1)

TOSFOS DH Stam Nezirus Lamed Yom

תוספות ד"ה סתם נזירות ל' יום

(SUMMARY: Tosfos explains why shaving cancels 30 days.)

כבר שנינו זה בפ"ק (דף ה.) ואיידי דבעי למתני גילח או שגלחוהו לסטים סותר ל' יום תני נמי סתם [נזירות] שלשים יום

(a)

Observation: This was already taught above (5a). Since the Tana needed to teach that if he shaved or bandits shaved him, he cancels 30 days, he taught also that Stam Nezirus is 30 days.

וטעמא דסותר ל' יום משום דבעיא כדי סתם נזירות כשיגלח תגלחת של מצוה שיהא שערו גדול כפי שראוי לגדל בסתם (הגהת ברכת ראש) נזירות דהיינו שלשים יום

(b)

Explanation: The reason he cancels 30 days is because he needs like the term of Stam Nezirus when he shaves for a Mitzvah, that his hair is big like is proper to grow in a Stam Nezirus, i.e. 30 days;

ומיירי שגלחוהו ביום מלאת שהרי אם גלחוהו בשנים או יותר למה יסתור את הכל אך (הגהת ברכת ראש) יחזור וימנה מה שמנה כבר

1.

We discuss when they shaved him on Yom Melos. If they shaved him or bandits shaved him two or more [days from the end of Nezirus], why does he cancel everything? Rather, he [counts the days that remained, and] returns to count again the number of days he counted!

i.

Note: Tosfos asks why the Mishnah says that he cancels "everything", i.e. 30 days. Perhaps the text should say "Yistor Lamed".

ואולי הכי נמי קאמר סותר עד שיהו שערותיו כדי שלשים יום כך נמצא בפירוש ה"ר יצחק

2.

Suggestion: Perhaps indeed, the Mishnah means this! He cancels until his hairs will be like [growth of] 30 days. It says so in the Perush of R. Yitzchak.

והלכך בנזירות של [ס'] אם גלחוהו ביום שלשים אינו סותר כלום דאיכא עדיין גידול שער קודם יום תגלחת

(c)

Consequence: Therefore in a Nezirus of 60 days, if they shaved him on day 30, he does not cancel anything, for there is still time to grow hair before the day of shaving;

ואם גלחוהו אחר שכלו ימיו [ואין] גידול שער סותר [ל'] לרבנן כדמוכח בגמרא.

1.

If they shaved him after his days finished, and there is no growth of hair, he cancels 30 days according to Rabanan, like is proven in the Gemara.

39b----------------------------------------39b

2)

TOSFOS DH v'Kim Lehu l'Rabanan

תוספות ד"ה וקים להו לרבנן

(SUMMARY: Tosfos explains why R. Eliezer says that he cancels seven days.)

דכל ז' אין השערות גדילין אלא כדי לכוף ולפיכך (הגהת ר' בצלאל אשכנזי) אינו סותר כלום דבגידול של סתירת ז' אינו גידול כי אם כדי לכוף

(a)

Explanation: [In] all seven days, the hairs grow only enough to bend [them to the roots]. Therefore, [if this amount was left] he does not cancel anything, for the growth in the seven days of Stirah [for one whose hair was totally shaven] is only enough to bend.

א"כ לא בעינן בשעת (על פי תוספות איורא) תגלחתו (כן הוא בדפוס ונציה) שיהיה בשער ראשו אלא כדי לכוף

(b)

Consequence: We require at the time of shaving only that the hairs of his head are big enough to bend;

ואם גלחוהו אחר מלאת נמי ושיירו בו כדי לכוף אינו סותר אבל ודאי תגלחת דתוך מלאת סותר שלשים (הגהת מהר"ב רנשבורג) כדלקמן מטעם גידול שער

1.

Also if they shaved him after Melos, and left enough to bend, he does not cancel [anything]. However, surely shaving within Melos cancels 30 days, like below, due to [the need for] growth of hair.

אבל כשגלחוהו אחר מלאת כיון שהיה לפנינו גידול שער ביום שלשים הראוי לתגלחת כדאמרן מדאורייתא דיו בכך

2.

However, when they shaved him after Melos, since there was in front of us growth of hair on day 30 proper for shaving, like we said, mid'Oraisa this suffices;

ומיהו ז' יש לו להמתין וילפינן מתגלחת טומאה

3.

However, he must wait seven days. We learn from Tiglachas Tum'ah.

ואע"ג דלא דמי לגמרי דהתם צריך להמתין ז' כדי להביא קרבנותיו בטהרה

(c)

Implied question: These are not totally similar! There, he must wait seven days in order to bring his Korbanos in Taharah!

מ"מ שוו חכמים (הגהת ר' בצלאל אשכנזי) סתירה דתגלחת (הגהת ברכת ראש) דאחר מלאת לסתירת טומאה

(d)

Answer: In any case, Chachamim equated Stirah of shaving after Melos to Stirah of Tum'ah.

אבל לרבנן ודאי כיון [דאם] נטמא [לאחר מלאת] סותר ל' יום כדאמרינן בפ"ג (דף טז.) ה"נ הוו ילפי' כל תגלחת מטומאה (הגהת מלאכת יו"ט) דלאחר מלאת לסתירת ל' כמו בטומאה

(e)

Distinction: However, according to Rabanan, surely since if he became Tamei after Melos he cancels 30 days, like we say above (16a), similarly we learn every Tiglachas from Tum'ah after Melos to be Soser 30 days, just like Tum'ah;

דבעינן בשעת תגלחת גידול שער של ל' יום כי גלחוהו נמי אחר מלאת יהיה סותר ל' יום

1.

We require at the time of shaving 30 days growth of hair. Also when they shaved him after Melos, he cancels 30 days;

ולא הוה סגי במה (הגהת כתר תורה) ששיירו בו כדי לכוף ראשו לעיקרו אא"כ (על פי תוספות איורא) שיירו בו מה שראוי ליגדל בל' יום ולכך אוקמי' דוקא כר' אליעזר

i.

What they left on him, in order to bend the end [of the hairs] to the roots, does not suffice, unless they left on him what is proper to grow in 30 days. Therefore, we establish it specifically like R. Eliezer.

אבל ודאי כרבנן נמי מצי לאוקמי וכגון שגלחוהו [ביום ל"ב או ל"ג]

(f)

Possibility #1: Surely, we could establish it also according to Rabanan, e.g. if they shaved him on day 32 or 33;

דמודו (הגהת ברכת ראש) רבנן לר"א דנטמא ביום ל"ב דאינו סותר אלא ז' כדפ"ל

1.

Rabanan agree that if he became Tamei on day 32 that he cancels only seven days, like I explained above.

ושמא י"ל דמודו כאן אחר מלאת שיביא (הגהת ברכת ראש) קרבנו [דאינו סותר כלום]

(g)

Possibility #2: (We had to establish it like R. Eliezer.) Perhaps Rabanan agree here after Melos, that he will bring his Korban, and he does not cancel anything. (I.e. they agree that he does not cancel 30 days. However, they do not require any remnant to his hair, unlike R. Eliezer, who holds that he cancels seven days if they are too small to bend);

ודוקא לר' אליעזר דאמר תגלחת מעכבא שאם גלחוהו לסטים ולא שיירו בו כדי לכוף סותר ז' יום כדי לחזור ולגלח (הגהת שלמי נזיר) ולהביא קרבנותיו

1.

Only according to R. Eliezer, who says that Tiglachas is Me'akev, that if they shaved him and did not leave enough to bend, he cancels seven days, so he can shave again and bring his Korbanos.

אבל לרבנן דאמרי דתגלחת (הגהת ברכת ראש) לא מעכבא אינו סותר כלום ומותר לשתות יין מיד אחר שהביא קרבנותיו

2.

However, according to Rabanan, who says that Tiglachas is not Me'akev, he does not cancel anything. He may drink wine immediately after he brought his Korbanos.

ונהי דלרבנן נמי טעון תגלחת למצוה וצריך להמתין ז' ימים

(h)

Implied question: Also Rabanan require Tiglachas Mitzvah, and he must wait seven days! (If so, we can establish it like Rabanan!)

מיהו (הגהת ברכת ראש) לישנא [דאינו] סותר משמע דאם לא שיירו בעיא סתירה שיש שום איסור מכח נזירות עליו

(i)

Answer: The expression "he does not cancel" connotes that if did not leave [enough to bend], he must cancel, i.e. there is an Isur of Nezirus on him;

או שאסור לשתות ביין או לשום דבר אחר כל כמה דלא חזר וגילח ולרבנן לא הוי שום איסור עליו.

1.

Either he may not drink wine or do some other matter as long as he did not shave again. According to Rabanan, there is no Isur on him.

3)

TOSFOS DH Ein Li Ela Ta'ar

תוספות ד"ה ת"ר אין לי אלא תער

(SUMMARY: Tosfos explains the Havah Amina that he is lashed only for a razor.)

דוקא שלוקה

(a)

Explanation: Only [for shaving with a razor] he is lashed.

4)

TOSFOS DH Ein (part 2)

תוספות ד"ה ת"ר אין (חלק ב)

(SUMMARY: Tosfos explains that he forbids even partial removal of hairs.)

תלש בה כל שהוא

(a)

Citation of Gemara: If he uprooted any amount.

פירוש שלא בתער בין שעקר השער מתחילתו סמוך לראשו ומיהו שלא כעין תער ובין שלא עקרו לגמרי כ"א מקצתו מנין דאסור

(b)

Explanation: [We ask, if he uprooted] without a razor, whether he uprooted from its source, near his scalp, however, without a razor, or if he did not totally uproot it, rather, only partially, what is the source that it is forbidden?

ת"ל קדוש יהיה גדל פרע שמצוה לגדל שער ועובר בעשה אי מגלח ממנו כלל גם כי אינו קוצצו לגמרי מעיקרו

1.

[We answer] "Kadosh Yihyeh Gadel Pera" - the Mitzvah is to grow hair. He transgresses an Aseh if he shaves from it at all, even if he does not totally cut it from its source;

אבל בקוצץ מעיקרו לגמרי כעין תער איכא לאו בכל המעבירין כדתני באידך (הגהת הרש"ש) ברייתא דלא פליגי אהדדי

2.

However, if he totally cuts it from its source, like a razor [does], there is a Lav for all way of [totally] removing hairs, like the other Beraisa teaches. [R. Yoshiyah and the other Beraisa] do not argue with each other;

אבל ניחא ליה להאי תנא למימר קדוש יהיה גדל פרע דמיניה שמעינן איסור אף אם (הגהת ברכת ראש) אינו קוצץ לגמרי מעיקרו.

i.

However, this Tana (R. Yoshiyah) prefers to cite "Kadosh Yihyeh Gadel Pera", for we learn from it an Isur [Aseh] even if he does not totally cut it from its source. (The other Tana learns a Lav from "Lo Ya'avor" for anything that totally cuts it from its source.)

5)

TOSFOS DH Kol she'Hu

תוספות ד"ה כל שהוא

(SUMMARY: Tosfos explains that one is lashed even for one hair.)

פירוש אפי' שער [א']

(a)

Explanation: [We ask for the source that he is lashed for any amount, i.e.] even one hair;

ת"ל לא יעבור על ראשו לרבות כל המעבירין ובלבד שיהא כעין תער שעוקר (הגהת ברכת ראש) משרשו לגמרי

1.

[We answer that] "Lo Ya'avor Al Rosho" includes everything that removes, as long as it is like a razor, which totally uproots from its source.

ותנא דמתני' נמי ס"ל כהאי תנא וכת"ק דר' יונתן.

(b)

Observation: Also the Tana of our Mishnah holds like this Tana, and like the first Tana who argues with R. Yonason (i.e. R. Yoshiyah).

6)

TOSFOS DH ume'Acher...

תוספות ד"ה ומאחר שסופינו לרבות כל דבר

(SUMMARY: Tosfos explains the question.)

אפילו שאר מעבירין

(a)

Explanation: [We ask, since in the end we include everything, i.e.] even other matters that remove [why did the Torah need to write Ta'ar]?

7)

TOSFOS DH ume'Acher (part 2)

תוספות ד"ה ומאחר (חלק ב)

(SUMMARY: Tosfos asks what the Torah could have written in place of Ta'ar.)

מה ת"ל תער

(a)

Citation of Gemara: Why did the Torah write Ta'ar?

דאי לאשמועינן כעין תער לכתוב (הגהת ברכת ראש) משחית וכו

(b)

Explanation: [We ask,] for if [it wrote Ta'ar] to teach what cuts like a razor, it should have written "Mashchis"!

8)

TOSFOS DH she'Ein Danin Kal mi'Chomer (pertains to the coming Daf)

תוספות ד"ה שאין דנין קל מחמור (שייך לדף הבא)

(SUMMARY: Tosfos explains why we learn from Im Eino Inyan.)

שהמצורע חמור שטעון תגלחת כל שער גופו דכתיב (ויקרא יד) והיה ביום השביעי יגלח את כל שערו את ראשו ואת זקנו וגו'

(a)

Explanation: A Metzora is more stringent [than a Nazir], because he must shave all the hair on his body, for it says "v'Hayah va'Yom ha'Shevi'i Yegalach Es Kol Se'aro Es Rosho v'Es Zekano..."

תאמר בנזיר שהוא קל שאינו צריך לגלח אלא ראשו כדכתיב בהדיא בקרא ולכך לא יטעון תער [לכך] כתיב תער לא יעבור

1.

You cannot learn [from a Metzora] to a Nazir, which is lenient. He needs to shave only his head, like the verse explicitly says. Therefore, [one might have thought that] he does not require a razor. Therefore, it says "Ta'ar Lo Ya'avor";

ואם אינו ענין לאיסור העברה שבתוך נזירותו דהא אפילו (הגהת מהר"ב רנשבורג) בכל המעבירין לקי תניהו לענין תגלחת למצות תגלחתו של סוף נזירותו דאינו אלא בתער.

2.

Since we do not need it for the Isur of removing hair during his Nezirus, for one is lashed even for all matters that [totally] remove, we apply it to shaving for a Mitzvah, at the end of Nezirus, that it is only with a razor.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF