1)

THE PURPOSE OF THE TWO KILAYIM PESUKIM (Yerushalmi Kilayim Perek 8 Halachah 1 Daf 36a)

כתיב (דברים כב) לא תזרע כרמך כלאים מלמד שאינו חייב עד שיזרע שני מינים בכרם דברי רבי יאשיה. רבי יונתן אמר אפי' מין אחד.

(a)

The pasuk states (Devarim 22:9), "You shall not sow your vineyard with Kilayim'' - this teaches that one is only liable for sowing two species. These are the words of R. Yashiya. R. Yonasan prohibits even with one species in a vineyard.

על דעתיה דרבי יונתן כתיב (ויקרא יט) שדך לא תזרע כלאים לאיזה דבר נאמר לא תזרע כרמך כלאים. (חברייא אמרין) להחמיר עליו אפילו מין אחד.

(b)

R. Yonasan's source is - the pasuk states (Vayikra 19:19), "You shall not sow your field with Kilayim'', so why must the Torah add the pasuk of (Devarim 22:9), "You shall not sow your vineyard with Kilayim''? To be stringent even with one species.

על דעתיה דרבי יאשיה שדך לא תזרע כלאים לאיזה דבר נאמר לא תזרע כרמך כלאים חברייא אמרין להתרייה שאם התרו בו משום שדך לוקה משום כרמך לוקה. .

(c)

R. Yashiya's source is the same question as was asked by R. Yonasan and the Chevraya answered that it teaches about the warning given to a person planting Kilayim in his vineyard - whether he was warned from the pasuk "your field'' or he was warned from "your vineyard'', he receives lashes.

א''ר בון בר חייא ליתן לו שיעור אחרת (מן)[תמן] ששה טפחים (וכן)[וכאן] ארבע אמות.

(d)

Another explanation (R. Bun bar Chiya): To give different minimum separations - 'your field' refers to two types of seeds, where the separation must be 6 Tefachim (otherwise he transgresses); 'your vineyard' refers to planting another species near a vineyard, where 4 Amos is required (otherwise he transgresses).

[דף סח עמוד ב (עוז והדר)] מה נן קיימין אם בשעשה גדר מבפנים בטל הכרם. אם בשעשה גדר מבחוץ זהו המחול אלא כי נן קיימין בשדה שהיה שם שדה תבואה והקריח לתוכה (ארבע אמות)[ששה טפחים].

(e)

What's the case? (R. Yochanan taught earlier (Menachos 29(f) - Perek 1 Halacha 9) that one does not transgress unless the two seeds were fenced in (or if he plants them in an area of 6 by 6 Tefachim in his grain field that is bare).) If there was a fence built inside the vineyard, it cancels the status of vineyard; if there was fence around the outside of the vineyard, that's a Mechol HaKerem (and 12 Amos outside of it may not be planted). Rather, it's the case of a field where there was produce that was removed in an area of 6 by 6 Tefachim.

ואתיא כדאמר רבי חנינה אין האוסר [דף לו עמוד ב] נעשה מחיצה להציל.

1.

This follows the statement of R. Chanina that something that is prohibited cannot form a partition to save.

סברין מימר אוסר נעשה מחיצה ליאסר.

(f)

It was suggested that it could, however, form the partition needed to prohibit (meaning to surround seeds, thereby causing them to be prohibited as Kilayim)...

[דף סט עמוד א (עוז והדר)] על דעתיה דרבי יונתן כתיב שדך לא תזרע כלאים לאיזה דבר נאמר לא תזרע כרמך כלאים

(g)

Question: According to R. Yonasan, since the pasuk said, "Don't sow your field with Kilayim'', but since it is prohibited to plant even one type of seeds in a vineyard, why did the pasuk need to say, "(Don't sow your vineyard with) Kilayim''?

כי הא דאמר רבי הילא הן דאת אמר לא אמר' למה את אמר.

(h)

Answer: It's like the statement of R. Hila, that when a pasuk says extra words, it is merely to give extra explanation, since this is the way of the Torah.

או כהא דאמר רבי זעירא לא תזרע כרמך כלאים עיקר כרמך כלאים לא תזרע.

(i)

Alternatively, it's like the statement of R. Zeira - "Don't sow your vineyard with Kilayim'' - if not for the word Kilayim, I might have thought that it's only prohibited to plant other seeds next to a pre-existing vineyard, but to sow all of the seeds together would be permitted.