1)

MISHNAH 4: ONE WHO CONSECRATES HIS PROPERTY (Yerushalmi Perek 4 Halachah 4 Daf 18b)

משנה המקדיש נכסיו והיו בהן דברים ראוין לקרבנות הציבור ינתנו לאומנין בשכרן דברי ר"ע

(a)

(Mishnah - R. Akiva): One who consecrates his property and among it are items that were suitable as public sacrifices, it should be given to the craftsmen for their payment.

אמר לו בן עזאי אינה היא המידה אלא מפרישין מהן שכר האומנין ומחללין אותן על מעות האומנין ונותנין אותן לאומנין בשכרן וחוזרין ולוקחים אותה מתרומה חדשה

(b)

(Ben Azai to R. Akiva): Your way is not consistent with the excess of Ketores (in the previous Mishnah). Rather, they separate the value of the payment of the craftsmen from the Ketores spices that he consecrated and redeem (the incense) onto the money of the craftsmen and then pay them with it. They then buy it back from them with the Terumas haLishkah funds.

המקדיש נכסיו והיה בהן בהמה ראויה על גבי מזבח זכרים ונקבות

(c)

One who consecrates his property and among the items are animals that are suitable to bring on the Mizbeach, males and females...

רבי אליעזר אומר זכרים ימכרו לצרכי עולות ונקבות ימכרו לצורכי זבחי שלמים ודמיהן יפלו עם שאר נכסיו לבדק הבית

1.

(R. Eliezer): The male animals should be sold to people who need to bring Olah offerings. The female animals should be sold to people who need to bring Shelamim offerings. The money received should then fall, together with the rest of his property, for Bedek HaBayis (upkeep of the Temple).

רבי יהושע אומר זכרים עצמן יקרבו עולות ונקבות ימכרו לצרכי זבחי שלמים ויביא בדמיהן עולות ושאר נכסים ויפלו לבדק הבית

2.

(R. Yehoshua): The male animals should themselves be brought as Olah offerings. The female animals should be sold to people who need to bring Shelamim offerings. The money received should then fall, together with the rest of his property, to Bedek HaBayis.

אמר ר"ע רואה אני את דברי ר' אליעזר מדברי רבי יהושע שר' אליעזר השוה את מדותיו ור' יהושע חלק

3.

(R. Akiva): I side with R. Eliezer over R. Yehoshua, as R. Eliezer created consistency whereas R. Yehoshua differentiated.

א"ר פפייס שמעתי את דברי שניהן

(d)

(R. Papayas): I heard a teaching that is like both opinions...

המקדיש בפירוש כדברי ר' אליעזר והמקדיש סתם כדברי ר' יהושע

1.

If one consecrates explicitly, we follow R. Eliezer. If one consecrates without specifying, we follow R. Yehoshua.

המקדיש נכסיו והיו בהן דברים ראוים לגבי מזבח יינות ושמנים ועופות ר' אליעזר אומר ימכרו לצרכי אותו המין ויביא בדמיהן עולות ושאר נכסים יפלו לבדק הבית

(e)

(R. Eliezer): If one consecrates his property and among it are items that are suitable for the Mizbeach - wines, oils and birds; they should be sold to people who need to bring that type of sacrifice and the proceeds should be used to buy Olah offerings. The other property should fall to the Bedek haBayis.

גמרא המקדיש וכו' לקרבנות ציבור: ר' יוחנן אמר קטורת

(f)

(Gemara): The beginning of the Mishnah taught that 'One who consecrates his property and among it are items that are suitable as public sacrifices...'. R. Yochanan said that this refers to Ketores.

אמר רבי הושעיה תיפתר באומן משל בית אבטינס שהיה נוטל בשכרו קטורת

(g)

(R. Hoshiya explains): This refers to a craftsman from the House of Avtinas, who would take his wages from the Ketores.

מה טעמא דבן עזאי שאין ההקדש מתחלל על המלאכה אלא על המעות:

(h)

(Ben Azai's reason): Hekdesh is not redeemed onto labor, but rather onto money.

תמן תנינן יש בקדשי בדק הבית

(i)

(Mishnah in Temurah): There are laws pertaining to items consecrated for the Bedek haBayis -

שסתם הקדישות לבדק הבית הקדש בדק הבית חל על הכל ומועלין בגידוליהן ואין בהן הנייה לכהנים

1.

Unspecified consecrations go to the Bedek haBayis; items consecrated to the Bedek haBayis take effect on all items; one transgresses Meilah with what grows from them; and Kohanim may not get personal benefit from them. (The Mishnah implies that all unspecified consecrations, even animals, go to the Bedek haBayis.)

אמר רבי חנניה דר' ליעזר היא דתנינן המקדיש נכסיו והיתה בהן בהמה ראויה ע"ג מזבח זכרים ונקבות רבי ליעזר אומר זכרים ימכרו לצרכי עולות ונקיבות ימכרו לצרכי זבחי שלמים ודמיהן יפלו עם שאר נכסים לבדק הבית

(j)

(R. Chananya): That Mishnah is the opinion of R. Eliezer, as our Mishnah taught - One who consecrates his property and among the items are animals that are suitable to bring on the Mizbeach, males and females - R. Eliezer says that the male animals should be sold to people who need to bring Olah offerings. The female animals should be sold to people who need to bring Shelamim offerings. The money received should then fall, together with the rest of his property, for Bedek HaBayis.

אמר רבי יוחנן טעמא דרבי ליעזר (ויקרא כז) ואיש כי יקדיש את ביתו קודש לה' במה אנן קיימין אם בבית דירה כבר כתיב (שם) ואם המקדיש יגאל את ביתו

(k)

(R. Yochanan): R. Eliezer's source is the Pasuk (Vayikra 27:14), "And if a man will consecrate his house to be Holy to Hash-m". What is the case? If it is referring to a person's dwelling, it already states (Vayikra 27:15), "And if the consecrator shall redeem his house".

אלא כי אנן קיימין במקדיש נכסיו מיכן שסתם הקדישות לבדק הבית

1.

Rather, we are discussing one who consecrates his property. From here we learn that consecrations that are unspecified go to the Bedek haBayis.

2)

THREE UNDERSTANDINGS OF THE DISPUTE (Yerushalmi Perek 4 Halachah 4 Daf 19a)

אמר רבי זעירא רב חונה בשם רב במה פליגין במקדיש נכסיו אבל במקדיש עדרו כל עמא מודיי שהוא למזבח

(a)

Opinion #1 (R. Zeira citing R. Chuna citing Rav): They disagree over one who consecrates his property, but if one consecrates his herd, all agree that it is for the Mizbeach.

רבי בא רב חונה בשם רב מה פליגין במקדיש עדרו אבל במקדיש נכסיו כל עמא מודיי שהוא לבדק הבית

(b)

Opinion #2 (R. Ba citing Rav Chuna citing Rav): They disagree over one who consecrates his herd, but if one consecrates his property, all agree that it goes to the Bedek haBayis.

על דעתיה דרבי זעירא ניחא וקשיא על דרבי בא בהמה לא למזבח היא

(c)

Question: According to R. Zeira it is fine, but according to R. Ba, are animals not for the Mizbeach?

למזבח היא ולמה סתם האיש הזה שהוא כאומר לא יהיה אלא לבדק הבית

(d)

Answer: They usually are for the Mizbeach, but why did this person consecrate without specifying? As it is as if he stated that it is for the Bedek haBayis.

רבי יוחנן אמר לא שנייא היא המקדיש נכסיו היא המקדיש עדרו היא המחלוקת

(e)

Opinion # 3 (R. Yochanan): They disagree over both cases.

3)

IF THE ANIMALS WERE SOLD (Yerushalmi Perek 4 Halachah 4 Daf 19a)

(רבי אבא בשם רבי אבהו בשם ר' אחא) רב חונה בשם רב רבי אבהו בשם רבי יוחנן קדשי בדק הבית שפודאן תמימין יצאו לחולין

(a)

(Rav Chuna citing Rav and R. Abahu citing R. Yochanan): Animals consecrated to the Bedek haBayis that are redeemed unblemished, become Chulin.

מתני' אמרה כן ולדן וחלבן מותר לאחר פדיונן

(b)

Support (Mishnah in Chulin): (Referring to blemished animals that are consecrated) Their offspring and their milk are permitted after their redemption. (This is similar to R. Yochanan's law, as both are consecrated to the Bedek haBayis and become Chulin when redeemed.)

רבי חזקיה בשם רב חסדא תיפתר (שפדאן תמימין והוממו)[שהוממו ופדאן]

(c)

Rebuttal (R. Chizkiyah citing Rav Chisda): Interpret that case, that he redeemed them after becoming blemished.

12b----------------------------------------12b

רבי יוסה בשם רב חסדא מתני' אמרה כן ולדן וחלבן אסור לאחר פדיונן

(d)

Support (R. Yosa citing Rav Chisda - Mishnah in Temurah): (If animals were consecrated for the Mizbeach, if they became blemished and redeemed) their offspring and their milk is prohibited after redemption.

רבי חזקיה בשם רבי יוסה קדשי בדק הבית שפדאן תמימין יצאו לחולין

(e)

(R. Chizkiyah citing R. Yosa): Animals consecrated for the Bedek haBayis that were redeemed unblemished, become Chulin.

אין תימר לא יצאו לחולין היאך קדשי מזבח חלין על קדשי בדק הבית

1.

As if you say that they do not, how could consecration to the Mizbeach take effect on animals consecrated for the Bedek haBayis?

בעלי מומין קדושת המזבח חלה עליהן

2.

Animals with blemishes - consecration for the Mizbeach can take effect on them.

ליידה מילה

(f)

Question: Regarding what?

לגיזה ולעבודה

(g)

Answer: Shearing and working (remain prohibited even after redemption).

4)

INAPPLICABLE KEDUSHAH AND ITS CONSEQUENCES (Yerushalmi Perek 4 Halachah 4 Daf 19b)

הפריש נקיבה לעולתו ולפסחו ולאשמו עושה תמורה

(a)

If a person (wrongly) separated a female animal for his Olah, his Pesach or his Asham offering (for which only a male may be brought); it can still create a Temurah.

ר"ש אומר לעולתו עושה תמורה לפסחו ולאשמו אינו עושה תמורה

(b)

(R. Shimon): For his Olah, it can create a Temurah. For his Pesach or Asham, it cannot create a Temurah.

רבי שמעון בן יהודה אומר משום ר"ש לעולתו ולפסחו ולאשמו אינו עושה תמורה

(c)

(R. Shimon ben Yehuda citing R. Shimon): For his Olah, his Pesach or his Asham, it cannot create a Temurah.

אמר רבי יוחנן טעמא דר"ש שכן מצינו נקיבה בעוף כשירה לבא עולה

(d)

(R. Yochanan): R. Shimon's reason is that we find that a female bird is valid as an Olah bird offering.

ואמר ר' יוחנן טעמא דר"ש בן יהודה אם מין במינו הוא חלוק עליו כל שכן מין בשאינו מינו

(e)

(R. Yochanan): R. Shimon ben Yehuda's reason is that if, in the same gender, R. Shimon disagrees (as we will now see); all the more so if they are not the same gender.

איזהו מין במינו שהוא חלוק עליו

(f)

Question: What is the case of the same gender where R. Shimon disagrees?

כהדא דתני אשם בן שנה והביא בן שתים (יצא) בן שתים והביא (בן שלש לא יצא)[בן שנה כשר אלא שלא עלו לבעלים לשם חובה] (רבי שמעון אומר כל עצמן אינן קודשים)

(g)

Answer (Beraisa): If a person (a Nazir or Metzorah) should have brought a first-year lamb and he brought a second-year one; or he (transgressed Meilah, Gezeilos or Shifcha Charufah and) should have brought a second-year one and he brought a first-year one, it is valid, although the owner has not fulfilled his obligation. (Note: The text here follows that of the Pnei Moshe and the Vilna Gaon.)

א"ר יוחנן ר' שמעון ור' יהושע שניהם אמרו דבר אחד

(h)

(R. Yochanan): R. Shimon and R. Yehoshua both said the same thing...

כמה דר' יהושע אמר נקיבה לעולה לא קידשה אלא הקדש דמים כן ר"ש אמר נקיבה לעולה לא קידשה אלא הקדש דמים

1.

Just as R. Yehoshua said that if one consecrates a female animal as an Olah, only its value receives Kedushah; so R. Shimon says the same.

אין תימר קדשה קדושת הגוף ירעו

2.

As if you say that they received Kedushas haGuf (which means consecrated to the Mizbeach), they must graze (until they receive a blemish, rather than be redeemed).

אמר ר' [אין] אני רואה את דברי רבי שמעון בפסח (שמא הקדש) שהמותר פסח בא שלמים

(i)

(Rebbi): I do not agree with R. Shimon concerning a Pesach offering, because a leftover Pesach offering is brought as a Shelamim.

ולימא אין אני רואה דברי רבי שמעון באשם (שמא הקדש) שהמותר אשם בא עולה

(j)

Question: Why did Rebbi not say, 'I do not agree with R. Shimon concerning an Asham offering, because a leftover Asham is brought as an Olah'?

אמר רבי אבין אם הקדיש פסח בא שלמים גופו קרב שלמים אם הקדיש אשם בא עולה אין גופו קרב עולה

(k)

Answer (R. Avin): If he consecrated a Pesach offering, the animal itself is brought as a Shelamim. But if he consecrated an Asham, the animal itself is not brought (but rather, its value has Kedushah).

מהו כדון

(l)

Question: About what do Rebbi and R. Shimon actually disagree?

ההין אמר הקדש דמים (קדוש) הקדיש וההין אמר הקדש גופו (קדוש) הקדיש

(m)

Answer: (R. Shimon) holds that he consecrated its value. (Rebbi) holds that he consecrated the animal itself.

ר' זעירא בשם ר"ש בן לקיש טעמא דרבי יהושע (ויקרא כב) דבר אל אהרן ואל בניו ואל כל בני ישראל ואמרת אליהם איש איש מבית ישראל וגו'

(n)

(R. Zeira citing R. Shimon ben Lakish): R. Yehoshua's source is the Pasuk (Vayikra 22:18), "Speak to Aharon and his sons and to all of Bnei Yisrael and say to them, 'Each person from the House of Yisrael...'.

אשר יקריב לה' לעולה הכל קרב לעולה

1.

'...who will offer to Hash-m an Olah' - everything is brought as an Olah offering. (Even donations of female animals are converted to Olah offerings.)

לרצונכם תמים זכר מנין אפי' נקיבות ת"ל (שם) בבקר לרבות את הנקיבות

2.

'...to find favor for you, an unblemished male'. From where do we know even females? As the Pasuk says (ibid). 'Among the cattle' - this even includes females.

רבי יצחק בי רבי אליעזר שאל כתיב זכר ואת אמרת בבקר לרבות את הנקיבות

(o)

Question (R. Yitzchok bei R. Eliezer): The Pasuk states 'male', so how could you say that it includes females?

ודכוותה כתיב תמים ואת אמרת בבקר לרבות בעלי מומין מה ביניהון

1.

Similarly, the Pasuk says 'unblemished'; would you say that 'among the cattle' includes blemished? What is the difference?

רב אמר שבטא דכדכדא ביניהן:

(p)

Answer (Rav): The rod of the shuttle (of the loom) divides them. (There is a significant difference between them. Female animals may be used for some offerings, but blemished animals may never be used.)

5)

THE RATIONALE OF R. ELAZAR (Yerushalmi Perek 4 Halachah 4 Daf 20a)

ר"א אומר ימכרו כו' המין:

(a)

R. Eliezer taught in the Mishnah (Shekalim Daf 12 1) (e)) that they should be sold to people who need to bring that type of sacrifice.

ר' אבהו בשם ר' שמעון בן לקיש טעמא דר"א (שם) דבר אל אהרן ואל בניו וגו' אשר יקריבו לה' לעולה הכל קרב עולה

(b)

(R. Abahu citing R. Shimon ben Lakish): R. Eliezer's source is the Pasuk (ibid), "Speak to Aharon and his sons...that they offer to Hash-m as an Olah' - everything is brought as an Olah.

לרצנוכם תמים זכר

1.

'To find favor for you' - a male.

יכול אפי' עופות ת"ל בבקר ולא עופות

2.

I might have thought that even birds may be brought, but the Pasuk says 'among my cattle' - cattle but not birds.

רבי ירמיה ור' בון בר חייה הוון יתיבון ואמרין תמן א"ר יוחנן טעמא דר"ש שכן נקיבה שבעוף כשירה לבא עולה וכא אמר הכין

(c)

Question: R. Yirmiyah and R. Bun were sitting and saying - there, R. Yochanan said that R. Shimon's reason is that a female bird may be used for an Olah (so it has Kedushas haMizbeach); and here you said this (that consecrated birds must be sold and the money used to buy sacrifices. If they have Kedushas haMizbeach, how can they be sold)?

א"ר יוסי קיימתיה כהא דא"ר שמואל בשם ר' זעירא כל שאינה יכולה ליקרב לא היא ולא דמיה לא קדשה אלא הקדש דמים

(d)

Answer (R. Yosi): I follow the words of R. Shmuel citing R. Zeira, who said that if neither an item nor its value can be sacrificed, it was only consecrated with Kedushas Damim (i.e. only its value is consecrated).

ואת אמרת יאות להקריבו אין את יכול דכתיב בבקר ולא עופות לפדותו אין את יכול שאין לעוף פדיון

1.

And you are correct - you cannot sacrifice it, as the Pasuk states, 'among the cattle', but not the birds. You cannot redeem it as one cannot redeem a bird.

לפום כן צריך מימר לא קדשה אלא קדושת דמים

2.

Therefore, one must say that it only received Kedushas Damim.