THE DISTANCE BETWEEN VINE ROWS (Yerushalmi Kilayim Perek 4 Halachah 6 Daf 22b)
משנה הנוטע שתי שורות אם אין ביניהן שמונה אמות לא יביא זרע לשם. היו שלש אם אין בין שורה לחבירתה שש עשרה אמה [דף מב עמוד ב (עוז והדר)] לא יביא זרע לשם.
(Mishnah): One who plants two rows - if there are less than 8 Amos between them, he should not plant there another seed. If there were 3 rows, if there are less than 16 Amos between one row and the next, he should not plant there another seed.
רבי ליעזר [בן יעקב] אומר משום חנניה בן חכינאי אפילו חרבה האמצעית ואין בין שורה לחבירתה שש עשרה אמה לא יביא זרע לשם שאילו מתחילה נטען היה מותר בשמונה אמות.
(R. Eliezer ben Yaakov citing Chananya ben Chachinai): Even if the middle row is removed and there are less than 16 Amos between the outer rows, he should not plant there another seed - although originally, if he would have only planted those two rows, he would have been permitted to plant between them if they would have been eight Amos apart.
הנוטע את כרמו שש עשרה על שש עשרה אמה מותר להביא זרע לשם.
One who planted his vineyard the size of 16 by 16 Amos, he may bring in another seed (if it's planted 6 Tefachim away).
אמר רבי יהודה מעשה בצלמין באחד שנטע את כרמו שש עשרה על שש עשרה אמה היה הופך סער שתי שורות לצד אחד וזורע את הניר ובשנה האחרת היה הופך את הסער למקום הזרע וזורע את הבור ובא מעשה לפני חכמים והתירו.
(R. Yehuda): It once happened in Tzalmin that someone planted such a vineyard and he turned the tips of the branches of two rows towards each other and sowed the empty space. The following year, he turned the tips the opposite way and sowed in the empty space. The case came before the Chachamim and they permitted it.
ר' שמעון ורבי מאיר אומרי' אף הנוטע את כרמו על שמונה אמות מותר:
(R. Shimon and R. Meir): Even if he planted his vineyard on 8 Amos, it is permitted.
גמרא אמר רבי זעירא שמונה חוץ ממקום כרתין. [דף מג עמוד א (עוז והדר)] כמה דתימר שמונה חוץ ממקום כרתין ודכוותה ארבע חוץ ממקום כרתין.
(Gemara) (R. Zeira): (When the Mishnah said that if there are less than 8 Amos between them) it's 8 Amos aside from the area of the vine itself. The same applies to the required 4 Amah distance in order to plant seeds near a vineyard.
אמר רבי לעזר החמירו תוכו יותר מחוצה לו.
(R. Elazar): They were more stringent (in the required distance in order to plant seeds) inside it (between the rows) than outside it.
אמר ר' זעירא עד דאנא תמן קיימנתה תוכו (שמונה)[שש עשרה] חוצה לו [דף כג עמוד א] (שש עשרה)[ארבע].
(R. Zeira): When I was still in Bavel, I also fulfilled this, as the distance for a Kirachas HaKerem (which is inside a vineyard) is 16 Amos and outside of the vineyard is a distance of only 4 Amos.
אמר רבי לעזר מארבע אמות ועד שמונה אסור ומקדש. משמונה ועד שש עשרה אסור ואינו מקדש.
(R. Elazar): If the rows were distanced between four and eight Amos apart, planting seeds there is forbidden and it prohibits (both the seeds and the vines that grew). If they were between eight and 16 Amos, it's forbidden but it does not prohibit.
רבי יוסי בשם רבי יוחנן אתיא דרבי ליעזר בן יעקב כבית שמאי. כמה דבית שמאי אמרו שורה אחת כרם. כן רבי ליעזר בן יעקב אמר שורה אחת כרם.
(R. Yosi citing R. Yochanan): R. Eliezer ben Yaakov (of our Mishnah) follows Beis Shammai - who said that one row is a vineyard.
מה נפשך כרם גדול הוא אסור בשמנה כרם קטן הוא אסור בשמנה.
Question: If so, when R. Eliezer ben Yaakov concluded by saying that 'originally, if he would have only planted those two rows, he would have been permitted to plant between them if they would have been eight Amos apart' - but whether it is a large (3 row) vineyard or a small (2 row) vineyard, since a 4 Amah distance in required, the entire 8 Amah space between the rows should be prohibited, since all of it is within 4 Amos of a row?
[דף מג עמוד ב (עוז והדר)] ר' יודן לא אמר כן אלא שמונה אמות אסור. שמונה אמות וכל שהוא מותר.
(R. Yudan): In fact, R. Eliezer ben Yaakov would not allow in those 8 Amos, but if the space is slightly more than 8 Amos, it would be permitted in the middle.
אית דבעי מימר שאילו מתחילה נטעו מטע שש עשרה על שש עשרה היה מותר בשמונה אמות.
Some explain that R. Eliezer ben Yaakov's latter statement meant that if he originally planted two rows with less than 16 Amos by 16 Amos between them, it would be permitted to plant in almost 8 Amos between them.
ר' יהודה בן פזי בשם רבי יוחנן אתיא דרבי ליעזר בן יעקב כבית שמאי כמה דבית שמאי מחמירין בו בחורבנו יותר ממטעתו כן רבי ליעזר בן יעקב מחמיר בחורבנו יותר ממטעתו:
(R. Yehuda ben Pazi citing R. Yochanan): R. Eliezer ben Yaakov follows Beis Shammai - just as Beis Shammai are more stringent when the vineyard was cleared, than at the time of its original planting; so R. Eliezer ben Yaakov is more stringent when the vineyard was cleared, than at the time of its original planting.
ר' יונה בשם רב מותר הזרע ואסור לזרוע.
(R. Yona citing Rav): (The end of the Mishnah taught that R. Shimon and R. Meir say that even if he planted his vineyard on 8 Amos, it is permitted.) The seeds are permitted but planting is prohibited.
ר' יוסי בשם רב הלכתא מותר [הזרע ומותר] לזרוע.
(R. Yosi citing Rav): The Halacha is that both are permitted.
רב חייא בר אשי בשם רב הלכה כר' מאיר ור' שמעון.
(R. Chiya bar Ashi citing Rav): The Halacha follows R. Meir and R. Shimon.
מה מותר הזרע ומותר לזרוע או מותר הזרע ואסור לזרוע.
Question: Did he mean to agree with R. Yosi that both are permitted or to say that the seed is permitted but planting is prohibited?
מן מה דאמר רבי בא משח לי רבי חייא בר אשי כרמי מטע שמונה על שמונה הדא אמר' מותר הזרע ומותר לזרוע.
Answer: Due to the teaching of R. Ba, R. Chiya bar Ashi measured for me my vineyard and distanced the rows 8 by 8 Amos. This shows that the seeds are permitted and planting is permitted.
רב הונא זרע כרמיה כרתין.
Rav Huna planted leeks in his vineyard.
ואינו אסור משום כלאים.
Question: Wasn't that prohibited?
מערבבן הויין.
Answer: The vines were planted randomly like single vines (rather than in rows).
ואין עבודה לגפן יחידית.
Question: Doesn't a single vine receive a work access area around it?
[דף מד עמוד א (עוז והדר)] אלא כרבי ישמעאל דרבי ישמעאל אמר אין עבודה לגפן יחידית.
Answer: He followed the opinion of R. Yishmael who doesn't require that a single vine have an access area.
דברי חכמים.
Question: But Chachamim (who are the majority opinion) do require it?
רבי יעקב בר אידי בשם רבי יהושע בן לוי הלכה כדברי מי שהוא מיקל בחוצה לארץ.
Answer (R. Yaakov bar Idi citing R. Yehoshua ben Levi): The Halacha in Chutz LaAretz follows the lenient opinion.
אמר רבי יעקב בר אחא ותניי תמן הלכה כדברי מי שהוא מיקל בחוצה לארץ:
(R. Yaakov bar Acha): I learned in Bavel that the Halacha in Chutz LaAretz follows the lenient opinion.