ONE WHO ATTRIBUTED NEZIRUS TO A COW (Yerushalmi Perek 2 Halachah 2 Daf 6a)
מתני' אמר אמרה פרה זו הריני נזירה אם עומדת אני אמר הדלת הזה הריני נזיר אם נפתח אני בית שמאי אומרים נזיר
(Mishnah - Beis Shamai): If one said 'this cow said 'I will be a Nazir if I will get up' or 'this door said 'I will be a Nazir if I will be opened", he is a Nazir;
ובית הלל אומרים אינו נזיר
Beis Hillel say, he is not a Nazir.
[דף ז עמוד א (עוז והדר)] אמר ר' יהודה אף כשאמרו בית שמאי לא אמרו אלא באומר פרה זו קרבן אם עומדת היא:
R. Yehudah says, Beis Shamai discuss only one who said 'this cow is a Korban if it will stand.'
גמ' ראה עכו"ם עובר אמר ראו מה אמר העכו"ם הזה הרי זה נזיר הוה דמר מאחר שאין עכו"ם נוזרין נזיר
(Gemara): If one saw a Nochri pass, and said 'see what this Nochri said - he is (i.e. he accepted to be) a Nazir!' If [we find that indeed the Nochri] said so, since Nochrim do not vow to be Nezirim, [surely the Yisrael said so in order to accept Nezirus].
לא אמר
Question: If [we find that] he did not say so [what is the law]?
נשמעינה מן הדא אמר אמרה פרה זו כלום אמרת אלא משום שהוציא נזירות מפיו וכא שהוציא נזירות מתוך פיו
Answer: We learn from [our Mishnah]. If one said 'this cow said... Did the cow say anything?! [Rather,] you must say that it is because he said 'Nezirus' with his mouth. And [also] here, [the Yisrael] said 'Nezirus' with his mouth (so he is a Nazir).
[דף ו עמוד ב] ראה ישראל עובר אמר ראה מה אמר ישראל זה ה"ז נזיר לא אמר מאחר שישראל נוזרין נזיר
If one (Ploni) saw a Yisrael pass, and said 'see what this Yisrael said - he is a Nazir'!' If [we find that] he did not say so, since Yisraelim vow to be Nezirim, [surely Ploni said so in order to accept Nezirus].
הוה דמר אפילו כן כנזיר או אינו אלא כשונה דברו
Question: If [we find that] he said so - [do we say that] even so, [Ploni accepted to be] like [him, i.e.] a Nazir? Or perhaps [Ploni] merely retells the Yisrael's words (but Ploni did not accept anything? We explained this like PNEI MOSHE.)
כך אני אומר היה קורא בתורה והזכיר נזיר (נזיק) [צ"ל נזיר - שיירי קרבן]
Answer: So I say - if one was reading in the Torah, and he mentioned Nazir, is he a Nazir?! (Surely he is not!)
איש מהו להתפיש לו נזירות בלשון אשה
Question: Can a man accept Nezirus in the feminine ('I am a Nezirah')?
תמן אמרין הא נזירה איעבר
Answer: There (in Bavel), they say 'a Nezirah is passing' [about a man. This shows that 'Nezirah' applies to even to a man.]
אשה מהו להתפיש לה נזירות בלשון איש
Question: Can a woman accept Nezirus in the masculine ('I am a Nazir')?
(כו') א"ר יוסי כל עצמו אינו קרוי נזירות אלא בלשון איש איש או אשה כי יפליא לנדור נדר
Answer (R. Yosi): The entire [source in Torah for] Nezirus [includes women, and it] is only in the masculine - "Ish Oh Ishah Ki Yafli Lindor Neder [Nazir]"!
עד שתעמוד הפרה עד שתפתח הדלת
Question: [In our Mishnah, do Beis Shamai say that he is a Nazir - PNEI MOSHE] only if [the cow] gets up, and only if the door opens?
נישמעינה מן הדא בית שמאי אומרים כולן נזירין ובית הלל אומר אינן נזירין אלא מי שלא נתקיימו דבריו
Answer: We learn from the following [Mishnah. If six men saw a man, and each accepted Nezirus contingent on his identity, or contingent on whether or not these acceptances took effect,] Beis Shamai says, all of them are Nezirim (even though their conditions of acceptance are contradictory, for mistaken Hekdesh is Hekdesh). Beis Hillel say, only those whose words were not fulfilled are Nezirim.]
כיני מתניתא מי שנתקיימו דבריו לשון הפך הוא (מל"ה דל"ה קבר"ת בר"ה מל"ה דל"ה קבר"ת בר"ה) [צ"ל דלא קברת ברה - דפוס ויניציה]
The Mishnah means, [Beis Hillel say that] one whose words were fulfilled [is a Nazir. To prove their opinions, each man said, if it is unlike I hold, I am a Nazir;] this is a reversed expression, [like a woman who says] 'if not, she (a euphemism for herself) should bury her son.' (We explained like SEFER NIR.)
אפילו (אמר) לא עמדה פרה אפילו לא נפתח הדלת בית שמאי אומר נדור נזור ובית הלל אומרים אינו נדור ונזור:
Conclusion: Even if the cow did not get up, even if the door did not open, Beis Shamai says that he is Nadur [a vow forbids him to eat the cow] and a Nazir (like at the end of Halachah 1). Beis Hillel say, he is not Nadur and not a Nazir.