PLANTING GOURDS (Yerushalmi Kilayim Perek 3 Halachah 6 Daf 17b)
[דף לג עמוד ב (עוז והדר)] משנה דלעת בירק ירק בתבואה נותנין לה בית רובע.
(Mishnah): A gourd growing in an area of another vegetable must be separated by a Beis Rova.
[דף יח עמוד א] היתה שדהו זרועה תבואה וביקש ליטע בתוכה שורה של דילועין נותנין לעבודתה ששה טפחים. ואם הגדילה יעקור מלפניה.
If his field was planted with grain and he wishes to plant a row of gourd, it's given a width of six Tefachim, which is enough to access it for work. If the row grew into the six Tefachim area, he must uproot whatever is within it.
רבי יוסי אומר נותנין לה לעבודתה ארבע אמות.
(R. Yosi): He is given a width of four Amos for work access.
[דף לד עמוד א (עוז והדר)] אמרו לו התחמור זו מן הגפן.
(Chachamim to R. Yosi): Are you more stringent with this than with a vine?
אמר להן מצינו שזו חמורה מן הגפן של גפן יחידת נותנין לה עבודתה ששה טפחים ולדלעת יחידית בית רובע.
(R. Yosi to Chachamim): This is in fact more stringent - for a single vine, it's given 6 Tefachim and for a single gourd, it's given a Beis Rova.
רבי מאיר אומר משום רבי ישמעאל כל שלשה דילועין לבית סאה לא יביא זרע לתוך בית סאה.
(R. Meir citing R. Yishmael): If there are three gourds in a Beis Seah, one may not plant another seed there.
רבי יוסי בן החוטף אפרתים משום רבי ישמעאל כל שלשה דילועין לבית כור לא יביא זרע לתוך בית כור:
(R. Yosi ben Hachotef the Efrati citing R. Yishmael): If there are three gourds in a Beis Kur (a much larger area), one may not plant another seed there.
גמרא אמר רבי יוחנן דברי רבי ישמעאל אפילו שורה יחידית נותנין לה עבודה.
(Gemara) (R. Yochanan): (Continuing to discuss the sugya before this Mishnah) According to R. Yishmael, even a single row may be given its work access.
מהו ליתן עבודה (לראשון)[לראשין].
Question: Must one leave a work access space at the heads of the rows?
כמה דתימר גבי כרם נותנין עבודה לראשון. אוף הכא נותנין עבודה לראשון.
Answer: Just as one must give a work access space for the head of a vineyard, so too here.
מהו לזרוע בין הגומות.
Question: May one plant between a single gourd and the next (rather than next to a row)?
כמה דתימר גבי כרם אסור לזרוע בין הגפנים. אוף הכא אסור לזרוע בין הגומות.
Answer: Just as for a vineyard it is prohibited, so too here.
רבי יונה בעי נטע חמשה דילועין וסמכן לגדר מהו ליתן להן הלכות עריס [דף לד עמוד ב (עוז והדר)] מהו בכל הדילועין משערין או לא.
Question (R. Yona): If one plants five gourds next to a fence, should they be treated in the same way as a row of vines next to a fence (see later in Menachos 70 - Perek 6 Halachah 1), thereby requiring a separation of four Amos before planting? Also, do the laws of our Mishnah apply to all gourds or only to Greek gourds?
כל מקום שעשית קישות ופול המצרי כדלעת יוונית את עושה דלעת מצרי כדלעת יוונית. וכאן שלא עשית קישות ופול המצרי כדלעת יוונית אין את עושה דלעת מצרי כדלעת יוונית
Answer (to 2nd question): Wherever you have equated squash and Egyptian beans with Greek gourd, you also equate Egyptian gourd with Greek gourd. Here, that the Mishnah didn't equate squash and Egyptian beans with Greek gourd, you also don't equate Egyptian gourd with Greek gourd. (The Gemara does not answer the first question.)
ויתיביניה הרי המקיים קלחים לחין לזרע [דף יח עמוד ב] יחידים צריך להפנות להם בית רובע או לעשות להם מחיצה גבוהה עשרה טפחים. קל הוא בשורה.
Question: (In the Mishnah, R. Yosi brought a proof that in a grain field is given a width of four Amos for work access, saying that gourds are more stringent than vines, as a single vine is given 6 Tefachim and a single gourd is given a Beis Rova.) Why didn't the Chachamim respond that if one keeps moist stalks of a vegetable to plant, they change from being considered vegetables to being grain, now requiring a distance of a Beis Rova to be kept or a fence to separate, even for single stalks...? (This implies that for a full row of stalks, only a 6 Tefach separation would be required, meaning that a row is more lenient than single stalks.)
מן מה דלא מתיב ליה. הוי כן רבי יוסי סבר מימר היא שורה היא מרובע.
Conclusion: And since the Chachamim didn't respond in this way, this shows that according to R. Yosi, there's no difference between a single stalk planted for seeding and a row planted for seeding - both require a Beis Rova.
דאמ' רבי יונה ורבי יוסי גלילאה בשם רבי יוסי בי רבי חנינה המקיים קלח אחד בתוך שלו לזרע צריך להפנות לו בית רובע או לעשות לו מחיצה גבוהה עשרה טפחים. אפילו מין במינו.
As R. Yona and R. Yosi Galila'ah said in the name of R. Yosi bei R. Chanina - One who keeps a stalk in his property to plant, he must leave it a Beis Rova or make a 10 Tefach fence. This applies even if it's the same species (when one was grown for eating and one for planting).
[דף לה עמוד א (עוז והדר)] התיב רבי בון בר חייה קומי רבי זעירא והתנינן כוסבר שזרעה לזרע ירקה פטור [זרעה לירק מתעשר זרע וירק].
Question (R. Bun bar Chiya to R. Zeira): The Mishnah in Maseches Maaseros teaches that coriander that was grown for planting, its vegetable is exempt; if planted for its vegetable, both its vegetable and its seed must be tithed. But if those grown for planting and those grown for eating are considered different types, how could one tithe one for the other?
אמר ליה שנייא היא כוסבר שהיא וזרעה נאכלין.
Answer: Coriander is different as both it and its seeds are eaten.
אמר רבי יוסי בי רבי בון בוא וראה מה בין תחילת רבי ישמעאל לסופו. שתחילתו בבית (כור)[סאה] וסופו בבית (סאה)[כור]:
(R. Yosi bei R. Bun): Come and see the difference between the teaching of R. Yishmael at the beginning of his life and the end of his life - originally he taught R. Meir that he must distance it three Beis Seah; ultimately he taught R. Yosi ben Chotef that he must distance it three Beis Kor away.