1)

LISHKAS HATELAIM - R. ELAZAR B. YA'AKOV?

דתנן עזרת נשים היתה אורך מאה ושלשים וחמש על רוחב מאה ושלשים וחמש
(a)

We find R. Elazar b. Ya'akov in the Mishnah in Midos that says: The Ezras Nashim was 135 Amos by 135 Amos.

וארבע לשכות היו בד' מקצועותיה ומה היו משמשות
1.

It had four Lishakos in its four corners that served the following roles:

דרומית מזרחית היא היתה לשכת הנזירים ששם נזירים מבשלים את שלמיהן ומגלחין שערן ומשלחין תחת הדוד
i.

The southwestern one was the Lishkas ha'Nezirim where the Nezirim cooked their Shelamim, cut their hair, and cast it under the cooking pot;

מזרחית צפונית היא היתה לשכת דיר העצים ששם כהנים בעלי מומין עומדין ומתליעין בעצים שכל עץ שיש בו תולעת פסול לגבי מזבח
ii.

The northeastern one was Lishkas Dir Eitzim where Kohanim who had Mumin (physical deformities) would select wood for the Mizbe'ach, because wood that contained worms is unfit for the the Mizbe'ach;

צפונית מערבית היא היתה לשכת המצורעין
iii.

The northwestern one was Lishkas ha'Metzora'in;

מערבית דרומית אמר ר"א בן יעקב שכחתי מה היתה משמשת
iv.

R. Elazar b. Ya'akov said that he did not recall the use of the southwestern Lishkah, thus indicating that he was the author of the Mishnah.

אבא שאול אומר בה היו נותנין יין ושמן והיא היתה נקראת לשכת בית שמניא
v.

Aba Shaul: This Lishkah was used to store wine and oil and was called Lishkas Beis Shemania.

הכי נמי מסתברא דר"א בן יעקב היא
(b)

There is another indication that the Mishnah in Midos is R. Elazar b. Ya'akov.

דתנן כל הכתלים שהיו שם היו גבוהין חוץ מכותל מזרחי
1.

All the walls were tall except for the Eastern wall.

שהכהן השורף את הפרה עומד בהר המשחה ומכוון ורואה כנגד פתחו של היכל בשעת הזאת הדם
2.

This was to allow the Kohen burning the Parah to see through the opening to the Heichal during the Haza'ah.

ותנן כל הפתחים שהיו שם גובהן עשרים אמה ורוחבן עשר אמות
3.

All the gates were 20 Amos tall, with wall above them.

ותנן לפנים ממנו סורג ותנן לפנים ממנו החיל עשר אמות ושתים עשרה מעלות היו שם רום מעלה חצי אמה ושילחה חצי אמה ט"ו מעלות עולות מתוכה היורדות מעזרת ישראל לעזרת נשים רום מעלה חצי אמה ושילחה חצי אמה ותנן בין האולם ולמזבח כ"ב אמה ושתים עשרה מעלות היו שם רום מעלה חצי אמה ושילחה חצי אמה ותנן ר"א בן יעקב אומר מעלה היתה שם וגבוה אמה ודוכן נתון עליה ובו שלש מעלות של חצי חצי אמה
4.

By calculating the elevations of each level, we can see that the Eastern wall, if left at its 20-plus Amos of height, would block his view, and was thus shortened.

אי אמרת בשלמא ר"א בן יעקב היא היינו דאיכסי ליה פיתחא אלא אי אמרת רבנן הא איכא פלגא דאמתא דמתחזי ליה פיתחא בגוויה אלא לאו שמע מינה רבי אליעזר בן יעקב היא
5.

This is only true if the measurements are being given by R. Elazar b. Ya'akov, not the Rabanan.

רב אדא בר אהבה אמר הא מני רבי יהודה היא
(c)

R. Ada b. Ahavah entertains the possibility that the measurements were those of R. Yehudah.

16b----------------------------------------16b
דתניא רבי יהודה אומר המזבח ממוצע ועומד באמצע עזרה ושלשים ושתים אמות היו לו (דף טז,ב) עשר אמות כנגד פתחו של היכל י"א אמה לצפון וי"א אמה לדרום נמצא מזבח מכוון כנגד היכל וכותליו
1.

R. Yehudah had taught the positioning of the Mizbe'ach.

ואי סלקא דעתך מדות ר' יהודה היא מזבח באמצע עזרה מי משכחת ליה והתנן כל העזרה היתה אורך מאה ושמונים ושבע על רוחב מאה ושלשים וחמש מן המזרח למערב מאה ושמונים ושבע מקום דריסת רגלי ישראל י"א אמה מקום דריסת רגלי הכהנים י"א אמה מזבח שלשים ושתים בין האולם ולמזבח עשרים ושתים וההיכל ק' אמה וי"א אמה אחורי בית הכפורת מן הדרום לצפון מאה ושלשים וחמש הכבש והמזבח ששים ושתים מן המזבח ולטבעות ח' אמות מקום הטבעות עשרים וארבע מן הטבעות לשלחנות ארבע מן השלחנות לננסין ארבע מן הננסין לכותל עזרה ח' אמות והמותר בין הכבש ולכותל ומקום הננסין
2.

The Mishnah in Midos teaches the overall dimensions of the Azarah (187 x 135 Amos).

ואי סלקא דעתיך מדות ר' יהודה היא מזבח באמצע עזרה מי משכחת ליה הא רובא דמזבח בדרום קאי
3.

If the Mishnah in Midos were R. Yehudah, the Mizbe'ach would not be in the middle, but slightly to the South.

(דף יז,א) אלא לאו שמע מינה רבי אליעזר בן יעקב היא שמע מינה
(d)

The difficulty involved in such a possibility establishes the Mishnah as the teaching of R. Elazar b. Ya'akov.