TA'ANIS 20 - dedicated l'Iluy Nishmas Reb Aharon Dovid ben Elimelech Shmuel Kornfeld (Muncasz/Israel/New York), who passed away on 3 Av 5761, by his daughter, Shifra, and family. May his love for Torah and for Eretz Yisrael be preserved in all of his descendants.

1)

TOSFOS DH Nakderah

תוספות ד"ה נקדרה

(SUMMARY: Tosfos connects this word to Mekader.)

- כמו מקדר בהרים (עירובין נח.) כלומר שמנקב הרקיע.

(a)

Explanation: This is like Mekader in mountains, i.e. pierces the sky.

2)

TOSFOS DH Gezirifti

תוספות ד"ה גזיריפטי

(SUMMARY: Tosfos explains that these are officers.

- פירוש סרדיוטין ושוטרי העם במקל.

(a)

Explanation: These are officers who rule like over the nation with sticks.

3)

TOSFOS DH v'Ne'etaros Neshikos Sonei

תוספות ד"ה ונעתרות נשיקות שונא

(SUMMARY: Tosfos gives different explanations of this.)

- פירוש כלומר נאמנים פצעי אוהב וחילופיהן בשונא ונעתרות לשון הפוך בעתר פורק"א בלע"ז שמהפכין בה את התבואה

(a)

Explanation #1: The wounds from a lover are faithful, and the opposite regarding a Sonei (one who hates). "Ne'etaros" denotes turning over with an Eter. This is a pitchfork used to turn over grain.

והכי פשטיה דקרא פצעי אוהב נאמנים שהוא עושה לטובה אפילו כשמכה חבירו מתכוין לטובה

1.

The simple meaning of the verse is "wounds from a lover are faithful" - he does so for good. Even when he intentionally hits his friend, he intends for good;

ונשיקות שונא הם להיפך שעושה הכל לרעה

2.

The kisses of a Sonei are the opposite. He does everything for evil.

וי"מ פשטיה דקרא הכי נאמנים פצעי אוהב ונעתרות נשיקות שונא כלומר ונעתרות לשון ריבוי כלומר נשיקות שונא דומים הם למשא כלומר הם מרובות ולמשא לעולם

(b)

Explanation #2: Some explain the simple meaning of the verse is "wounds from a lover are faithful, and Ne'etaros are kisses of a Sonei." Ne'etaros refers to abundance, i.e. his kisses seem like a burden, i.e. they are always numerous and burdensome.

וי"מ הכי כשאוהבים עושים מריבה ושונאים זה את זה השנאה נאמנה והכי פירוש נאמנים פצעי אוהב הפצעים זהו השנאה שבין אוהבים הם נאמנות

(c)

Explanation #3: Some say that when lovers quarrel and hate each other, the hatred is Ne'emanah (lasting). The verse means that "wounds from a lover are lasting", i.e. the hatred between lovers. It endures;

ונעתרות נשיקות שונא פי' דכששונאים עושים שלום זה לזה השלום והפשרה שביניהן אמנה וקיימת והיינו נעתרות נשיקות שונא כלומר נשיקות שונא נעתרות.

1.

"V'Ne'etaros Neshikos Sonei" - when enemies make peace with each other, the Shalom and compromise between them is faithful and lasting. "V'Ne'etaros Neshikos Sonei" means that his kisses are Ne'etaros (many, i.e. enduring).

4)

TOSFOS DH Mah Erez Zeh

תוספות ד"ה מה ארז זה

(SUMMARY: Tosfos asserts that Bil'am did not say "Alei Mayim.")

פירוש דאע"ג דכתיב ביה בקרא עלי מים ההוא לאו בלעם קאמר ליה אלא מלאך

(a)

Explanation: Even though the verse says "Alei Mayim", Bil'am did not say this, rather, an angel said it;

וכן כולהו בלעם אמר כנחלים ומלאך אמר נטיו דאינן מתייבשים וכן עלי נהר.

1.

The same applies to all [his Berachos]. He said "k'Nechalim" (which can dry up), and the angel said Nitayu, which do not dry up. The same applies to Alei Nahar.

20b----------------------------------------20b

5)

TOSFOS DH Nizdamen Lo Echad she'Hu Mechu'ar b'Yoser

תוספות ד"ה נזדמן לו אדם אחד שהוא מכוער ביותר

(SUMMARY: Tosfos brings that the man was Eliyahu.)

במסכת דרך ארץ מפרש דאותו אדם היינו אליהו ולטוב נתכוין כדי שלא ירגיל בדבר.

(a)

Reference: In Maseches Derech Eretz it explains that the man was Eliyahu. He intended for the good, so he (R. Elazar) would not regularly do so [become haughty].

6)

TOSFOS DH Lo Tzericha d'Naflei Machmas Govaihu

תוספות ד"ה לא צריכא דנפלי מחמת גובהייהו

(SUMMARY: Tosfos explains that they fell only due to their height.)

- פי' דהוו בריאות ולא היו ראויות ליפול אלא מחמת גובהן.

(a)

Explanation: They were strong, and it was not proper that they fall. [They fell] only due to their height.

7)

TOSFOS DH Amar Lei d'Ika Rav Ada Bahadan d'Nafish Zechusei

תוספות ד"ה אמר ליה דאיכא רב אדא בהדן דנפיש זכותיה

(SUMMARY: Tosfos says that there were two Rav Ada bar Ahavah's.)

וצ"ל דתרי רב אדא הוו דהא רב אדא בר אהבה הוה בימי רבא דמצינו בכמה מקומות אמר רב אדא בר אהבה אמר רבא

(a)

Assertion: We must say that there were two Rav Ada's. Rav Ada bar Ahavah was in the days of Rava. We find in several places Rav Ada bar Ahavah cites Rava.

והא רב אדא בר אהבה דהכא משמע דהוה חבר לרב ולשמואל מדקאמר ליה שמואל לרב וקאמר ליה הא איכא רב אדא בהדן

1.

It seems that the Rav Ada bar Ahavah here was a colleague of Rav and Shmuel, since Shmuel said to Rav "there is Rav Ada with us";

ואנן ידענא דרב יהודה היה תלמיד דרב ושמואל ורבא הוה נולד ביום שמת רב יהודה ורב אדא היה תלמיד דרבא א"כ ע"כ צ"ל דתרי רב אדא הוו.

(b)

Conclusion: We know that Rav Yehudah was a Talmid of Rav and Shmuel, and Rava was born the day Rav Yehudah died, and Rav Ada bar Ahavah was a Talmid of Rava. If so, we must say that there were two Rav Ada's.

8)

TOSFOS DH b'Hachinaso

תוספות ד"ה בהכינתו

(SUMMARY: Tosfos distinguishes different kinds of nicknames.)

- פירוש בכינוי שמכנין אותו בן אדם לגנאי

(a)

Explanation: This is a derogatory nickname that people coin for someone.

בחניכתו פי' כינוי שם משפחתו שם לווי כמו שם חניכת אבות בגיטין עד עשרה דורות (גיטין דף פח.)

(b)

Distinction: Chanichaso is a nickname appended to his family name, like it says "Chanichas Avos in Gitin is until 10 generations" (Gitin 88a);

כגון רבי אברהם אבן עזרא שכל בני משפחתו היו נקראים כך

(c)

Example: An example is R. Avraham ibn Ezra. His entire family was called this way;

ודוקא לגנאי אבל לשבח מותר.

(d)

Distinction: It is forbidden only if it is derogatory. If it is praiseworthy, it is permitted.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF