1)

THE STATUS OF KORBANOS OF THE MILU'IM (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 3a)

מילואים מה היו קרבן יחיד או קרבן ציבור

(a)

Question: Were the [Korbanos of the] Milu'im a Korban Yachid, or a Korban Tzibur?

מן מה דכתיב [שם ח כב] ויסמכו אהרן ובניו את ידיהם על ראש האיל הדא אמרה קרבן יחיד

(b)

Answer: "Va'Yismechu Aharon u'Vanav Es Yedeihem Al Rosh ha'Ayil'' teaches that they were a Korban Yachid. (We are not Somech on Korbanos Tzibur.)

והתני קרבן ציבור

(c)

Question: A Beraisa teaches that they were a Korban Tzibur!

א''ר אידי נתנדבו ציבור ומסרום להם

(d)

Answer (R. Idi): The Tzibur volunteered them, and handed them over to [Aharon and his sons].

מילואים מאיכן למדו מן הקרבנות או ממעשה בראשית

(e)

Question: (Aharon and his sons were commanded to stay in the Mishkan for seven days.) From where do we learn [the days of] the Milu'im - from Korbanos, or from Ma'aseh Bereishis?

אין תימר מן הקרבנות הלילה הולך אחר היום אין תימר ממעשה בראשית היום הולך אחר הלילה

1.

If you will say that we learn from Korbanos, the night follows the (is considered part of the previous) day. If you will say that we learn from Ma'aseh Bereishis, the day follows the night (each day begins from the previous night).

אין תימר מן הקרבנות לילה אחרון אין לו יום אין תימר ממעשה בראשית יום ראשון אין לו לילה

2.

If you will say that we learn from Korbanos, the last night (after the seventh day) has no day (following it, during which they must stay in Ohel Mo'ed). If you will say that we learn from Ma'aseh Bereishis, the first day has no night [before it].

2)

ASSEMBLY AND DISMANTLING OF THE MISHKAN DURING THE MILU'IM

[דף ד עמוד א (עוז והדר)] תמן תנינן אלו מושכין ואלו מניחין וטפחו של זה בצד טפחו של זה שנאמר [שמות כה ל] לפני תמיד (מתני' דרבי מאיר מדר' יוחנן מודה ר''מ) [צ''ל רבי יוסי אומר אף אלו נוטלין ואלו מניחין אף זה היתה תמיד

(a)

(Mishnah): These pull [Lechem ha'Panim of last week off the Shulchan], and these place [the new Lechem on it immediately], and the Tefach of this is next to the Tefach of this, for it says "Lefanai Tamid'' (there must be Lechem on the Shulchan at every moment). R. Yosi says, even if these remove and [right afterwards] these place, this is Tamid.

מתני' דר''מ

1.

Inference: Our Mishnah (the first Tana, who argues with R. Yosi) is R. Meir.

אר''י מודה ר' יוסי - קרבן העדה] שאם פירקו את הישנה בשחרית וסידרו את החדשה בין הערבים (אף זו היתה תמיד רבי יוסה אומר אף אילו נוטלין ואילו מניחין אף זו היתה) [צ''ל שאין זו - קרבן העדה] תמיד

(b)

(R. Yochanan): R. Yosi agrees that if they removed the old [Lechem] in the morning and arranged the new in the afternoon, this is not Tamid.

אמר ר''י מישיבת אהרן ובניו למד רבי יוסי כמה דתימר בישיבת אהרן ובניו צריך שימסור יום [דף ג עמוד ב] ללילה ולילה ליום הכא צריך שימסור יום ללילה ולילה ליום

(c)

(R. Yochanan): R. Yosi learned from Aharon and his sons dwelling [in the Ohel Mo'ed]. Just like you say about Aharon and his sons dwelling, one must transfer from day to night and from night to day (while they are dwelling Pesach Ohel Mo'ed, also) here [Lechem ha'Panim must be on the Shulchan] at the transfer from day to night and from night to day.

רבי חייה בר (יוסה) [נראה שצ''ל יוסף] אמר מכיון שמסר יום ללילה דייו

(d)

(R. Chiyah bar Yosef): Since [Lechem was on the Shulchan] at the transfer from day to night, that suffices (even if the Shulchan was empty shortly afterwards, until late the next to afternoon, this is Tamid).

מה אמר ר' חייה בר יוסף בישיבת אהרן ובניו

(e)

Question: What would R. Chiyah bar Yosef say about Aharon and his sons dwelling [in Chatzer ha'Mishkan]?

מה אין תמן שכתוב בו תמיד את אמר מכיון שמסר יום ללילה דייו כאן שאין כתוב בו תמיד לא כל שכן

(f)

Answer: If there (Lechem ha'Panim), that it is written Tamid, you say that since he transferred from day to night, it suffices, here, that it is not written Tamid, all the more so!

אשכחת אמר על דעתיה דר' יוחנן היה שם (שבע עמידות וששה) [צ''ל ארבע עשרה עמידות ושלש עשרה - קרבן העדה] פירוקין על דעתיה דר' חייה בר יוסף היה שם (ארבע עשרה עמידות ושלש עשרה) [צ''ל שבע עמידות וששה - קרבן העדה] פירוקין

(g)

Consequence: It is found that according to R. Yochanan, [the Mishkan needed to be assembled at every transition from day to night and vice-versa, so] it was assembled 14 times and dismantled 13 times (the last time, it was left standing). According to R. Chiya bar Yosef, it was assembled seven times and dismantled six times.

[דף ד עמוד ב (עוז והדר)] תני כל שבעת ימי המילואים היה משה מושח את המשכן ומעמידו ומפרקו וסודר עליו את העבודות וביום השמיני העמידו ולא פירקו

(h)

(Beraisa): All seven days of the Milu'im, Moshe anointed the Mishkan, assembled it and dismantled it, and did the Avodos on it. On the eighth day, he assembled it and did not dismantle it;

ר' יוסה בי ר' יודה אמר אף ביום השמיני העמידו ומשחו ופירקו

(i)

R. Yosah bei R. Yehudah says, even on the eighth day, he assembled it, anointed it and dismantled it.

א''ר זעירא זאת אומרת שהקמת הלילה פסולה לעבודת היום

(j)

Inference (R. Ze'ira): This teaches that [he holds that] what was assembled at night is Pasul for Avodah of the day. (If not, there was no reason to dismantle it on the eighth day.)

אשכחת אמר על דעתיה דר' יוחנן כר' יוסי בר ר' יודה היה שם (ארבע עשרה עמידות ושלש עשרה) [צ''ל עשרים ואחת עמידות ועשרים] פירוקין על דעתיה דרבי חייה בר יוסף כר' יוסי בי רבי יודה היה שם (עשרים ואחת עמידות ועשרים) [צ''ל ארבע עשרה עמידות ושלש עשרה] פירוקין

(k)

Consequence: It is found that according to R. Yochanan, R. Yosi bar R. Yudah holds that it was assembled 21 times and dismantled 20 times. (Each day it was assembled before dawn, and dismantled and assembled for the sake of Avodas ha'Yom, and dismantled and assembled before night.) According to R. Chiya bar Yosef, R. Yosi bar R. Yudah holds that it was assembled 14 times and dismantled 13 times.

מניין לפירוקין

(l)

Question: What is the source that they dismantled it [during the Milu'im]?

א''ר זעירה [במדבר ז א] ויהי ביום כלות משה להקים את המשכן ביום שכלו הקמותיו.

(m)

Answer (Ze'irah): "Va'Yhi b'Yom Kalos Moshe Lehakim Es ha'Mishkan'' - it was the day that completed his constructions.