1)

UNDERSTANDING THE 'TEMEYAH ANIMAL' IN THE PASUK (Yerushalmi Perek 4 Halachah 4 Daf 20a)

חברייא בשם רבי יוחנן ר' אייבו בר נגרי אמר קומי רבי אילא בשם רבי יוחנן טעמא דהין תנייא (ויקרא כז) ואם כל בהמה טמאה אשר לא יקריבו ממנה קרבן לה' מה ת"ל טמאה אלא אפילו טמאה באותו השם

(a)

(Chevraya citing R. Yochanan and R. Eiyvu bar Nagri before R. Ila citing R. Yochanan): The source of this teaching is a Beraisa - The Pasuk states (Vayikra 27:11), "And if any Temeyah animal, that they may not bring from it an offering to Hash-m". Why did it teach Temeyah? Even if it is Temeyah (unfit) for that type (of sacrifice).

וקשיא בדא כתיב (שם) והעמיד והעריך

(b)

Question: It is written (Vayikra 27:11-12), "And he shall stand it; and he shall set its value"? (How could it be discussing birds, if birds are not evaluated?)

ר' זעירא בשם ר"א לא אמר כן אלא (שם) ואם כל בהמה טמאה אשר לא יקריבו ממנה קרבן לה' כל שאינה ראויה ליקרב לא כאן ולא במקום אחר אינה עושה תמורה

(c)

R. Zeira citing R. Eliezer understood the Pasuk differently - 'And if any Temeyah animal, that they may not bring from it an offering to Hashem' - anything that is not suitable as a sacrifice, neither here nor in another place, cannot make a Temurah.

יצאת נקיבה (שבעוף) לעולה אע"פ שאינה ראויה ליקרב כאן ראויה ליקרב במקום אחר

1.

This excludes separating a female as an Olah, as a female bird could be brought as an Olah. Therefore, it can make a Temurah.

{רבי אבון}{רבנן}[רבין] ורבי בון בעון קומי רבי זעירא הרי הרובע והנרבע שאינן ראוין ליקרב לא כאן ולא במקום אחר והרי הן עושין תמורה:

(d)

Question (R. Avun {or some say Rabbanan and some say Ravin} to R. Zeira): But animals involved in bestiality (as either the active or passive partner) are not suitable to be a sacrifice anywhere and they still make a Temurah?

אמר לון אף אני לא אמרתי אלא טמאה ממש (ס"א ממום)

(e)

(R. Zeira responds): The Pasuk is speaking about actual Tamei (non-Kasher) animals.

וקשיא בדא כתיב והעמיד והעריך

(f)

Question: About that case, it is written (Vayikra 27:11-12), "And he shall stand it; and he shall set its value"? (Note: This question remains unanswered.)

2)

HALACHAH 5: THE PURCHASING POWER OF HEKDESH (Yerushalmi Perek 4 Halachah 5 Daf 20b)

משנה אחת לל' יום משערין את הלשכה

(a)

(Mishnah): Once in 30 days, they evaluate the Lishkah. (They establish the maximum price that the Temple treasury pay to their suppliers.)

כל המקבל עליו לספק סלתות מארבע עמדו משלש יספק מד'

(b)

If a person accepted to supply fine flour to the Mikdash for four Se'ah for a Sela and the price rose to three Se'ah for a Sela, he must continue to supply four.

משלש ועמדו מד' יספק מד' שיד הקדש על העליונה

(c)

If it was three Se'ah for a Sela and the price fell to four Se'ah for a Sela, he must still supply four Se'ah for a Sela, as Hekdesh always has the upper hand.

אם התליעה סולת התליעה לו ואם החמיץ יין החמיץ לו:

(d)

If the fine flour that the seller accepted to supply became wormy, he takes the loss (and must give other fine flour to Hekdesh). If the wine became vinegar, he takes the loss (and must give other wine to Hekdesh).

אינו מקבל מעותיו עד שיהא המזבח מרצה

(e)

The seller does not receive the money unless everything is acceptable for the Mizbeach.

גמרא תני בשם ר"ש מיד היו מקבלין את מעותיהן והכהנים זריזין הן

(f)

(Gemara - Beraisa citing R. Shimon): The suppliers would receive their payment immediately (and there was no concern that the fine flour will become unusable) as Kohanim are very careful.

HADRAN ALACH PEREK HATERUMAH
PEREK ELU HEN
3)

THE APPOINTEES TO THE TASKS IN THE BEIS HAMIKDASH (Yerushalmi Perek 5 Halachah 1 Daf 21a)

משנה אלו הן הממונים שהיו במקדש

(a)

(Mishnah): The following were the appointees in the Mikdash...

יוחנן בן פינחס על החותמות

1.

Yochanan ben Pinchas over the receipts;

אחייה על הנסכים

2.

Achiyah over the libations;

מתיה בן שמואל על הפייסות

3.

Masyah ben Shmuel over the lotteries;

פתחיה על הקינין

4.

Pesachyah over the pairs of birds;

פתחיה זהו מרדכי ולמה נקרא שמו פתחיה שהיה פותח דברים ודורשן ויודע בשבעים לשון.

i.

Pesachyah was Mordechai. He was called Pesachyah as he would open up words (of Torah) and expound them and he knew the 70 languages.

בן אחייה על חולי מעיים

5.

Ben Achiyah over those with stomach ailments;

נחוניה חופר שיחין

6.

Nechunyah would dig ditches;

גביני כרוז

7.

Gevini was the announcer;

בן גבר על נעילת שערים

8.

Ben Gever was appointed over locking the gates;

בן בבי ממונה על הפקיע

9.

Ben Beyvai over the wicks;

בן ארזא על הצלצל

10.

Ben Arza over the cymbals;

הוגרס בן לוי על השיר

11.

Hugras ben Levi over the singing;

בית גרמו על מעשה לחם הפנים

12.

Beis Garmu over producing the Lechem haPanim;

בית אבטינס על מעשה הקטורת

13.

Ben Avtinas over producing the Ketores;

ואלעזר על הפרוכת:

14.

Elazar over the curtains;

ופינחס המלביש

15.

And Pinchas was the outfitter (over the Bigdei Kehunah).

גמרא ר' חזקיה אמר ר' סימון ורבנן חד אמר כשירי דור ודור בא למנות עליהן

(b)

(Gemara - R. Chizkiyah): R. Simon and Rabbanan disagreed - one said that it listed the most righteous of the generations.

וחורנה אמר מי שהיה באותו דור מנה מה שבדורו

1.

(The other opinion): It lists whoever lived in that generation.

(מאן דאמר כשירי כל דור ודור בא למנות על כולן הוא אומר (משלי י) זכר צדיק לברכה

(c)

(Mishnah in Yoma): According to the one who said that it listed the most righteous of the generations, it was about all of them that the Mishnah applies the Pasuk, (Mishlei 10:7), "Remembrance of a Tzadik is for a blessing". (Note: This entry and the two that follow it are inserted into the text by the Vilna Gaon.)

מאן דאמר מי שהיה באותו דור מנה מה שבדורו על כולן הוא אומר (שם) שם רשעים ירקב

1.

According to the one who lists whoever lived in that generation, about all of them the Mishnah applies the Pasuk (ibid), "the name of the evildoers shall rot".

ועל מי נאמר זכר צדיק לברכה על בן קטין וחביריו)

2.

About who is the Pasuk said "Remembrance of a Tzadik is for a blessing"? About Ben Katin and his friends (who made improvements to the Kiyor, the Kohanims' washing station).

13b----------------------------------------13b

אמר רבי יונה כתיב (ישעיהו נג) לכן אחלק לו ברבים ואת עצומים יחלק שלל זה ר"ע שהתקין מדרש ההלכות והגדות

(d)

(R. Yona): The Pasuk states (Yishayahu 53:12), "Therefore, I will allot him a portion in public, and he will share spoils with the strong". This applies to R. Akiva, who established Midrash, Halachos and Hagados.

ויש אומרים אלו אנשי כנסת הגדולה תיקנו אלא מה תיקן זה כללות ופרטות

1.

Some say it was the Anshei Knesses haGedolah (Men of the Great Assembly) who established them. What did R. Akiva establish? Expounding general principles and specifics.

אמר ר' אבהו כתיב (דברי הימים א ב) ומשפחת סופרים יושבי יעבץ

(e)

(R. Abahu): The Pasuk states (Divrei haYamim I 2:55), "And from the family of Sofrim (scholars), those who dwelt with Yaavetz".

מה ת"ל סופרים אלא שעשו את התורה ספורות ספורות חמשה לא יתרומו תרומה ה' דברים חייבין בחלה חמש עשרה נשים פוטרות צרותיהן שלשים ושש כריתות בתורה שלשה עשר דבר נאמרו בנבלת העוף הטהור ד' אבות נזיקין אבות מלאכות ארבעים חסר אחת

1.

What does the word 'Sofrim' teach? They ordered the Torah by numbers - for example - 'Five whose Terumah is not valid'; 'Five types are obligated in Challah'; 'Fifteen women exempt their co-wives'; 'Thirty-six sins of the Torah are punished with Kares'; 'Thirteen things were said about the carcass of a Kosher bird'; 'There are four categories of damages'; 'There are 39 categories of Melacha on Shabbos'.

אמר רבי (אחא) אליעזר כתיב (עזרא ז) לעזרא הכהן הסופר מה ת"ל סופר אלא כשם שהיה סופר בדברי תורה כך היה סופר בדברי חכמים

(f)

(R. Eliezer): The Pasuk states (Ezra 7:11), "To Ezra the Kohen, the Sofer". What does the word 'Sofer' teach? Just as he counted the words (and letters) of Torah (to establish the exact tradition of the written Torah); so too he counted the words of the Chachamim (like the examples that were given earlier).

4)

SOME OF THE GREATNESS OF THE EARLIER GENERATIONS (Yerushalmi Perek 5 Halachah 1 Daf 21a)

ר' חגי בשם ר' שמואל בר נחמן הראשונים חרשו וזרעו ניכשו כיסחו עדרו קצרו עמרו דשו זרו בררו טחנו הרקידו לשו קיטפו ואפו ואנו אין לנו מה לאכול

(a)

(R. Chagai citing R. Shmuel bar Nachman): The earlier generations plowed, sowed, weeded, trimmed, hoed, harvested, gathered, threshed, winnowed, selected, ground, kneaded, smoothed and baked; and as for us, we have nothing to eat. (Note: The Meforshim understand this statement to be alluding to Torah study. Even after the great efforts made by the earlier Chachamim to arrange and order the Torah, we still have difficulty in understanding it.)

ר' אבא בר (יונה) זמינא בשם ר' זעירא אין הוון קדמאין מלאכין אנן בני אנש ואין הוון בני אנש אנן חמרין

(b)

(R. Abba bar Zamina citing R. Zeira): If the early ones were angels, we are humans. If they were humans, we are donkeys.

אמר רבי מנא בההיא שעתא אמרין אפילו כחמרתיה דר' פינחס בן יאיר לא אידמינון

(c)

(R. Mana): At that time, they said, "We are not even like the donkey of R. Pinchas ben Yair".

חמרתיה דר"פ בן יאיר גנבתה ליסטאי בליליא עבדת טמירא גבון תלתא יומין ולא טעמה כלום בתר תלתא יומין אימלכון מחזרתה אמרון אפקונה מן הכא דלא תימות גבן אפקונה אזלת וקמת לה על תרעא דמרה שריית מנהקת

(d)

R. Pinchas ben Yair's donkey was stolen by bandits during the night. They hid it for three days and it would not eat anything. After three days, they decided to return it, saying, "Better to return it to its owner, or it will die in our possession and make our hideout smell". They took it out and it went and stood at its master's gate and began braying.

אמר לון פתחון להדא עלובתא דאית לה תלת יומין דלא טעמה כלום פתחין לה ועלת לה אמר לון יהבו לה כלום תיכול יהבון קומה שעורין ולא בעית למיכל אמרין ליה רבי לא בעית למיכל אמר לון מתקנין אינון אמרו ליה אין אמר לון וארימתון דמיין

(e)

(R. Pinchas ben Yair to his household): "Open the gate for this poor thing that has not eaten in three days." They opened it and the donkey came in. R. Pinchas told them to feed it. They put barley in front of it and it didn't want to eat. They told this to R. Pinchas and he asked them if the barley had been tithed and they said that it had.

אמרון ליה לא כן אלפון רבי הלוקח זרע לבהמה קמח לעורות שמן לאור פטור מן הדמאי

(f)

(Students to R. Pinchas): Did you not say that Rebbi taught - One who buys produce for planting, for animals or flour for tanning, oil for lighting or anointing utensils is exempt from Demai...?

אמר לון מה נעבד לה להדא עלובתא דהיא מחמרה על גרמה סגין

(g)

(R. Pinchas): What can I do with this poor thing that is so stringent with itself.

וארימון דמיין ואכלת

(h)

They separated Demai and it ate.

5)

PESACHYAH WAS APPOINTED OVER THE PAIRS OF BIRDS (Yerushalmi Perek 5 Halachah 1 Daf 21b)

פתחיה על הקינין. בא וראה מה גדול הוא כוחו של אותו האיש פותח דברים ודורשן:

(a)

The Mishnah taught that Pesachyah was appointed over the pairs of birds. Come and see how great the strength of that man was, that he opened up the words of the Torah and expounded them.

יודע בע' לשון:

(b)

The Mishnah taught that he knew the 70 languages.

תני סנהדרין שיש בה שנים שיכולין לדבר וכולן ראוין לשמוע הרי זו ראויה לסנהדרין

(c)

(Beraisa): A Sanhedrin that has two members that are able to speak and all are able to understand the 70 languages, it is minimally fit to be a Sanhedrin.

ג' הרי זו בינונית

1.

If three are able to speak, it is average.

ד' הרי זו חכמה וביבנה היו בה ד' בן עזאי ובן זומא ובן חכינאי ור"א בן מתיה (נ"א חנניה בן חנילא)

2.

If four are able to speak, it is a wise Sanhedrin. In Yavneh, there were four - Ben Azai, Ben Zoma, Ben Chachinai and R. Elazar ben Masyah.

א"ר חסדא פעם אחת יבשה א"י ולא ידעו מהיכן להביא עומר והוה תמן חד אילם דהוה יהיב חד ידיה על גגות וחד ידיה על צריפים אייתוניה קמיה דפתחיה אמר להו אית אתר דמתקריא גגות צריפין או צריפין גגות אזלין לתמן ואשכחון

(d)

(Rav Chisda): Once, Eretz Yisrael was suffering from a draught and they did not know from where to bring the grain for the Korban Omer. There was a mute there who put one of his hands on roofs (Gagos) and the other hand on huts (Tzrifim). They brought him before Pesachyah, who asked them if there was a place called Gagos Tzrifin or Tzrifin Gagos. They went there and found grain.

א"ר יוסה (ביבן) בי רבי בון פעם אחת נשדף כל העולם כולו ולא היו יודעין מהיכן להביא העומר והוה תמן חד אילם דהוה יהיב ידיה על עיניה וידיה על סוכרא אייתוניה לגבי פתחיה אמר לון אית אתר דמיתקריא עין סוכר או סוכר עין ואזלון תמן ואשכחון

(e)

(R. Yosa bei R. Bun): Once, everywhere suffered from crop failure and they did not know from there to bring the grain for the Korban Omer. There was a mute there who put one of his hands on his eyes (Ainayim) and the other hand on a door bolt (Suchra). They brought him before Pesachyah, who asked them if there was a place called Ain Socher or Socher Ayin. They went there and found grain.

ג' נשים הביאו קיניהן אחת אומרת לעינתי ואחת אומרת לימתי ואחת אומרת לזיבתי

(f)

Three women brought their pairs of birds. One said, "This for my Ayin". One said, "This is for my Yam". One said, "This is for my Zivah".

זו שאומרת לעינתי סברין מימר שופעת כמעין אמר לון בעיינא סכנת

(g)

They thought that the one who said 'for my Ayin' was flowing like a spring. Pesachyah told them, "She was endangered in her eye".

זו שאומרת לימתי סברין מימר שופעת כים אמר לון בימה סכנת

(h)

They thought that the one who said, "for my Yam" was flowing like an ocean. Pesachyah told them, "She was endangered in the ocean".

זו שאומרת לזיבתי סברין מימר זבה ממש אמר לון זאב בא ליטול את בנה:

(i)

They thought that the one who said, "for my Zivah" was an actual Zavah. Pesachyah told them, "A Ze'ev (wolf) came to snatch away her son". In all three cases, the women were actually bringing voluntary sacrifices of thanks.

בן אחיי' וכו':

(j)

The Mishnah taught that Ben Achiyah was appointed to assist those with stomach ailments.

ע"י שהיו הכהנים מהלכין יחיפים על הרצפה והיו אוכלין בשר ושותין מים היו באין לידי חולי המעים והוה ידע האי דין חמר טב למעייא והאי דין חמר סמם למעייא:

(k)

Since the Kohanim would walk barefoot on the (stone) floor and they would eat meat and drink water, they would suffer from stomach ailments. Ben Achiyah knew which wine was good for the intestines and which wine was damaging.