12th CYCLE DEDICATION
SOTAH 16 - Dedicated by Rabbi Kornfeld's father, Mr. David Kornfeld, in memory of the members of his family, Hashem Yikom Damam, who perished at the hands of the Nazi murderers in the Holocaust and whose Yahrzeit is observed on 4 Sivan: his mother (Mirel bas Yakov Mordechai), brothers (Shraga Feivel, Aryeh Leib and Yisachar Dov, sons of Mordechai), grandfather (Reb Yakov Mordechai ben Reb David [Shpira]) and aunt (Charne bas Yakov Mordechai [wife of Reb Moshe Aryeh Cohen z'l]).

סוטה דף טז: א

כיצד עושים תגלחת מצורע לרב אשי?

תגלחת ראשונה תגלחת שניה
לר' ישמעאל [1] מגלח כל גופו - כדלעת [2] מגלח רק כינוס שער, דריש כלל ופרט וכלל [3]
לר' עקיבא מגלח כל גופו - כדלעת מגלח כל גופו - כדלעת, דריש ריבוי

דברים דלהלן האם צריך שיראו?

עפר סוטה, אפר פרה אדומה, רוק יבמה כשחולצת דם צפור דמצורע
לר' ישמעאל צריך שיראה צריך שיראה [4]
לרבנן צריך שיראה לא צריך שיראה [5]

הדין שצריך להקדים המים לאפר / עפר, בפרה אדומה ובסוטה האם הוא מעכב או רק לכתחלה?

מה הדין מנלן
לר'
שמעון
לכתחילה יתן עפר על המים,
ובדיעבד אם הפך כשר
מסוטה ילפינן שצריך להקדים עפר למים
מפרה ילפינן שאם לא הקדים כשר [6]
לרבנן יתן עפר על המים, ואם הקדים עפר פסול דכתיב "מַיִם חַיִּים אֶל כֶּלִי" [7]

-------------------------------------------------

[1] אכן האמוראים האחרים ס"ל בדעת ר' ישמעאל דאף דדרשינן כללי ופרטי בכל אופן מגלח כל גופו כדלעת גם בתגלחת שניה.

[2] בתגלחת ראשונה כתוב (ויקרא יד:ח) "וְגִלַּח אֶת כָּל שְׂעָרוֹ" - ומשמע את כל שערו בלי חילוק.

[3] כתיב בתגלחת השניה שאחר השבעה ימים, (ויקרא יד:ט) "וְהָיָה בַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יְגַלַּח אֶת כָּל שְׂעָרוֹ (כלל), אֶת רֹאשׁוֹ וְאֶת זְקָנוֹ וְאֵת גַּבֹּת עֵינָיו (פרט), וְאֶת כָּל שְׂעָרוֹ יְגַלֵּחַ" (כלל), ודרשינן כלל ופרט וכלל אין אתה דן אל כעין הפרט, מה הפרט מפורש מקום כינוס שער אף כל מקום כינוס שער ואנחנו מרבים את שער הרגלים, אבל בית השחי (שאינו מגולה) ושאר שער גופו שאינו מקום כינוס שער אין צריך לגלח.

[4] דדריש הכי, כתיב (ויקרא יד:ו) "וטבל אותם (הצפור החיה, עץ הארץ, שני תולעת ואזוב) בדם הצפור השחוטה על המים החיים", ודרשו בברייתא שצריך לטבול גם במים וגם בדם, כי נזכרו ב' הדברים גם בדם וגם במים, וזה יתכן רק אם מביא רביעית מים שדם ציפור ניכר בהם.

[5] ס"ל שאין לדרוש מהפסוק הנ"ל כיון שצריך את הפסוק לגופיה לומר שיש צורך להטביל את הד' הדברים הנ"ל בדם ובמים.

[6] פי', כתוב גבי פרה אדמה (במדבר יט:יז) "וְלָקְחוּ לַטָּמֵא מֵעֲפַר שְׂרֵפַת הַחַטָּאת וְנָתַן עָלָיו מַיִם", ולכאורה היה צריך לכתוב "אפר" וכתב "עפר" לדון גז"ש מסוטה, מה סוטה לכתחילה בעינן להקדים עפר למים, כך בפרה אדומה לכתחילה צריך להקדים את העפר - אפר - למים. ומה בפרה אדומה בדיעבד אם הקדים את המים לעפר - כשר, ה"ה נמי גבי סוטה אם הקדים כשר. והראיה שבפרה אדומה בדיעבד כשר, משום שכתוב בפרה "וְנָתַן עָלָיו מַיִם" - משמע שצריך לתת את האפר ברישא ועליו מים, וכתוב בהמשך הפסוק "מַיִם חַיִּים אֶל כֶּלִי" - דמשמע שהמים ברישא יהיו חיים בכלי ועל זה יתן את האפר, ומזה יש לנו ללמוד שרצה נותן עפר תחילה רצה נותן מים תחילה.

[7] ס"ל שעיקר הדרשא היא מדכתיב "מַיִם חַיִּים אֶל כֶּלִי" - דמשמע שצריך להקדים את המים שהם יהיו קודם בכלי. ומה שכתוב "וְנָתַן עָלָיו מַיִם" - בא לומר שצריך לערבן ביחד, וע"י העירוב יהיו המים עליו.

עוד חומר לימוד על הדף