1) TOSFOS DH veha'Shekel Esrim Gerah

תוספות ד"ה והשקל עשרים גרה

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Targum.)

תימה דעשרים וארבעה הוו דגרה היינו מעה כדכתיב (ויקרא כז) עשרים גרה ומתרגמינן עשרין מעין וקיימא לן סלע ד' דינרין ושש מעה כסף דינר הרי כ''ד

(a) Question: It is 24, for Gerah is Ma'ah, like it says "Esrim Gerah", and the Targum is Esrim Ma'in, and we hold that a Sela is four Dinarim, and six Ma'ah of silver is a Dinar. Behold, [a Shekel] is 24 [Gerah]!

ותירץ ר''ת דפעמים הוסיפו אחד בימי יחזקאל שהוסיפו על מנה של קודש לבדו שהיה של נ' סלעים ועשאוהו של ששים

(b) Answer #1 (R. Tam): They added [to the measures] twice. Once was in the days of Yechezkel. They added to the Maneh of Kodesh alone. It was 50 Sela'im, and they made it 60;

ושוב בימי חכמים הוסיפו על הסלע שהיה של עשרים גרה ועשאוהו של כ''ד וממילא נתוסף המנה בין של חול בין של קודש

1. And later in the days of Chachamim, they added to the Sela. It was 20 Gerah, and they made it 24, and automatically the Maneh changed, both of Chulin and of Kodesh.

ועוד יש לומר שלא היה אלא תוספת אחד שהוסיפו בימי יחזקאל ולעולם מנה של חול של כ''ה סלעים ושל קודש של נ' סלעים אלא שהוסיפו על הסלע שתות ועשאוהו של כ''ד מעות ונתוסף בבת אחת מנה של קודש ושל חול

(c) Answer #2: There was only one addition, which they added in the days of Yechezkel. And really, the Maneh of Chol is 25 Sela'im, and that of Kodesh is 30, but they increased the Sela by a sixth, and made it 24 Ma'os. The Maneh of Kodesh and Chol increased with it;

וששים שקלים דקא חשיב קרא במנה של קודש בשקלים הראשונים איירי ואתא קרא למימר שהוסיפו על המנה [צ"ל עד - שיטה מקובצת כתב יד] שנכנסו בו מאותן שקלים הראשונים כו'

1. The 60 Shekalim that the verse calculates are a Maneh Kodesh with the first Shekalim. The verse comes to teach that they increased the Maneh, until it contained of the first Shekalim...

(וה''פ דקרא) [צ"ל והכי קאמר קרא - צאן קדשים] והשקל שהיה מתחילה עשרים גרה מאותן שקלים כ' וכ''ה וט''ו המנה של קודש יהיה לכם

2. The verse says as follows. The Kelim, which was initially 20 Gerah, of those Shekalim, 20, 25 and 15 (i.e. 60) will be the Maneh Kodesh for you.

ומה שחלקם הכתוב עשרים שקלים חמשה ועשרים שקלים עשרה וחמשה שקל ולא כתב ששים שקלים המנה יהיה לכם

(d) Implied question: Why did the Torah divide it - 20 Shekalim, 25 Shekalim, and 15 Shekalim, and did not write "60 Shekalim the Maneh will be for you"?

אומר רבינו תם לפי שהיו להם שלשה משקלות אחת של שליש מנה של קודש אחר שנתוסף ואחת של מנה של חול ואחת של רביע מנה של קודש ושלשתן מחזיקות מנה של קודש

(e) Answer (R. Tam): It is because they had three weights - one of a third of a Maneh of Kodesh after it increased, one of a Maneh of Chol, and one of a quarter Maneh of Kodesh;

וכן מוכיח התרגום דמתרגמינן סילעא עשרין מעין תלתות מנייא עשרין סלעין מני כספא עשרין וחמש סלעין רבעות מנייא חמש עשרה סילעין כולהון שיתין (מנייא דהכא יהי) [צ"ל מנין רבא דקודשא יהא - צאן קדשים] לכון

(f) Proof: The Targum proves like this. It says "Sela is, 20 Ma'in. A third of a Maneh [Kodesh] is 20 Sela'im. A Maneh of Chol is 25 Sela'im. A quarter Maneh [Kodesh] is 15 Sela'im. All of them are 60; so will be the big Maneh Kodesh for you.

ולפי' בתרא אין מתיישב כל כך דתלתות מנייא ורבעות מנייא מיירי במנה של קודש אחר שניתוסף ואילו מנה כספא עשרין וחמש סלעים דאיירי במנה של חול לאו בשל חול אחר שניתוסף קאמר אלא במנה הראשון של חול

(g) Question: The last Perush is not so good, for a third of a Maneh and a quarter Maneh discuss a Maneh Kodesh, after it was increased, and Maneh Kaspa 25 Sela'im discusses a Chol Maneh - it is not a Chol Maneh after it was increased, rather, the original Chol Maneh!

ומיהו בקונטרס פירש כן בפירוש יחזקאל:

(h) Remark: However, Rashi explained so in his Perush on Yechezkel.

77b----------------------------------------77b

2) TOSFOS DH v'Hikriv Mimenu Min ha'Mechubar

תוספות ד"ה והקריב ממנו מן המחובר

(SUMMARY: Tosfos discusses what is considered connected.)

פירש בקונטרס שיהיו כולן בכלי אחד כשיטול התרומה

(a) Explanation #1 (Rashi): All of them are in one Kli when he takes Terumah.

ונראה דאין צריך אלא מוקף בעלמא כמו ממנו דכתיב גבי תרומה (במדבר יח)

(b) Explanation #2: It seems that it only needs to be Mukaf (nearby), like Mimenu written regarding Terumah.

ובהקומץ רבה (לעיל כד.) משמע כפירוש הקונט' דדרשינן גבי מנחה והרים ממנו בקומצו מן המחובר שלא יביא עשרון בשני כלים ויקמוץ

(c) Support (for Explanation #1): Above (24a) it connotes like Rashi. We expound regarding a Minchah "v'Herim Mimenu b'Kumtzo" - from what is connected. He may not bring an Isaron in two Kelim and take Kemitzah.

ומיהו התם נמי בעי נגיעה כדאיתא בההיא שמעתא גופה דאפי' בכלי אחד אי לא נגע מיבעיא לן התם בעשרון שחלקו בביסא מהו לקמוץ מזה על זה צירוף דאורייתא או דרבנן

(d) Observation: However, there we require also touching, like it says in that Sugya itself, that even in one Kli, if it did not touch, we ask there about an Isaron divided in a Bisa - may one take Kemitzah from this [part] on this. Is Tziruf mid'Oraisa or mid'Rabanan?

3) TOSFOS DH v'Al Yochichu Bikurim she'Yesh Achereihem Terumah

תוספות ד"ה ואל יוכיחו בכורים שיש אחריהם תרומה

(SUMMARY: Tosfos points out that likewise we cannot learn from Terumah Gedolah.)

ומהאי טעמא נמי ליכא למילף מתרומה גדולה

(a) Observation: From this reason, also from Terumah Gedolah we cannot learn.

4) TOSFOS DH Mai Mechubar Ika

תוספות ד"ה מאי מחובר איכא

(SUMMARY: Tosfos concludes that he asks why a verse is needed.)

פירש בקונטרס דס''ד דהאי דפריך דבתחילה היה מנתח הבשר ואחר כך נוטל האימורים

(a) Explanation #1 (Rashi): The one who asked thought that first he dissects the meat, and afterwards he removes the Eimurim.

וקשה דאכתי יכול להקיף או בכלי אחד כדפירש לעיל בקונטרס

(b) Question: Still, he can bring them close, or in one Kli, like Rashi explained above!

ונראה לפרש דפריך למה לי קרא דפשיטא דמחובר הוא:

(c) Explanation #2: He asks why a verse is needed. Obviously, it is attached!

OTHER D.A.F. RESOURCES ON THIS DAF