סוטה דף לו. א

כיצד היה סדר שמות השבטים על שתי אבני האפוד?

לרב כהנא [1] לת"ק דברייתא [2] לר' חנינא בן גמליאל [3]
1 שמעון ראובן יהודה גד ראובן בנימין
2 לוי גד ראובן אשר שמעון דן
3 יהודה אשר שמעון יששכר לוי נפתלי
4 יששכר זבולן לוי זבולן יהודה גד
5 יוסף דן דן יוסף יששכר אשר
6 בנימין נפתלי נפתלי בנימין זבולן יוסף
-------------------------------------------------

[1] רב כהנא מבאר את הפסוק ביהושע גבי ברכות וקללות, מה שנוסף אות ה' בתיבת ("וְהַחֶצְיוֹ") שהכוונה לומר שכדרך שהיו חלוקים בברכות והקללות כך היו חלוקים באני האפוד. דהנה כתיב (יהושע ח:לג) "וְכָל יִשְׂרָאֵל וּזְקֵנָיו וְשֹׁטְרִים וְשֹׁפְטָיו עֹמְדִים מִזֶּה וּמִזֶּה לָאָרוֹן נֶגֶד הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם נֹשְׂאֵי אֲרוֹן בְּרִית ה' כַּגֵּר כָּאֶזְרָח חֶצְיוֹ אֶל מוּל הַר גְּרִזִים וְהַחֶצְיוֹ אֶל מוּל הַר עֵיבָל כַּאֲשֶׁר צִוָּה מֹשֶׁה עֶבֶד ה' לְבָרֵךְ אֶת הָעָם יִשְׂרָאֵל בָּרִאשֹׁנָה". והסדר האמור בברכות וקללות ע"י משה הוא כדכתיב (דברים כז:יב-יג) "אֵלֶּה יַעַמְדוּ לְבָרֵךְ אֶת הָעָם עַל הַר גְּרִזִים בְּעָבְרְכֶם אֶת הַיַּרְדֵּן שִׁמְעוֹן וְלֵוִי וִיהוּדָה וְיִשָּׂשכָר וְיוֹסֵף וּבִנְיָמִן. וְאֵלֶּה יַעַמְדוּ עַל הַקְּלָלָה בְּהַר עֵיבָל רְאוּבֵן גָּד וְאָשֵׁר וּזְבוּלֻן דָּן וְנַפְתָּלִי". אכן דבריו ניתותבו מחמת ברייתא דמפורש להדיא שהיו באבני האפוד בסדר אחר.

[2] ס"ל לדרוש מהפסוק (שמות כח:י) "שִׁשָּׁה מִשְּׁמֹתָם עַל הָאֶבֶן הָאֶחָת וְאֶת שְׁמוֹת הַשִּׁשָּׁה הַנּוֹתָרִים עַל הָאֶבֶן הַשֵּׁנִית כְּתוֹלְדֹתָם" - שדוקא על האבן השנית היה סדר השמות "כְּתוֹלְדֹתָם", אבל על האבן הראשונה לא היה "כְּתוֹלְדֹתָם" - דיהודה היה מוקדם. ועל כל אבן היו כתובים עשרים וחמש אותיות.

[3] ס"ל שהסדר שהיו חלוקים באבני האפוד אינו כפי הסדר שהיה בחומש הפקודים (היינו בחומש במדבר פרק א' פסוקים ה-טו). אלא כפי הסדר שבחומש השני (שמות א:ב-ד) "רְאוּבֵן שִׁמְעוֹן לֵוִי וִיהוּדָה. יִשָּׂשכָר זְבוּלֻן, וּבִנְיָמִן. דָּן וְנַפְתָּלִי גָּד וְאָשֵׁר". ויוסף הוא אחרון שלא נמנה ביניהם כי הוא היה במצרים.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף