1)

TOSFOS DH Iba'i Lei Lemintar Ad ha'Chag

תוספות ד"ה איבעי ליה למינטר עד החג

(SUMMARY: Tosfos explains the reason to wait until Sukos.)

כדי שלא יתבטלו ישראל ממלאכתן כל כך.

(a)

Explanation: He should have done so that people would not miss so much time from their work.

2)

TOSFOS DH Iba'i Lei Leshiyurei Kalya Orev

תוספות ד"ה איבעי ליה לשיורי באמה כליא עורב

(SUMMARY: Tosfos explains why we suggested leaving this for a remnant.)

- שלא היה צורך הבנין כ"כ

(a)

Explanation: This is not needed so much for the building.

ואף על פי שהוא מהבנין כדי שלא יביאו הטומאה

(b)

Implied question: It was needed for the building, so they (ravens) will not bring Tum'ah (carcasses)!

אין זה צורך כל כך

(c)

Answer #1: This is not such a big need.

וגם בשעת הבנין בזמן שלא היה השכינה שורה בו לא היה צורך.

(d)

Answer #2: Also, while building it, when the Shechinah did not yet dwell there, it was not needed.

9b----------------------------------------9b

3)

TOSFOS DH Kan b'Mitzvah she'Iy Efshar La'asosah Al Yedei Acherim

תוספות ד"ה כאן במצוה שאי אפשר לעשותה ע"י אחרים

(SUMMARY: Tosfos proves that such a Mitzvah has precedence over Talmud Torah.)

- עשיית מצוה עדיף שהרי מפסיקין אפילו לר"ש בן יוחי לעושה סוכה ולולב כדאי' בירושלמי

(a)

Explanation: Doing the Mitzvah is preferable. Even R. Shimon bar Yochai [who holds that one should not interrupt Talmud Torah to engage in earning a living] holds that one interrupts to make a Sukah and [prepare] a Lulav, like the Yerushalmi says;

אבל בהפסקה דתפלה וק"ש אין מפסיקין לר"ש בן יוחי

1.

However, he holds that one does not interrupt for Tefilah or Keri'as Shema.

i.

Note: This is difficult, for in Shabbos 11a, he holds that we interrupt for Keri'as Shema! (R. Akiva Eiger)

ובירושלמי זה שננו וזה שננו ואין מפסיקין שננו מפני שננו.

(b)

Citation (Yerushalmi): It says about both of these (Talmud Torah and Keri'as Shema) 'Shinenu' ("v'Shinantam", i.e. you will teach them to your children). We do not interrupt one Shinenu for another.

4)

TOSFOS DH Pokeses

תוספות ד"ה פוקסת

(SUMMARY: Tosfos brings a few opinions about what this.)

פי' בקונטרס מתקנת שער שלא יתפזר

(a)

Opinion #1 (Rashi here): This is fixing hair, so it will not scatter.

וקשה דבפרק המצניע (שבת דף צד: ושם) אמר דמתחייב בשבת משום טוה

(b)

Question #1: In Shabbos (94b), we say that one is liable for this on Shabbos due to spinning.

ועוד דסורקת ה"ל למיתני כמו גבי נזיר (נזיר מב.)

(c)

Question #2: It should have taught combing, like was taught regarding a Nazir (Nazir 42a)!

ובפ' קמא דכתובות (דף ד: ושם) פירש בקונטרס קליעת שער

(d)

Opinion #2 (Rashi Kesuvos 4b): Pokeses is braiding hair.

וקשיא דבפרק המצניע שונה גודלת ופוקסת

(e)

Question: In Shabbos, we taught Godeles (braiding) and Pokeses! (I.e. they are different.)

ואין לפרש מעברת סרק על פניה

(f)

Suggestion: Perhaps Pokeses is putting rouge on her face.

דהכא תני תרוייהו וגם בפ' קמא דכתובות

(g)

Rejection: Both of these were taught [separately] here, and also in Kesuvos!

ויש לפרש דמתקנת שערה בידיה חוץ לצעיף

(h)

Opinion #3: We can say that Pokeses is fixing her hair with her hands, outside the kerchief.

וריב"א מפרש שנותנת חוטין של בצק [דקין] על פניה להאדים הבשר והיינו טוייה

(i)

Opinion #4 (Riva): Pokeses is putting thin strands of dough on her face to redden the skin. This is why [one is liable for] spinning.

והאי דקורא ליה בירושלמי צובע

(j)

Implied question: Why does the Yerushalmi call this dying?

שהוא מאדים הבשר

(k)

Answer: It is because it reddens the skin;

ובנין נמי שייך בתיקון האשה למאי דמפורש סוף המצניע (שבת דף צה.) משום בונה ומייתי קרא דויבן את הצלע.

1.

Building applies to adorning a woman, based on what it says explicitly in Shabbos (95a) that [Pokeses is liable] due to building. We learn from a verse "va'Yiven [Hash-m Elokim] Es ha'Tzela."

5)

TOSFOS DH Sateches

תוספות ד"ה סטכת

(SUMMARY: Tosfos shows that Sateches is Shemen ha'Mor.)

- בפרק כל הקרבנות (מנחות דף פו.) מפרש דשמן המור הוא סטכת

(a)

Explanation: In Menachos (86a), it explains that Mor oil (Megilas Esther 2:12) is Sateches. (It seems that this is balsam oil);

ובפ' קמא דמגילה (דף יג.) מאי שמן המור רב הונא אמר רבי חייא סטכת.

1.

[Also] in Megilah (13a), Rav Huna taught in the name of R. Chiya that Mor oil is Sateches.

i.

Note: This is brought also in our Gemara! It seems that this was not in Tosfos' text (Rashash).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF