1)

THE GREATNESS OF MILAH AND OTHER MITZVOS (Yerushalmi Perek 3 Halachah 9 Daf 12b)

[דף יב עמוד ב] מתני' קונם שאיני נהנה לערלים מותר בערילי ישראל ואסור במולי אומות העולם

(a)

(Mishnah): 'Konam I will not benefit from Areilim (uncircumcised people)' - he may benefit from an Arel Yisrael, but not from a Mahul (circumcised) Nochri;

שאיני נהנה למולים אסור בערילי ישראל ומותר במולי אומות העולם

(b)

'I will not benefit from Mulim', he may not benefit from an Arel Yisrael, but he may benefit from a circumcised Nochri;

שאין הערלה קרויה אלא לשם הגוים שנא' [ירמי' ט כה] כי כל הגוים ערילים וכל בית ישראל ערלי לב ואומר [שמואל א יז לו] והיה הפלשתי הערל הזה כאחד מהם ואומר [שמואל ב א כ] פן תשמחנה בנות הפלשתים פן תעלוזנה בנות הערילים

1.

This is because only Nochrim are called Areilim. It says "Ki Kol ha'Goyim Areilim v'Chol Beis Yisrael Arlei Lev", and it says "v'Hayah ha'Felishti he'Arel ha'Zeh k'Achad Mehem", and it says "Pen Tismachnah Benos Pelishtim Pen Ta'aloznah Benos ha'Areilim."

רבי לעזר בן עזריה אומר מאוסה היא הערלה שנתגנו בה הרשעים שנאמר [ירמי' ט כה] כי כל הגוים ערלים וכל בית ישראל ערלי לב

(c)

R. Eliezer ben Azaryah says, the foreskin is repulsive. The wicked are debased through it - "Ki Kol ha'Goyim Areilim v'Chol Beis Yisrael Arlei Lev."

רבי ישמעאל אומר גדולה מילה ששלש עשרה בריתות נכרתו עליה

(d)

R. Yishmael says, circumcision is great. Thirteen covenants were made over it.

רבי יוסי הגלילי אומר גדולה מילה שהיא דוחה שבת החמורה

(e)

R. Yosi ha'Gelili says, circumcision is great. It overrides the severe [Isur Melachah of] Shabbos.

ר' יהושע בן קרחה אומר גדולה מילה שלא נתלה למשה הצדיק עליה מלא שעה

(f)

R. Yehoshua ben Korchah says, circumcision is great. [The punishment of] Moshe ha'Tzadik [for not performing it] was not suspended even a short time (he would have been killed, had Tziporah not circumcised his son)!

רבי נחמיה אומר גדולה מילה שהיא דוחה את הנגעים

(g)

R. Nechemyah says, circumcision is great. It overrides [the Isur of cutting off] Tzara'as.

רבי אומר גדולה מילה שכל המצוות שעשה אברהם אבינו לא נקרא שלם עד שמל שנאמר [בראשית יז א] התהלך לפני והיה תמים

(h)

Rebbi says, circumcision is great. In spite of all his Mitzvos, Avraham was not called complete until he circumcised himself - "His'halech Lefanai ve'Heye Samim."

דבר אחר גדולה מילה שאילולא היא לא ברא הקדוש ברוך הוא את עולמו שנאמר [ירמי' לג כה] כה אמר יי' אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי

1.

Also - circumcision is great, for if not for it, ha'Kadosh Baruch Hu would not have created His world - "Ko Amar Hash-m Im Lo Verisi Yomam va'Laylah Chukos Shamayim va'Aretz Lo Samti."

דבר אחר גדולה המילה שהיא שקולה כנגד כל המצות שבתורה שנאמר [שמות כד ח] הנה דם הברית אשר כרת יי' עמכם על כל הדברים האלה:

2.

Also - circumcision is great, for it is equal to all the Mitzvos in the Torah - "Hinei Dam ha'Beris Asher Karas Hash-m Imachem Al Kol ha'Devarim ha'Eleh."

גמ' אמר רבי יוחנן בר מרייה כתיב [בראשית טו יח] ביום ההוא כרת יי' ברית את אברם לאמר וגו' עד ואת בריתי אקים את יצחק וגו' שלש עשרה בריתות:

(i)

(Gemara - R. Yochanan bar Maryei): It says "Ba'Yom ha'Hu Karas Hash-m Bris Es Avraham Leimor..." until "v'Es Berisi Akim Es Yitzchak" - 13 Brisos are mentioned [in the Parshah].

[ויקרא יב ג] ביום השמיני ימול אפילו בשבת. מה אני מקיים [שמות לא יד] מחלליה מות יומת [צ"ל בשאר מלאכות חוץ ממילה - קרבן העדה]

(j)

"Uva'Yom ha'Shemini Yimol" - even on Shabbos. How do I fulfill "Mechaleleha Mos Yumas"? This refers to other Melachos, except for Milah.

[צ"ל או אינו אלא - קרבן העדה] אף במילה. מה אני מקיים בשמיני ימול חוץ מן השבת

(k)

Suggestion: Perhaps ["Mechaleleha Mos Yumas"] refers even to Milah. How would I fulfill "uva'Yom ha'Shemini Yimol"? This refers to other [days], except for Shabbos!

ת"ל וביום אפילו בשבת.

(l)

Rejection: "Uva'Yom [ha'Shemini]" - even on Shabbos.

בתורה ובנביאים ובכתובים מצינו שהשבת שקולה כנגד כל המצות שבתורה.

(m)

In Torah, Nevi'im and Kesuvim we find that Shabbos is equal to all the Mitzvos in the Torah;

בתורה דכתיב [שם טז כח] עד אנה מאנתם לשמור מצותי ותורתי. וכתיב [שם כט] ראו כי יי' נתן לכם (את - צריך למחקו) השבת.

1.

In Torah it says "Ad Anah Me'antem Lishmor Mitzvosai v'Sorosai... Re'u Ki Hash-m Nasan Lachem ha'Shabbos";

בנביאים דכתיב [יחזקאל כ יג] וימרו בי הבנים בחוקותי לא הלכו וגו'. וכתיב [יחזקאל כ יג] ואת שבתותי חיללו מאד.

2.

In Nevi'im it says "va'Yamru Vi... b'Chukosai Lo Halachu...", and it says "v'Es Shabsosai Chilulu Me'od."

בכתובים דכתיב [נחמיה ט יג יד] ועל הר סיני ירדת וכתיב ואת שבת קדשך הודעת להם וגו'.

3.

In Kesuvim it says "v'Al Har Sinai Yaradta... v'Es Shabbos Kadshecha Hodata Lahem..."

אמר ר' אלעזר בי ר' אבינה מצוות שבת מליא להודיעך שהיא שקולה כנגד כל מצוותיה של תורה והמילה דוחה אותה.

i.

(R. Elazar bei R. Avinah): "Mitzvos" of Shabbos (i.e. in that verse "v'Es Shabbos Kadshecha...") is written full (with two Vovim), to inform you that [Shabbos] is equal to all the Mitzvos in the Torah, and Milah overrides it.

משל לשני מטרניות שהיו באות זו על גב זו ואין את יודע אי זו גדולה מחבירתה זו שהיא יורדת מפני חבירתה את יודע שחבירתה גדולה (ממנו) [צ"ל ממנה - דפוס ויניציה]

(n)

A parable for [Shabbos and Milah] is two esteemed women who were coming towards each other, and you do not know who is greater than her colleague. The one who descends due to her colleague, you know that her colleague is greater than her.

ע"ז קשה מכולם [במדבר טו כב] וכי תשגו ולא תעשו את כל המצות האלה.

(o)

Idolatry is more severe than all [Aveiros] - "v'Chi Sishgu v'Lo Sa'asu Es Kol ha'Mitzvos ha'Eleh."

א"ר יודה בר פזי חילול השם קשה מכולן הדא הוא דכתיב [יחזקאל כ לט] ואתם בית ישראל כה אמר יי' אלהי ישראל איש גילוליו לכו עבודו ואת שם קדשי לא תחללו וגו'.

(p)

(R. Yudah bar Pazi): Chilul Hash-m is worse than all of them - "v'Atem Beis Yisrael Ko Amar Hash-m Elokei Yisrael Ish Gilulav Lechu Avodu... v'Es Shem Kodshi Lo Sechalelu."

2)

THE MILAH OF MOSHE'S SON (Yerushalmi Perek 3 Halachah 9 Daf 12b)

וע"י שנתעצל משה במילה ביקש המלאך להורגו הה"ד [שמות ד כד] ויפגשהו יי' ויבקש המיתו.

(a)

Since Moshe was lazy about Milah, the angel wanted to kill him - "va'Yifgeshehu Hash-m va'Yvakesh Hamiso."

א"ר יוסי חס ושלום לא נתעצל משה במילה אלא שהיה דן בעצמו ואומר אם לימול ולצאת סכנה היא. ואם לשהות הקדוש ברוך הוא אמר לו [שם יט] לך שוב מצרים.

(b)

Rebuttal (R. Yosi): Heaven forbid, Moshe was not lazy about Milah! Rather, he judged for himself, and said 'if to circumcise and leave - it is dangerous. If to delay - ha'Kadosh Baruch Hu told him "Lech Shuv Mitzrayim"!

אלא ע"י שנתעצל בלינה קודם המילה [דף יג עמוד א] הה"ד [שמות ד כד] ויהי בדרך במלון.

1.

Rather, he was 'lazy' (i.e. engaged) in the lodging before the Milah. This is why it says "va'Yhi va'Derech ba'Malon."

ואמר רשב"ג חס ושלום לא ביקש המלאך להרוג למשה אלא לתינוק. בוא וראה מי קרוי חתן משה או התינוק.

(c)

(R. Shimon ben Gamliel): Heaven forbid, the angel did not want to kill Moshe, rather, the baby. See who is called Chasan - Moshe or the baby?! (It says "Chasan Damim Atah Li.")

אית תניי תני משה קרוי חתן. אית תניי תני התינוק קרוי חתן.

(d)

Some teach that Moshe is called Chasan, and some teach that the baby is called Chasan;

מאן דאמר משה קרוי חתן. חתן דמים מתבקש מידך.

1.

The one who says that Moshe is called Chasan - [Tziporah said to her baby] 'my Chasan (Moshe, his) blood was sought (he was about to be killed) due to you!' (PNEI MOSHE)

ומאן דמר התינוק קרוי חתן. חתן בדמים את עומד לי.

2.

The one who says that the baby is called Chasan - [she said to her baby] 'Chasan, through your blood [of Milah] you remain [alive] to me.'

[שם כה] ותקח צפורה צר ותכרות את ערלת בנה ותגע לרגליו וגו'. ר' יודה ורבי נחמיה ורבנין. חד אמר לרגליו של משה וחרנה אמר לרגליו של מלאך. וחרנה אמר לרגליו של תינוק.

(e)

"Va'Tikach Tziporah Tzor va'Tichros Es Orlas Benah va'Tiga l'Raglav" - R. Yudah, R. Nechemyah and Rabanan [argued about this]. One said, [she put the foreskin] at the legs of Moshe. Another says, at the legs of the angel. Another says, at the legs of the baby.

מן דמר לרגליו של משה הילך גזי חובך.

1.

The one who says at the legs of Moshe - 'here, cut your obligation!' (She could not do it, for a woman may not circumcise.)

מן דמר לרגליו של מלאך הילך עבד שליחתך.

2.

The one who says at the legs of the angel - 'you did your mission' (to show that he will die if Milah is not done. Now, go away!)

מן דמר לרגליו של תינוק נגעה בגוף התינוק.

3.

The one who says at the legs of the baby - she touched the baby's body (cut his Orlah - PNEI MOSHE).

[שם כו] וירף ממנו אז אמרה חתן דמים למולות. מיכן לשתי מילות אחת למילה ואחת לפריעה אחת למילה ואחת לציצין.

(f)

"Va'Yiref Mimenu Az Amrah Chasan Damim la'Mulos" - [the plural] is the source for two Milos - one is Milah itself and one is Peri'ah (pulling back the skin that covers the end of the Ever). One is Milah itself, and one is strands [of Orlah that remain; cutting them is Me'akev the Mitzvah].

[ויקרא יב ג] ימול בשר ערלתו אף על פי שיש שם בהרת. מה אני מקיים [דברים כד ח] השמר בנגע הצרעת לשמור מאד ולעשות וגו'. [צ"ל חוץ ממילה - קרבן העדה]

(g)

"Yimol Besar Orlaso" - even if there is a Baheres (Tzara'as) there. How do I fulfill "Hishamer b'Nega ha'Tzara'as Lishmor Me'od v'La'asos" (not to cut off Tzara'as)? It is except for Milah.

[צ"ל או אינו אלא - קרבן העדה] אף במילה. מה אני מקיים ימול בשר ערלתו בזמן שאין שם בהרת.

(h)

Suggestion: Perhaps it is even for Milah (one may not cut the Orlah while there is a Nega on it)! How do I fulfill "Yimol Besar Orlaso"? It is when there is no Baheres there.

ת"ל בשר אף על פי שיש שם בהרת.

(i)

Rejection: "Besar" [is extra, to teach] even if there is a Baheres there.

על דעתיה דר' יונה דאמר מצות עשה דוחה את מצות לא תעשה אף על פי שאינה כתובה בצידה ניחא. על דעתיה דר' יוסה דאמר אין מצות עשה דוחה למצות לא תעשה אלא אם כן היתה כתובה בצידה.

(j)

Question: According to R. Yonah, who says that a Mitzvas Aseh overrides a Mitzvas Lo Sa'aseh even if it is not written b'Tzidah, this is fine. (R. SHIMSHON, Chalah 2:1 b'Sof - 'b'Tzidah' means near it. Alternatively, the Mitzvos were given at different times; Milah was give to Avraham, and Tzara'as, at Matan Torah.) According to R. Yosah, who says that a Mitzvas Aseh overrides a Mitzvas Lo Sa'aseh only if it is written near it, (why does Milah override Tzara'as? SHIREI KORBAN - R. Yonah holds that we need a verse, lest we think that there is also an Aseh of Tzara'as (La'asos), so Milah does not override it.)

מכיון דכתיב בשר ערלתו כמי שהיא כתובה בצידה:

(k)

Answer: Since it is written "Besar Orlaso" [to teach, even if there is a Baheres there], it is as if it is written b'Tzidah.

הדרן עלך פרק ארבעה נדרים
HADRAN ALACH PEREK ARBA'AH NEDARIM