זבחים דף ט"ז ע"א א
איזה מן הפסולים דלהלן אסורים לעבוד בבמה גדולה ואיזה גם בבמה קטנה?
| טמא, ערל, בעל מום | זר, יושב, בלא בגדים | אונן | |
| במה גדולה | פסול | פסול | פסול |
| במה קטנה | פסול | כשר | ספק |
האם אמרינן את הפסולים דלהלן באנשים דלהלן?
| בבעל מום | בטמא | באונן | בשם יושב | |
| קרב כמקריב | אמרינן | לא אמרינן | לא אמרינן | לא אמרינן |
| מטמא אחרים | לא אמרינן | אמרינן | לא אמרינן | לא אמרינן |
| אסור במעשר | לא אמרינן | לא אמרינן | אמרינן | לא אמרינן |
| פסול לעדות | לא אמרינן | לא אמרינן | לא אמרינן | אמרינן |
| אסור בבמה | אמרינן | אמרינן | ספק | לא אמרינן |
מהו החילוק בין מלך לתלמיד חכם בדינים דלהלן? [תד"ה מיושב].
| לענין למחול על כבודו | לענין לעמוד בדין | לענין לעמוד בדיני נפשות [1] | |
| מלך | אינו מוחל | עומד [2] | עומד |
| תלמיד חכם | מוחל | אינו עומד | עומד |
זבחים ט"ז ע"ב
האם מקריבים הכהנים קרבן ציבור או קרבן יחיד בטומאה או באנינות?
| בטומאה | באנינות | |
| כהן גדול | בקרבן ציבור: מקריב בקרבן יחיד: אינו מקריב |
מקריב [3] |
| כהן הדיוט | בקרבן ציבור: מקריב בקרבן יחיד: אינו מקרי |
לרבא: מקריב [4] למסקנא: אינו מקריב |
[1] והסתפקו תוס' מה הדין גביה חליצה, דאם הוא מטעם גזה"כ דעמד ואמר, א"כ גם ת"ח חייב לעמוד, ואם הוא מחמת דין, אין צריך לעמוד.
[2] ביארו תוס', דתלמיד חכם עדיף ממלך ולכך אינו עומד בפני בית דין. ומה שיכול ת"ח למחול על כבודו, הוא משום שכבוד התורה שלו הוא - ויכול למחול עליו, משא"כ מלך שאין כבודות ברשותו - אלא גזה"כ שתהיה עלינו אימת מלך.
[3] ומבואר בסוגיא שאפי' שהוא מקריב אינו אוכל.
[4] ס"ל לדרוש ק"ו מטומאה, ומה טומאה שאסורה בקרבן יחיד בכה"ג, מותרת בקרבן ציבור אפי' בכהן הדיוט, אנינות שמותרת בקרבן יחיד בכה"ג, אינו דין שתותר בקרבן ציבור בכהן הדיוט.

