1)

TRANSGRESSING FOR DELAYING A KORBAN (Yerushalmi Halachah 1 Daf 4a)

אחד בכור ואחד כל הקדשים עובר עליהם משם רגלים בלא שנה שנה בלא רגלים

(a)

Whether a firstborn or other Kodshim, he transgresses after 3 festivals even if less than a year, or a year even less than 3 festivals.

ניחא רגלים בלא שנה שנה בלא רגלים

(b)

Question: 3 festivals in less than a year is understandable, but how could there be a year with less than 3 festivals?

תמן אמרין תיפתר שהיה מחוסר זמן לפסח.

(c)

Answer (in Bavel): If the animal was not yet 8 days old on the first festival, that festival was not viewed as the first festival of the 3.

כמה דאת אמר תמן הראוי למקצת שנה ראוי לכולה ואמור אוף הכא הראוי למקצת הפסח ראוי לכולו.

(d)

Question: Why is it not like a firstborn, that its year is counted from its birth (even though it is not valid as a Korban until it is 8 days old). Here also, if it was born on Erev Pesach, for part of Pesach it was a valid Korban, so Pesach should be counted as the first festival?

א''ר אבא מרי תיפתר שהיתה עצרת הבאה בחמשה ונולד בששה והיתה עצרת הבאה בשבעה

(e)

Answer (R. Aba Mari): When Shavuos occurs on the 5th of Sivan (if Nisan and Iyar were both 30 day months) and the following year, it occurs on the 7th (if Nisan and Iyar were 29 day months).

2)

CHOOSING MAASER BEHEIMAH (Yerushalmi Halachah 1 Daf 4a)

ר' בון בר חייה בעא קומי ר' זעירה כתיב (ויקרא כז) לא יבקר בין טוב לרע עבר וביקר מהו שיעבור

(a)

Question (R. Bun bar Chiya to R. Zeira): The Pasuk states (Vayikra 27, 33), "You will not distinguish between good and bad (in separating Maaser Beheimah)''. If a person chose a good animal, has he transgressed this negative Mitzvah?

אמר ליה כל דבר שבא להתיר אינו עובר

(b)

Answer (R. Zeira): If a negative Mitzvah comes to permit something (as we will see), a person does not transgress it if he performs it.

מה בא להתיר כאן התורה התירה להקדיש בעלי מומין.

(c)

What does the Pasuk permit? Consecrating blemished animals.

[דף ה עמוד א (עוז והדר)] תמן תנינן ביום השמיני מביא שלש בהמות חטאת ואשם ועולה והדל היה מביא חטאת העוף ועולת העוף.

(d)

Mishnah in Maseches Nega'im: (If a Metzora shaved his head on the 7th day) on the 8th day he brings 3 animals - for a Chatas, an Asham and an Olah. A poor man brings a Chatas of a bird and an Olah of a bird.

ואין חטאת העוף מחוסרת זמן אצל אשם

(e)

Question: Surely before he brings the Asham, the bird Chatas is not considered ready for sacrifice (Mechusar Zman)?

א''ר לעזר כאן התירה התורה להקדיש מחוסרי זמן.

(f)

Answer (R. Elazar): On this occasion, the Torah permitted consecrating animals that are not ready.

ר' בא בר ממל בעא קומי ר' אימי [דף ד עמוד ב] כתיב (במדבר ו) בשמיני יבא עבר ולא הביא מהו שיעבור

(g)

Question (R. Ba bar Mamal to R. Imi): The Pasuk states (Bamidbar 6, 10), "On the 8th day he shall bring''. If a Nazir transgressed and did not bring his Chatas and Olah offerings, has he transgressed Bal Te'acher?

אמר ליה כל דבר שבא להתיר אינו עובר מה בא להתיר

(h)

Answer (R. Imi): If a negative Mitzvah comes to permit something, a person does not transgress it if he performs it. What is it coming to permit?

כהיא דאמר רבי לעזר כאן התירה התורה להקדיש מחוסר זמן.

(i)

Answer: Like the statement of R. Elazar - for a Nazir, the Torah permitted consecrating animals for his Chatas and Olah at the same time, even though the Olah is not ready until he consecrates the Chatas.

אמר רבי יוסי בי ר' בון כל שבעה אין אומר לו הבא מיכן ואילך אומר לו הבא

(j)

R. Yosi bei R. Bun: "All seven days'' the Nazir may not bring his Korbanos; from the 8th day we force him to bring them.

מתני' פליגא על ר' יוסי בי ר' בון כולהם מתכוונין ומביאין קרבנותיהן ברגל.

(k)

Question (against R. Yosi BR''B - Beraisa): All who must bring Korbanos wait and bring them at the time of the festival. (If we force the Nazir to bring them on the 8th day, how can he wait until the festival?)

ניחא נזיר מצורע לא מחוסר כפורים הוא והא תנינן ההלל והשמחה שמונה

(l)

Conclusion of question: It is understandable that a Nazir (can wait as he can eat Kodshim whilst he is a Nazir). However, as for a Metzorah who has not yet brought his Korbanos, the Mishnah teaches that the Mitzvos of Hallel and eating Shelamim meat are performed for all 8 days of Sukos. If a Metzorah does not bring his Korbanos until the festival, he may not actually bring them until after the 1st day of Yom Tov as they are obligatory Korbanos that do not have a specific time. Therefore, he will not be able to eat the Shelamim meat for all 8 days?

פתר לה בנזיר.

(m)

Answer: The Beraisa refers to a Nazir (who brings his Korbanos on the festival, but a Metzorah brings them immediately).

ר' זכריה חתניה דר' לוי בעי רישא אתון פתרין בנזיר וסיפא במצורע.

(n)

Question (R. Zecharia, son-in-law of R. Levi): The first part about a Nazir is understandable but the latter part about a Metzorah (needs explanation) -

א''ר חנניה בריה דר' הלל לא כבר איתתבת תמן [דף ה עמוד ב (עוז והדר)] ואמר ר' יוסה קיימה ר' אבודמא נחותה בכהנים בשעיר אוף הכא הכהנים בשעיר.

(o)

Answer (R. Chananya son of R. Hillel): You already asked this there and R. Yosi said that R. Avduma Nechusa established that when the Mishnah says that Mitzvah of Simcha is observed for 8 days, it refers to Kohanim since they still have the meat of goat offering that is brought on Shabbos. Here also, (the Metzora only has seven days, but) the Kohanim have eight days because they eat the Korbanos on Shabbos.

רבי חגיי בעא קומי רבי יוסה כתיב (ויקרא יב) וביום השמיני ימול עבר ולא מל

(p)

Question (R. Chagai to R. Yosa): The Pasuk states (Vayikra 12, 3), "And on the 8th day he shall circumcise''. If he transgresses and refrained from circumcising his son, (has he transgressed Bal Te'acher)?

אמר ליה (דברים כג) כי תדר נדר לה' אלהיך לא תאחר לשלמו דבר שהוא ניתן לתשלומין יצא זה שאינו ניתן לתשלומין.

(q)

Answer (R. Yosa): The Pasuk states (Devarim 23, 22), "When you shall make a vow to Hash-m, your G-d, you shall not delay to pay it''. This refers to something that is possible to repay; if not, the prohibition does not apply.

לא תאחר לשלמו ולא את חליפיו כהדא דתני (ויקרא יז) ואל פתח אוהל מועד לא הביאו ולא את חליפיו.

(r)

The Pasuk states "you shall not delay to pay it'' - nor its replacement, as the Beraisa teaches - the Pasuk states (Vayikra 17, 4), "and he did not bring it to the entrance of the Tent of Meeting'' - nor its replacement.

א''ר יונה [דף ה עמוד א] פירשה לוי בן סיסי קומי רבי באומר הרי עלי עולה ועברו עליה שלשה רגלים והביא אחרת והקריבה מיד הייתי אומר יופטר מן הראשונה לפום כן צריך מימר לא תאחר לשלמו ולא חליפיו.

(s)

R. Yona: Levi ben Sisi explained it in front of Rebbi - When a person said "I am obligating myself to bring an Olah'' and 3 festivals passed; if he brought a different animal and sacrificed that immediately, I would say that he is exempt from the first obligation. Therefore, the Torah must write "you shall not delay to pay it'' - nor its replacement.

א''ר יוסה אם באומר הרי עלי מיד הוא עובר אלא כן אנן קיימין באומר הרי זה עולה ועברו עליה ב' רגלים והביא אחרת תחתיה ולא הקריבה מיד ועבר עליה רגל שלישי הייתי אומר תצטרף עם תמורה שלשה רגלים לפום כן צריך מימר לא תאחר לשלמו ולא את חליפיו.

(t)

Rejection (R. Yosa): If he would say, "I am obligating myself'' - would he transgress immediately?! Rather, he said "This [animal] is an Olah'', two festivals passed and he brought a different animal. However, he did not bring it immediately and the 3rd festival passed. I would say that it should combine with its replacement to make a total of 3 festivals. Therefore, the Pasuk must write "you shall not delay to pay it'' - not (combined together with) its replacement.