1)

REASONS TO BE OBLIGATED OR EXEMPT FROM CHALITZAH OR YIBUM (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 3a)

רבי בון בר חייה בעא קומי רבי זעורה אלמנה לכהן גדול מהו שתהא צריכה חליצה.

(a)

Question (R. Bun bar Chiyah, to R. Ze'irah): Does a widow to a Kohen Gadol need Chalitzah? (MEICHAL HA'MAYIM - a Mishnah teaches that she does! He asks whether this is mid'Oraisa or mid'Rabanan.)

אמר לא איפשר לומר קידושין תופסין בה ואת אומר אינה צריכה חליצה.

(b)

Answer (R. Ze'irah): [His] Kidushin takes effect on her - can you say that she does not need Chalitzah?!

א"ל הרי איילונית קידושין תופסין בה ואת אומר אינה צריכה חליצה.

(c)

Question (R. Bun bar Chiyah, to R. Ze'irah): Kidushin takes effect on an Ailonis (one who does not develop like a normal female), and you say that she does not need Chalitzah?!

א"ל הרי איילונית מטעם אחר הוצאתה [דברים כה ו] אשר תלד יצתה זו שאינה יולדת.

(d)

Answer (R. Ze'irah): There is a different reason to exclude an Ailonis [from Yibum or Chalitzah] - "Asher Teled" excludes this (an Ailonis), who cannot give birth.

עד שאת למד כל העריות מאחות אשתו לאיסור למד כל העריות מאשת אחיו להיתר.

(e)

Question: Why do you learn all Arayos from Achos Ishto to forbid [R. Yosi bar Bun]? Learn from Eshes Achiv to permit!

א"ר מנא למידין שני איסורין משני איסורין. ואין למידין שני איסורין מאיסור אחד.

(f)

Answer #1 (R. Mana): We learn two Isurim (Eshes Achiv and another Ervah) from two Isurim (Eshes Achiv and Achos Ishto). We do not learn two Isurim (Eshes Achiv and another Ervah) from one Isur (Eshes Achiv alone).

ר' לעזר בשם ר' אבון כל דבר שהוא בא מחמת הגורם בטל הגורם בטל האיסור ודבר שאינו בא מחמת הגורם אף על פי שבטל הגורם האיסור במקומו.

(g)

Answer #2 (R. Lazar citing R. Avun): Any [Isur] that comes due to a cause, when the cause is Batel, the Isur is Batel. Any [Isur] that does not come due to a cause, even if the cause is Batel, the Isur is in its place;

ומה אית לך

1.

Question: What does this refer to?

אמר רבי יוסי בי ר' בון כגון אילו חמש עשרה נשים

2.

Answer (R. Yosi bei R. Bun): It is the 15 women (Arayos of our Mishnah. If one of them married his brother, it is another reason to be forbidden, but it is not the cause, for she was forbidden even without marrying his brother);

שלא תאמר בתו עד שלא נישאת לאחיו אסורה לו נישאת לאחיו מותרת לו.

i.

Do not say that his daughter, before she married his brother, she was forbidden to him, and after she married his brother, she is permitted to him (i.e. when she falls to Yibum to him).