from the moment they became Hekdesh!

ת"ל (ויקרא כב) יקרב
(f)

Rejection: "Yikrav" (this will be explained);

אמר ר"א וכי יש נוגע שהוא חייב
1.

Question (R. Eliezer): Is one Chayav Kares just for (Kiruv (coming close), i.e.) touching Kodshim?! (Surely, one is liable only for eating!)

אלא מה ת"ל יקרב בהוכשר [בשר] ליקרב הכתוב מדבר
2.

Answer: Rather, the verse discusses Kodshim that became permitted:

הא כיצד יש לו מתירין משיקרבו מתירין
i.

If it has Matirim, this is after the Matirim were offered;

אין לו מתירין משיקדש בכלי
ii.

If it has no Matirim, this is after it was put in a Keli Shares.

אשכחן טומאה נותר מנלן
(g)

Question: This is the source for Tum'ah. What is the source for Nosar?

אתי חילול חילול מטומאה
(h)

Answer: We learn Nosar from a Gezerah Shavah "Chilul-Chilul" from Tum'ah.

ולילף עון עון מפיגול
(i)

Question: Why don't we learn from a Gezerah Shavah "Avon-Avon" from Pigul (that it applies only to something with Matirim)?

מסתברא מטומאה הוי ליה למילף שכן גז"ל סימן
(j)

Answer #1: It is more reasonable to learn from Tum'ah, for this resembles Nosar regarding GeZeL (an acronym for Guf (a Pesul of the Kodshim or person, as opposed to Pigul, which is a Pesul of intent), Zerikah (does not cause Tamei or Nosar, but it causes Pigul) and KuLo (Tamei and Nosar need not take effect on the entire Korban, Pigul always does - Tosfos; Rashi - 'Lamed' stands for ChiLul, the Gezerah Shavah between Nosar and Tum'ah).)

אדרבה מפיגול הוה ליה למילף
(k)

Objection: It is more reasonable to learn from Pigul, for this resembles Nosar in more respects:

שכן נותר ציץ טהור בזמן קרב והני נפישן
1.

Neither (Nosar or Pigul) is ever permitted (text of Rashi and Tzon Kodoshim), the Tzitz is not Meratzeh for them, they do not pertain to Tum'ah, the Isurim are due to time, and the Isurim pertain only to the meat (whereas Tum'ah applies to one who offers or eats it)!

אלא מדתני לוי
(l)

Answer #2: We learn from Levi's Beraisa;

דתני לוי מנין שאף בפסול זמן הכתוב מדבר
1.

(Levi - Beraisa) Question: What is the source that the verse that forbids Kodshim b'Tum'ah applies also to what is disqualified due to time (Nosar)?

ת"ל (ויקרא כב) ולא יחללו את <קדשי בני ישראל> [שם קדשי אשר הם מקדישים לי] (דף מו,א) בשני חילולין הכתוב מדבר אחד פסול נותר ואחד פסול טומאה:
2.

Answer: "V'Lo Yechalelu..." alludes to two Chilulim (desecrations through eating), Nosar and Tum'ah.