1)

THE LANGUAGE AND WRITING OF THE TORAH [line 5]

למה נקרא אשורית
(a)

Question: Why is the new writing called Ashuris?

שעלה עמהם מאשור
(b)

Answer: The Yisraelim exiled to Ashur brought it back with them.

תניא רבי אומר בתחלה בכתב זה ניתנה תורה לישראל כיון שחטאו נהפך להן לרועץ כיון שחזרו בהן החזירו להם שנאמר (זכריה ט) שובו לביצרון אסירי התקוה גם היום מגיד משנה אשיב לך
(c)

(Beraisa - Rebbi): At first the Torah was given in Ashuris. After Yisrael sinned, it was changed to Ro'atz (crushed, i.e. forgotten. The Yerushalmi connotes that Ro'atz is Ivri writing.) After they repented, it was returned to Ashuris - "Shuvu l'Vitzaron (to your former glory)"

למה נקרא שמה אשורית שמאושרת בכתב
1.

It is called Ashuris because it is the most glorious writing.

רשב"א אומר משום ר' אליעזר בן פרטא שאמר משום רבי אלעזר המודעי כתב זה לא נשתנה כל עיקר שנאמר (שמות כז) ווי העמודים מה עמודים לא נשתנו אף ווים לא נשתנו
2.

R. Shimon ben Elazar says, "Vovei ha'Amudim" - just like the Amudim (poles on which the parchment is wound) did not change, the Vovim (the letters, i.e. the writing) did not change.

ואומר (אסתר ח) ואל היהודים ככתבם וכלשונם מה לשונם לא נשתנה אף כתבם לא נשתנה
3.

(Another proof is) "ki'Chsavam vechi'Lshonam" - just like the language did not change, the writing did not change.

אלא מה אני מקיים את משנה התורה הזאת
(d)

Question: What do we learn from "Mishnah ha'Torah ha'Zos"?

לשתי תורות אחת שיוצאה ונכנסת עמו ואחת שמונחת לו בבית גנזיו
(e)

Answer: This teaches that he writes two Sifrei Torah for himself. One he takes with him, and the other he stores away;

אותה שיוצאה ונכנסת עמו עושה אותה כמין קמיע ותולה בזרועו שנאמר (תהילים טז) שויתי ה' לנגדי תמיד
1.

The one he takes with him he hangs on his arm - "Shivisi Hash-m l'Negdi Tamid."

ואידך האי שויתי מאי דריש ביה ההוא מיבעי ליה כדרב חנה בר ביזנא
2.

The other opinion expounds this like Rav Chanah bar Bisna.

דאמר רב חנה בר ביזנא אר"ש חסידא המתפלל צריך שיראה עצמו כאילו שכינה כנגדו שנאמר שויתי ה' לנגדי תמיד
3.

(Rav Chanah bar Bisna): One who prays must picture the Shechinah in front of him - "Shivisi Hash-m l'Negdi Tamid."

לר"ש דאמר כתב זה לא נשתנה מאי לא כהלין כתבא למיקרא
(f)

Question: According to R. Shimon, the writing did not change. What do we learn from "Lo cha'Halin Kisva"?

אמר רב בגימטריא איכתיב להון יטת יטת אידך פוגחמט
(g)

Answer #1 (Rav): The message (written at Belshatzar's party) was written in At-Bash (in place of each letter is substituted the opposite letter of the Aleph-Beis, i.e. Tov for Aleph, Shin for Beis...); it said 'Yatas Yatas Idach Pugchamat';

מאי פריש להו (דניאל ה) מנא מנא תקל ופרסין מנא מנא אלהא מלכותך <והשלמת לך> [והשלמה] תקיל תקילתא במאזניא והשתכחת חסיר <פרסין> [פרס] פריסת מלכותך ויהיבת למדי ופרס
1.

Daniel explained, it means 'Menei Menei Tekel u'Farsin' - Hash-m calculated that your kingship did not yet finish its allotted time. It is being taken from you for a punishment. It will be split among the kingdoms of Peras and Madai.

ושמואל אמר ממתוס ננקפי אאלרן
(h)

Answer #2 (Shmuel): The first, fourth, seventh... letters of the (true) message ("Menei Menei..") were made into one word (Mimsos), and likewise for the second, fifth... letters, and the third, sixth ... letters. Hash-m wrote 'Mimsos Nenakfei A'alran.' (Daniel explained that it should be read 'Menei Menei...)

ור' יוחנן אמר אנם אנם לקת ניסרפו
(i)

Answer #3 (R. Yochanan): Every word was written backwards - 'Anam Anam Lekes Nisrefu.'

רב אשי אמר נמא נמא קתל פורסין:
(j)

Answer #4 (Rav Ashi): The first two letters of every word were switched - 'Nemei Nemei Ketel Poresin.'

2)

USING WHAT A KING USED [line 25]

(משנה) אין רוכבין על סוסו ואין יושבין על כסאו ואין משתמשין בשרביטו
(a)

(Mishnah): We may not ride on a king's horse, nor sit on his throne, or use his scepter;

ואין רואין אותו כשהוא מסתפר ולא כשהוא ערום ולא כשהוא בבית המרחץ שנאמר (דברים יז) שום תשים עליך מלך שתהא אימתו עליך:
(b)

We may not see him when he takes a haircut or is naked or in the bathhouse - "Som Tasim Alecha Melech", you must fear him.

אמר רב יעקב א"ר יוחנן אבישג מותרת לשלמה ואסורה לאדניה מותרת לשלמה דמלך היה ומלך משתמש בשרביטו של מלך
(c)

(Gemara - R. Yakov): Avishag (the girl picked for David) was permitted to Shlomo, for a king may use what another king used;

ואסורה לאדניה דהדיוט הוא
1.

She was forbidden to Adoniyahu, for he was not a king.

אבישג מאי היא
(d)

Question: What was her relationship with David?

דכתיב (מלכים א א) והמלך דוד זקן בא בימים וגו' ויאמרו לו עבדיו יבקשו וגו' וכתיב (מלכים א א) ויבקשו נערה יפה וגו' וכתיב (מלכים א א) והנערה יפה עד מאד ותהי למלך סוכנת ותשרתהו
(e)

Answer: "Va'Tehi la'Melech Sochenes va'Tesharesehu."

אמרה נינסבן אמר לה אסירת לי
1.

She asked David to marry her; he told her that he may not take a 19th wife.

אמרה ליה חסריה לגנבא נפשיה לשלמא נקיט
2.

Avishag: That is a lame excuse! (Really, you are too old and weak to have Bi'ah.)

אמר להו קראו לי לבת שבע וכתיב (מלכים א א) ותבא בת שבע אל המלך החדרה אמר רב יהודה אמר רב באותה שעה קינחה בת שבע בשלש עשרה מפות
3.

"Va'Tavo Bas Sheva El ha'Melech ha'Chedrah" - David called Bas Sheva, and she cleaned herself 13 times (there are 13 words in this verse. Rashi - this was after Bi'ah; Ramah - she desired David so much, she emitted his semen from their last Bi'ah) in front of Avishag.

3)

THE TIE TO ONE'S FIRST WIFE [line 35]

אמר רב שמן בר אבא בוא וראה כמה קשין גירושין שהרי דוד המלך התירו לו לייחד ולא התירו לו לגרש
(a)

(R. Shemen bar Aba): This teaches how terrible divorce is! They permitted David (because he was weak) to be secluded with a woman (which was forbidden after the incident with Amnon), but they did not permit him to divorce one of his wives (in order to marry Avishag).

א"ר אליעזר כל המגרש את אשתו ראשונה אפילו מזבח מוריד עליו דמעות שנאמר (מלאכי ב) וזאת שנית תעשו כסות דמעה את מזבח ה' בכי ואנקה מאין עוד פנות אל המנחה ולקחת רצון מידכם וכתיב (מלאכי ב) ואמרתם על מה על כי ה' העיד בינך ובין אשת נעוריך אשר אתה בגדתה בה והיא חברתך ואשת בריתך
(b)

(R. Eliezer): If one divorces his first wife, even the Mizbe'ach cries over this - "Mizbach Hash-m Bechi va'Anakah... Eshes Ne'urecha Asher Atah Bogadta Bah."

א"ר יוחנן ואיתימא ר' אלעזר אין אשתו של אדם מתה אלא אם כן מבקשין ממנו ממון ואין לו שנאמר (משלי כב) ואם אין לך לשלם למה יקח משכבך מתחתיך
(c)

(R. Yochanan): A man's wife dies only if he cannot pay what he owes (Rashi - what he stole; Tosfos - Korbanos that he vowed to bring) - "Im Ein Lecha Leshalem Lamah Yikach Mishkavcha mi'Tachtecha."

וא"ר יוחנן כל אדם שמתה אשתו ראשונה כאילו חרב בהמ"ק בימיו שנאמר (יחזקאל כד) בן אדם הנני לוקח ממך את מחמד עיניך במגפה לא תספד ולא תבכה ולא תבוא דמעתך וכתיב (יחזקאל כד) ואדבר אל העם בבקר ותמת אשתי בערב וכתיב (יחזקאל כד) הנני מחלל את מקדשי גאון עוזכם מחמד עיניכם
(d)

(R. Yochanan): If a man's first wife dies, it is as if the Mikdash was destroyed in his lifetime - "Hineni Loke'ach Mimecha Es Machmad Eineicha... va'Tamas Ishti... Hineni Mechalel Es Mikdashi Machmad Eineichem."

אמר רבי אלכסנדרי כל אדם שמתה אשתו בימיו עולם חשך בעדו שנאמר (איוב יח) אור חשך באהלו ונרו עליו ידעך
(e)

(R. Alexandri): If a man's wife dies, the world darkens for him - "Or Chashach b'Ahalo."

ר' יוסי בר חנינא אמר פסיעותיו מתקצרות שנאמר (איוב יח) יצרו צעדי אונו
(f)

(R. Yosi bar Chanina): His steps get shorter - "Yetzeru Tza'adei Ono."

רבי אבהו אמר עצתו נופלת שנאמר (איוב יח) ותשליכהו עצתו
(g)

(R. Avahu): His counsel will not succeed - "v'Sachlichehu Atzaso."

אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן קשה לזווגם כקריעת ים סוף שנאמר (תהילים סח) אלהים מושיב יחידים ביתה מוציא אסירים בכושרות <אל תיקרי מוציא אסירים אלא כמוציא אסירים אל תיקרי בכושרות אלא בכי ושירות>
(h)

(Rabah bar bar Chanah): Matchmaking is as difficult as splitting the Yam Suf - "Elokim Moshiv Yechidim Baysah Motzi Asirim b'Kosharos",

איני והאמר רב יהודה אמר רב ארבעים יום קודם יצירת הולד בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני
(i)

Question: Rav Yehudah taught that 40 days before a fetus is formed, a voice from Heaven announces 'Bas Ploni will marry Almoni!'

לא קשיא הא בזווג ראשון הא בזווג שני
(j)

Answer: That refers to one's first match, Rabah bar bar Chanah discusses a second match.

א"ר שמואל בר נחמן לכל יש תמורה חוץ מאשת נעורים שנא' (ישעיהו נד) ואשת נעורים כי תמאס
(k)

(R. Shmuel bar Nachman): There is a substitute for everything except for the wife of one's youth - "v'Eshes Ne'urim Ki Sima'es (even if he despises her, he will return to love her).

מתני לה רב יהודה לרב יצחק בריה אין אדם מוצא קורת רוח אלא מאשתו ראשונה שנא' (משלי ה) יהי מקורך ברוך ושמח מאשת (דף כב,ב) נעוריך
(l)

(Rav Yehudah): One feels contented only with his first wife - "...u'Smach me'Eshes Ne'urecha."

22b----------------------------------------22b
אמר לו כגון מאן
(m)

(His son) Rav Yitzchak: What is an example of this?

אמר לו כגון אמך
(n)

Rav Yehudah: Your mother is an example.

איני והא מקרי ליה רב יהודה לרב יצחק בריה (קוהלת ז) ומוצא אני מר ממות את האשה אשר היא מצודים וחרמים ואמר לו כגון מאן וא"ל כגון אמך
(o)

Question: Rav Yehudah told Yitzchak 'your mother illustrates "u'Motzi Ani Mar mi'Maves Es ha'Ishah"!'

מיתקף תקיפא עיבורי מעברא במלה
(p)

Answer: She is harsh, but she forgives easily.

אמר רב שמואל בר אוניא משמיה דרב אשה גולם היא ואינה כורתת ברית אלא למי שעשאה כלי שנאמר (ישעיהו נד) כי בועליך עושיך ה' צבאות שמו
(q)

(Rav Shmuel bar Onya): A woman is like an unfinished Keli, she makes a covenant with the one (her first husband) who makes her a finished Keli - Ki Vo'alayich Osayich."

תנא אין איש מת אלא לאשתו ואין אשה מתה אלא לבעלה אין איש מת אלא לאשתו שנאמר (רות א) וימת אלימלך איש נעמי ואין אשה מתה אלא לבעלה שנאמר (בראשית מח) ואני בבאי מפדן מתה עלי רחל:
1.

Beraisa: When a man dies it is as if only his wife is bereaved - "va'Yamas Elimelech Ish Na'omi; when a woman dies, it is as if only her husband is bereaved - "Mesah Alai Rachel."

4)

WHEN KOHANIM CUT THEIR HAIR [line 14]

אין רואין אותו כו':
(a)

(Mishnah): We may not see him...

ת"ר מלך מסתפר בכל יום כהן גדול מערב שבת לערב שבת כהן הדיוט אחד לשלשים יום
(b)

(Beraisa): A king cuts his hair every day, a Kohen Gadol every Erev Shabbos, and a regular Kohen once in 30 days.

מלך מסתפר בכל יום שנאמר (ישעיהו לג) מלך ביפיו תחזינה עיניך:
1.

A king cuts his hair every day due to "Melech b'Yafyo Techezenah Einecha."

כהן גדול מע"ש: אמר רב שמואל בר נחמן א"ר יוחנן הואיל ומשמרות מתחדשות
(c)

(R. Shmuel bar Nachman): A Kohen Gadol cuts his hair every Erev Shabbos to look nice for the new Mishmar.

כהן הדיוט אחד לשלשים יום דכתיב (יחזקאל מד) וראשם לא יגלחו ופרע לא ישלחו כסום יכסמו את ראשיהם
(d)

A regular Kohen cuts his hair once in 30 days due to "...u'Fera Lo Yishalechu Kasom Yichsemu Es Rosheihem";

ויליף פרע פרע מנזיר כתיב הכא פרע לא ישלחו וכתיב התם (במדבר ו) גדל פרע שער ראשו מה להלן שלשים אף כאן שלשים
1.

We learn a Gezerah Shavah "Pera-Pera" from Nazir. It says here "u'Fera Lo Yishalechu", and it says there "Gadel Pera Se'ar Rosho." Just like there it means 30 days of growth, also here.

ותנן נמי סתם נזירות שלשים יום
2.

(Mishnah): If one accepted Nezirus without specifying the term, he is a Nazir for 30 days.

והתם מנא לן
3.

Question: What is the source of this law?

אמר רב מתנה דאמר קרא קדש יהיה בגימטריא תלתין הוו
4.

Answer (Rav Masnah): It says "Kadosh Yihyeh" - the Gematri'a of "Yihyeh" is 30.

אמר ליה רב פפא לאביי אימא לא לירבו כלל
(e)

Question (Rav Papa): We should say that he may not grow his hair at all!

אמר ליה אי כתיב לא ישלחו פרע כדקאמרת
(f)

Answer (Abaye): Had it said 'Lo Yishalechu Pera', that would be correct;

השתא דכתיב ופרע פרע ליהוי שלוחי לא לישלחו
1.

However, it says "u'Fera Lo Yishalechu." They may have Pera (30 days growth). They may not have more.

אי הכי האידנא נמי
(g)

Question: Also nowadays Kohanim should be commanded to cut their hair every 30 days!

דומיא דיין מה יין בזמן ביאה הוא דאסור שלא בזמן ביאה שרי אף פרועי ראש בזמן ביאה אסור שלא בזמן ביאה שרי
(h)

Answer: It says "u'Fera Lo Yishalechu", followed by (Yechezkeil 44:21) "v'Yayin Lo Yishtu... b'Vo'am". Just like the Isur to drink wine applies only when Kohanim enter the Mikdash, also the Isur to grow long hair.

ויין שלא בזמן ביאה שרי
(i)

Question: Drinking wine is forbidden even nowadays, when they do not enter the Mikdash!

והתניא רבי אומר אומר אני כהנים אסורין לשתות יין לעולם
1.

(Beraisa - Rebbi): I say that a Kohen should be forbidden to drink wine today (in order that he will be able to serve if the Mikdash will suddenly be rebuilt);

אבל מה אעשה שתקנתו קלקלתו
2.

However, after the Churban we are not concerned, and he may drink at any time.

ואמר אביי כמאן שתי כהני חמרא האידנא כרבי
3.

(Abaye): Nowadays, Kohanim drink wine. This is like Rebbi.

מכלל דרבנן אסרי
4.

Inference: Chachamim forbid them to drink.

התם היינו טעמא מהרה יבנה בית המקדש ובעינן כהן הראוי לעבודה וליכא ה"נ בעינא כהן הראוי לעבודה וליכא
5.

Summation of question: This is so that they will be ready to serve if the Mikdash is suddenly rebuilt. For the same reason they should be obligated to cut their hair every 30 days!

הכא אפשר דמספר ועייל
(j)

Answer #1: If the Mikdash is suddenly rebuilt, a long- haired Kohen could cut his hair and serve.

התם נמי אפשר דניים פורתא ועייל
(k)

Question: Likewise, a drunk Kohen could nap and serve (yet Chachamim forbid them to drink)!

דאמר רב אחא דרך מיל ושינה כל שהוא מפיגין את היין
1.

(Rav Acha) Walking a Mil (2000 Amos) or any amount of sleep negates the effects of wine.

ולאו איתמר עלה אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה לא שנו אלא ששתה כדי רביעית אבל יותר מכדי רביעית כ"ש דדרך טורדתו ושינה משכרתו
(l)

Answer: Rav Nachman taught that that is for one who drank only one Revi'is. If he drank more, walking or sleep will worsen his condition!

רב אשי אמר שתויי יין דמחלי עבודה גזרו בהו רבנן
(m)

Answer #2 (Rav Ashi): Shtuyei Yayin (serving when drunk) is Mechalel (disqualifies) the Avodah, therefore Chachamim decreed about it;

פרועי ראש דלא מחלי עבודה לא גזרו בהו רבנן
1.

Pru'ei Rosh (serving with long hair) does not Mechalel Avodah, therefore Chachamim did not decree about it.

מיתיבי ואלו שבמיתה פרועי ראש ושתויי יין
(n)

Question (Beraisa): The following are Chayav Misah: Pru'ei Rosh and Shtuyei Yayin.

בשלמא שתויי יין דכתיב (ויקרא י) יין ושכר אל תשת אתה ובניך ולא תמותו
1.

We know the source for Shtuyei Yayin - "Yayin v'Shechar Al Tesht... v'Lo Samusu";

אלא פרועי ראש מנא לן
2.

Question: What is the source for Pru'ei Rosh?

דאיתקש שתויי יין לפרועי ראש כתיב וראשם לא יגלחו ופרע לא ישלחו <וכתיב> [וכתב בתריה] ויין לא ישתו וגו' מה שתויי יין במיתה אף פרועי ראש במיתה
3.

Answer: It is equated to Shtuyei Yayin (they are written adjacently). Just like Shtuyei Yayin is Chayav Misah, also Pru'ei Rosh.

ומינה מה שתויי יין דמחלי עבודה אף פרועי ראש דמחלי עבודה
4.

Summation of question: Likewise, we should equate them and say that Pru'ei Rosh is also Mechalel Avodah!

קשיא
(o)

This is left difficult.

אמר ליה רבינא לרב אשי האי עד דלא אתא יחזקאל מאן אמרה
(p)

Question (Ravina): How did we know the law before Yechezkeil said these verses?

וליטעמיך הא דאמר רב חסדא דבר זה מתורת משה רבינו לא למדנו עד שבא יחזקאל ולימדנו (יחזקאל מד) כל בן נכר ערל לב וערל בשר לא יבא אל מקדשי לשרתני עד דלא בא יחזקאל מאן אמרה
1.

Counter-question (Rav Ashi): "Kol Ben Nechar Erel Lev v'Erel Basar Lo Yavo El Mikdashi" (a Rasha or Arel may not enter the Mikdash). How did we know the law before Yechezkeil?

אלא גמרא גמירי לה ואתא יחזקאל ואסמכה אקרא ה"נ גמרא גמירי לה ואתא יחזקאל ואסמכה אקרא <וכי גמרי הלכה למיתה לאחולי עבודה לא גמירי>
(q)

Answer to both questions (Rav Ashi): You must say that it was a tradition from Sinai. Yechezkeil wrote a verse alluding to it.

5)

WHEN KOHANIM CUT THEIR HAIR [line 49]

מאי כסום יכסמו את ראשיהם
(a)

Question: What does it mean "Kasom Yichsemu Es Rosheihem"?

תנא כמין תספורת לוליינית
(b)

Answer (Beraisa): It is a Lulainis haircut.

מאי תספורת לוליינית
(c)

Question: What is this?

אמר רב יהודה אמר שמואל תספורתא יחידאה
(d)

Answer (Rav Yehudah): A unique haircut.

ה"ד
(e)

Question: How is it done?

אמר רב אשי ראשו של זה בצד עיקרו של זה
(f)

Answer (Rav Ashi): The end of one hair reaches to the root of the next hair.

שאלו את רבי איזהו תספורת של כ"ג
(g)

Question (Rabanan): How did the Kohen Gadol cut his hair?

אמר להן צאו וראו מתספורת של בן אלעשה
(h)

Answer (Rebbi): Look at Ben El'asha (my son-in-law).

תניא רבי אומר לא על חנם פיזר בן אלעשה את מעותיו אלא כדי להראות בו תספורת של כהן גדול:
1.

(Beraisa - Rebbi): Ben El'asha did not squander his money for naught (to learn this haircut). He did so to demonstrate the haircut of the Kohen Gadol.