1)

TOSFOS DH Ein Yamim Pachos mi'Shenayim

תוספות ד"ה אין ימים פחותים משנים

(SUMMARY: Tosfos explains the question against Rebbi and the answer.)

דדריש מימים תהיה גאולתו שאין המוכר יכול לגאול בפחות משני ימים, הכי נמי דבכל ב' ימים יקל שערו

(a)

Explanation: He expounds from "Yamim Tihyeh Ge'ulaso" that one who sells [a house in a walled city] may not redeem it less than two days [after selling it]. Also here, he should be permitted to trim his hair every two days!

ומשני דבב' ימים ליכא כובד ומסתמא לא נתקבל ג"ש אהני אלא ממשמעות דימים

1.

We answer that in two days, his hair does not become heavy. Presumably, the Gezeirah Shavah was not received for this. Rather, [Rebbi learns from] the connotation of "Yamim";

דהיינו שנה תהיה גאולתו שגואל אחרי ב' ימים כל השנה כדכתיב בתריה ואם לא יגאל עד מלאת לו שנה תמימה אלמא דכל השנה גואל.

2.

This is a year, [like it says "Yamim] Tihyeh Ge'ulaso." He may redeem after two days, for the entire year, like it says afterwards "v'Im Lo Yiga'el Ad Melos Lo Shanah Semimah." This shows that he may redeem the entire year.

2)

TOSFOS DH Telachnah Benos Yisrael Lesanos l'Vas Yiftach Dalet Yamim ba'Shanah

תוספות ד"ה תלכנה בנות ישראל לתנות לבת יפתח ד' ימים בשנה

(SUMMARY: Tosfos explains the Havah Amina to learn from Bas Yiftach, and the Dichuy.)

ומשמע בסוף כל ג' חדשים הלכו לתנות (הגהת דבש תמר)

(a)

Inference: This connotes that at the end of every three months they went to lament.

ומשני מנא ידעי' דמחלקין השנה בשוה דילמא תרין ירחין בחד זמנא וד' ירחין בחד זמנא וב' ירחין בחד זמנא [וכו']

(b)

Explanation: The Gemara answers that we do not know that they divided the years equally. Perhaps one time [they delayed] two months [between two successive journeys], and another time four months, and another time two months...

וכיון דהכי הוא לא ידעינן מהיכא נילף דלית לן למילף ממקום שיכול להיות שאין הדבר שוה (הגהה בגליון) להכי ילפינן מבתי ערי חומה.

1.

Therefore, we do not know how to learn. We should not learn from a place where it can be that the matter (interval) is not the same. Therefore, we learn from Batei Ir Chomah.

3)

TOSFOS DH Mai Taima Gabei Kohanim d'Ika Koved

תוספות ד"ה מ"ט גבי כהנים [דאיכא] כובד

(SUMMARY: Tosfos explains why we do not learn from a Stam Nazir.)

וא"ת והא כהני' עצמם ילפי' (תענית יז.) מסתם נזי' פרע פרע דמקילין אחת לשלשים יום וא"כ נילף נזיר עולם מסתם נזיר דהוי שלשים יום

(a)

Question: Kohanim themselves we learn from a Stam Nazir from a Gezeirah Shavah "Pera-Pera", that they trim their hair once in 30 days. If so, we should learn from a Nazir Olam from a Stam Nazir, that it is 30 days!

וי"ל דלא מיסתבר ליה ללמוד קדושת עולם מקדושת שעה

(b)

Answer: It is unreasonable to [the Tana] to learn permanent Kedushah from temporary Kedushah;

ולהכי יליף מכהנים אע"ג דלמד מן הלמד משום דכהנים נמי קדושת עולם הוו.

1.

Therefore, he learns from Kohanim, even though this is Lamed (learned) from Lamed (Kohanim themselves we learned from a Stam Nazir), because also Kohanim are permanent Kedushah.

4)

TOSFOS DH Mai Ika Beinei li'Sh'ar Achohi

תוספות ד"ה מאי איכא ביניה לשאר אחוהי

(SUMMARY: Tosfos explains why we must say that he shaved less often than they did.)

וא"ת ונימא דאיכא בינייהו קרבנות דהוא מביא ולא הן

(a)

Question: We should say that they differ about Korbanos! He brings [Korbanos] when he trims his hair, and they do not.

וי"ל דה"ק מאי איכא ביניה בתגלחת דקאמר קרא ויהי מקץ ימים אשר יגלח משום דבתגלחת היה מאחר.

(b)

Answer: We ask how he differs regarding shaving. The verse says "at the end of days that he would shave." This implies that he delayed shaving [more than his brothers. Stam princes shave every Erev Shabbos].

5)

TOSFOS DH Hani Mem Shanah l'Mai

תוספות ד"ה הני (מקץ) מ' שנה למאי

(SUMMARY: Tosfos explains why we must say that it was 40 years from the request.)

פי' דליכא למימר למ' שנה (למאי) למלכות בית דוד דאז מרד אבשלום

(a)

Implied question: Why can't we say that it is 40 years from the kingship of David, and then Avshalom rebelled?

דהא משמע קראי דהיה מלך ה' שנים אחר מעשה זה ג' של רעב ואחד שמנה ישראל ואחד שהעמיד משמרות

(b)

Answer: The verses connotes that [David] reigned five years after this episode - three years of famine, one year in which he counted Yisrael, and one in which he established Mishmaros (divisions of Kohanim. We know that David reigned 40 years in all.)

ומשני מקץ מ' שנה ששאלו להם מלך

(c)

Explanation: The Gemara answers that it was 40 years from when they (Bnei Yisrael) requested a king;

ולפי (הגהת ר' בצלאל אשכנזי) שמרדו במלכו של עולם תלה מרידת [אבשלום בשאלתם להם מלך

1.

Since they rebelled against the King of the world, [the verse] attributes the rebellion of Avshalom to their request for a king.

שהיה שנת עשר] לשמואל ובחצי י"א העמיד מלך ומלך חצי י"א וב' שנים הרי ד' שנים לשאלה

(d)

Explanation (cont.): This was in the 10th year of Shmuel. In his 11th year he established a king, and he (Sha'ul) ruled [the latter] half of [Shmuel's] 11th year, and two [more] years. It turns out [that Sha'ul died and David's reign began] four years after the request.

ובתחלת ל"ו למלכות בית דוד היא שנת מ' לשאלה ואח"כ מרד אבשלום והשנה ההיא היה שנת רעב וקרא (הגהת ברכת ראש) אותה שנת מ' לשאלה

1.

At the beginning of the 36th year of David, it was 40 years after the request, and afterwards Avshalom rebelled. That was a year of famine, and [the verse] calls it 40 years from the request;

ולפי זה (הגהת תפארת למשה) מרד בתחלת שנת מ' לשאלה ולאו דוקא מקץ מ' שנה.

i.

According to this, he rebelled at the beginning of 40 years from the request. "At the end of 40 years" is not precise.

6)

TOSFOS DH Stam Nezirus Sheloshim Yom

תוספות ד"ה סתם נזירות שלשים יום

(SUMMARY: Tosfos points out that the Gemara gives the reason.)

ובגמרא מפרש טעמא.

(a)

Remark: The Gemara explains the reason [according to Rav Mashnah and Bar Pada].

7)

TOSFOS DH Bar Pada Amar k'Neged Neziros ha'Amurim b'Torah...

תוספות ד"ה בר פדא אמר כנגד נזירות האמורין בתורה...

(SUMMARY: Tosfos explains why Bar Pada says only 29.)

פירוש כתובים בפרשת נזיר וכנגדן מושך (מכאן מעמוד ב) סתם נזירות כ"ט יום

(a)

Explanation: This refers to Neziros written in Parshas Nazir. Corresponding to them, Stam Nezirus lasts 29 days.

5b----------------------------------------5b

אע"ג דתמצא שלשים כשאתה (הגהת בארות המים) יורד למניינם

(b)

Implied question: You find 30 when you count them!

יש לומר דנזר אלהיו על ראשו לא הוי ממניינא דהוא לשון כתר כדמתרגמינן כלילא.

(c)

Answer: "Nezer Elokav Al Rosho" is not counted. [Nezer is not from the root of Nazir, rather,] it is an expression of a crown, like the Targum [Yonason] "Kelila."

8)

TOSFOS DH Hinahu li'Drasha (pertains to Amud A)

תוספות ד"ה הנהו לדרשא (שייך לעמוד א)

(SUMMARY: Tosfos explains why Rav Masne does not expound like Bar Pada.)

וכיון דאתיין לדרשא לא מצטרפין למניינא ובצרי להו מכ"ט (הגהת אורח מישור).

(a)

Explanation: Since it is for a Drashah, we do not join it to the count, and there are less than 29.

9)

TOSFOS DH Melamed sheha'Nezirus Chal Al ha'Nezirus (pertains to Amud A)

תוספות ד"ה מלמד שהנזירות חל על הנזירות (שייך לעמוד א)

(SUMMARY: Tosfos explains the case that this teaches about.)

ודאי נראה דאם אמר הריני נזיר ונזיר לא איצטריך דמישתמע שפיר כשישלים נזירותו הראשון דמתחיל ומונה נזירות שני

(a)

Assertion: Surely, it seems that if one said "I am a Nazir, and a Nazir", we do not need [a verse to teach about this]. This properly connotes that when he finishes his first Nezirus, he begins and counts the second;

וכי איצטריך קרא להיכא דאמר הריני נזיר היום ונזיר היום (הגהת רע"א) דהוה לן למימר לא חייל עליה אלא חד נזירות כיון דאמר היום

1.

We need the verse for when he said "I am a Nazir today, and a Nazir today." We should have said that only one Nezirus takes effect on him, since he said "today";

להכי איצטריך קרא מיותר שהנזירות חל על הנזירות.

i.

For this we need an extra verse [to teach] that Nezirus takes effect on Nezirus.

10)

TOSFOS DH Ho'il v'Ika Chad Minaihu d'Lav li'Drasha

תוספות ד"ה הואיל ואיכא חד מינייהו דלאו לדרשא

(SUMMARY: Tosfos explains that "one" is not precise.)

או אחד או עשרה ולאו דוקא חד מדההוא למניינא כולהון למניינא

(a)

Explanation: There can be one or 10 [not for a Drashah]. It need not be precisely one. Since that one is (or those are) for the count, all are for the count;

ונהי דאיכא בהו דרשא מכל מקום אתו למניינא.

1.

Even though there is a Drashah for them, in any case they are included in the count.

11)

TOSFOS DH Tanan Stam Nezirus Sheloshim Yom v'Chulei Ela l'Bar Pada Kashya

תוספות ד"ה תנן סתם נזירות שלשים יום וכו' אלא לבר פדא קשיא

(SUMMARY: Tosfos explains the question against Bar Pada, and the answer.)

דמשמע שהתנא משך נזירות דאורייתא אתא לאשמועינן

(a)

Explanation: [The Mishnah] connotes that the Tana comes to teach the duration of Nezirus mid'Oraisa.

ומשני כיון דאיכא יום תלתין דמגלח ומייתי קרבנות ואסור לשתות ביין וליטמא למתים עד שמביא קרבנותיו

1.

We answer that since on day 30 he shaves and brings Korbanos, and he may not drink wine or become Tamei until he brings Korbanos...

משום הכי [תני] תלתין יומין דמשך הנזירות עד תלתין יומי

2.

Therefore he taught 30 days, for the duration of Nezirus is until 30 days.

כי (הגהת ברכת ראש) אי אפשר להביא קרבנותיו בכ"ט אפילו לבר פדא אלא ביום שלשים

3.

One cannot bring Korbanos on day 29, even according to Bar Pada, only on day 30.

i.

Note: It seems that the following is a separate Dibur. It seems that Tosfos' text said "Havya Lei Kaparah", like the Rosh's text.)

הויא ליה [כפרה] דאפילו נזיר טהור קצת חוטא הוא שציער עצמו מן היין.

(b)

Explanation: [The Gemara says that] it is a Kaparah because even a Nazir Tahor is somewhat of a sinner, for he pained himself [through abstaining] from wine.

12)

TOSFOS DH Megale'ach li'Sheloshim v'Echad Yom v'Chulei Ela l'Bar Pada Kashya

תוספות ד"ה מגלח לשלשים וא' יום כו' אלא לבר פדא קשה

(SUMMARY: Tosfos explains why this is difficult for Bar Pada.)

דהוה ליה לגלח ביום [ל'] דשלמו נזירות בכ"ט יום.

(a)

Explanation: He should shave on day 30, since Nezirus finished in 29 days.

13)

TOSFOS DH Amar Lecha Bar Pada Eima Seifa...

תוספות ד"ה אמר לך בר פדא אימא סיפא...

(SUMMARY: Tosfos explains why l'Chatchilah he shaves on day 31.)

ורישא דקאמר לכתחילה לא היינו טעמא דכשיאמר (הגהת ר"ש מדעסוי) שלשים יום שלימין להיות נזיר אי אפשר לו לגלח ביום שלשים

(a)

Explanation: The Reisha said that l'Chatchilah he may not [shave on day 30]. This is because when he says to be a Nazir for 30 full days, he cannot shave on day 30;

וגזרו חכמים כשאומר נזיר סתם דלכתחילה לא יגלח אלא ביום שלשים וא' אבל בדיעבד אם גילח ביום ל' יצא

1.

Chachamim decreed when he said Nazir Stam, that l'Chatchilah he shaves only on day 31, but b'Di'eved, if he shaves on day 30; he was Yotzei;

i.

Note: Whenever we say "he shaves only on day..." or "he must shave on day...", this means that he cannot shave earlier. He may shave later.

שכן דינו דאורייתא דסתם נזיר יגלח ביום שלשים

ii.

This is Torah law. A Stam Nazir shaves on day 30.

ואם תאמר אמאי איצטריך למימר גזירה אטו היכא דאמר שלימים לימא גזירה אטו היכא דאמר שלשים יום בלא שלימים

(b)

Question: Why do we need to say that it is a decree due to when he said full [days]? We should say that it is a decree due to when he said 30, without "full"!

דהכי מוכח בסמוך בפירכא שניה דלבר פדא דלית ליה מקצת היום ככולו כי אמר שלשים דמדאורייתא צריך לגלח ביום ל' ואחד

1.

It is proven below from the second question that according to Bar Pada, who does not hold that Miktzas ha'Yom k'Kulo (part of the day counts like the whole day), when he said 30, mid'Oraisa he must shave on day 31!

יש לומר דמשום דשני לקמן לרב מתנא כאומר (הגהת הרש"ש) שלימים דהתם ליכא לשנויי בלישנא אחרינא

(c)

Answer: Because we answer below according to Rav Masne that it is as if he said "full", for there we cannot answer with different words [that he said];

דאשמועינן כשאמר לשון מיותר ל' יום כאילו אמר שלימין דליכא למימר בזה מקצת היום ככולו ואיצטריך לומר שלימים (הגהת ברכת ראש)

1.

It teaches us that when he said extra words "30 days", it is as if he said full. In such a case, we cannot say Miktzas ha'Yom k'Kulo. It needed to say [that he said] 30;

קמשני נמי בהא לישנא לבר פדא.

2.

Also here, we answer with the same words according to Bar Pada.

14)

TOSFOS DH ul'Rav Masne Kashya Seifa ka'Savar Miktzas ha'Yom k'Kulo

תוספות ד"ה ולרב מתנא קשיא סיפא קסבר מקצת היום ככולו

(SUMMARY: Tosfos explains that Bar Pada does not hold that Miktzas ha'Yom k'Kulo.)

הילכך אם גילח ביום שלשים יצא כיון שעשה מקצת היום בנזירות ומיהו לכתחילה לא יגלח אלא ביום שלשים ואחד

(a)

Explanation: Therefore, if he shaved on day 30, he was Yotzei, since he fulfilled part of the day in Nezirus. However, l'Chatchilah he shaves only on day 31;

ולבר פדא לית ליה מקצת היום ככולו דא"כ אפילו ביום כ"ט אם גילח יצא

1.

Bar Pada does not hold that Miktzas ha'Yom k'Kulo. If he did, [he would hold that] even [if he shaved] on day 29 he was Yotzei;

והתנא אמר ביום שלשים אם גילח יום שלשים יצא.

i.

The Tana taught that [if he shaved] on day 30 he was Yotzei. (This implies that on day 29, he was not Yotzei!)

15)

TOSFOS DH Tanan Hareini Nazir Sheloshim Yom Im Gilach Yom Sheloshim Lo Yatza

תוספות ד"ה תנן הריני נזיר שלשים יום אם גילח יום שלשים לא יצא

(SUMMARY: Tosfos explains why this is difficult only for Rav Masne, and how he answers.)

בשלמא אי דוקא יום שלשים לבר פדא דלית ליה מקצת היום

(a)

Explanation: Granted, if day 30 is precise according to Bar Pada, who does not hold that Miktzas ha'Yom k'Kulo, this is fine.

אע"ג דלעיל קאמר אם גילח יום שלשים יצא

(b)

Implied question: Above, he said that if he shaved on day 30 he was Yotzei!

התם הוא דסתם נזירות קביל עליה דהוי כ"ט אבל הכא דאמר שלשים יום משך נזירות כל שלשים יום

(c)

Answer: There, he accepted Stam Nezirus, which is 29 days. Here that he said 30 days, the duration of Nezirus is all 30 days;

הלכך אם גילח ביום שלשים לא יצא דלית ליה מקצת היום ככולו

1.

Therefore, if he shaved on day 30 he was not Yotzei, for he does not hold that Miktzas ha'Yom k'Kulo.

אלא לרב מתנא קשה דאע"ג דאמר ל' יום הא סבירא ליה [דאמרינן] מקצת היום ככולו ואם גילח ביום שלשים אמאי לא יצא

2.

However, according to Rav Masne, this is difficult, even though he said 30 days. [Rav Masne] holds that we say Miktzas ha'Yom k'Kulo. If he shaved on day 30, why wasn't he Yotzei?

ומשני כאומר (הגהת הרש"ש) שלימים

(d)

Explanation: We answer that he is like one who said full days;

פירוש אף על גב דמתניתין סתמא קתני [שלשים] יום אפילו הכי כיון דאמר שלשים יום לישנא יתירא הוא דאפילו סתם לרב מתנא הוי שלשים יום

1.

I.e. even though our Mishnah taught Stam 30 days, even so, since he said 30 days, this is extra, for even Stam, according to Rav Masne it is 30 days;

וכי אמר הריני נזיר (הגהת בארות המים) שלשים יום הוי כאילו אמר שלימים וליכא למימר מקצת היום ככולו

2.

When he said "I am a Nazir 30 days", it is as if he said full [days], and we cannot say Miktzas ha'Yom k'Kulo;

ולכך אם גילח ביום שלשים לא יצא.

i.

Therefore, if he shaved on day 30 he was not Yotzei.

16)

TOSFOS DH v'Es ha'Sheniyah b'Yom Samech Aleph bi'Shlama l'Rav Masne Nicha

תוספות ד"ה ואת השניה ביום ס"א בשלמא לרב מתנא ניחא

(SUMMARY: Tosfos explains why this is difficult only for Bar Pada.)

כשיגלח הראשונה ביום שלשים ואחד נגמר נזירות ומתחיל נזירות שני בו ביום

(a)

Explanation #1: When he shaves the first on day 31, Nezirus finished, and he begins the second Nezirus the same day;

מידי דהוי אאדם שמקבל עליו נזירות בחצי היום שעולה לו אותו יום ליום שלם

1.

This is like one who accepted Nezirus in the middle of the day. That day counts like a whole day;

הלכך ביום ס' כלו ב' נזירות ובס"א מגלח על השניה ונמצא דכל תגלחת ביום שלשים וא'

2.

Therefore, on day 60 the two Neziros are finished. On day 61 he shaves for the second. Each shaving is on day 31,

וכ"ת סוף סוף מאי קמ"ל מתני' לרב מתנא הא ברישא קתני בהדיא דלכתחילה צריך לגלח ביום ל' ואחד

(b)

Question: What does this Mishnah teach, according to Rav Masne? The Reisha explicitly taught that l'Chatchilah, one must shave on day 31!

הא לא קשיא דסיפא אתא לאשמועינן דיום ל' עולה לכאן ולכאן כדמסיק לקמן בשינוייא אליבא דרב מתנא והא לא שמעינן מרישא

(c)

Answer: The Seifa teaches that day 30 counts for here and here (the first and second Neziros), like we conclude below in the answer according to Rav Masne. We do not learn this from the Reisha.

אלא לבר פדא קשה מרישא שמגלח על הראשונה ביום ל' [ואחד] ועל השניה ביום ס' [ואחד]

(d)

Question: The Reisha is difficult for Bar Pada. He shaves for the first on day 31, and for the second on day 61.

ואע"ג דאקשינן לבר פדא מרישא כי האי וכבר שני ליה מדרבנן גזרו דלכתחילה צריך לגלח ביום ל' ואחד ואם כן מאי [הדר] פריך ליה

1.

Implied question: We asked like this against Bar Pada from the Reisha, and already answered that mid'Rabanan they decreed that l'Chatchilah he must shave on day 31. If so, what do we return to ask against him?

דרך הש"ס כן להקשות כעין קושיא ראשונה ולתרצו כעין תירוץ ראשון ובלבד שישמיענו קצת חידוש מה שלא שמענו ברישא

(e)

Answer: The Gemara is wont to ask like the first question, and answer it like the first answer, as long as it teaches [at least] a small Chidush that we did not hear from the Reisha;

וה"נ איכא קצת חידוש בסיפא לבר פדא שאין ברישא כדנפקא לן לקמן במסקנא דתירוצא

1.

Also here there is a small Chidush in the Seifa according to Bar Pada that is not in the Reisha, like we derive below in the conclusion of the answer;

דמשמיענו דמקצת היום ככולו לבר פדא בתחילת הנזירות כאדם שמקבל עליו נזירות בחצי היום

2.

We learn that Miktzas ha'Yom k'Kulo at the beginning of Nezirus according to Bar Pada, like one who accepted Nezirus in the middle of the day.

אע"פ שאותו חידוש לא נתפרש בסיפא לבר פדא

3.

Implied question: That Chidush was not explained in the Seifa according to Bar Pada!

צריכין אנו למימר שהש"ס סומך על כך,

4.

Answer: [Even so,] we must say that the Gemara relies on this.

עוד סיגנון אחר בשלמא לרב מתנא ניחא (הא) כלומר הא דקתני שמגלח כל נזירות ביום שלשים ואחד דהיינו הראשונה ביום שלשים ואחד והשניה ביום ס"א

(f)

Explanation #2: Granted, according to Rav Masne, this is fine. I.e. it taught that he shaves each Nezirus on day 31, i.e. the first on day 31, and the second on day 61.

ואע"ג דשמעינן מרישא דמגלח ביום שלשים ואחד

(g)

Implied question: We learn from the Reisha that he shaves the first on day 31!

סיפא איצטריכא ליה לאשמועינן דיום שלשים עולה לכאן ולכאן לב' נזירות כדמסיק לקמן אלא לבר פדא קשיא

(h)

Answer: We need the Seifa to teach that that day 30 counts for here and here, i.e. for both Neziros, like we conclude below. However, according to Bar Pada, this is difficult.

אף על גב דלבר פדא נמי צריך לגלח ביום שלשים ואחד מדרבנן כדשני לעיל

(i)

Implied question: Also according to Bar Pada, he must shave on day 31 mid'Rabanan, like we answered above!

מכל מקום תיקשי לבר פדא מייתור (מכאן מדף הבא) המשניות

(j)

Answer: In any case, it is difficult for Bar Pada from the extra Mishnah;