1)

ESTIMATING THE TAMEI COLORS (Yerushalmi Perek 2 Halachah 7 Daf 8a)

מתני' אי זהו האדום כדם המכה שחור כחרת דיהא מיכן טהור

(a)

(Mishnah): What is red? It is like blood of a wound. Black is like Cheres (vitriol, used to make ink). Anything more Dehah (faint) than this it is Tahor.

כקרן כרכום כברור שיש בו וכמימי אדמה מבקעת בית כרם מיצף עליו מים וכמזג שני חלקי מים ואחד יין מן היין השרוני:

(b)

'The radiance of saffron' is like its choice leaves. 'Water of earth' refers to [earth] of Beis Kerem, and one sprinkles water on it (it becomes cloudy). Mixed [wine] is two measures of water and one measure of Sharoni wine.

גמ' רבי יעקב בר אחא רבי עולא דקיסרין בשם רבי חנינה רבי בא בשם רבי שמעון בן מנסיא כדם המכה שלקת ושנת

(c)

(Gemara - R. Yakov bar Acha citing R. Ukla of Kisarin citing R. Chaninah, and R. Ba citing R. Shimon ben Menasiya): [Red is] like blood of a wound that was stricken and stricken again.

אמר רבי יעקב בר סוסיי קומי רבי יוסי [דף ח עמוד ב] ומתניתא אמרה כן אדום כדם המכה.

(d)

Support: (R. Yakov bar Susai, in front of R. Yosi - Mishnah): Red is like blood of the wound (i.e. there already was a wound).

רבי יצחק בר נחמן ורבי אבודמא דמן חיפא הוון יתבין אתא חד בר נש

(e)

R. Yitzchak bar Nachman and Rav Avodama of Chaifa were sitting. A man [with a wound] came;

א"ר יצחק בר נחמן לרבי אבודמא קרוב הוא זה לבוא לדם נדה

1.

R. Yitzchak bar Nachman (to Rav Avodama): This is close to Dam Nidah.

מה ופליג

(f)

Question: Does R. Yitzchak argue (with R. Shimon ben Menasiya, who says that it is like a wound that was stricken twice)?

1.

Note: We ask, for the wound was not stricken twice. If it were, he would not call it close to Dam Nidah! In the answer, R. Yitzchak meant that it is close to Dam Nidah, i.e. it can easily be stricken again, and then it will be just like Dam Nidah!

שאילו ישנה הוה כדם הנידה:

(g)

Answer: [He does not argue. He meant that] if it will be stricken again, it will be like Dam Nidah.

והשחור כחרת.

(h)

(Mishnah): Black is like Cheres.

כיצד הוא עושה

(i)

Question: How does one do [to estimate this]?

רבי בא בשם רב יהודה נוטל את החרת ונותן על גבי עור לבן

1.

Answer #1 (R. Ba citing Rav Yehudah): He takes the Cheres and puts it on white hide.

ר' יוסי בי ר' בון אמר על גבי עור צבוע

2.

Answer #2 (R. Yosi bei R. Bun): He may put it [even] on colored hide.

רבי זעירא בשם רבנן שחור כעורב שחור כענב שחור כזפת טהור

(j)

(R. Ze'ira citing Rabanan): Black like a raven, black like a grape, or black like tar is Tahor.

חברייא בשם רבי יוחנן שחור כדיו טהור

(k)

(Talmidim citing R. Yochanan): Black like ink is Tahor.

רבי אמי בשם רבי יוחנן כפליון של ראש הבא ממדינת הים טמא.

(l)

(R. Ami citing R. Yochanan): Like [black] head scarves from overseas is Tamei.

רבי זעירא בעא קומי רבי אמי כל הלין מילייא (לעבודה) [צ"ל לעובדא - ככר לאדן, גליונ הש"ס]

(m)

Question (R. Ze'ira, to R. Ami): Are all these teachings to be followed in practice?

א"ל אין

1.

Answer (R. Ami): Yes.

ר"ש בן לקיש אמר כולהן דיהא מיכן טהור עמוק מיכן טמא

(n)

(Reish Lakish): For all of them, fainter is Tahor, and deeper is Tamei.

רבי יוחנן אמר כולהן דיהא מיכן טהור עמוק מיכן טהור חוץ משחור

(o)

(R. Yochanan): For all of them, fainter is Tahor, and deeper is Tahor, except for black (for which deeper is Tamei).

מתניתא מסייעה לרבי יוחנן דתנינן והשחור כחרת טמא דיהא מיכן טהור

(p)

Support (for R. Yochanan - Mishnah): Black like Cheres is Tamei. Anything fainter is Tahor;

הא עמוק מיכן טמא

1.

Inference: What is deeper is Tamei.

לא אמרין אלא שחור הא כולהון אפילו עמוקין מיכן טהורין.

2.

Limitation: This was said only for black. For all other [Tamei colors], even what is deeper is Tahor.

קרתיה דרב יהודה כר"ש בן לקיש ורב יהודה כרבי יוחנן.

(q)

In Rav Yehudah's area, [they rule like] Reish Lakish. Rav Yehudah rules like R. Yochanan.

תני בר קפרא ומסייע לר"ש בן לקיש ולא עבדין עובדא דכוותיה

(r)

Bar Kapara supports Reish Lakish, but we do not follow him in practice [due to the following episode];

דרבי חנינה מזג לבר קפרא א"ל כזה מהו א"ל טמא אדהיתיה אמר ליה טהור

1.

R. Chaninah mixed [wine] for Bar Kapara, and asked like this - what is the law? He said, it is Tamei (it was deeper than mixed wine of our Mishnah. R. Chaninah diluted it more, and] made it fainter. [Bar Kapara] told him, it is Tahor.

אמר ליה יהא שלמא לגברא דטעה בפומיה ולא טעה בעיינוי

2.

R. Chaninah: There should be Shalom for a man (you,) who erred with his mouth (you rule like Reish Lakish, who is Metamei what is deeper for all of them; the Halachah follows R. Yochanan, who is Metamei what is deeper only for black), and did not err with his eyes (you properly judged what is deeper and what is fainter).

הוון בעיי מימר מאן דמר טהור במצחצח ומאן דאמר טמא בשאינו מצחצח

(s)

Assumption: The one who says [that deeper is] Tahor, this is when [the appearance] is not shiny (rather, it is absorbed into the cloth). The one who says Tamei, this is when it is shiny.

נישמעינה מן הדא מעשה באשה אחת משל בית רבי שהיתה רואה דמים שחורין אתא עובדא קומי רבי יעקב בר זבדי וקומי ר' יצחק בר טבליי וביקשו לטמותה

(t)

Rebuttal: We learn [oppositely] from the following! A case occurred in which a woman from Beis Rebbi used to see black blood. The case came in front of R. Yakov bar Zavdi and in front of R. Yitzchak bar Tavlai, and they wanted to be Metamei her;

אמר לון רבי חלבו כן אמר רב חונה בשם רב שחור מקדיר טהור מצחצח טמא

1.

R. Chelbo: So said Rav Huna citing Rav - if black penetrates (is absorbed), it is Tahor. If it is shiny, it is Tamei. (We explained this like RAMBAN 19a, according to Hagahos of R. I.Z. Meltzar.)

לא אמר אלא שחור הא כולהון אפילו מצחצחין טהורין:

2.

Limitation: This was said only for black. All other [colors that are not exactly like those of our Mishnah], even if they are shiny, they are Tahor.

וכקרן כרכום כברור שבו.

(u)

(Mishnah): 'The radiance of saffron' is like its choice leaves.

בלח ולא ביבש בעליון ולא בתחתון ברואה את הצל ולא ברואה את החמה

(v)

This is moist [leaves], and not dry. It is the top, and not the bottom. It is what sees the shade, and not what sees the sun. (I.e. 'top' is not literally the top. Rather, it is the middle, which is in the shade of top.)

רבי אבהו אייתי קומי רבי לעזר באילין קוזקזתהון א"ל כבר (דהוא) [צ"ל דיהו - פני משה] מראיו

(w)

R. Avahu brought in front of R. Elazar [saffron attached] to the earth [in which it grew. R. Elazar] said, its appearance already faded. (We explained this like KIKAR LA'ADEN, GILYON HA'SHAS.)

רבי יעקב בר זבדי אייתי קומי רבי אבהו דם שעיר באדום ודם דגים בשחור א"ל כבר דהוא מראיו:

1.

R. Yakov bar Zavdi brought in front of R. Avahu goats' blood [to demonstrate] red, and fish blood [to demonstrate] black. [R. Avahu] said, its appearance already faded.

כמימי אדמה מבקעת בית כרם מיצף מים.

2.

'Water of earth' refers to [earth] of Beis Kerem, and one sprinkles water on it (it becomes cloudy).

רבי חנינה ורבי יונתן תריהון אמרין מיצף מים על גבי מטלית:

3.

(R. Chaninah and R. Yochanan): He puts water on a rag.

וכמזג.

(x)

(Mishnah): And like mixed [wine]

אבא בר חנה בשם רבי יוחנן כוס מזוג נראה מבחוץ הוון

(y)

(Aba bar Chanah citing R. Yochanan): The cup [that holds mixed wine, in order to estimate blood, it must be [thin, so the wine is] seen from the outside.

בעיי מימר כגון אילין כסייא טיברייאה

1.

Assumption: This is like [glass] cups of Tiverya.

אמר רבי אבודמא דציפרין קומי רבי מנא כגון הדא פייליתא שאינו עושה צל לכתליה.

2.

Rebuttal (Rav Avodama of Tziporin, to R. Mana): It is like these [very thin glass] cups that do not make shade on their walls (one side does not darken the other, for all the light passes through).

2)

WHO IS QUALIFIED TO RULE ABOUT BLOOD (Yerushalmi Perek 2 Halachah 7 Daf 8b)

שמואל אמר כל מי שאינו יודע לראות דמים טהורין לא יראה דמים טמאין

(a)

(Shmuel): Anyone who does not know how to see Tahor blood (distinguish it from Tamei blood), he may not see [rule about] Tamei blood.

רב אמר עד שיהא בקי בהן ובשמותיהן.

(b)

(Rav): He [may not rule about appearances of blood] unless he is expert in them and their names.

מילתיה דרבי יוחנן אמרה כן כל דמים טהורין אני יודע וכל דמים טמאים אני יודע אם טהור שבאדום הוא הוא טמא שבמימי אדמה מאן דלא ידע הא לא ידע חמי

(c)

Support #1: R. Yochanan said 'I know all Tahor bloods, and I know all Tamei bloods. What is Tahor in red, is Tamei in (i.e. if you gauge it based on) water of earth. One who does not know [all of this], he does not know [how] to see blood.

ועוד מן הדא דתני יצללו ולא יעכרו.

(d)

Support #2 (Beraisa): [Water of earth -] one must make it clear, and not cloudy.

רבי חנינה עכר

(e)

R. Chaninah made it cloudy.

אמרון קומי רבי יוחנן רבי חנינה עכר ואת לא עכר

(f)

They told R. Yochanan 'R. Chaninah made it cloudy, and you do not make it cloudy'!

אמר לון רבי חנינה שתי עותיק

1.

R. Yochanan: R. Chaninah drank old wine (he learned from Chachamim of the previous generation).

רבי יוחנן לא שתי עותיק

2.

Question: Did R. Yochanan not drink old wine?! (Also he learned from Chachamim of the previous generation!)

רבי חנינה שתי עותיק דעותק.

3.

Answer: R. Chaninah drank ancient wine (he learned from greater Chachamim than those that R. Yochanan learned from. We explained this like ALEI TAMAR.)

אמר רבי הושעיה מן בגין דרבי חנינה עיניה שביעה בעובדייא אפילו עכור לא פסליה

(g)

(R. Hoshayah): Since R. Chaninah's eye was satiated with cases, even cloudy did not disqualify [his ability to rule about blood].

רבי שמי בשם רבי אחא רבי חנינה [דף ט עמוד א] משער בגוש של אדמה

(h)

(R. Shamai citing R. Acha): R. Chaninah gauged with a clump of earth.

רבי אבון רבי שמי בשם רבי אחא מן בגין דאנן ידעין דר' חנינה כשר בגין כן אנן סמכין עלוי.

(i)

(R. Avun citing R. Shamai citing R. Acha): Since we know that R. Chaninah is Kosher (did everything according to Halachah), do we rely on him [to gauge so ourselves]?!

רבי חנינה הוה שרי בציפורין והוון אתאי קומוי עובדין ומפק (מן תרתין זימנין - עלי תמר מוחקו) והוון רבי יוחנן ור"ש בן לקיש שריין תמן ולא הוה מצרף לון עימיה

(j)

R. Chaninah dwelled in Tzipori, and cases came in front of him, and he ruled. R. Yochanan and Reish Lakish dwelled there, and he did not join them with himself [to rule together].

אמרין חכים הוא ההוא סבא דפרזלוי חריפין

1.

They said, that elder (R. Chaninah) is a big Chacham. His knife is very sharp (he relies on his Chachmah to rule by himself)!

חד זמן צרפון עימיה אמרין מה חמא רבי משגח עלינן יומא דין

2.

Once, he joined them with him. They said, why did Rebbi see [that it is proper] to pay attention to us today?

אמר לון ייתי עלי אם לא כל מעשה ומעשה שהייתי מוציא אם לא שמעתי אותו מרבי להלכה כשערות ראשי ולמעשה שלש פעמים והן עובדא לא אתא קומי רבי אלא תרין זימנין מן בגין כן צריפתכון עמי.

3.

R. Chaninah: [Punishments] should come upon me if not that every case that I ruled about it, I heard it from Rebbi l'Halachah (not in an actual case) as many times as the hairs on my head, and in practice (I saw him rule so at least) three times. This case came in front of Rebbi only twice, therefore I joined you with me.

רבי יצחק בר נחמן יליף מן רבי לעזר דמים טהורין

(k)

R. Yitzchak bar Nachman learned from R. Lazar Tahor [colors of] blood.

הא דמים טמאין לא ולא כן אמר רבי יצחק בר נחמן לרבי אבודמא דחיפא קרוב הוא זה לבוא לדם הנדה

(l)

Question: Did he not learn Tamei bloods? Didn't R. Yitzchak bar Nachman say to Rav Avodama of Chaifa 'this [wound] is close to Dam Nidah'?!

אלא מאן דיליף הדין מנה יליף הדין.

(m)

Answer: After [R. Yitzchak] learned from [R. Lazar Tahor bloods], he learned from [him Tamei bloods].

יצחק בר יונתן ורב [צ"ל הונא - רידב"ז] הוון יתיבין אתת חדא איתא ושאלתון

(n)

Yitzchak bar Yonason and Rav Huna were sitting. A woman came and asked them [about an appearance of blood].

אמר לה יצחק בר יונתן חמיתיה עטיר מניה

1.

Yitzchak (to the woman): Did you see unlike this (it changed from what it was initially)?

א"ל רב הונא כן אמר רב מן דאתי קומיך הורי.

2.

Rav Huna (to Yitzchak): Rav said that what comes in front of you, rule about it! (Do not ask that perhaps it changed. We explained this like PANIM ME'IROS.)

אמר רבי יעקב בר אחא בשם ר"ש בר אבא כמה קופין דעובדין הוה אתי קומי רבי חנינה ומה דהוה אתו קומוי הוה אמר

3.

Support (R. Yakov bar Acha citing R. Shimon bar Aba): Many 'boxes' of cases came in front of R. Chaninah. What came in front of him, he said (if it is Tahor or Tamei, and did not ask whether it changed.)

מהו לראות כתמין בלילה

(o)

Question: May one see stains at night?

רבי ראה בלילה וטימא אמר שובקתיה לצפרא ראה ביום וטיהר אמר גדולים הן דברי חכמים שאמרו אין רואין כתמין בלילה

(p)

Answer: [A case occurred in which] Rebbi saw at night, and he was Metamei. He said, leave it until morning. He saw in the morning, and he was Metaher. He said, great are Chachamim's words, who said that we do not see stains at night!

אמר שובקתיה לרמשא ראה בלילה וטיהר אמר ולא אני הוא שטעיתי הוא הוא שדיהא.

1.

He said, leave it until evening. He saw it at night, and he was Metaher. He said, I did not err, rather, it became fainter! (PESACH EINAYIM, Megilah 14a DH Emnam - Rebbi did not transgress Chachamim's words. He did not see it at night in order to rule about it, rather, to see for himself why they said so. In the conclusion, there was no support for their words; even so, he followed their words and relied only on what he saw during the day.)

ראת על הכר מהו שתהא נאמנת לומר כזה ראיתי או כזה

(q)

Question: If she saw [blood] on a pillow, is she believed to say 'I saw like this, or like this'?

רבי בא בשם רב יהודה רבי חלבו רבי חייה בשם רבי יוחנן ראת על הכר נאמנת לומר כזה ראיתי או כזה

(r)

Answer (R. Ba citing Rav Yehudah, and R. Chelbo citing R. Chiyah citing R. Yochanan): If she saw on a pillow, she is believed to say 'I saw like this, or like this.'

ותני כן נאמנת

(s)

Support (Beraisa): She is believed.

יכול כשם שהיא מראה כתמה כן תהא מראות נגעים

1.

Suggestion: Perhaps just like she is believed to see her stain, so she may see appearances of Tzara'as!

תלמוד לומר [ויקרא יג ב] והובא אל אהרן הכהן או אל אחד מבניו הכהנים:

2.

Rejection: "V'Huva El Aharon ha'Kohen Oh El Echad mi'Vanav ha'Kohanim."

i.

Note: Nega'im 2:4 explains how women pose to enable inspection of underarms, Beis ha'Ervah and under the breast. How may a Kohen see these? Minchas Chinuch (169:13) and Ezras Kohanim (on Toras Kohanim, Tosfos ha'Azarah 1:11) say that a Kohenes cannot rule about Nega'im. I did not see anyone disagree. Rambam (Hilchos Tum'as Tzara'as 9:2) says that a Chacham can see and tell the Kohen to say 'Tahor' or 'Tamei'. (An expert woman can see, and tell the Kohen what to say.) Rashi and Tosfos (Erchin 3a) say that also the Kohen must see the Nega. Tiferes Yisrael (2:4:24) says that only the Nega is exposed; the rest of her body is covered. However, if the Tzara'as spread to her entire body, perhaps the Kohen must see everything to be Metaher! The Griz (Nazir 57b DH Tosfos) says that a minor Kohen may see Nega'im. Perhaps we use a boy below nine years; there is no concern lest Hirhurim bring him to Tum'ah.

הדרן עלך פרק כל היד
HADRAN ALACH PEREK KOL HA'YAD

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF