TEMURAH 16 (3 Av) - dedicated l'Iluy Nishmas Reb Aharon Dovid ben Elimelech Shmuel Kornfeld (Muncasz/Israel/New York), who passed away on 3 Av 5761, by his daughter Diane Koenigsberg and her husband Dr. Andy Koenigsberg. May his love for Torah and for Eretz Yisrael continue in all of his descendants.

תמורה דף טז. א

מה דורשים מהפסוק (דברי הימים א', ד:י) "וַיִּקְרָא יַעְבֵּץ לֵאלֹהֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אִם בָּרֵךְ תְּבָרְכֵנִי וְהִרְבִּיתָ אֶת גְּבוּלִי וְהָיְתָה יָדְךָ עִמִּי וְעָשִׂיתָ מֵרָעָה לְבִלְתִּי עָצְבִּי וַיָּבֵא אֱלֹהִים אֵת אֲשֶׁר שָׁאָל". ומהפסוק (משלי ו:יג) "רָשׁ וְאִישׁ תְּכָכִים נִפְגָּשׁוּ מֵאִיר עֵינֵי שְׁנֵיהֶם ה'"
ומהפסוק (שם כב:ב) "עָשִׁיר וָרָשׁ נִפְגָּשׁוּ עֹשֵׂה כֻלָּם ה'"?

לשיטת ר' נתן לשיטת ר' יהודה הנשיא
בָּרֵךְ תְּבָרְכֵנִי בתורה בפריה ורביה
וְהִרְבִּיתָ אֶת גְּבוּלִי בתלמידים בבנים ובנות
וְהָיְתָה יָדְךָ עִמִּי שלא ישתכח תלמודי מלבי במשא ומתן
וְעָשִׂיתָ מֵרָעָה שיזדמנו לי ריעים כמותי שלא יהא בי מיחוש ראש אזנים ועינים
לְבִלְתִּי עָצְבִּי שלא יפריעני יצה"ר מללמוד שלא יפריעני יצה"ר מללמוד
מֵאִיר עֵינֵי שְׁנֵיהֶם ה' בשעה שהתלמיד הולך אצל רבו ומלמדו בשעה שהעשיר מפרנס לעני
עֹשֵׂה כֻלָּם ה' כשאין מלמדו רבו, עושה ה' לרב טיפש ולתלמיד חכם כשאין העשיר מפנסו, עושה ה' לעשיר עני ולעני עשיר

על כמה חטאות נאמר למשה מסיני שימותו, ואיזה נשתכחה?

על כמה נאמר? איזו נשתכחה
לר' יצחק נפחא או על ארבע או על חמש חטאת שמתו בעליה [1]
לריש לקיש (עמוד ב') על ארבע למיתה ואחת לרעיה איזו היא שרועה מאלו החמש
לר' נתן (עמוד ב') על אחת למיתה וארבע לרעיה איזו היא שמתה מאלו החמש [2]

תמורה דף טז: א

מה הם חילוקי הדינים בין קדשים לתמורה?

קדשים תמורה
לעשות תמורה עושים (חומר) אינה עושה
צבור ושופתים מקדישים (חומר) אינם ממירים
עוברים ואברים מקדישים(חומר) אינם ממירים
בעל מום אינו קדוש נעשה תמורה (חומר)
שוגג כמזיד (לר' יוסי בר"י) אין שוגג כמזיד שוגג כמזיד (חומר)
-------------------------------------------------

[1] דהיינו שנשתכחה להם האם היא מתה או רועה, והספק הוא האם נאמרו למשה שחמש חטאות מתות או רק ארבע.

[2] ולפירושו הקשתה הגמ' דכיון שיש ב' סדרות: א) ולד חטאת, ב) תמורת חטאת, ג) חטאת שמתו בעליה, דג' אלו שייכים דוקא בצבור ולא ביחיד. ויש: א) חטאת שנתעברה שנתה, ב) חטאת שנתכפרו בעליה, דב' אלו שייכם בין בציבור ובין ביחיד. ולכאורה אם שכחו איזו היא המתה היה להם לפחות לידע האם היא מהסדר הראשון, ואז אין להסתפק בסדר השני, וה"ה להיפך. ותירצה הגמ', דב' שכחות שכחו, שכחו איזו היא המתה ושכחו מאיזה סדר היתה.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף