1)

PLOWING IN SHEVIIS (Yerushalmi Kilayim Perek 8 Halachah 1 Daf 36b)

רבי יודן קפודקיא בעא קומי רבי יוסי תמן את אמר אין זרעי אילן קרויין זרעים. והכא את אמר זרעי אילן קרויין זרעים.

(a)

Question (R. Yudan Kapudkiya to R. Yosi): There, you said that tree seeds are not called 'Zeraim' but here you said that they are?

אמר ליה תמן מיעט הכתוב את שאין דרך בני אדם להיות קורין (זרעים)[זריעה]. ברם הכא ריבה הכתוב (ויקרא יא) על כל זרע זרוע אשר יזרע.

(b)

(R. Yosi replied): There, the pasuk excluded that which people don't called sowing; here, the pasuk included it, as it says (Vayikra 11:37), "upon any sowing seed which is sown''.

אמר רבי יוחנן בשם רבי ינאי המחפה בכלאים לוקה.

(c)

(R. Yochanan citing R. Yannai): One who covers Kilayim incurs lashes.

[דף סט עמוד ב (עוז והדר)] א''ל רבי יוחנן ולאו מתניתא היא כלאים בכרם איך אפשר כלאים על ידי חרישה לא במחפה.

(d)

(R. Yochanan to R. Yannai): Isn't it a Mishnah (in Maseches Makkos 3:9 that teaches that one who plows Kilayim in a vineyard incurs lashes.) Why would plowing up Kilayim be prohibited? He must be overturning the soil onto the seeds.

והוה רבי יניי מקלס ליה (ישעיה מו) הזלים זהב מכיס וגו' (משלי ג) בני אל ילוזו מעיניך תן לחכם ויחכם עוד ישמע חכם ויוסף לקח.

(e)

R. Yannai then praised the wisdom of R. Yochanan from the pesukim (Yishaya 46:6), "Those who let gold run from the purse...'' and (Mishlei 3:21),''My son, do not let them depart from your eyes''; (Mishlei 9:9), "Give a wise man, and he will become yet wiser'' and (Mishlei 1:5), "Let the wise man hear and increase learning''.

אמר ליה רבי שמעון בן לקיש בתר כל אילין קילוסיא יכיל אנא פתר לה כרבי עקיבה דרבי עקיבה אמר המקיים [דף לז עמוד א] [כלאים] עובר בלא תעשה.

(f)

(R. Shimon ben Lakish): After all of these praises, I could answer that the Mishnah there follows R. Akiva, who said that one who allows Kilayim to grow transgresses a negative commandment.

כלום אמר רבי עקיבה אלא לעבור שמא ללקות. והכא ללקות אנן קיימין.

(g)

Rebuttal: R. Akiva said that he transgresses but not that he incurs lashes.

ועוד מן הדא דתנינן שביעית אית לך מימר שביעית דרבי עקיבה.

(h)

Proof #2: The Mishnah there also spoke about lashes for transgressing Shevi'is. Since there is no prohibition of allowing Shevi'is produce to grow, it must be that covering is considered sowing...

פתר לה שביעית דרבי לעזר דרבי לעזר אמר לוקין על החרישה בשביעית.

(i)

Rebuttal: That Mishnah could be following R. Elazar (the Amora), that there are lashes for plowing in Shevi'is.

רבי יוחנן אמר אין לוקין על החרישה בשביעית.

(j)

(R. Yochanan): There are no lashes for plowing in Shevi'is.

מה טעם דרבי לעזר (ויקרא כה) ושבתה הארץ שבת לה' כלל. שדך לא תזרע וכרמך לא תזמור פרט. הזרע והזמר בכלל היו ולמה יצאו להקיש אליהן ולומר לך מה זרע וזמר מיוחד שהן עבודה בארץ ובאילן אף כל דבר שהוא עובדה בארץ ובאילן.

(k)

What is R. Elazar's source? The pasuk states (Vayikra 25:2), "...the Land shall rest a Shabbos to Hashem'' is a general rule; (Pasuk 4), "you shall not sow your field, nor shall you prune your vineyard'' are specifics. Sowing and pruning were part of the general case, so why were they specified? To compare to them and say that just as sowing and pruning are types of work that are done both to the land and to trees, so too all types of work done to the land and to trees.

מה עבד לה רבי יוחנן שני דברים הן [דף ע עמוד א (עוז והדר)] ושני דברים יצאו מן הכלל [אינן] חולקין.

(l)

How does R. Yochanan learn this pasuk? There are two specifics mentioned and when two are mentioned, we don't say that it teaches about the entire general case.

ולית ליה לרבי אלעזר חולקין

(m)

Question: Does R. Elazar not agree with this?

אית ליה לחלוק אינן חולקין הא ללמד מלמדין.

(n)

Answer: He does agree, but he says that instead, we learn a Klal, U'Prat, u'Klal (a generalization followed by a specification followed by a generalization, where one must include things that are similar to the specification. 'And the Land shall rest' is a generalization; 'you shall not plant...you shall not prune' is a specification; 'a complete rest' is a generalization).

ולית ליה לרבי יוחנן מלמדין.

(o)

Question: Does R. Yochanan not agree with this?

שנייא היא שהכלל בעשה ופרט בלא תעשה אין עשה מלמד על לא תעשה ואין לא תעשה מלמד על עשה.

(p)

Answer: Since the generalization is written about positive command and the specification is written about a negative command - one cannot learn from the other. (However, R. Elazar reasons that even in that case, we do expound it.)