1)BACK TO RESH LAKISH AND R. YOCHANAN (bottom of 4b)
מכלל דתרווייהו סבירא להו מלואים כל הכתוב בהן מעכב בהן
(a)We may infer that they both hold that whatever is written in the Parshas Miluim is Me'akev (aligning with one side in the Machlokes below).
2)R. YOCHANAN AND R. CHANINA ON WHAT IS ME'AKEV BY MILUIM
דאיתמר מלואים ר' יוחנן ורבי חנינא חד אמר כל הכתוב בהן מעכב בהן וחד אמר דבר המעכב לדורות מעכב בהן שאין מעכב לדורות אין מעכב בהן
(a)There is a Machklokes whether all details of the Miluim are Me'akev, or only those details which are normally Me'akev.
תסתיים דר' יוחנן הוא דאמר כל הכתוב בהן מעכב בהן
(b)We may conclude that R. Yochanan is of the opinion that all the details are Me'akev.
מדקאמר ליה ר' שמעון בן לקיש לר' יוחנן אי מה מלואים כל הכתוב בהן מעכב בהן
1.This is based on the question which Resh Lakish asked on R. Yochanan (that if Perishah is learned from Miluim then it should be Me'akev by Yom ha'Kipurim, as well).
ולא קא מהדר ליה ולא מידי תסתיים
2.R. Yochanan, by not responding, showed his agreement.
מאי בינייהו
(c)Question: Of what (Halachic) difference is their dispute?
(דף ה,א) אמר רב יוסף סמיכה איכא בינייהו למ"ד כל הכתוב בהן מעכב בהן סמיכה מעכבא למ"ד דבר שאין מעכב לדורות אין מעכב בהן סמיכה לא מעכבא
ולדורות מנא לן דלא מעכבא
1.Question: How do we know that Semichah is normally not Me'akev?
דתניא (ויקרא א) וסמך ונרצה וכי סמיכה מכפרת והלא אין כפרה אלא בדם שנאמר (ויקרא יז) כי הדם הוא בנפש יכפר ומה ת"ל וסמך ונרצה שאם עשאה לסמיכה שירי מצוה מעלה עליו הכתוב כאילו לא כפר וכפר
2.Answer: From a Beraisa which speaks of Semichah as the Kaparah of the Korban, but in the end teaches that its absence does not prevent the Kaparah.
רב נחמן בר יצחק אמר תנופה איכא בינייהו למ"ד כל הכתוב בהן מעכב בהן מעכבא ולמ"ד דבר שאין מעכב לדורות אין מעכב בהן לא מעכבא ולדורות מנא לן דלא מעכבא דתניא (ויקרא יד) לתנופה לכפר וכי תנופה מכפרת והלא אין כפרה אלא בדם שנאמר כי הדם הוא בנפש יכפר ומה ת"ל לתנופה לכפר שאם עשאה לתנופה שירי מצוה מעלה עליו הכתוב כאילו לא כפר וכפר
(e)Answer #2: Tenufah (same Q&A sequence follows as above).
רב פפא אמר פרישת שבעה איכא בינייהו למ"ד כל הכתוב בהן מעכב בהן מעכבא למ"ד דבר שאינו מעכב לדורות אינו מעכב בהן לא מעכבא
(f)Answer #3: Perishas Shiv'a.
ולדורות מנא לן דלא מעכבא
1.Question: Whence that Perishah is normally not Me'akev?
מדקא תני מתקינין ולא קתני מפרישין
2.Answer: Because the substitute Kohen is not segregated.
רבינא אמר ריבוי שבעה ומשיחה שבעה איכא בינייהו למ"ד כל הכתוב בהן מעכב בהן מעכבא למ"ד דבר שאין מעכב לדורות אין מעכב בהן לא מעכבא
(g)Answer #4: Ribui Begadim and Meshichah during the seven days.
ולדורות מנא לן דלא מעכבא
1.Question: Whence that these are normally not Me'akev?
דתניא (שמות טז) וכפר הכהן אשר ימשח אתו ואשר ימלא את ידו לכהן תחת אביו מה תלמוד לומר לפי שנאמר (שמות כט) שבעת ימים ילבשם הכהן תחתיו מבניו אין לי אלא נתרבה שבעה ונמשח שבעה נתרבה שבעה ונמשח יום אחד נתרבה יום אחד ונמשח שבעה מניין תלמוד לומר אשר ימשח אותו ואשר ימלא את ידו מ"מ
2.Answer: The Beraisa learns it from "Asher Yimshach Oso va'Asher Yemalei Es Yado".
אשכחן ריבוי שבעה לכתחלה משיחה שבעה לכתחלה מנא לן
3.Question: Then whence that Meshichas Shivah is even a Mitzvah Lechatchilah?
איבעית אימא מדאיצטריך קרא למעוטה ואיבעית אימא דאמר קרא (שמות כט) ובגדי הקדש אשר לאהרן יהיו לבניו אחריו למשחה בהם ולמלא בם את ידם איתקש משיחה לריבוי מה ריבוי שבעה אף משיחה שבעה
4.Answer #1: The Pasuk in Tetzaveh links Meshichah to Ribui Begadim.
מאי טעמא דמ"ד כל הכתוב בהן מעכב
(h)Question: What is the reason for saying that all details of the Miluim are Me'akev?
אמר רבי יצחק בר ביסנא אמר קרא (שמות כט) ועשית לאהרן ולבניו ככה ככה עיכובא הוא
(i)Answer: The word "Kachah" in Parshas Tetzaveh implies Ikuv.
5b----------------------------------------5b
(דף ה,ב) תינח כל מילתא דכתיבא בהאי ענינא מילתא דלא כתיבא בהאי ענינא מנא לן
(j)Question: But what about the details in Parshas Tzav where the word "Kachah" does not appear?
אמר רב נחמן בר יצחק יליף פתח פתח
(k)Answer #1: A Gezeirah Shavah connects the two Parshios.
רב משרשיא אמר (ויקרא ח) ושמרתם את משמרת ה' עכובא
(l)Answer #2: "Mishmeres" in Parshas Tzav implies Ikuv.
רב אשי אמר (ויקרא ח) כי כן צויתי עכובא
(m)Answer #3: "Ki Chen Tziveisi" means that it is all l'Ikuva.
ת"ר כי כן צויתי (ויקרא י) כאשר צויתי כאשר צוה ה'
1.The Beraisa explores the meaning of the repetition of "Tziveisi, Tziveisi" and "Tzivah Hash-m".
כי כן צויתי באנינות יאכלוה כאשר צויתי בשעת מעשה אמר להם כאשר צוה ה' ולא מאלי אני אומר
2.The first, that the Korban should be eaten ba'Aninus; the second was the (erroneous) ruling in this case; the third was to indicate that this ruling is not in error, but rather the commandof Hash-m.
א"ר יוסי בר חנינא מכנסים אין כתובין בפרשה כשהוא אומר (שמות כט) וזה הדבר אשר תעשה להם לקדש אתם לכהן להביא המכנסים ועשירית האיפה
(n)The Michnasayim and Asiris ha'Eifah are not written in the Parshah, but are included with a D'rashah.
בשלמא מכנסים כתיבי בענינא דבגדים אלא עשירית האיפה מנא לן
(o)Question: Unlike the Michnasayim, Asiris ha'Eifah is not written here at all, so where do we learn it as an obligation during the Miluim
אתיא זה זה (ויקרא ו) מוזה קרבן אהרן ובניו אשר יקריבו לה' עשירית האפה
(p)Answer: Gezeirah Shavah from "Zeh Zeh".
א"ר יוחנן משום ר"ש בן יוחאי מניין שאף מקרא פרשה מעכב
(q)Question: Whence that even reading the Parshah is Me'akev?
ת"ל (ויקרא ח) ויאמר משה אל העדה זה הדבר אשר צוה ה' אפילו דיבור מעכב
(r)Answer: "ha'Davar Asher Tzivah Hash-m".
3)DONNING THE BIGDEI KEHUNAH
כיצד הלבישן
(a)Question: In what order did Moshe dress Aharon and his sons?
כיצד הלבישן מאי דהוה הוה
(b)Answer: Whatever was, was!
אלא כיצד מלבישן לעתיד לבוא
(c)Question: But how will the Kohanim be dressed?
לעתיד לבוא נמי לכשיבואו אהרן ובניו ומשה עמהם
(d)Answer: In the days to come we will see how Moshe dresses Aharon!!
אלא כיצד הלבישן למיסבר קראי
(e)Question: We wish to know the order to understand the Pasuk.
פליגי בה בני ר' חייא ורבי יוחנן
1.The Pesukim seem to contradict, were they dressed together or separately?
חד אמר אהרן ואח"כ בניו וחד אמר אהרן ובניו בבת אחת
2.It is a dispute whether he dressed Aharon first or both together.
אמר אביי בכתונת ומצנפת כולי עלמא לא פליגי דאהרן ואח"כ בניו דבין בצוואה ובין בעשיה אהרן קדים כי פליגי באבנט מאן דאמר אהרן ואחר כך בניו דכתיב (ויקרא ח) ויחגור אותו באבנט והדר כתיב ויחגור אותם אבנט ומאן דאמר אהרן ובניו בבת אחת דכתיב (שמות כט) וחגרת אתם
3.(Abaye): The dispute is only regarding the Avnet.