1)

WHEN DOES HEFKER LEAVES ONE'S RESHUS? (Yerushalmi Perek 4 Halachah 10 Daf 15b)

מתני' היו מהלכין בדרך ואין לו מה יאכל נותן לאחרים לשם מתנה והלה נוטל ואוכל ומותר

(a)

(Mishnah): If they were walking on the road, and [the Mudar] has nothing to eat, [the Madir] may give a gift of food to others, and [the Mudar] takes [from them] and eats, and it is permitted;

אם אין עמהן אחר מניח על הסלע או על הגדר ואומר הרי הן מובקרין לכל מי שיחפוץ והלה נוטל ואוכל

(b)

If no one else is around, he leaves the food on a rock or on the fence and says 'it is Hefker (ownerless) for whoever wants.' [The Mudar] takes and eats;

ורבי יוסי אוסר:

(c)

R. Yosi forbids.

גמ' תנא ר' מאיר אומר כיון שאדם מבקיר יצא דבר מרשותו.

(d)

(Gemara - Beraisa - R. Meir): Once a person is Mafkir, the matter leaves his Reshus;

רבי יוסי אומר אין הבקר יוצא מתחת ידי הבעלים אלא בזכיה.

(e)

R. Yosi says, Hefker leaves the owner's Reshus only through [another's] acquisition.

רבי ירמיה רבי בא בר חייה תריהון אמרין רבי יוחנן בשם רבי ינאי [דף טז עמוד א] דברי ר' יוסי (בנותן) [צ"ל כנותן - שיירי קרבן] מתנה לעשרה וזה אחד מהן.

(f)

(R. Yirmeyah and R. Ba bar Chiyah, citing R. Yochanan citing R. Yanai): R. Yosi [forbids making it Hefker in front of the Mudar, for he] considers this like giving a gift to 10 people, and [the Mudar] is one of them.

הבקיר שדהו. אית תניי תני חוזר בו ואית תניי תני אינו חוזר בו.

(g)

If one was Mafkir his field - some teach that one can retract, and some teach that one cannot retract.

רבי חזקיה ר' אבהו בשם רשב"ל מאן דמר חוזר כרבי יוסי מאן דמר אינו חוזר כרבי מאיר.

(h)

(R. Chizkiyah citing R. Avahu citing Reish Lakish): The one who says that he can retract, he holds like R. Yosi. The one who says that he cannot retract, he holds like R. Meir.

הדא אמרה הבקר כר' יוסי וחייב במעשרות מה אמר הבקר לא מתנה

(i)

Inference: Hefker according to R. Yosi (if he retracted, and afterwards authorized someone else to take it), it is obligated in Ma'aser, for what [did the Torah] say [is exempt from Ma'aser]? Hefker, and not a gift! (This left his Reshus only through the gift!)

אתא רבי יעקב בר אחא בשם רבי שמעון בן לקיש הבקר כרבי יוסי וחייב במעשרות.

(j)

[Also] R. Yakov bar Acha came and said in the name of Reish Lakish, Hefker according to R. Yosi is obligated in Ma'aser.

תמן אמר הבקר כרבי יוסי ואין חייב במעשרות

(k)

There (in Bavel) they say that Hefker according to R. Yosi is not obligated in Ma'aser.

דאמר רבי יוחנן בשם רבי ינאי [דברים יד כט] ובא הלוי כי אין לו וגו'. ממה שיש לך ואין לו חייב אתה ליתן לו. יצא הבקר שידך וידו שוין בו.

1.

Source (R. Yochanan citing R. Yanai): "u'Va ha'Levi Ki Ein Lo..." (a Levi receives Ma'aser, for he did not receive a portion in Eretz Yisrael) - from what you have, and he does not have, you must give to him (Ma'aser). This excludes Hefker, which your hand (rights to it) and his hand are equal in it.

היא לקט היא שכחה היא פיאה. היא הבקר.

(l)

The same applies to Leket, the same applies to Shichechah, and the same applies to Pe'ah - they are like Hefker.

עד כדון כשמבקירה לזמן מרובה. אפילו הבקירה לזמן ממועט.

(m)

Question: [Perhaps R. Yosi said] only for one who was Mafkir for a long time. Is it even if he was Mafkir for a short time? (Perhaps it leaves his Reshus for the time he specified!)

נישמעינה מן הדא המבקיר שדהו שלשה ימים חוזר.

(n)

Answer: We learn from the following [Beraisa]. If one was Mafkir his field, for three days, he can retract.

אמר רבי זעירא לא אמר אלא שלשה הא לאחר שלשה אינו חוזר בו.

1.

(R. Ze'ira): This was said only for three days, but after three days, he cannot retract (because the Hefker was publicized).

תני רבי שמעון דיינא קומי רבי זעירא אפילו לאחר שלשה חוזר בו.

2.

(R. Shimon Dayana, in front of R. Ze'ira): Even after three days, he can retract.

אמר ליה מכיון דאת אמר לאחר שלשה חוזר בו היא לאחר שלשה. היא לאחר כמה ימים.

3.

Question (R. Ze'ira): Since you say after three days, he can retract - after three days is the same as after many days! (Why did the Beraisa mention three days?)

מתניתא מסייעה לר' זעירא במה דברים אמורים כשהבקיר סתם אבל אם אמר שדי מובקרת יום אחד שבת אחת חדש אחד שנה אחת. שבוע אחד. עד שלא זכה בין הוא בין אחר יכול הוא לחזור בו. משזכה בה בין הוא בין אחר אינו יכול לחזור בו.

4.

Support (for R. Ze'ira - Seifa of the above Beraisa): When is this? It is when he was Mafkir Stam, but if he said 'my field is Hefker for one day, for one week, for one month, for one year, for one Shavu'a (seven years) - until someone acquired, whether him or someone else, he can retract. After someone acquired, whether him or someone else, he cannot retract. (The Reisha (Hefker Stam) mentioned only three days. The Seifa (Hefker for a limited time) distinguishes between whether or not someone acquired. This shows that in the Reisha, he can retract only for three days.)

[דף טז עמוד ב] הדא אמרה הוא זמן מרובה הוא זמן ממועט.

5.

Inference #1: [Hefker for] a long time is the same as for a short time.

הדא אמרה שלא חשו להערמה.

6.

Inference #2: We are not concerned for scheming. (It teaches that also he can acquire them again, i.e. without retracting his Hefker, and what grew is exempt from Ma'aser.)

הדא אמרה שאדם מבקיר וחוזר וזוכה.

7.

Inference #3: One can be Mafkir and return to acquire it. (It would have been better to list this second, for it is included in Inference #2, but Inference #2 is not included in this.)

הדא פשטא שאלת דר' זעירא דר' זעירא אמר הוא זמן מועט הוא זמן מרובה.

8.

Summation of Answer: This resolves R. Ze'ira's question [like he said]. R. Ze'ira said, there is no difference between a short time and a long time! (We explained this like MEICHAL HA'MAYIM.)