1)

TOSFOS DH Acher Ba Aleha

תוספות ד"ה אחר בא עליה

(SUMMARY: Tosfos explains why we seek a Nafka Minah regarding Zenus.)

ואם אשת כהן היא אסורה אבל אשת ישראל לא דפיתוי קטנה אונס הוא

(a)

Consequence: If she is a Kohen's wife, she is forbidden, but not if she is a Yisrael's wife, for enticement of a minor is Ones.

ואם תאמר אמאי דחיק לאשכוחי נפקותא שבא עליה אחר לגבי זנות

(b)

Question: Why must we find a Nafka Minah (practical difference) that someone else had Bi'ah with her regarding Zenus?

לימא בפשיטות כגון שבעל תוך שלשה ומצא דם דאי לא מיתצדו האי דם נדות הוא כדאמר בסמוך

1.

We should say simply that since he had Bi'ah within three years and found blood, if [the Besulim] are not removed [until her first Bi'ah after three], it is Dam Nidah, like it says below!

וי"ל דניחא ליה לאשכוחי לענין זנות דהויא כל ימיה אסורה לבעלה

(c)

Answer #1: He prefers to find [a Nafka Minah] regarding Zenus, for it forbids her permanently to her husband.

ותו דלענין אי הוה דם נדות או דם בתולין לא נפקא מינה האידנא מידי דאפילו הוא דם בתולים הא תקון דבועל בעילת מצוה ופורש.

(d)

Answer #2: Nowadays there is no difference whether it is Dam Nidah or Dam Besulim, for even if it is Dam Besulim, it was enacted that he has Bi'as Mitzvah (the first after Chupah) and separates [as if the blood were Dam Nidah].

2)

TOSFOS DH Hai Dam Nidah Hu

תוספות ד"ה האי דם נדה הוא

(SUMMARY: Tosfos discusses whether we can say so about blood after three years.)

פירוש הך דתוך ג' דהך דלאחר ג' לכ"ע הוי דם בתולין

(a)

Explanation #1: This refers to [the blood from Bi'ah] within three [years]. All agree that [the blood from Bi'ah] after three is Dam Besulim.

ותימה דאמאי נקט כלל שבעל אחר ג' כיון דלא נפקא מינה מידי

1.

Question: Why does it mention at all that he had Bi'ah after [she was] three, since there is no Nafka Minah?

ופירש ר"ת משום דנקטיה לעיל נקטיה נמי הכא

2.

Answer (R. Tam): Because it mentioned it above, it mentioned it also here [for parallel structure].

ומיהו י"ל אף דם שלאחר ג' יש להסתפק בדם נדה אי אמרינן איתצודי הוא דלא מיתצוד

(b)

Explanation #2: However, we can explain that even blood after three, perhaps it is Dam Nidah, if we say that [the Besulim] are not removed;

כיון דבתוך ג' ראתה ודאי דם נדות אם כן דרכה לראות מחמת חימוד בעילה אם כן גם אחר ג' יש להסתפק בדם נדה

(c)

1. Since she saw within three, surely it was Dam Nidah. If so, she normally sees due to desire for Bi'ah. If so, also after three there is a Safek if it is Dam Nidah.

ובתשובה אחת פרש"י דאיתצודי הוא דלא מיתצוד דקאמר היינו דלא שכיח הוא דמיתצוד אבל כי איתצודי תו לא הדרי

(d)

Explanation #3: In one Teshuvah, Rashi explained that "they are not removed" means that it is not common that they are removed, but if they are removed, they do not return;

וקאמר דנפקא מינה דבעל תוך ג' ומצא דם ואחר ג' לא מצא דאי לא איתצוד האי אחר בא עליה

1.

[The Gemara initially] said that the Nafka Minah is when he had Bi'ah within three and found blood, and after three he did not find. If they are not removed [from the Bi'ah within three], someone else had Bi'ah with her;

דליכא אלא ספיקא אחת דאי דם בתולין היה תוך ג' מותרת ואם דם נדה היה הרי היא זונה

i.

[She is forbidden to Kehunah because] there is only one Safek. If the blood within three was Dam Besulim, she is permitted. If it was Dam Nidah, she is a Zonah.

והדר קאמר שבעל ומצא דם תוך ג' ואחר ג' דאיכא לספוקי בתרווייהו בדם נדה

2.

We retracted and said that he found blood within three, and after three. There is a Safek about both of them, perhaps it is Dam Nidah;

דאי בתוך ג' דם בתולין אחר ג' דם נדה דהא לא הדרי

i.

If the blood within three was Dam Besulim, what is after three is Dam Nidah, for they do not return;

ואי תוך ג' דם נדה הוא אחר ג' דם בתולין

ii.

If the blood within three was Dam Nidah, what is after three is Dam Besulim.

וקשה לפי זה דאמאי לא אשכחן לענין זנות דמצא דם תוך ג' ושוב לא בעל עד י"ב שנים ולא מצא דם דאי מיזל ואתו האי אחר בא עליה

(e)

Question: According to this, why don't we find [a Nafka Minah] regarding Zenus? If he found blood within three and did not have Bi'ah again until 12 years, and did not find blood, if [Besulim] go away and return, someone else had Bi'ah with her;

אע"ג דספק בא עליה אחר בקטנות או בגדלות כיון דספקא אחת היא אסורה אף לבעלה ישראל

1.

Even though it is a Safek whether he had Bi'ah with her when she was a minor, or after adulthood, since it is a single Safek, she is forbidden even to her Yisrael husband;

ואי אתצודי לא מיתצוד שריא לבעלה ישראל דאימור דם דתוך ג' דם בתולין הוה ואפי' אי הוה דם נדות אימר אחר בא עליה בקטנות ואונס הוה

2.

If the Besulim are removed, she is permitted to her Yisrael husband, for I can say that the blood within three is Dam Besulim, and even if it is Dam Nidah, I can say that someone had Bi'ah with her when she was a minor, so it was [considered] Ones!

וי"ל דאין רגילות שישהא עד י"ב שנה מלבא ל אשתו.

(f)

Answer: It is not common that one delays having Bi'ah with his wife [nine years] until she is 12 years old. (Therefore, this Nafka Minah is almost not applicable.)

3)

TOSFOS DH Bas Yud Gimel Shanim v'Yom Echad

תוספות ד"ה בת י"ג שנים ויום א'

(SUMMARY: Tosfos resolves other texts here with the Beraisa below.)

תימה דלקמן תניא אלו דברי רבי אמתני' דקתני בת י"ב ויום אחד נדרה נדר

(a)

Question: Below, a Beraisa says "these are Rebbi's words", on our Mishnah that taught "12 years and one day, her vow is a vow"!

1.

Note: Tosfos' text, Rebbi said that a girl can get pregnant from 13 years and a day. Tosfos assumes that from adulthood, she can become pregnant with a viable baby. Bava Kama 109b connotes that from adulthood, a man can father a child, and correspondingly for females. Even though earlier generations sometimes had children before nine years (Kalev and Achitofel were only 26 when their great grandchildren Betzalel and Shlomo were born - Sanhedrin 69b), this was not common (Shitah Mekubetzes there, citing the Rosh. His other answer - that great Simanim, e.g. an abundance of hair, can bring adulthood at earlier ages - does not help for Tosfos.)

ויש ספרים דגרסי בת י"ב ויום אחד

(b)

Answer #1: Some texts say [here] "12 years and one day."

ואי גרסינן בת י"ג (כן הוא בדפוס ונציה) שנה בלא יום אחד אתי שפיר ומתעברת ויולדת קאמר ושנת י"ג אין צריך להיות שלם.

(c)

Answer #2: If the text says [here] "13 years" without "one day", this is fine. It means that she becomes pregnant and gives birth [in her 13th year]. The 13th year need not be complete.

4)

TOSFOS DH Mah Ani li'Kehunah

תוספות ד"ה מה אני לכהונה

(SUMMARY: Tosfos explains the Hava Amina that she is forbidden.)

שנבעלה לפסול לה.

(a)

Explanation: She had Bi'ah with someone forbidden to her.

45b----------------------------------------45b

5)

TOSFOS DH Kodem ha'Zman ha'Zeh Lamah Li Salka Daitach Amina v'Chulei

תוספות ד"ה קודם הזמן הזה למה לי סד"א כו'

(SUMMARY: Tosfos points out that the Mishnah did not need to teach this.)

וא"ת ובת י"א שנה למה ליה למימר דאפילו (כן הוא בדפוס ונציה) חריפא לא בדקינן לה דהיינו קודם הזמן

(a)

Question: Why must we say that "[less than] 11", to teach that even if she is sharp, we do not check her? This is [what we learn from] "before the time"!

ויש לומר דזו אף זו קתני דלא מיבעיא דלא אמרי אלא אפילו אמרי לא מהני.

(b)

Answer: The Mishnah teaches "this, and even this." Not only when they did not say (that they know to Whom they vowed), rather, even if they said, it does not help.

6)

TOSFOS DH Elu Divrei Rebbi

תוספות ד"ה אלו דברי רבי

(SUMMARY: Tosfos rules like Rebbi.)

נראה דהלכה כרבי דלקמן בפירקין אמרי' כל י"ב שנה ממאנת ומכאן ואילך אינה ממאנת

(a)

Pesak: It seems that the Halachah follows Rebbi, for below in our Perek it says "the entire 12th year she may do Mi'un. From here and onwards, she may not do Mi'un."

ובפ' נערה שנתפתתה (כתובות ד' נא.) אמר דהלכה כרבי לגבי רשב"א לבד מלגבי מילתא דהתם

(b)

Support #1: In Kesuvos (51a), it says that the Halachah follows Rebbi against R. Shimon ben Elazar, except for the matter there.

וביש נוחלין (ב"ב דף קכד:) נמי פסיק הלכה כרבי מחבירו.

(c)

Support #2: Also in Bava Basra (124b), we rule like Rebbi against his colleague.

7)

TOSFOS DH sheha'Tinok Matzuy b'Beis Rabo

תוספות ד"ה שהתינוק מצוי בבית רבו

(SUMMARY: Tosfos explains that this is even if he does not have a Rav.)

ואפילו אין לו רב רגיל לצאת ולבא ומתפקח יותר.

(a)

Explanation: Even if he has no Rav, [a boy] normally goes out more and grows wise more [than a girl of the same age].

8)

TOSFOS DH Ileima li'Nedarim

תוספות ד"ה אילימא לנדרים

(SUMMARY: Tosfos explains that if so, even without two hairs it is a vow if he knows.)

ובלא הביא ב' שערות ואפ"ה נדרו נדר אם ידע למי נדר

(a)

Explanation: [If it is regarding Nedarim,] and when he did not bring two hairs, and even so, his vow is a vow, if he knows to Whom he vowed;

כיון שהוא שנה לפני גדלות דמסתמא יביא ב' שערות כשיהיה בן י"ג ויום אחד כדאמר רבא לקמן חזקה הביאה שערות.

1.

Since he is [within] a year before adulthood, presumably he will bring two hairs, like Rava says below, there is a Chazakah that [a girl] brought two hairs [and the same applies to a boy].

9)

TOSFOS DH Ela l'Inyan Onshin

תוספות ד"ה אלא לענין עונשין

(SUMMARY: Tosfos explains that we ask about when he brought two hairs.

וכגון שהביא ב' שערות תוך הזמן מי חשיב גדול כמו לאחר זמן לענין חליצה וקדושין ונדרים לקיים נדרו אפי' אינו יודע למי נדר כיון שהביא ב' שערות

(a)

Explanation: The case is, he brought two hairs in the time. Is he considered an adult regarding Chalitzah, Kidushin, and Nedarim, [to be obligated] to fulfill his vow even if he does not know to Whom he vowed, since he brought two hairs?

ומיבעיא ליה אי הוי שומא אי לאו.

1.

We ask whether or not it is Shuma.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF