זבחים דף פ"ח ע"א א
מה באו למעט השני לשונות, של שמואל ושל האמרי לה? [תד"ה אלא].
לרש"י | לרבינו חיים | |
לשמואל: אין מקדשין וכו': אלא מתוכן [1] | ברוצי מדות לא נתקדשו | ברוצי מדות לא נתקדשו |
לאמרי לה: אין מקדשין וכו': אלא מבפנים | אין מקדש אלא בעזרה | למעט חקק מושבו [2] |
מנחות ונסכים וביכורים שהביאם מהדברים דלהלן, האם קדושים להקרב? [תד"ה מן].
לרש"י | לרבינו חיים | |
מן המדומע דתרומה | אינם קדושים | קדושים [3] |
מן המדומע דערלה וכלאי הכרם | אינם קדושים | אינם קדושים |
בגדי כהונה שנתלכלכו באופנים דלהלן, האם מכבסים אותם?
נתלכלכו מעט שצרכים רק מים | נתלכלכו הרבה שצריכים נתר ואהל | |
לברייתא | מכבסם אפי' בנתר באהל | אין מכבסם אפי' במים |
ליש אומרים | אין מכבסם כל עיקר | אין מכבסם כל עיקר |
זבחים דף פ"ח ע"ב א
כיצד מתכפרים ציבור [4] על עון שפיכות דמים?
בידוע הרוצח | כשלא ידוע הרוצח | |
כשרצח במזיד והתראה | בהריגת הרוצח | ---- |
כשרצח במזיד בלא התראה | בכתונת שבבגדי כהונה | בעגלה ערופה |
[1] והוקשה לתוס', דא"כ היה נוקט [האמרי לה] כלשון משנתנו שאמרה בסופה וכולן אין מקדשים אלא בקודש, ופירש"י בעזרה.
[2] עי' צאן קדשים, שגם למ"ד מתוכן אפשר למעט זה, אלא שהוא סובר שגם בא למעט בירוצי מדות שלא נתקדשו. ולכך לא יכלה הגמ' לומר איכא בינייהו חקק מבחוץ. [ועי' בפנים מאירות, ובאריכות בדברי האחרונים כאן].
[3] ופירשו תוס', דלא שייך למעטו ממשקה ישראל, כיון דשרי לכהנים. ועי' זבח תודה כאן ד"ה מן [דף נ"א ע"ב].
[4] אמנם הרוצח אם אינו נידון במיתה אינו מתכפר בכפרות אלו דלהלן, אלא נגעים באים עליו. אמנם עי' בשטמ"ק אות ב,' ובתוס'.