סוכה דף מט. א
האם חלקי המזבח דלהלן מעכבים?
| אליבא דרבנן | אליבא דר' יוסי | |
| קרנות | מעכב - דכתיב "על קרנות המזבח" | |
| כבש | מעכב - דכתיב "אל פני המזבח", והכבש הוא פני המזבח | |
| יסוד | מעכב - דכתיב "אל יסוד המזבח" | |
| ריבוע המזבח | מעכב - דכתיב "רבוע יהיה המזבח" | |
| הסובב | אינו מעכב | מעכב - דכתיב "תחת כרכב המזבח" [1] |
מי עשה את השיתין ומה עומקם?
| מי עשה את השיתין | עד היכן מגיעים | |
| לרבנן | הקב"ה בששת ימי בראשית | עד התהום |
| לר' אלעזר ב"ר צדוק | בידי אדם נעשו | עד קרקע שהיתה מצופה שיש [2] |
סוכה דף מט: א
נסכים יש בהן מעילה משעה שהוקדשו, האם יש בהן מעילה גם משעה שנתנסכו?
| אליבא דרבנן | אליבא דר' אלעזר ב"ר צדוק | |
| ללישנא קמא |
אין בהן מעילה - והחידוש היכא שקלטם בכלי |
אין בהם מעילה - אף שאפשר לאוספם |
| לאיכא דאמרי |
אין בהן מעילה | להו"א: יש בהם מעילה - דעדיין יש בם צורך גבוה למסקנא: אין בהן מעילה - דכבר נעשה עיקר מצותן |
-------------------------------------------------
[1] ורבנן חולקים וס"ל ש"כרכב" הוא הכיור ולא הסובב.
[2] לראב"ץ השיתין היו בחלל שבין הכבש למזבח בחלק המערבי של החלל הזה, והיינו במחצית השמאלית של רוחב הכבש שהיה ט"ז אמה - היה הלול ברוחב ח' אמות סגור מד' צדדים.
-------------------------------------------------

