1)

WHAT DO WE LEARN FROM V'DAM ZEVACHECHA YISHAFECH?

והאי להכי הוא דאתא האי מיבעי ליה לכדתניא
(a)

Question: This verse teaches something else!

(דף לז,א) מנין לכל הדמים שטעונים מתן דם ליסוד
1.

(Beraisa) Question: What is the source that leftover blood of all Korbanos is poured on the Yesod?

ת"ל ודם זבחיך ישפך
2.

Answer: "V'Dam Zevachecha Yishafech".

נפקא ליה מדרבי
(b)

Answer: Our Tana (i.e. of Beraisa #1) learns that like Rebbi does.

דתניא רבי אומר (ויקרא ה) והנשאר בדם ימצה שאין ת"ל בדם ומה ת"ל בדם לפי שלא למדנו אלא לניתנין מתן ד' שטעונין מתן דמים ליסוד שאר דמים מנין ת"ל והנשאר בדם ימצה
1.

(Beraisa - Rebbi): The Torah explicitly taught that extra blood of a Chatas is poured on the Yesod;

שאין ת"ל בדם ומה ת"ל בדם
2.

Question: Why does the Torah say "Veha'Nish'ar ba'Dam Yimatzei"?

לימד על כל הדמים שטעונין מתן דמים ליסוד
3.

Answer: This is the source regarding other Korbanos.

ואכתי להכי הוא דאתא מיבעי ליה לכדתניא
(c)

Question: Still, "v'Dam Zevachecha..." teaches something else!

מנין לניתנין בזריקה שנתנן בשפיכה יצא
1.

(Beraisa): Question: What is the source that Shefichas (pouring) blood on the Mizbe'ach is Mechaper, even when the Torah said to be Zorek (throw) it?

ת"ל ודם זבחיך ישפך
2.

Answer: "V'Dam Zevachecha Yishafech".

סבר לה כר' עקיבא דאמר לא זריקה בכלל שפיכה ולא שפיכה בכלל זריקה
(d)

Answer: Our Tana holds like R. Akiva, who says that pouring is not considered Zerikah, and Zerikah is not considered pouring.

דתנן ברך ברכת הפסח פטר את של זבח של זבח לא פטר את הפסח דברי רבי ישמעאל
1.

(Mishnah - R. Yishmael): If one blessed for the Mitzvah of eating Korban Pesach, he need not bless for eating the Zevach (a Shelamim eaten with Pesach). If he blessed for the Zevach, he must bless also for the Pesach.

i.

(We are thinking that this is because the Torah requires Shefichah for Pesach, and Shefichah is valid for Shelamim, regarding which it says Zerikah, but Zerikah is not valid for Pesach.)

רבי עקיבא אומר לא זו פוטרת זו ולא זו פוטרת זו
2.

R. Akiva says, neither Berachah exempts the other Korban.

אכתי להכי הוא דאתא מיבעי ליה לכדתניא
(e)

Question: Still, "v'Dam..." teaches something else!

ר' ישמעאל אומר מתוך שנאמר (במדבר יח) אך בכור שור או בכור כשב או בכור עז וגו' למדנו לבכור שטעון מתן דמים ואימורים לגבי מזבח
1.

(Beraisa #2 - R. Yishmael): "Ach Bechor Shor (...Damam Tizrok...)" teaches that one must put the blood and Eimurim of a Bechor on the Mizbe'ach;

מעשר ופסח מנין
i.

Question: What is the source for Ma'aser (Behemah) and Pesach?

תלמוד לומר ודם זבחיך ישפך
ii.

Answer: "V'Dam Zevachecha Yishafech."

סבר לה כר' יוסי הגלילי
(f)

Answer: Our Tana holds like R. Yosi ha'Galili, who learns this from a different verse.

דתניא רבי יוסי הגלילי אומר דמו לא נאמר אלא דמם חלבו לא נאמר אלא חלבם לימד על בכור מעשר ופסח שטעון מתן דמים ואימורין לגבי מזבח
1.

(Beraisa - R. Yosi ha'Galili): It does not say 'Damo' and 'Chelbo', rather, "Damam" and "Chelbam" (plural, their blood and Chelev). This teaches that the blood and Eimurim of Ma'aser and Pesach is put on the Mizbe'ach.

ורבי ישמעאל האי קרא מפיק ליה להכי ומפיק ליה להכי
(g)

Question: In Beraisa #2, R. Yishmael used "v'Dam Zevachecha..." to teach about Ma'aser and Pesach. In the Mishnah, he (presumably) uses it to teach that pouring is considered Zerikah!

תרי תנאי אליבא דרבי ישמעאל
(h)

Answer: The Tana'im of the Mishnah and Beraisa argue about his opinion.

בשלמא לרבי ישמעאל דמוקים לה כוליה בבכור היינו דכתיב (במדבר יח) ובשרם יהיה לך
(i)

Question: R. Yishmael says (in Beraisa #2) that "Ach Bechor..." teaches only about Bechor. If so, we understand the next verse, "u'Vesaram Yihyeh Lach " (they are given to Kohanim);

אלא לרבי יוסי דמוקי ליה נמי במעשר ופסח מעשר ופסח בעלים אכלי ליה
1.

However, R. Yosi says that the verse alludes also to Ma'aser and Pesach. The owners eat them!

מאי ובשרם יהיה לך אחד תם ואחד בעל מום (דף לז,ב) לימד על בכור בעל מום שניתן לכהן
(j)

Answer: R. Yosi explains that the plural ("u'Vesaram") teaches that Bechor is given to a Kohen whether it is Tam or Ba'al Mum;

37b----------------------------------------37b
שלא מצינו לו בכל התורה כולה
1.

We have no other source for this (Rashi; Tosfos - we never find that a Ba'al Mum is given to a Kohen).

ורבי ישמעאל נפקא ליה מלך יהיה דסיפא
2.

R. Yishmael learns this from the end of the verse "Lecha Yihyeh."

בשלמא לר' יוסי הגלילי דמוקי ליה נמי במעשר ופסח היינו דכתיב (במדבר יח) לא תפדה <כי> קדש הם הם קריבין ואין תמורתן קריבה
(k)

R. Yosi says that the verse applies also to Ma'aser and Pesach, so "Lo Sifdeh Kodesh Hem" teaches that they are offered, but Temuros of them are not.

דתנן תמורת בכור ומעשר הן וולדן וולד ולדן עד סוף כל העולם הרי הן כבכור ומעשר ויאכלו במומן לבעלים
1.

(Mishnah): Temurah of a Bechor or Ma'aser, or descendants of one of these (for any number of generations) is like Bechor and Ma'aser. The owner eats it like Chulin after it gets a Mum;

ותנן אמר רבי יהושע שמעתי שתמורת פסח קריבה ותמורת פסח אינה קריבה ואין לי לפרש
2.

(Mishnah - R. Yehoshua): Sometimes Temurah of a Pesach is offered, and sometimes it is not. I do not know when it is offered.

אלא לרבי ישמעאל דמוקי ליה כוליה בבכור מעשר ופסח דלא קריבה תמורתן מנא ליה
(l)

Question: R. Yishmael says that the verse discusses only Bechor. What is his source that Temuros of Ma'aser and Pesach are not offered?

מעשר גמר עברה עברה מבכור
(m)

Answer - part 1: He learns Ma'aser from a Gezerah Shavah "Avarah-Avarah" from Bechor;

פסח בהדיא כתב ביה
(n)

Answer - part 2: Verses teach about Pesach;

כשב מה ת"ל אם כשב לרבות תמורת הפסח אחר הפסח שתקרב שלמים
1.

"Im Kesev" includes Temuras Pesach. It is offered for a Shelamim after Pesach.

יכול אף לפני הפסח כן
2.

Suggestion: Perhaps it is offered even before Pesach!

ת"ל הוא
3.

Rejection: "Hu" (teaches that Pesach is offered, but its Temurah is not).

וכל הנך תנאי דמפקי ליה להאי דם זבחיך ישפך לדרשא אחרינא האי כל הניתנין על מזבח החיצון שנתנן מתנה אחת שכיפר מנא להו
(o)

Several Tana'im expounded "v'Dam Zevachecha..." differently. What is their source that one Zerikah of blood on the Mizbe'ach is Mechaper?

סברי להו כבית הלל דאמרי אף חטאת שנתנה מתנה אחת כיפר וילפינן כולהו מחטאת:
(p)

Answer: They hold like Beis Hillel, who say that one Zerikah suffices for Chatas (like we will learn soon), and learn other Korbanos from Chatas.

2)

EXPOUNDING MIKRA AND MASORES

והחטאת שתי מתנות:
(a)

(Mishnah - Beis Shamai): Two Zerikos of the blood of a Chatas are Mechaper.

אמר רב הונא מ"ט דב"ש (ויקרא ד) קרנות קרנות קרנות
(b)

(Rav Huna): Beis Shamai learn from the three times it says (to put blood on the) "Keranos" (top corners of the Mizbe'ach);

הרי כאן שש
1.

Each is pronounced Keranos (plural, teaching two), making a total of six;

ארבעה למצוה ושתים לעכב
2.

There are only four Keranos. The extra two teach that two Zerikos are Me'akev.

ובית הלל
(c)

Question: What is Beis Hillel's reason?

קרנת קרנת קרנות הרי כאן ארבע
(d)

Answer #1: Beis Hillel expound Mesores (according to the way words are written). Two of the three 'Keranos' are written without a 'Vov', suggesting Karnas (singular), therefore, the total is four;

שלש למצוה ואחת לעכב
1.

One Zerikah is Me'akev, and the other three are l'Chatchilah.

ואימא כולהו למצוה
2.

Suggestion: Perhaps all four are only l'Chatchilah?

כפרה בכדי לא אשכחן
3.

Rejection: We never find that a Korban is acceptable without any Zerikah.

ואיבעית אימא היינו טעמא דבית הלל אהני מקרא ואהני מסורת
(e)

Answer #2: Beis Hillel consider both Mesores and Mikra (the way words are pronounced);

אהני מקרא לטפויי חדא
1.

We do not learn only four, for the Mikra suggests six;

ואהני מסורת לבצורי חדא
2.

We do not learn six, for the Mesores suggests only four;

3.

(We consider it as if five are written. There are only four Keranos, so the extra one teaches that one Zerikah is Me'akev.)

אלא מעתה (דברים ו) לטטפת (דברים יא) לטטפת (שמות יג) לטוטפות הרי כאן ארבע אהני קרא ואהני מסורת
(f)

Question: If so, Beis Hillel should expound "Totafos (Tefilin)" similarly. Two are written without a 'Vov', and one with a Vov;

חמשה בתי בעי למיעבד
1.

They should require five compartments in the head Tefilin!

סבר לה כר' עקיבא דאמר
(g)

Answer: They hold like R. Akiva, who says that the word itself means four:

טט בכתפי שתים פת באפריקי שתים
1.

'Tat' means two in Katfi (a language). 'Fos' means two in Afriki.

אלא מעתה (ויקרא כג) בסכת בסכת בסוכות אהני מקרא ואהני מסורת
(h)

Question: Beis Hillel should expound "Sukos" similarly. Two are written without a 'Vov', and one with a Vov;

חמשא דפנתא בעי למיעבד
1.

They should require five walls in a Sukah!