1)

THE MEAT AND WINE HE MUST EAT [line 2]

(משנה) מאימתי חייב משיאכל תרטימר בשר וישתה חצי לוג יין האיטלקי
(a)

(Mishnah): He is liable after he eats Tartimar (this will be explained) of meat and drinks half a Log of Italki wine; (a Log is four Reviyos, about a half liter.

ר' יוסי אומר מנה בשר ולוג יין
(b)

R. Yosi says, he must eat a Maneh (the weight of 100 Dinarim or 9600 barley seeds, about half a kilo) of meat and drinks a Log of wine.

(c)

NOTE: In the following cases, he is exempt:

אכל בחבורת מצוה אכל בעיבור החדש אכל מעשר שני בירושלים
1.

He ate with a group doing a Mitzvah, such as the meal to signify Ibur Chodesh (when a 30th day is added to the month), or if he ate (Rashi - meat and wine bought with money of) Ma'aser Sheni in Yerushalayim;

אכל נבילות וטריפות שקצים ורמשים <אכל טבל ומעשר ראשון שלא נטלה תרומתו ומעשר שני והקדש שלא נפדו>
2.

He ate Neveilos, Treifos, Shekatzim u'Rmashim (insects and swarming creatures), Tevel, Ma'aser, Ma'aser Sheni and Hekdesh that were not redeemed;

אכל דבר שהוא מצוה ודבר שהוא עבירה
3.

He ate something that is a Mitzvah or a transgression;

אכל כל מאכל ולא אכל בשר שתה כל משקה ולא שתה יין
4.

He ate many foods, but not meat. He drank many beverages, but not wine;

אינו נעשה בן סורר ומורה עד שיאכל בשר וישתה יין שנאמר (דברים כא) זולל וסובא
i.

"Zolel v'Sovei" - he must eat meat and drink wine.

ואע"פ שאין ראיה לדבר זכר לדבר שנאמר (משלי כג) אל תהי בסובאי יין בזוללי בשר למו:
ii.

"B'Sov'ei Yayin b'Zolelei Vasar" is not a proof, but it hints at this law.

אמר רבי זירא תרטימר זה איני יודע מהו אלא מתוך שכפל ר' יוסי ביין נמצא כופל אף בבשר ונמצא תרטימר חצי מנה
(d)

(Gemara - R. Zeira): I do not know (from elsewhere) what Tartimar is, but since R. Yosi requires twice as much wine as Chachamim, presumably he requires twice as much meat, i.e. Tartimar is half a Maneh.

אמר רב חנן בר מולדה אמר רב הונא אינו חייב עד שיקח בשר בזול ויאכל יין בזול וישתה דכתיב (דברים כא) זולל וסובא
(e)

(R. Chanan bar Moldah): He is liable only if he buys meat and wine cheaply and eats them - "Zolel v'Sovei"

ואמר רב חנן בר מולדה אמר רב הונא אינו חייב עד שיאכל בשר חי וישתה יין חי
(f)

(R. Chanan bar Moldah): He is liable only if he eats raw meat and drinks unmixed wine.

איני והא רבה ורב יוסף דאמרי תרווייהו אכל בשר חי ושתה יין חי אינו נעשה בן סורר ומורה
(g)

Question: Rabah and Rav Yosef say that he is exempt for these!

אמר רבינא יין חי מזיג ולא מזיג בשר חי בשיל ולא בשיל כבשר כיבא דאכלי גנבי
(h)

Answer (Ravina): R. Chanan refers to wine that is semi- diluted (i.e. it is stronger (less diluted) than people usually drink) and meat that is half-cooked, like thieves (who fear to wait until it is fully cooked) eat.

רבה ורב יוסף דאמרי תרווייהו אכל בשר מליח ושתה יין מגיתו אין נעשה בן סורר ומורה
(i)

(Rabah and Rav Yosef): If he ate salted meat or drank unfermented wine, he is exempt. (They are not addicting.)

תנן התם ערב תשעה באב לא יאכל אדם שני תבשילין ולא יאכל בשר ולא ישתה יין
(j)

(Mishnah): On Erev Tishah b'Av, one may not eat two different cooked dishes, nor eat meat or drink wine;

ותנא אבל אוכל הוא בשר מליח ושותה יין מגתו
1.

(Beraisa): He may eat salted meat or drink unfermented wine.

בשר מליח עד כמה
2.

Question: When is meat considered salted (regarding Erev Tishah b'Av)?

אמר רבי חנינא בר כהנא כל זמן שהוא כשלמים
3.

Answer (R. Chanina bar Kahana): It is after the time allowed to eat Shelamim, i.e. two days.

ויין מגיתו עד כמה
4.

Question: How long is wine considered unfermented?

כל זמן שהוא תוסס
5.

Answer: It is as long as it is Toses (stings, because it is fermenting).

והתניא יין תוסס אין בו משום גילוי
i.

(Beraisa): We are not concerned if Toses wine was left uncovered (snakes do not drink it).

וכמה תסיסתו
ii.

Question: How long is it considered Toses?

שלשה ימים
iii.

Answer: It is three days.

הכא מאי
(k)

Question: Regarding Ben Sorer u'Moreh, when are meat and wine considered salted/unfermented?

התם משום שמחה הוא כל זמן שהוא כשלמים נמי אית ביה שמחה
(l)

Answer: On Erev Tishah b'Av we may not eat things that cause Simchah. Within two days (of slaughter), meat gives Simchah;

הכא משום אימשוכי הוא ובכל שהוא לא מימשיך ויין עד מ' יום
1.

Here, he is liable for addicting meat and wine. Meat after a small delay (Rashi - one night), and wine until 40 days are not addicting.

2)

THE USES AND RESULTS OF WINE [line 29]

א"ר חנן לא נברא יין בעולם אלא לנחם אבלים ולשלם שכר לרשעים שנא' (משלי לא) תנו שכר לאובד ויין למרי נפש
(a)

(R. Chanan): "Tenu Shechar l'Oved v'Yayin l'Marei Nafesh" - wine was created to console mourners and to give to Resha'im their reward in this world.

א"ר יצחק מאי דכתיב (משלי כג) אל תרא יין כי יתאדם
(b)

Question (R. Yitzchak): What is the meaning of "Al Tere Yayin Ki Yis'adam"?

אל תרא יין שמאדים פניהם של רשעים בעוה"ז ומלבין פניהם לעוה"ב
(c)

Answer #1 (R. Yitzchak): Do not be drawn after wine, for it reddens the faces of Resha'im (gladdens them) in this world and whitens their face (shames them) in the world to come.

רבא אמר אל תרא יין כי יתאדם אל תרא יין שאחריתו דם
(d)

Answer #2 (Rava): Do not be drawn after wine, for Yis'adam (it leads to bloodshed).

רב כהנא רמי כתיב תירש וקרינן תירוש
(e)

Question (Rav Kahana): We read "Tirosh", but sometimes it is written "Tirash"!

זכה נעשה ראש לא זכה נעשה רש
(f)

Answer (Rav Kahana): If he merits, he will become the Rosh (head). If not, he will become Rash (poor).

רבא רמי כתיב (תהילים קד) ישמח וקרינן ישמח
(g)

Question (Rava): We read "Yesamach", and it is written (in a way that allows reading it) "Yeshamach"!

זכה משמחו לא זכה משממהו
(h)

Answer (Rava): If he merits, it will gladden him. If not, it will make him Shamem (desolate).

והיינו דאמר רבא חמרא וריחני פקחין
1.

(Rava): Wine and nice fragrances made me clever.

אמר רב עמרם בריה דר"ש בר אבא אמר ר' חנינא מאי דכתיב (משלי כג) למי אוי למי אבוי למי מדנים למי שיח למי פצעים חנם למי חכלילות עינים <וגו'>
(i)

Question (Rav Amram brei d'Rav Shemen bar Aba): What do we learn from "l'Mi Oy l'Mi Avoy l'Mi Midyanim l'Mi Si'ach l'Mi Petza'im Chinam l'Mi Chachlilus Einayim; La'Me'acharim Al ha'Yayin."

למאחרים על היין לבאים לחקור ממסך
(j)

Answer (Rav Amram): People who drink much wine suffer all these.

כי אתא רב דימי אמר אמרי במערבא האי קרא מאן דדריש ליה מרישיה לסיפיה מדריש ומסיפיה לרישיה מדריש
(k)

(Rav Dimi): In Eretz Yisrael, some expound this from beginning to end (like Rav Amram). Some expound it in reverse order (one who suffers all these should indulge in wine).

דריש עובר גלילאה י"ג ווי"ן נאמרו ביין (בראשית ט) ויחל נח איש האדמה ויטע כרם וישת מן היין וישכר ויתגל בתוך אהלו וירא חם אבי כנען את ערות אביו ויגד לשני אחיו בחוץ ויקח שם ויפת את השמלה וישימו על שכם שניהם וילכו אחורנית ויכסו את ערות אביהם ופניהם וגו' וייקץ נח מיינו
(l)

(Over Galila'ah): In the Parshah that discusses Noach's drunkenness, 13 words begin with 'Vov-Yud' (suggesting Vai, woe) - "va'Yachel Noach..."

וידע את אשר עשה לו בנו הקטן רב ושמואל חד אמר סרסו
(m)

(Rav or Shmuel): "Va'Yeda Es Asher Osah Lo Beno ha'Katan" - Cham castrated Noach.

וח"א רבעו
(n)

(The other of Rav and Shmuel): He raped him.

מאן דאמר סרסו מתוך שקלקלו ברביעי קללו ברביעי
1.

The first opinion says that Cham prevented Noach from having a fourth son. This explains why Noach cursed Cham's fourth son;

ומאן דאמר רבעו גמר וירא וירא
2.

The second opinion learns from a Gezerah Shavah "va'Yar-va'Yar":

כתיב הכא וירא חם אבי כנען את ערות אביו וכתיב התם (בראשית לד) וירא אותה שכם בן חמור וגו'
i.

It says here "va'Yar Cham", like it says (about the rape of Dinah) "va'Yar Osah Shechem."

בשלמא למ"ד סרסו משום הכי קללו ברביעי אלא למ"ד רבעו מאי שנא רביעי נלטייה בהדיא
(o)

Question: The first opinion explained why Noach cursed Cham's fourth son. According to the second opinion, why did he curse the fourth son?

הא והא הואי
(p)

Answer: The second opinion says that Cham raped and castrated Noach.

ויחל נח איש האדמה ויטע כרם אמר רב חסדא אמר רב עוקבא ואמרי לה מר עוקבא א"ר זכאי א"ל הקב"ה לנח נח לא היה לך ללמד מאדם הראשון שלא גרם לו אלא יין
(q)

(Rav Chisda): "Va'Yachel Noach Ish ha'Adamah" - Hash-m told Noach, you should have learned from Adam ha'Rishon (who was created from earth). Wine was his downfall.

כמאן דאמר אותו אילן שאכל ממנו אדם הראשון גפן היה
(r)

This is like the opinion that the Etz ha'Da'as was a grapevine.

דתניא ר"מ אומר אותו אילן שאכל אדם הראשון ממנו גפן היה (דף ע,ב) שאין לך דבר שמביא יללה לאדם אלא יין
1.

(Beraisa - R. Meir): The Etz ha'Da'as was a vine, which brings more misery to the world than anything else.

70b----------------------------------------70b
ר' יהודה אומר חטה היה שאין התינוק יודע לקרוא אבא ואימא עד שיטעום טעם דגן
2.

R. Yehudah says, it was wheat. A child does not know to call to his parents until he tastes grain.

רבי נחמיה אומר תאנה היה שבדבר שקלקלו בו נתקנו שנאמר (בראשית ג) ויתפרו עלה תאנה
3.

R. Nechemyah says, it was a fig tree. Their remedy ("va'Yisperu Ale Se'enah", clothes made from fig leaves) was from the same thing that they sinned with.

(משלי לא) דברי למואל מלך משא אשר יסרתו אמו אמר ר' יוחנן משום ר"ש בן יוחי מלמד שכפאתו אמו על העמוד ואמרה לו מה ברי ומה בר בטני ומה בר נדרי
(s)

(R. Yochanan): "Divrei l'Mu'el... Asher Yisarto Imo" - Bas Sheva tied Shlomo to a beam and lashed him (for eating too much);

מה ברי הכל יודעים שאביך ירא שמים הוה עכשיו יאמרו אמו גרמה לו
1.

"Mah Bri..." - people know that your father was a Tzadik. They will assume that I am responsible for you!

ומה בר בטני כל הנשים של בית אביך כיון שמתעברות שוב אינן רואות פני המלך ואני דחקתי ונכנסתי כדי שיהא לי בן מזורז ומלובן
2.

"U'Mah Bar Bitni" - David would not have Bi'ah with his other wives when they were pregnant. I asserted myself, for this improves the fetus;

ומה בר נדרי כל נשים של בית אביך היו נודרות יהא לי בן הגון למלכות ואני נדרתי ואמרתי יהא לי בן זריז וממולא בתורה והגון לנביאות
3.

"U'Meh Bar Nedarai" - David's other wives (prayed and) vowed what they would do if they would have a son proper for kingship. I vowed in order that my son should be zealous, a Chacham, and proper for prophecy.

אל למלכים למואל אל למלכים שתו יין אל למלכים אמרה לו מה לך אצל מלכים ששותים יין ומשתכרים ואומרים למה לנו אל
4.

"Al la'Melachim Sheso Yayin" - why should you be with kings who drink, get drunk and renounce Hash-m?

ולרוזנים אי שכר מי שכל רזי עולם גלויים לו ישתה יין וישתכר
5.

Version #1: "Ul'Roznim Ei Shechar" - you know all the secrets of the world. Will you drink and get drunk?!

איכא דאמרי מי שכל רוזני עולם משכימין לפתחו ישתה יין וישתכר
6.

Version #2: "Ul'Roznim Ei Shechar" - those (the Sanhedrin) who engage in the secrets of the world, seek your counsel every day. Will you drink and get drunk?!

אמר ר' יצחק מניין שחזר שלמה והודה לאמו דכתיב (משלי ל) כי בער אנכי מאיש ולא בינת אדם לי
(t)

(R. Yitzchak): Shlomo admitted to his mother - "Ki Ba'ar Anochi...";

כי בער אנכי מאיש מנח דכתיב (בראשית ט) ויחל נח איש האדמה
1.

"Ki Ba'ar Anochi me'Ish" - I am more foolish than Noach, about whom it says "va'Yachel Noach Ish ha'Adamah";

ולא בינת אדם לי זה אדם הראשון:
2.

"V'Lo Vinas Adam Li" - I lack the understanding of Adam ha'Rishon.

3)

A MEAL THAT IS A MITZVAH OR TRANSGRESSION [line 23]

אכל בחבורת מצוה:
(a)

(Mishnah): He ate with a group doing a Mitzvah...

אמר רבי אבהו אינו חייב עד שיאכל בחבורה שכולה סריקין
(b)

(R. Avahu): He is liable only if all the people he ate with are worthless.

והאנן תנן אכל בחבורת מצוה אינו נעשה בן סורר ומורה
(c)

Question (Mishnah): If he ate with a group doing a Mitzvah, he is exempt.

טעמא דמצוה הא לאו מצוה אע"ג דלאו כולה סריקין
1.

Inference: If they were not doing a Mitzvah, he is liable, even if they are not all worthless!

הא קמ"ל דאע"ג דכולה סריקין כיון דבמצוה קא עסיק לא מימשיך:
(d)

Answer: No. It teaches that even if they are all worthless, if the meal was a Mitzvah, he is exempt, for he will not become habituated to this.

אכל בעיבור החודש:
(e)

(Mishnah): The meal to signify Ibur Chodesh.

למימרא דבשר ויין מסקו
(f)

Inference: This implies that they eat meat and wine at the meal of Ibur Chodesh.

והתניא אין עולין לה אלא בפת דגן וקטנית בלבד
(g)

Question (Beraisa): They bring only bread of grain and legumes to this meal.

הא קמ"ל אע"ג דאין עולין לה אלא בפת וקטנית ואיהו אסיק בשר ויין ואכל כיון דבמצוה קא עסיק לא ממשיך
(h)

Answer: The Mishnah teaches that even though they brought only bread of grain and legumes, and he brought meat and wine, since it is a Mitzvah, he will not become habituated.

תנו רבנן אין עולין בעיבור החודש פחות מעשרה בני אדם ואין עולין לה אלא בפת דגן וקטנית ואין עולין לה אלא לאור עיבורו ואין עולין לה ביום אלא בלילה
(i)

(Beraisa): The meal of Ibur Chodesh must have at least 10 men. They bring only bread of grain and legumes. They enter (the place where they will eat) on the night after the 30th, at night, and not during the day.

והתניא אין עולין לה בלילה אלא ביום
(j)

Contradiction (Beraisa): They enter during the day, and not at night.

כדאמר רבי חייא בר אבא לבניה אחריפו ועולו אחריפו ופוקו כי היכי דלישמעו בכו אינשי:
(k)

Answer: They enter during the day to publicize the matter. The meal itself is at night.

4)

FOOD THAT IS A MITZVAH OR TRANSGRESSION [line 33]

אכל מעשר שני בירושלים:
(a)

(Mishnah): If he ate (Rashi - meat and wine bought with money of) Ma'aser Sheni in Yerushalayim.

כיון דכי אורחיה הוא קא אכיל ליה לא ממשיך:
(b)

Since he eats it according to Halachah, he will not become habituated.

אכל נבילות וטריפות שקצים ורמשים:
(c)

(Mishnah): If he ate Neveilos, Treifos, Shekatzim u'Rmasim.

אמר רבא אכל בשר עוף אינו נעשה בן סורר ומורה
(d)

(Rava): If he ate fowl, he is exempt.

והא אנן תנן אכל נבילות וטריפות שקצים ורמשים אינו נעשה בן סורר ומורה
(e)

Question (Mishnah): If he ate Neveilos, Treifos, Shekatzim u'Rmasim, he is exempt;

הא טהורין נעשה בן סורר ומורה
1.

Inference: He is exempt for Shekatzim u'Rmasim because they are forbidden. If he ate Tehorim, he would be liable, even though they are not animals!

כי תנן נמי מתני' להשלים:
(f)

Answer: The Mishnah teaches that he is exempt even if he ate most of the Tartimar of meat, and completed the quantity with forbidden food. (Had he completed it with Tahor species, he would be liable. Rava exempts when he ate only (or mostly) fowl.)

אכל דבר שהוא מצוה ודבר עבירה:
(g)

(Mishnah): He ate something that is a Mitzvah or a transgression.

דבר מצוה תנחומי אבלים דבר עבירה תענית ציבור
(h)

'A Mitzvah' is consolation of mourners. 'A transgression' is eating on a fast day.

וטעמא מאי
(i)

Question: What is the reason?

אמר קרא (דברים כא) איננו שומע בקולנו בקולנו ולא בקולו של מקום:
(j)

Answer: "Einenu Shome'a b'Koleinu", but he does not ignore what Hash-m says.

אכל כל מאכל ולא אכל בשר שתה כל משקה ולא שתה יין וכו':
(k)

(Mishnah): If he ate many foods, but not meat; he drank many beverages, but not wine (he is exempt).

אכל כל מאכל ולא אכל בשר לאיתויי דבילה קעילית
(l)

'If he ate many foods' includes dates of Ke'ilis (even though they intoxicate, they are not addicting);

שתה כל משקה ולא שתה יין לאיתויי דבש וחלב
1.

'He drank many beverages' includes milk and honey.

דתניא אכל דבילה קעילית ושתה דבש וחלב ונכנס למקדש (דף עא,א) חייב:
2.

(Beraisa): If one ate dates of Ke'ilis or drank milk and honey and entered the Mikdash, he is liable.