1)

A ZAR INVALIDATES THE AVODAH

דבי רבי ישמעאל תנא אתיא בק"ו מבעל מום מה בעל מום שאוכל אם עבד חילל (דף טז,א) זר שאינו אוכל אינו דין שאם עבד חילל
(a)

Answer #2 (Tana d'Vei R. Yishmael): We learn a Kal va'Chomer from a Ba'al Mum (blemished Kohen). A Ba'al Mum may eat Kodshei Kodoshim, but he is Mechalel Avodah. A Zar may not eat Kodshei Kodoshim, all the more so he is Mechalel Avodah!

מה לבעל מום שכן עשה בו קרב כמקריב
(b)

Question: We cannot learn from a Ba'al Mum, for this Pesul (disqualification) applies even to the Korbanos themselves!

טמא יוכיח
(c)

Answer #1: A Tamei Kohen proves that this is not the reason (Tum'ah does not apply to (living) Korbanos, yet a Tamei Kohen is Mechalel Avodah.)

מה לטמא שכן מטמא
(d)

Question: We cannot learn from a Tamei, since he makes Tamei what he touches!

בעל מום יוכיח
(e)

Answer: A Ba'al Mum proves that this is not the reason!

וחזר הדין לא ראי זה כראי זה ולא ראי זה כראי זה הצד השוה שבהן שמוזהרין ואם עבדו חיללו אף אני אביא זר שהוא מוזהר ואם עבד חילל
(f)

Conclusion: Each has its own stringency. The Tzad ha'Shavah of (a Ba'al Mum and Tamei) is that they are commanded not to serve, and they are Mechalel Avodah. Also a Zar is commanded not to serve, and he is Mechalel Avodah.

מנלן דמוזהר
1.

Question: What is the source that a Zar is commanded not to serve?

אי מוינזרו
i.

Suggestion: "...Va'Yinazru mi'Kodshei Bnei Yisrael..." (as we expounded above).

חילול בגופיה כתיב ביה
ii.

Rejection: If (Tana d'Vei R. Yishmael holds that) the verse forbids a Zar to serve, it also teaches that he is Mechalel Avodah (it says "v'Lo Yechalelu." If so, the Kal va'Chomer is not needed)!

אלא (במדבר יח) מוזר לא יקרב אליכם
2.

Answer: He learns from "v'Zar Lo Yikrav Aleichem".

איכא למיפרך מה להצד השוה שבהן שכן לא הותרו בבמה
(g)

Question: We cannot learn from a Ba'al Mum and a Tamei. Both of those are forbidden to serve on a Bamah (even when Bamos are permitted), but a Zar is not!

לא תימא טמא יוכיח אלא אימא אונן יוכיח
(h)

Answer #2 (to Question (b)): We do not use a Tamei to answer the question from Ba'al Mum, rather, an Onen.

מה לאונן שכן אסור במעשר
(i)

Question: We cannot learn from an Onen. He is forbidden to eat Ma'aser (but a Zar is permitted)!

[בעל מום] יוכיח וחזר הדין לא ראי זה כראי זה הצד השוה שבהן שמוזהרין כו'
(j)

Answer: A Ba'al Mum may eat Ma'aser. We learn from the Tzad ha'Shavah of a Ba'al Mum and Onen. They are commanded not to serve, and they are Mechalel Avodah. The same applies to a Zar.

ה"נ לפרוך מה להצד השוה שבהן שכן לא הותרו בבמה
(k)

Question: Still, we cannot learn from these, for they may not serve on a Bamah!

מתקיף לה רב סמא בריה דרבא ומאן לימא לן דאונן אסור בבמה דלמא שרי בבמה
1.

Question (Rav Sama brei d'Rava): What is the source that an Onen may not serve on a Bamah? Perhaps he is permitted!

רב משרשיא אמר אתיא ק"ו מיושב
(l)

Answer #3 (to Question 3:d, 15b - Rav Mesharshiya): We learn that a Zar is Mechalel Avodah from a Kal va'Chomer from someone sitting:

מה יושב שאוכל אם עבד חילל זר שאינו אוכל אינו דין שאם עבד חילל
1.

Someone sitting may eat Kodshei Kodoshim, but he is Mechalel Avodah. A Zar may not eat Kodshei Kodoshim, all the more so he is Mechalel Avodah!

מה ליושב שכן פסול לעדות
(m)

Question: We cannot learn from someone sitting. He cannot testify!

מיושב ת"ח
(n)

Answer: We learn the Kal va'Chomer from a sitting Chacham. (He may testify.)

מה לשם יושב שכן פסול לעדות
(o)

Question: We can still challenge this. Sitting is a Pesul regarding testimony (even if it does not apply to a Chacham)!

שם יושב לא פריך
(p)

Answer #1: Rav Mesharshiya does not consider that to be a challenge.

ואם ת"ל פריך אתיא מיושב ומחדא מהנך
(q)

Answer #2: It is a challenge. He learns from a Tzad ha'Shavah of a sitting Chacham and a Ba'al Mum, Tamei or Onen.

ויושב דכשר בבמה מנלן
(r)

Question: We must say that one may serve on a Bamah while sitting. (If not, we cannot learn from the Tzad ha'Shavah, since all the sources in the Tzad ha'Shavah may not serve on a Bamah.) What is the source of this?

אמר קרא (דברים י) לעמוד לפני ה' לשרתו לפני ה' ולא לפני במה:
(s)

Answer: "La'amod Lifnei Hash-m Leshareso" - only in front of Hash-m (in the Mikdash) one must stand. One may serve on a Bamah while sitting.

2)

AN ONEN INVALIDATES THE AVODAH

אונן:
(a)

(Mishnah): An Onen...

מנלן
(b)

Question: What is the source of this?

דכתיב ומן המקדש לא יצא ולא יחלל
(c)

Answer #1 "(If the Kohen Gadol is an Onen,) u'Min ha'Mikdash Lo Yetzei v'Lo Yechalel";

הא אחר שלא יצא חילל
1.

Inference: If a regular Kohen did Avodah when he was an Onen, he is Mechalel Avodah.

רבי אלעזר אמר מהכא (ויקרא י) הן הקריבו אני הקרבתי מכלל דאי אינהו אקריב שפיר אישתרוף
(d)

Answer #2 (R. Elazar): (Moshe asked Aharon why the Chatas of Rosh Chodesh was burned. He answered "Hen ha'Yom Hikrivu (did they offer it?!" Nadav and Avihu had died that day, so Aharon and his sons were Onenim. Had his sons (regular Kohanim) offered it, this would have disqualified it.)

ורבי אלעזר מאי טעמא לא אמר מומן המקדש לא יצא אמר לך מי כתיב הא אחר שלא יצא חילל
1.

R. Elazar did not learn from "u'Min ha'Mikdash Lo Yetzei..." for it does not say that a regular Kohen who is an Onen is Mechalel Avodah (and he does not make the above inference);

ואידך מ"ט לא אמר מהן הקריבו קסבר מפני טומאה נשרפה
2.

The first opinion did not learn from "Hen ha'Yom Hikrivu..." because he holds that the Chatas was burned because it became Tamei. ("Hen ha'Yom" explains why it was not eaten earlier, because no Onen may eat Kodshim. It does not allude to Avodah of Onenim).

דבי רבי ישמעאל תנא אתיא בק"ו מבעל מום
(e)

Answer #3 (Tana d'Vei R. Yishmael): We learn from a Kal va'Chomer from a Ba'al Mum:

ומה (דף טז,ב) בעל מום שאוכל אם עבד חילל אונן שאין אוכל אינו דין שאם עבד חילל
1.

A Ba'al Mum can eat Kodshim, yet he is Mechalel Avodah. An Onen may not eat Kodshim, all the more so he is Mechalel Avodah!

16b----------------------------------------16b
מה לבעל מום שכן עשה בו קריבין כמקריבין
(f)

Question: We cannot learn from a Ba'al Mum, for this Pesul applies even to the Korbanos themselves!

זר יוכיח
(g)

Answer: A Zar proves that this is not the reason. (Zarus does not apply to Korbanos, yet a Zar is Mechalel Avodah.)

מה לזר שכן אין לו תקנה
(h)

Question: We cannot learn from a Zar, for he will never become Kosher to serve!

בעל מום יוכיח
(i)

Answer: A Ba'al Mum (with a temporary blemish) proves that this is not the reason;

וחזר הדין לא ראי זה כראי זה ולא ראי זה כראי זה הצד השוה שבהן שהן מוזהרין ואם עבדו חיללו אף אני אביא אונן שמוזהר ואם עבד חילל
(j)

We learn from the Tzad ha'Shavah. They are commanded not to serve, and they are Mechalel Avodah. Al/so an Onen is commanded not to serve, and he is Mechalel Avodah!

היכן מוזהר
1.

Question: What is the source that an Onen is commanded not to serve?

אילימא מומן המקדש לא יצא
i.

Suggestion: "U'Min ha'Mikdash Lo Yetzei...".

חילול בגופיה כתיב ביה
ii.

Rejection: If he holds that this verse forbids a (regular Kohen) Onen to serve, it also teaches that he is Mechalel Avodah ("... v'Lo Yechalel." If so, the Kal va'Chomer is not needed!)

אלא (ויקרא י) מהן הקריבו וקסבר מפני אנינות נשרפה
2.

Answer: He learns from "Hen ha'Yom Hikrivu" (but he does not learn from this that an Onen is Mechalel Avodah as R. Elazar did. If we had no other source that an Onen is Mechalel Avodah, we could explain that before Aharon said this verse, he had told Moshe that the Chatas was burned due to Aninus. Moshe thought he meant that Aharon' sons mistakenly offered it (and also mistakeny thought that this disqualified it). Aharon then said this verse to explain that he himself (the Kohen Gadol, who may serve in Aninus) offered it). It was burned because no Kohen could eat it. (The Tana holds that Aninus lasts until morning, and then one may not eat the Chatas.)

איכא למפרך מה להצד השוה שבהן שכן לא הותרה מכללו
(k)

Question: We cannot learn from a Ba'al Mum and a Zar, for they may never serve (whereas an Onen Kohen Gadol is permitted)!

טמא יוכיח
(l)

Answer: A Tamei proves that this is not the reason. (Even though a Tamei may offer Korbanos Tzibur (if they are not enough Tehorim), when a Tamei is forbidden, he is Mechalel Avodah.)

מה לטמא שכן מטמא הנך יוכיחו וחזר הדין כו'
(m)

Question: A Tamei can cause someone eles to be Tamei. If you say the other cases prove, we can ask the same questions.

הצד השוה שבהן שמוזהרין כו'
(n)

Answer: We learn from the Tzad ha'Shavah of all three.

ולפרוך מה להצד השוה שבהן שכן לא הותרו מכללן אצל כהן גדול בקרבן יחיד
1.

Question: They are never permitted to offer an individual's Korban (but an Onen Kohen Gadol is permitted)!

שם טומאה מיהא אישתראי
2.

Answer: It suffices that sometimes Teme'im may serve (even though this is restricted to Korbanos Tzibur).

רב משרשיא אמר אתיא בקל וחומר מיושב
(o)

Answer #4 (to Question (b) - Rav Mesharshiya): We learn that an Onen is Mechalel Avodah from a Kal va'Chomer from someone sitting;

ומה יושב שאוכל אם עבד חילל אונן שאינו אוכל אינו דין שאם עבד חילל
1.

Someone sitting may eat Kodshim, but he is Mechalel Avodah. An Onen may not eat Kodshim, all the more so he is Mechalel Avodah!

מה ליושב שכן פסול לעדות
(p)

Question: We cannot learn from someone sitting, for he cannot testify!

מיושב תלמיד חכם
(q)

Answer: We learn the Kal va'Chomer from a sitting Chacham.

מה לשם יושב שכן פסול לעדות
(r)

Question: Still, we can ask that sitting is a Pesul regarding testimony!

שם יושב לא פריך
(s)

Answer #1: Rav Mesharshiya does not consider that to be a question.

ואם תימצי לומר פריך אתיא מיושב ומחדא מהנך:
(t)

Answer #2: It is a question. He learns from a Tzad ha'Shavah of a sitting Chacham and a Ba'al Mum, Tamei or Zar.

3)

AN ONEN INVALIDATES THE AVODAH (cont.)

אונן פסול:
(a)

(Mishnah): An Onen is Mechalel Avodah.

אמר רבא לא שנו אלא בקרבן יחיד אבל בקרבן צבור מרצה
(b)

(Rava): This applies only to a Korban Yachid, but if he offered a Korban Tzibur, it is acceptable (Tosfos - but it cannot be eaten).

קל וחומר מטומאה
1.

We learn from a Kal va'Chomer from Tum'ah;

מה טומאה שלא הותרה מכללה אצל כהן גדול בקרבן יחיד הותרה אצל הדיוט בקרבן צבור אנינות שהותרה מכללה אצל כהן גדול בקרבן יחיד אינו דין שהותרה אצל כהן הדיוט בקרבן ציבור
i.

Tum'ah is not permitted to a Kohen Gadol for a Korban Yachid (if he offered it when he is Tamei, it is Pasul), but it is permitted to a regular Kohen regarding a Korban Tzibur. Aninus is permitted to a Kohen Gadol regarding a Korban Yachid, all the more so it is permitted to a regular Kohen regarding a Korban Tzibur!

מתקיף לה רבא בר אהילאי
(c)

Objection (Rabah bar Ahilai): We can make contradictory Kal va'Chomerim!

לא תותר אנינות אצל כהן גדול בקרבן יחיד מקל וחומר
1.

Aninus should be forbidden to a Kohen Gadol regarding a Korban Yachid;

ומה טומאה שהותרה אצל כהן הדיוט בצבור לא הותרה אצל כהן גדול בקרבן יחיד אנינות שלא הותרה אצל כהן הדיוט בקרבן צבור אינו דין שלא תותר אצל כהן גדול בקרבן יחיד
i.

Tum'ah is permitted to a regular Kohen regarding a Korban Tzibur, but it is forbidden to a Kohen Gadol regarding a Korban Yachid. Aninus is forbidden to a regular Kohen regarding a Korban Tzibur, all the more so it is forbidden to a Kohen Gadol regarding a Korban Yachid!

ותותר טומאה אצל כ"ג בקרבן יחיד מק"ו
2.

Tum'ah should be permitted to a Kohen Gadol regarding a Korban Yachid;

ומה אנינות שלא הותר אצל כהן הדיוט בקרבן צבור הותרה אצל כהן גדול בקרבן יחיד טומאה שהותרה אצל כהן הדיוט בקרבן צבור אינו דין שהותרה אצל כ"ג בקרבן יחיד
i.

Aninus is forbidden to a regular Kohen regarding a Korban Tzibur, but it is permitted to a Kohen Gadol regarding a Korban Yachid. Tum'ah is permitted to a regular Kohen regarding a Korban Tzibur, all the more so it is permitted to a Kohen Gadol regarding a Korban Yachid!

ולא תותר טומאה אצל כהן הדיוט בקרבן צבור מקל וחומר
3.

Tum'ah should be forbidden to a regular Kohen regarding a Korban Tzibur;

ומה אנינות שהותרה אצל כ"ג בקרבן יחיד לא הותרה אצל כהן הדיוט בקרבן צבור טומאה שלא הותרה אצל כהן גדול בקרבן יחיד אינו דין שלא תותר בכהן הדיוט בקרבן צבור
i.

Aninus is permitted to a Kohen Gadol regarding a Korban Yachid, but it is forbidden to a regular Kohen regarding a Korban Yachid. Tum'ah is forbidden to a Kohen Gadol regarding a Korban Yachid, all the more so it is forbidden to a regular Kohen regarding a Korban Tzibur!

<ולא תותר ולא תותר אנינות וטומאה טומאה יחיד ויחיד ציבור סימן> (דף יז,א) אלא איכא למיפרך הכי ואיכא למיפרך הכי
(d)

Conclusion: There is no reason to learn any of these Kal va'Chomerim more than the others, but they contradict each other. Therefore, we do not learn any of them. (We do not distinguish, because the Torah did not.)

כל חדא וחדא תיקו בדוכתיה:
1.

Tum'ah is forbidden in a Korban Yachid, and permitted in a Korban Tzibur, both to a regular Kohen and Kohen Gadol;

2.

Aninus is permitted to a Kohen Gadol and forbidden to a regular Kohen, both in a Korban Yachid and Korban Tzibur.