PAST DEDICATIONS
 
YOMA 28 (3 Teves) - Today's Dafyomi material has been dedicated in memory of Hagaon Rav Yisroel Zev Gustman ZT"L (author of "Kuntresei Shiurim") and his wife, Rebbetzin Sarah Gustman (daughter of Hagaon Rav Meir Bassin, Dayan in Vilna) in honor of Rebbetzin Gustman's Yahrzeit. Sponsored by a number of Rav Gustman's Talmidim (Harav Naftali Weinberg, Harav Avraham Feldman, Michael Starr and Rav Mordecai Kornfeld).
1)

ALTERNATE RENDITION OF THE QUESTION OF R. ZEIRA

וא"ד מתקיף לה רבי זירא וכי יש לך עבודה שיש אחריה עבודה ופסולה בזר
(a)

Question (R. Zeira to R. Yochanan): How can a Zar be Chayav Misah for Sidur ha'Ma'arachah, given that it is not the last Avodah (Avodah Tamah)?!

(דף כח,א) והרי אברים ופדרים
1.

Question: But by Eivarim and Pedarim a Zar is Chayav even though there is Terumas ha'Deshen which follows?

סוף עבודה דיממא היא
2.

Answer: They are the end of the day's Avodah.

והרי תרומת הדשן
3.

Question: But Terumas ha'Deshen which is followed by the Hotza'ah and yet (according to Levi) a Zar is Chayav?

תחילת עבודה דיממא היא דא"ר יוחנן קדש ידיו לתרומת הדשן למחר אינו צריך לקדש שכבר קדש מתחלת עבודה
4.

Answer: It is the start of the day's Avodah (as we saw from R. Yochanan's requirement of washing).

אלא קשיא אלא אי אתמר הכי אתמר א"ר אסי א"ר יוחנן זר שסידר שני גזירי עצים חייב הואיל ועבודה תמה היא
(b)

Answer: It is a good question, and R. Yochanan should be rendered as referring to Sidur of the two Gizrei Eitzim (that a Zar is Chayav since it is Avodah Tamah).

מתקיף לה רבא אלא מעתה תבעי פייס
(c)

Question (Rava): If this Sidur is so important then it should be allocated by a Payis?

ולא בעיא פייס והתניא מי שזכה בתרומת הדשן יזכה בסידור שני גזירי עצים
(d)

Answer: It does get a Payis, as an extension of the Payis of Terumas ha'Deshen!

ה"ק יפייסו לה בפני עצמה
(e)

Question: We meant, it should get a Payis of its own.

כדאמרינן למימרא דעבודה תמה וזר חייב עליה מיתה בעיא פייס אין זר חייב עליה מיתה לא בעיא פייס והרי שחיטה שאני שחיטה דתחילת עבודה דיממא היא למימרא דעבודה תמה בעי פייס עבודה שיש אחריה עבודה לא בעי פייס והרי אברים ופדרים סוף עבודה דיממא היא הרי תרומת הדשן משום מעשה שהיה
(f)

Answer: As we said in the first Lashon. We skip to Amar Mar Zutra following Rashi.

אמר מר זוטרא ואיתימא רב אשי אף אנן נמי תנינא
(g)

(Mar Zutra or R. Ashi): A Mishnah supports R. Yochanan.

אמר להם הממונה צאו וראו אם הגיע זמן השחיטה
1.

The coming Mishnah teaches that we check for daybreak in anticipation of Shechitah.

ואילו זמן סידור גזירי עצים לא קתני
2.

We do not check for Sidur Gizrei Eitzim.

3.

Thus, they must be Kosher at night.

הך דלית לה תקנתא קתני הך דאית לה תקנתא לא קתני:
4.

Perhaps not, but we only check for irreparable Avodos.

PEREK #3 AMAR LAHEM HAMEMUNEH
2)

MISHNAH: CHECKING FOR DAYBREAK

אמר להם הממונה צאו וראו אם הגיע זמן השחיטה
(a)

The appointed Kohen calls for someone to climb up and check for daybreak to allow for the Shechitas ha'Tamid.

אם הגיע הרואה אומר ברקאי
(b)

The observer calls out 'Barkai'!

מתיא בן שמואל אומר האיר פני כל המזרח עד שבחברון
(c)

Masia b. Shmuel says: The entire East until Hevron is lit.

והוא אומר הן
(d)

He (see Gemara) says 'Hen'!

ולמה הוצרכו לכך שפעם אחת עלה מאור הלבנה ודימו שהאיר מזרח ושחטו את התמיד והוציאוהו לבית השריפה
(e)

This procedure was necessitated by an incident in which the moonlight was mistaken for daybreak, and the Tamid was invalidated.

הורידו כ"ג לבית הטבילה
(f)

Once the call was made, the Kohen Gadol was taken down to the Mikvah.

זה הכלל היה במקדש כל המיסך את רגליו טעון טבילה וכל המטיל מים טעון קידוש ידים ורגלים:
(g)

The rule in the Mikdash requires Tevilah for one who moved his bowels and washing from the Kiyor for one who urinates.

28b----------------------------------------28b
3)

WHO CALLED OUT WHAT

(דף כח,ב) תניא רבי ישמעאל אומר ברק ברקאי ר"ע אומר עלה ברקאי נחומא בן אפקשיון אומר אף ברקאי בחברון מתיא בן שמואל <אומר> הממונה על הפייסות אומר האיר פני כל המזרח עד שבחברון
(a)

There are five opinions cited (each implying a later time) as to what was called out.

רבי יהודה בן בתירא אומר האיר פני כל המזרח עד בחברון ויצאו כל העם איש איש למלאכתו
(b)

The last opinion was that the people have gone out to their labors.

אי הכי נגה ליה טובא
(c)

Question: But that is a very late time!?

לשכור פועלים קאמרינן
(d)

Answer: We meant the employers have gone out to hire laborers.

4)

LEARNING FROM AVRAHAM

אמר רב ספרא צלותיה דאברהם מכי משחרי כותלי
(a)

(R. Safra): One should pray Minchah (called here the Prayer of Avraham) when the (East side of the) walls become dark.

אמר רב יוסף אנן מאברהם ניקום וניגמר
(b)

Question: Do we learn Halachos from Avraham?!

אמר רבא תנא גמר מאברהם ואנן לא גמרינן מיניה דתניא (ויקרא יב) וביום השמיני ימול בשר ערלתו מלמד שכל היום כשר למילה אלא שהזריזין מקדימין למצות שנאמר (בראשית כב) וישכם אברהם בבקר ויחבוש וגו'
(c)

Answer: We find that the Tana does so (regarding Zerizus).

אלא אמר רבא רב יוסף הא קא קשיא ליה דתנן חל ערבי פסחים להיות בע"ש נשחט בשש ומחצה וקרב בשבע ומחצה ונשחטיה מכי משחרי כותלי
(d)

Question: Should we then (in contradiction to the Mishnah which mandates 6.5 hours) slaughter the Tamid right at Chatzos?!

מאי קושיא ודילמא כותלי דבית המקדש בשש ומחצה משחרי משום דלא מכווני טובא
(e)

Answer: What a question, perhaps (even though Avraham prayed at midday) the walls of the Mikdash only darkened at 6.5 (given their construction, narrowing as they rose)?!

א"נ שאני אברהם דאיצטגנינות גדולה היתה בלבו
(f)

Alternate Answer: Perhaps Avraham was particularly familiar with the skies and time?!

א"נ משום דזקן ויושב בישיבה הוה דא"ר חמא בר' חנינא מימיהן של אבותינו לא פרשה ישיבה מהם
(g)

Third Alternate Answer: Perhaps Avraham was unique owing to his being an elder, studying in Yeshivah (as we know that from the Avos onward, the Jews never ceased intense study)!?

היו במצרים ישיבה עמהם שנאמר (שמות ג) לך ואספת את זקני ישראל היו במדבר ישיבה עמהם שנאמר (במדבר יא) אספה לי שבעים איש מזקני ישראל אברהם אבינו זקן ויושב בישיבה היה שנאמר (בראשית כד) ואברהם זקן בא בימים יצחק אבינו זקן ויושב בישיבה היה שנאמר (בראשית כז) ויהי כי זקן יצחק יעקב אבינו זקן ויושב בישיבה היה שנאמר (בראשית מח) ועיני ישראל כבדו מזוקן אליעזר עבד אברהם זקן ויושב בישיבה היה שנאמר (בראשית כד) ויאמר אברהם אל עבדו זקן ביתו המושל בכל אשר לו
1.

Mentioned are Avraham, the Jews in Mitzrayim, Yitzhok, Ya'akov, and Eliezer.

אר"א שמושל בתורת רבו
2.

Eliezer was Moshel, meaning he was completely familiar with the Torah of Avraham.

(בראשית טו) הוא דמשק אליעזר א"ר אלעזר שדולה ומשקה מתורתו של רבו לאחרים
3.

He was Damesek, teaching the Torah of Avraham to others.

אמר רב קיים אברהם אבינו כל התורה כולה שנאמר (בראשית כו) עקב אשר שמע אברהם בקולי וגו'
(h)

(Rav): Avraham Avinu fulfilled all of the Torah (proof text).

א"ל רב שימי בר חייא לרב ואימא שבע מצות
(i)

Question: Maybe he only fulfilled the seven Noahide laws?

הא איכא נמי מילה
1.

But surely he also fulfilled B'ris Milah!

ואימא שבע מצות ומילה
2.

We meant the seven plus B'ris Milah.

א"ל א"כ מצותי ותורותי למה לי
(j)

Answer: "Mitzvosei ve'Sorosei" implies more than only the Mitzvos B'nei Noach.

אמר <רב> [רבא] ואיתימא רב אשי קיים אברהם אבינו אפילו עירובי תבשילין שנאמר תורותי אחת תורה שבכתב ואחת תורה שבעל פה:
(k)

(Rava or R. Ashi): Avraham Avinu fulfilled even Eruv Tavshilin, as "Sorosei" implies both the written and oral Torah.

5)

ANNOUNCING THE DAWN

מתיא בן שמואל אומר וכו' והוא אומר הן: מאן אמר הן
(a)

Question: Who said 'Hen'?

אילימא הך דקאי אאיגרא הוא חלים והוא מפשר
1.

The one on the roof should not say it, lest he both dream and interpret!

אלא הך דקאי אארעא מנא ידע
2.

The one on the ground is in no position to say it!

איבעית אימא הך דקאי אארעא ואיבעית אימא הך דקאי אאיגרא
(b)

Answer: It could have been either one.

איבעית אימא הך דקאי אאיגרא אמר איהו האיר פני כל המזרח וא"ל הך דקאי אארעא עד שבחברון וא"ל איהו הן
1.

For the one on the roof, he called out the dawn; the one on the ground asked about Hevron, and the one on the roof said 'Hen'.

ואיבעית אימא הך דקאי אארעא אמר איהו האיר פני כל המזרח וא"ל עד שבחברון וא"ל הן
2.

The one on the ground would say 'Hen' to confirm that, indeed, he was asking about Hevron.

6)

CONFUSING MOONLIGHT WITH SUNLIGHT

ולמה הוצרכו לכך וכו': ומי מיחליף והתניא רבי אומר אינו דומה תימור של לבנה לתימור של חמה תימור של לבנה מתמר ועולה כמקל תימור של חמה מפציע לכאן ולכאן
(a)

Question: The diffusion of sunlight is broader than moonlight, precluding such an error!?

תנא דבי רבי ישמעאל יום המעונן היה ומפציע לכאן ולכאן
(b)

Answer: It was a cloudy day, and the moonlight diffuses broadly through the cracks between the clouds.

אמר רב פפא שמע מינה יומא דעיבא כוליה שמשא
(c)

We learn from here that a cloudy day is all sunlight.

למאי נפקא מינה
(d)

Question: What difference does that statement make?

לשטוחי עורות
(e)

Answer: One can spread the skins to dry anywhere.

אי נמי לכדדרש רבא אשה לא תלוש לא בחמה ולא בחמי חמה
(f)

Alternate Answer: Everywhere outdoors is considered in the sun to prohibit kneading the Matzah dough there.