1)

PLANTING SEEDS IN ANOTHER PERSON'S VINEYARD (Yerushalmi Kilayim Perek 7 Halachah 3 Daf 33a)

משנה המסכך את גפנו על גבי תבואתו של חבירו הרי זה קידש וחייב באחריותו.

(a)

(Mishnah): If one who causes his vine to spread over his neighbor's produce, he prohibits it and he is responsible for it.

רבי יוסי ורבי שמעון אומרים אין אדם מקדש דבר שאינו שלו.

(b)

(R. Yosi and R. Shimon): A person cannot prohibit that which is not his.

אמר רבי יוסי מעשה באחד שזרע את כרמו בשביעית ובא מעשה לפני רבי עקיבה ואמר אין אדם מקדיש דבר שאינו שלו:

(c)

(R. Yosi): It once happened that a person planted seeds in his vineyard in Shevi'is and R. Akiva ruled that a person cannot prohibit that which is not his. (Since in Shevi'is, his land is not considered his, he cannot prohibit it through planting Kilayim.)

גמרא כתיב (דברים כב) לא תזרע כרמך כלאים אין לי אלא כרמך. כרם אחר מנין ת''ל כרם ולא כלאים.

(d)

(Gemara): The pasuk states (Devarim 22:9), "Do not plant Kilayim in your vineyard (together with) a mixed variety of species, (lest the increase, even the seed that you plant and the product of the vineyard become forbidden).'' This only teaches about your own vineyard; but what about another's vineyard? The (end of the) pasuk says, "the vineyard''

אמר רבי לעזר דרבי מאיר [דף לג עמוד ב] היא [דף סד עמוד א (עוז והדר)] דרבי מאיר אמר אין לגוי קנין בארץ ישראל לפוטרו מן המעשרות.

(e)

(R. Elazar): (The phrase 'another's vineyard' implies that one also may not plant in the vineyard of a gentile). This follows the view of R. Meir that the acquisition of land in Eretz Yisrael of a gentile does not exempt it from tithes.

אמר ר' יוחנן דברי הכל היא תיפתר בגוי שזרע כרמו כלאים ולקחו ממנו ישראל.

(f)

(R. Yochanan): This follows both opinions. (Even though there is no prohibition of Kilayim if a Jew planted in the vineyard of a gentile, but if the Jew then buys the vineyard, there's a prohibition for him to allow them to continue growing.)

רבי יונה ורבי יוסה תרויהון אמרי דרבי מאיר היא:

(g)

R. Yona and R. Yosa both said that it follows the view of R. Meir.