1)

TOSFOS DH Chatas ha'Of Pesulah Heichi Mazeh mi'Damah

תוספות ד"ה חטאת העוף פסולה היכי מזה מדמה

(SUMMARY: Tosfos proves that we do Zerikah l'Chatchilah.)

פירש בקונטרס וקי''ל בכל הפסולין (לעיל דף פד.) דאם עלו לא ירדו ויזרוק (הגהת שיטה מקובצת, צאן קדשים) הדם לכתחילה

(a)

Explanation (Rashi): We hold that all Pesulim, Im Alah Lo Yered, and he throws the blood l'Chatchilah.

וא''ת מנא ליה הא דקודם זריקה קאמר דלא ירדו דילמא היינו לאחר זריקה

(b)

Question: What is his source that Lo Yered is before Zerikah? Perhaps it is after Zerikah!

ויש קצת ראיה ממליקת חטאת העוף דאין מטמא בבית הבליעה שמתרת את האסור

(c)

Answer: There is somewhat of a proof from Melikas Chatas ha'Of [Pesulah]. It is not Metam'ah b'Beis ha'Bli'ah, for it permits the Isur [of Neveilah];

ואם אין יכול לזרוק לכתחילה במה מתרת את האיסור (הגהת שיטה מקובצת)

1.

If one may not do Zerikah (i.e. Haza'ah) l'Chatchilah, how does it permit the Isur?

ועוד (הגהת לשם זבח, שלמי תודה) דלענין אם זרק את הדם לא יקנחנו לא קאמר דאפי' למאן דאמר תרד לא יקנחנו כדפי' לעיל (דף פז: ד''ה כלי)

2.

Also, [Lo Yered must means that he throws l'Chatchilah.] It was not said regarding "if he did Zerikah, he does not clean the blood [from the Mizbe'ach]", for even the one who says Yered holds that he does not clean it, like I explained above (87b DH Kli).

2)

TOSFOS DH Midos ha'Yavesh

תוספות ד"ה מדות היבש

(SUMMARY: Tosfos discusses why different words are used for wet and dry measures.)

פירש בקונטרס דלהכי קרי ליה ליבש מדה וללח כלי שאין שום כלי במקדש (הגהת שיטה מקובצת) ליבש אלא שתי מדות עשרון וחצי עשרון

(a)

Explanation #1 (Rashi): A dry [measuring Kli] is called "Midah", and wet is called "Kli", because there were only two dry Kelim in the Mikdash - the Isaron and a half Isaron.

1.

Note: Tosfos (Menachos 8b DH Kli) points out that sometimes the Gemara and Mishnayos (Menachos 9:2, 9:5) call also wet measures "Midos"! This is difficult also for R. Tam below. He cites Rashi to say that there were Kelim for wet that were not measures, but the only Kelim for dry were measures.

ותימה והאיכא ביסא פרק הקומץ [רבה] (מנחות דף כד.) והאיכא מחתה לקטורת והאיכא כף והאיכא מכתשת בשבועות (דף יא.) והאיכא בזיכין ושולחן

(b)

Question: There is a Bisa (a Kli with separate compartments) in Menachos (24a), and an incense pan for Ketores, and there is a spoon [for Ketores], and there is the mortar, and there are the spoons [for Levonah], and the Shulchan!

ופי' ר''ת דלהכי קרי לי' ליבש מדה ולא כלי לפי שיבש יכולין למדוד מחוק או גדוש בכל ענין שירצה

(c)

Explanation #2 (R. Tam): A dry [measuring Kli] is called "Midah", and not "Kli", because one can measure dry things leveled off or heaping, however he wants;

אבל דבר לח לא שייך מדה גביה דדבר לח אינו יכול להיות גדוש (הגהת חמדת דניאל)

1.

However, something wet, "Midah" does not apply to it, for something wet cannot be heaping (and every measurement must be heaping (Menachos 90a). Therefore, wet measures were not precise. They are bigger, to be able to hold a Godesh. It seems that this is the intent of Chemdas Daniel.)

ועוד שהרי מדת לח אינה שוה דפעמים (הגהת חמדת דניאל) שמדת לח זה יתירה מזה כמו מדת יין יתירה ממדת מים לפי שיין עב יותר וכן שמן מיין להכי לא קרי ליה מדה

2.

Also, the measure of wet is not uniform, for this wet measure was bigger than this, e.g. the measure for wine was bigger than the measure for water, because wine is thicker (the Kli can be filled higher above the brim before it spills over), and similarly oil is thicker than wine. Therefore, it is not called Midah.

3)

TOSFOS DH Ela bi'Fnim

תוספות ד"ה אלא בפנים

(SUMMARY: Tosfos discusses what this excludes.)

פי' בקונטרס בעזרה

(a)

Explanation #1 (Rashi): This is in the Azarah.

ותימה למה שינה לשון המשנה הוה ליה למימר בקדש

(b)

Question: Why did [the Gemara] change the expression of the Mishnah? It should have said "b'Kodesh"!

ומפ' רבינו חיים דמבפנים לכלי קאמר ולמעוטי מגבו

(c)

Explanation #2 (R. Chaim): This refers to inside the Kli, and to exclude the back.

וא"ת היינו מתוכן

(d)

Question: This is [what we exclude from] "mi'Tochan"! (Why did Shmuel teach also bi'Fnim?)

י"ל דאתי למעוטי (הגהת שיטה מקובצת) חקק מושבו מבחוץ

(e)

Answer: [Mi'Tochan] excludes if one carved out [a receptacle in] the base of the Kli on the outside.

4)

TOSFOS DH Min ha'Meduma

תוספות ד"ה מן המדומע

(SUMMARY: Tosfos discusses what became mixed.)

פירש בקונטרס מדומע דתרומה

(a)

Explanation #1 (Rashi): This is a mixture of Terumah [and Chulin].

ורבינו חיים פירש מעורב בערלה וכלאי הכרם אבל ערלה וכלאי הכרם לא איצטריך למיתני

(b)

Explanation #2 (R. Chaim): It is a mixture of [Heter and] Orlah or Kil'ai ha'Kerem. However, there was no need to teach Orlah and Kil'ai ha'Kerem (since even their mixture is invalid).

ופי' הקונטרס צ''ע איך יתיישב ממשקה ישראל כיון דשרי לכהנים

(c)

Question: How can Rashi say [that we exclude a mixture of Terumah] due to "mi'Mashkeh Yisrael", since it is permitted to Kohanim?

ומההיא דחגיגה (דף כד:) דקאמר אם אמר הפרשתי לתוכה רביעית קדש נאמן על התרומה

(d)

Implied question: It says in Chagigah (24b) 'if he says "I separated a Revi'is of Kodesh into [the barrel]", he is believed [even] about the Terumah.' (This implies that a mixture of Terumah is Kosher for Kodshim!)

לא שייכא לכאן דהתם לאו מדומע הוי שהרי אין מקדיש הרביעית ואין קורא שם על התרומה בעוד שהיא בחבית

(e)

Answer: That is not relevant to here. There it is not Meduma, for he is not Makdish the Revi'is, and he does not declare the Terumah while it is in the barrel;

אלא יחדה ושמרה בטהרה ליקח ממנה רביעית אחר שיתרום ויעשר אותה (הגהת תוספת קדושה)

1.

Rather, he designated it and guards it in Taharah to take from it a Revi'is after he will take Terumah and tithe it.

5)

TOSFOS DH Nishmetah Ein Machazirin Osah

תוספות ד"ה נשמטה אין מחזירין אותה

(SUMMARY: Tosfos explains that we do not return the blade to the handle.)

לקתה דאין עניות במקום עשירות:

(a)

Explanation: [We do not return it] to the handle, for there is not poverty in the place of wealth.

88b----------------------------------------88b

6)

TOSFOS DH k'Machlokes Kan Kach Machlokes b'Mar'os Nega'im

תוספות ד"ה כמחלוקת כאן כך מחלוקת במראות נגעים

(SUMMARY: Tosfos explains why we connect these arguments.)

פר''ת דתלי האי בהאי דמשום דמעיל בא לכפר על לשון הרע וכן נגעים באין על לשון הרע כדאמרינן פרק יש בערכין (ערכין דף טז.)

(a)

Explanation (R. Tam): We attribute [the Me'il] to Nega'im because the Me'il comes to atone for Leshon ha'Ra, and similarly Tzara'as comes for Leshon ha'Ra, like we say in Erchin (16a).

7)

TOSFOS DH Shiv'im v'Shenayim

תוספות ד"ה שבעים ושנים

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Mishnah in Shevuos.)

לא פליג התנא אמתניתין דשבועות (דף ב.) דתנן שתים שהן ארבע

(a)

Implied question: [Our] Tana argues with the Mishnah in Shevuos (2a), which taught that there two [primary appearances of Tzara'as] that are four [in all]!

דהתם מיירי בנגעים לבנים והכא מיירי בכל מיני נגעים ירקרק ואדמדם ופתוכים ויש להוסיף עוד נגעי בתים ונגעי בגדים

(b)

Answer: (He does not argue.) There it discusses [different shades of] white Nega'im, and here we discuss all kinds of Nega'im - yellow, red and mixed, and we can add also Nega'im of houses and garments.

8)

TOSFOS DH Mechaprim Al Shefichus Damim

תוספות ד"ה מכפרים על שפיכות דמים

(SUMMARY: Tosfos discusses the Kaparah of Bigdei Kehunah.)

מה שמפרשים אהא דאמרינן (הגהת שיטה מקובצת) מיום שחרב בית המקדש אף על פי שבטלו ד' מיתות דין [ארבע] מיתות לא בטלו דלהכי לא נקט מ' שנה קודם שחרב בית המקדש שגלתה סנהדרין

(a)

Implied question: Why does it say "from the day that the Beis ha'Mikdash was destroyed, even though the four Misos [of Beis Din] were Batel, the Din (punishment) of the four Misos was not Batel"? It should have said "40 years before the Churban, when the Sanhedrin was exiled"!

דבההיא שעתא אפי' דין ארבע מיתות לא הוה דבגדי כהונה מכפרין

(b)

Answer: At that time (from exile of the Sanhedrin until the Churban) there was not even the Din of the four Misos, because Bigdei Kehunah are Mechaper.

ולא נהירא דגבי שמעון בן שטח פריך ליה באחד דיני ממונות (סנהדרין דף לז:) אף על גב דהוו בגדי כהונה

(c)

Objection: This is difficult. Regarding [the episode with] Shimon ben Shetach (Sanhedrin 37b - he saw conclusively that Ploni had just murdered Reuven. A snake bit Ploni and killed him. The Gemara) asked this (that after the Churban, the Din of the four Misos was not Batel. A murderer deserves death through a sword), even though there were Bigdei Kehunah! (This was long before exile of the Sanhedrin, but no witnesses saw the murder, so Beis Din could not kill Ploni.)

ומיהו הייתי יכול לקיים פירוש זה ולומר דלהכי לא נקט מ' שנה משום דאיכא דין מיתות דבטלו כגון עריות ועבודת כוכבים שמכפרין עליהם מכנסים ואפוד

(d)

Defense (of Answer): I could say that it mentioned 40 years because there is a Din of Misos that was Batel, e.g. Arayos and idolatry. The Michnesayim and Efod atone for them;

אבל דין שפיכות דמים לא בטל דכתונת שמכפרת על שפיכות דמים אין מכפרת על ההורג אלא על ישראל שערבין זה בזה

1.

However, the Din of murder was not Batel, because the Kesones, which atones for murder, does not atone for the murderer, rather, for [the rest of] Yisrael, for they are guarantors (responsible) for each other;

דומיא דעגלה ערופה דכתיב (דברים כא) כפר לעמך ישראל ואציבור מכפרת ולא על ההורג

2.

This is like Eglah Arufah, about which it says "Kaper l'Amcha Yisrael", and it atones for the Tzibur, but for the murderer.

וכן משמע הכא דכתנת לא מכפרת אהורג דאי מכפרת מאי פריך הכא מעגלה ערופה והא עגלה ערופה אישראל מכפרה

(e)

Support #1: It connotes like this here that the Kesones does not atone for the murderer. If it atoned [for him], what was the question here from Eglah Arufah? Eglah Arufah atones for Yisrael!

וכן משמע פ' יש בערכין (ערכין דף טז.) דקאמר על ז' דברים נגעים באים וקחשיב שפיכות דמים ולשון הרע

(f)

Support #2: It connotes like this in Erchin (16a). It says that Nega'im come for seven matters, and it counts murder and Leshon ha'Ra;

ופריך התם ממעיל שמכפר על לשון הרע ומכתנת שמכפר על שפיכות דמים לא פריך מידי

1.

Implied question: It asks there from the Me'il, which is Mechaper for Leshon ha'Ra. It did not ask at all from the Kesones, which atones for murder!

משום דלא מכפר אהורג אלא אישראל כדפרישית

2.

Answer #1: This is because [the Kesones] does not atone for the murderer, rather, for Yisrael, like I explained (so it is fine that Nega'im come on the murderer);

אבל מלשון הרע דלא מצינו לשנויי הכי דמסתמא אין ציבור נענשין על לשון הרע של זה כיון דשמא לא יבא לידי תקלה וכן פירש בקונט' התם

i.

However, we could not answer like this for Leshon ha'Ra, for presumably, the Tzibur is not punished for this person's Leshon ha'Ra, since perhaps it will not come to calamity. (Ayeles ha'Shachar asks why they are not punished for the Leshon ha'Ra itself. Perhaps the Tzibur is punished only if someone dies. Leshon ha'Ra can cause death, but it is not certain (PF). Chidushei Basra says that Arvus applies at the time of the Aveirah. At the time one speaks Leshon ha'Ra perhaps there will be no Aveirah [Bein Adam l'Chavero], i.e. if the listeners will not accept it.) So Rashi explained there.

ועוד יש מפרשים בההיא דערכין (גז''ש) דלהכי לא פריך מכתנת דנהי דמצלת מעונש מיתה מנגעים ויסורין לא מצלת

3.

Answer #2: Some say that in Erchin, [the Gemara] did not ask from the Kesones, for granted it saves from a punishment of death, but it does not save from Nega'im and afflictions.

ואם תאמר הכא משמע דכתנת מכפרת על דידיע מאן קטליה ובשבועות (דף ח.) מצריך קרא למימר שאין שעיר המשתלח מכפר על דידיע מאן קטליה

(g)

Question: Here it connotes that the Kesones atones when it is known who killed him. In Shevuos (8a) we need a verse to say that the Se'ir ha'Mishtale'ach does not atone when it is known who killed him;

ואמאי צריך קרא פשיטא דהא כתנת מכפרת

1.

Why do we need a verse? This is obvious, for the Kesones atones [when it is known]!

ומיהו יש לפרש דיש חילוק בין ציבור לכל ישראל דכתנת מכפרת אציבור ושעיר המשתלח על כל ישראל:

(h)

Answer: We can distinguish between the Tzibur and all Yisrael. The Kesones atones for the Tzibur, and Se'ir ha'Mishtale'ach for all of Yisrael. (Olas Shlomo asks what is the difference. Chidushei Basra suggests that "Tzibur" is those whom the Kohen knows. Daf Al ha'Daf suggests that it is those who give a half-Shekel every year, but not women, who do not help pay for the Kesones. With difficulty, one can explain why Se'ir ha'Mishtale'ach, which also comes from the Shekalim, does atone for them.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF