1)

WHO IS STONED NAKED? [line 3 from end on previous Amud]

(משנה) היה רחוק מבית הסקילה ארבע אמות מפשיטין אותו את בגדיו
(a)

(Mishnah): When he is four Amos from Beis ha'Skilah (the place where people are stoned), they remove his garments;

האיש מכסין אותו מלפניו והאשה מלפניה ומאחריה דברי רבי יהודה
1.

R. Yehudah says, we cover a man's genitals in front, and we cover a woman in front and in back;

וחכ"א האיש נסקל ערום ואין האשה נסקלת ערומה:
2.

Chachamim say, only a man is stoned (virtually) naked, and not a woman.

(דף מה,א) תנו רבנן האיש מכסין אותו פרק אחד מלפניו ואשה שני פרקים בין מלפניה בין מלאחריה מפני שכולה ערוה דברי ר' יהודה
(b)

(Gemara - Beraisa - R. Yehudah): A man is covered in one place in front, a woman is covered in two places, in front and in back, because her genitals are visible from both sides.

וחכמים אומרים האיש נסקל ערום ואין האשה נסקלת ערומה
(c)

Chachamim say, a man is stoned naked, and not a woman.

מאי טעמייהו דרבנן
(d)

Question: What is Chachamim's reason?

אמר קרא (ויקרא כד) ורגמו אותו מאי אותו
(e)

Answer - Question: What do we learn from "v'Ragmu Oso"?

אילימא אותו ולא אותה
1.

Suggestion: We stone "Oso" (a man), but not a woman.

והכתיב (דברים טז) והוצאת את האיש ההוא או את האשה ההיא
2.

Rejection: "V'Hotzeisa Es ha'Ish ha'Hu Oh Es ha'Ishah."

אלא מאי אותו אותו בלא כסותו הא אותה בכסותה
(f)

Answer: A man is stoned without his garment, but a woman is not.

רבי יהודה אומר אותו בלא כסותו לא שנא איש ולא שנא אשה
(g)

R. Yehudah says, "Oso" - only he is stoned, and not his garment. The same applies to a woman.

למימרא דרבנן חיישי להרהורא ורבי יהודה לא חייש להרהורא
(h)

Inference: Chachamim are concerned lest onlookers be aroused to lust if they see her naked, and R. Yehudah is not concerned.

והא איפכא שמענא להו
(i)

Contradiction: Elsewhere, they hold just the contrary!

דתנן הכהן אוחז בבגדיה אם נקרעו נקרעו ואם נפרמו נפרמו עד שמגלה את לבה וסותר את שערה
1.

(Mishnah): The Kohen holds the garments of the Sotah. We are not concerned if they tear. He uncovers her heart, and unties the braids of her hair;

רבי יהודה אומר אם היה לבה נאה לא היה מגלהו ואם היה שערה נאה לא היה סותרו
2.

R. Yehudah says, if she was attractive in these areas he does not uncover or untie.

אמר רבה התם היינו טעמא שמא תצא מב"ד זכאה ויתגרו בה פירחי כהונה הכא הא מקטלא
(j)

Answer - part 1 (Rabah): There, R. Yehudah is concerned lest she live, and young Kohanim will desire her. Here, she has already been sentenced to die.

וכי תימא אתי לאיתגרויי באחרנייתא
1.

Suggestion: Perhaps seeing her naked will arouse desire for other women!

אמר רבה גמירי אין יצר הרע שולט אלא במי שעיניו רואות
2.

Rejection: Rabah taught that we have a tradition, that the evil inclination desires only what a person saw.

אמר רבא דר' יהודה אדר' יהודה קשיא דרבנן אדרבנן לא קשיא
(k)

Question (Rava): There is a contradiction by R. Yehudah but not by the Rabanan?

אלא אמר רבא דרבי יהודה אדר' יהודה לא קשיא כדשנין דרבנן אדרבנן נמי לא קשיא אמר קרא (יחזקאל כג) ונוסרו כל הנשים ולא תעשינה כזמתכינה
(l)

Answer - part 2 (Rava): R. Yehudah is resolved as seen earlier. Chachamim always require the Kohen to expose a Sotah, to fulfill "v'Nivasru Kol ha'Nashim" (all the women will be chastised);

הכא אין לך ייסור גדול מזה
1.

Seeing a person stoned is the greatest deterrent, even if he or she is clothed.

וכ"ת ליעביד בה תרתי
(m)

Question: Perhaps we should stone her naked for additional deterrent!

אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה אמר קרא (ויקרא יט) ואהבת לרעך כמוך ברור לו מיתה יפה
(n)

Answer #1 (Rav Nachman): "V'Ohavta l'Re'acha Kamocha" - choose a nice death for him.

לימא דרב נחמן תנאי היא
1.

Suggestion: Rav Nachman's law is like Chachamim, R. Yehudah argues with it.

לא דכולי עלמא אית להו דרב נחמן
(o)

Rejection (and Answer #2): Also R. Yehudah agrees with Rav Nachman's law;

והכא בהא קמיפלגי מר סבר בזיוני דאיניש עדיפא ליה טפי מניחא דגופיה ומר סבר ניחא דגופיה עדיף מבזיוני:
1.

R. Yehudah holds that a woman is more concerned for her disgrace, so she prefers to be stoned clothed. Chachamim say that she is more concerned for her pain, so she prefers to be stoned naked, so she will die faster.

2)

HOW STONING IS DONE [line 34]

(משנה) בית הסקילה היה גובה שתי קומות אחד מן העדים דוחפו על מתניו
(a)

(Mishnah): Beis ha'Skilah was twice a person's height. One of the witnesses would push him from his back;

נהפך על לבו הופכו על מתניו
1.

If he fell face down, they would turn him on his side.

ואם מת בה יצא ואם לאו השני נוטל את האבן ונותנו על לבו
(b)

If he died from the fall, the Mitzvah was fulfilled. If not, the other witness takes a rock and drops it on his heart.

אם מת בה יצא ואם לאו רגימתו בכל ישראל שנאמר (דברים יז) יד העדים תהיה בו בראשונה להמיתו ויד כל העם באחרונה:
(c)

If he died from this, the Mitzvah was fulfilled. If not, everyone stones him - "Yad ha'Edim Tihyeh Bo va'Rishonah Lahamiso v'Yad Kol ha'Am ba'Acharonah"

תנא וקומה שלו הרי כאן שלש
(d)

(Gemara - Beraisa): Since he is pushed from a standing position, he falls three times his height.

ומי בעינן כולי האי
(e)

Question: Is such a fall necessary to kill a person?!

ורמינהו מה בור שהוא כדי להמית עשרה טפחים אף כל כדי להמית עשרה טפחים
1.

Contradiction (Mishnah): A pit of 10 Tefachim (almost a meter) can kill. (Less than this, we do not attribute death to the fall).

אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה אמר קרא (ויקרא יט) ואהבת לרעך כמוך ברור לו מיתה יפה
(f)

Answer (Rav Nachman): "V'Ohavta l'Re'acha Kamocha" - choose a nice death for him. (A higher fall causes him to die quickly, with less pain.)

אי הכי ליגבהיה טפי
(g)

Question: If so, we should make it even higher, and he will die even sooner!

משום דמינוול:
(h)

Answer: If so, his limbs would fall off. This would be disgraceful.

אחד מן העדים דוחפו:
(i)

(Mishnah): One of the witnesses would push him...

תנו רבנן מניין שבדחייה
(j)

(Beraisa) Question: What is the source to push him?

ת"ל (שמות יט) ירה
(k)

Answer: "Yaro" (he will be cast down).

ומנין שבסקילה
(l)

Question: What is the source to stone him?

ת"ל סקל
(m)

Answer: "Sakol".

ומנין שבסקילה ובדחייה
(n)

Question: What is the source to cause him to fall and to stone him?

ת"ל (שמות יט) סקל יסקל או ירה יירה
(o)

Answer: "Sakol Yisakel Oh Yaro Yiyareh."

ומנין שאם מת בדחייה יצא
(p)

Question: What is the source that if he died from the fall, the Mitzvah was fulfilled?

תלמוד לומר או ירה יירה
(q)

Answer: "Oh Yaro Yiyareh."

מניין שאף לדורות כן
(r)

Question: (That verse discusses one who would ascend Har Sinai at the time of Matan Torah.) What is the source for all generations?

45b----------------------------------------45b
(דף מה,ב) ת"ל סקל יסקל:
(s)

Answer: "Sakol Yisakel" (is the future tense).

3)

THE ROCK [line 1]

ואם לאו עד השני נוטל את האבן:
(a)

(Mishnah): If not, the other witness takes a rock and puts it on his heart.

נוטל
(b)

Question: The rock was too heavy for the other witness to take it by himself!

והתניא רבי שמעון בן אלעזר אומר אבן היתה שם משוי שני בני אדם נוטלה ונותנה על לבו אם מת בה יצא
1.

(Beraisa - R. Shimon ben Elazar): There was a rock, so heavy that two men were needed to lift it. He takes it and puts it on his heart. If he died from this, the Mitzvah was fulfilled.

וליטעמיך תיקשי לך היא גופא משוי שני בני אדם נוטלה ונותנה על לבו
2.

Question: The same question applies to the Beraisa. How can one witness take a rock that requires two men to lift it?

אלא דמדלי לה בהדי חבריה ושדי לה איהו כי היכי דתיתי מרזיא:
(c)

Answer (to both questions): The first witness helps him to lift it. The second witness throws it himself, so it will go forcefully.

ואם לאו רגימתו כו':
(d)

(Mishnah): If not, everyone stones him.

והתניא מעולם לא שנה בה אדם
(e)

Question (Beraisa): A person never survived the first rock.

מי קאמינא דעביד דאי מיצריך קאמינא
(f)

Answer: The Mishnah did not say that this sometimes happened. It just says that if this was necessary, it would be done.

אמר מר אבן היתה כו'
(g)

(Beraisa - R. Shimon ben Elazar): There was a rock...(this implies that the same rock was always used).

והתניא אחת אבן שנסקל בה ואחת עץ שנתלה עליו ואחד סייף שנהרג בו ואחד סודר שנחנק בו כולן נקברין עמו
(h)

Question (Beraisa): The following are buried with the executed person: the rock used to kill him, the wood he was hung from, the sword he was killed with, or the cloth he was choked with.

לא צריכא דמתקני ומייתי אחריני חלופייהו
(i)

Answer: After burying it with him, a new stone was prepared.

נקברין עמו והתניא אין נקברין עמו
(j)

Contradiction (Beraisa): They are not buried with him!

אמר רב פפא מאי עמו עמו בתפיסתו
(k)

Answer (Rav Papa): They are buried in his area (within four Amos)..

4)

IF WE CANNOT FULFILL EVERYTHING, DOES THE PARSHAH STILL APPLY? [line 16]

אמר שמואל נקטעה יד העדים פטור
(a)

(Shmuel): If the witnesses' hands were cut off, the defendant is not stoned.

מאי טעמא
(b)

Question: What is the reason?

דבעינא (דברים יז) יד העדים תהיה בו בראשונה וליכא
(c)

Answer: Since we cannot fulfill "Yad ha'Edim Tihyeh Bo va'Rishonah", we do not stone.

אלא מעתה עדים גידמין דמעיקרא הכי נמי דפסילי
(d)

Question: If so, witnesses without hands should be invalid from the beginning!

שאני התם דאמר קרא יד העדים שהיתה כבר
(e)

Answer: "Yad ha'Edim" refers to hands that they had from the beginning. Then, those hands must kill him.

מיתיבי כל מקום שיעידוהו שנים ויאמרו מעידין אנו באיש פלוני שנגמר דינו בב"ד פלוני ופלוני ופלוני עדיו הרי זה יהרג
(f)

Question (Mishnah): If two witnesses will say (anywhere) 'we testify that Reuven was sentenced to Misah in Beis Din Ploni. The witnesses were David and Meir,' we kill Reuven (even though David and Meir are not here to kill him)!

תרגמא שמואל בהן הן עדיו
(g)

Answer (Shmuel): No, that is when David and Meir themselves testify now (that Reuven was sentenced due to their testimony in Beis Din Ploni. They themselves will kill him).

ומי בעינן קרא כדכתיב
(h)

Question: Is it really true that if we cannot fulfill everything in the verse, the whole Parshah does not apply?!

והתניא (במדבר לה) מות יומת המכה רוצח הוא אין לי אלא במיתה הכתובה בו
1.

Question: Perhaps "Mos Yumas ha'Makeh Rotze'ach Hu" teaches that we can give only the Misah that a murderer deserves;

מנין שאם אי אתה יכול להמיתו במיתה הכתובה בו שאתה ממיתו בכל מיתה שאתה יכול להמיתו
i.

What is the source to kill him any other way if we cannot give the proper Misah?

ת"ל מות יומת המכה מכל מקום
2.

Answer: "Mos Yumas ha'Makeh" - the verb is doubled to teach this.

שאני התם דאמר קרא מות יומת
(i)

Answer: That is an exception. It was expounded from the verse.

וליגמר מיניה משום
(j)

Question: We should learn from it to other places (that even if we cannot fulfill everything in the verse, the Parshah still applies)!

דהוה רוצח וגואל הדם שני כתובין הבאין כאחד וכל שני כתובין הבאין כאחד אין מלמדין רוצח הא דאמרן
(k)

Answer: Execution of a murderer, and Go'el ha'Dam (the relative of one who was killed. He may kill Ploni (who killed his relative) in any way. If Ploni killed b'Shogeg, he may be killed only outside his Ir Miklat, i.e. refuge city) are two verses teaching this principle (and we could have learned one of them from the other). In all such cases, the two verses do not teach about other laws.

גואל הדם מאי היא
(l)

Question: What is the verse of Go'el ha'Dam?

דתניא (במדבר לה) גואל הדם ימית את הרוצח מצוה בגואל הדם
(m)

Answer (Beraisa): "Go'el ha'Dam Yamis Es ha'Rotze'ach" - it is a Mitzvah for him to kill the murderer.

ומניין שאם אין לו גואל שב"ד מעמידין לו גואל
1.

Question: What is the source that if there is no Go'el ha'Dam, Beis Din appoints one (Rashi - to kill a Shogeg murderer outside his Ir Miklat; R. Chananel - anyone who finds him should kill him; Me'iri - to strive to bring a Mezid murderer to Beis Din)?

שנאמר (במדבר לה) בפגעו בו מכל מקום
2.

Answer: "B'Fig'o Vo" - in any case (someone should kill him).

א"ל מר קשישא בריה דרב חסדא לרב אשי ומי לא בעינן קרא כדכתיב
(n)

Question (Mar Kashisha brei d'Rav Chisda): All should agree that if we cannot fulfill everything in the verse, the Parshah does not apply!

והתנן היה אחד מהן גידם או אילם או חיגר או סומא או חרש אינו נעשה בן סורר ומורה
1.

(Mishnah): A Ben Sorer u'Moreh (a son who steals from his parents to eat meat and drink wine) is not killed if one of his parents lacks hands, or is mute, lame, blind, or deaf:

שנאמר (דברים כא) ותפשו בו ולא גידמין
2.

"V'Sofsu Vo" - they must have hands;

(דברים כא) והוציאו אותו ולא חיגרין
3.

"V'Hotzi'u Oso" - they cannot be lame;

(דברים כא) ואמרו ולא אילמין
4.

"V'Omru" - they cannot be mute;

(דברים כא) בננו זה ולא סומין
5.

"Beneinu Zeh" - they cannot be blind;

(דברים כא) איננו שומע בקולנו ולא חרשין
6.

"Einenu Shome'a b'Koleinu" - they cannot be deaf (they must be able to perceive that he did not accept their words).

מאי טעמא לאו משום דבעינן קרא כדכתיב
7.

Suggestion: These requirements are because (always) if we cannot fulfill everything in the verse, the Parshah does not apply!

לא שאני התם דכוליה קרא יתירא הוא
(o)

Answer (Rav Ashi): No. Each of those is extra to teach that it is Me'akev.

ת"ש אין לה רחוב אין נעשית עיר הנדחת דברי רבי ישמעאל
(p)

Support (for Shmuel - Beraisa - R. Yishmael): If a city (in which most of the people served idolatry) does not have a street, it cannot become an Ir ha'Nidachas;

ר' עקיבא אומר אין לה רחוב עושין לה רחוב
1.

R. Akiva says, if it has no street, we build a street.

עד כאן לא פליגי אלא דמר סבר רחובה דמעיקרא בעינן ומר סבר רחובה דהשתא נמי כדמעיקרא דמי אבל דכ"ע בעינן קרא כדכתיב
2.

They argue only whether or not the street must be there from the beginning, but all agree that we must have a street (in which to gather everything)!

תנאי היא
(q)

Conclusion: Tana'im argue about this principle.

דתנן אין לו בהן יד בהן רגל אזן ימנית אין לו טהרה עולמית
1.

(Mishnah): If a Metzora does not have a right thumb, big toe or ear (on which the blood of the Asham and oil must be put), he can never become Tahor;

רבי אליעזר אומר נותן על מקומו ויוצא
2.

R. Eliezer says, it suffices to put it in the place of the missing limb.

רבי שמעון אומר נותן על שמאלו ויוצא:
3.

R. Shimon says, it suffices to put it on the left thumb, toe or ear.

5)

WHO IS HANGED? [line 45]

(משנה) כל הנסקלין נתלין דברי רבי אליעזר
(a)

(Mishnah - R. Eliezer): Everyone who is stoned is hung;

וחכ"א אינו נתלה אלא המגדף והעובד ע"ז
(b)

Chachamim say, only a blasphemer or idolater is hung.

האיש תולין אותו פניו כלפי העם והאשה פניה כלפי העץ דברי רבי אליעזר
(c)

R. Eliezer says, we hang a man facing the people. We hang a woman facing the beam;

וחכ"א האיש נתלה ואין האשה נתלית
(d)

Chachamim say, we hang only men, but not women.

אמר <להן> [להם] רבי אליעזר והלא שמעון בן שטח תלה נשים באשקלון
1.

R. Eliezer: Shimon ben Shetach hung women in Ashkelon!

אמרו לו שמונים נשים תלה ואין דנין שנים ביום אחד:
2.

Chachamim: He hung 80 in one day, even though we do not judge two capital cases in one day (it was due to an urgent need. It was not according to Halachah).

ת"ר (דברים כא) והומת ותלית יכול כל המומתין נתלין
(e)

(Gemara - Beraisa - R. Eliezer) Suggestion: Perhaps "v'Humas v'Salisa" teaches that everyone killed is hung!

ת"ל (דברים כא) כי קללת אלהים תלוי מה מקלל זה שבסקילה אף כל שבסקילה דברי רבי אליעזר
(f)

Rejection: "Ki Kilelas Elokim Taluy" - just like a blasphemer is stoned, and we hang him, also we hang everyone who is stoned.

וחכ"א מה מקלל זה שכפר בעיקר אף כל שכפר בעיקר
(g)

Chachamim say, just like a blasphemer is Kofer b'Ikar (brazenly defies Hash-m) and is hung, also anyone who is Kofer b'Ikar (i.e. an idolater).