1)

THE HEICHAL IS NO WORSE THAN THE AZARAH

מיתיבי ר' יהודה בן בתירא אומר מנין שאם הקיפו <עובדי כוכבים> {גוים} את העזרה שהכהנים נכנסין להיכל ואוכלין בקדשי קדשים ושירי מנחות
(a)

Question (Beraisa - R. Yehudah ben Beseira) Question: If Nochrim surrounded (and were shooting projectiles into) the Azarah, what is the source to permit Kohanim to enter the Heichal to eat Kodshei Kodoshim (in safety)?

ת"ל (דף ט,א) (במדבר יח) בקדש הקדשים תאכלנו
1.

Answer: "B'Kodesh ha'Kodoshim Tochalenu."

והא למה לי קרא לימא בחצר אהל מועד יאכלוה ולא יהא טפל חמור מן העיקר
2.

Summation of question: Why is this verse needed? It says "ba'Chatzer Ohel Mo'ed Yochluha" - the Tefel (the Azarah) should not be greater than the Ikar (the Heichal)!

עבודה דאדם עובד במקום רבו אמרינן שלא יהא טפל חמור מן העיקר
(b)

Answer: A slave serves in front of his master. Therefore, it is even more proper to slaughter in a more Kadosh place;

אכילה שאין אדם אוכל במקום רבו טעמא דכתב קרא הא לא כתב קרא לא יהא טפל חמור מן העיקר לא אמרי'
1.

A slave does not eat in front of his master. Therefore, it is less proper to eat in a more Kadosh place. 'Tefel should not be greater than Ikar' does not apply.

2)

A MINCHAH KNEADED OUTSIDE THE AZARAH

איתמר בללה חוץ לחומת עזרה ר' יוחנן אמר פסולה
(a)

(R. Yochanan): If a Minchah was kneaded outside the Azarah, it is Pasul;

ר"ל אמר כשרה
(b)

(Reish Lakish): It is Kosher.

ר"ל אמר כשרה דכתיב ויצק עליה שמן ונתן עליה לבונה והדר והביאה אל בני אהרן הכהנים וקמץ מקמיצה ואילך מצות כהונה
(c)

Reish Lakish learns from "va'Yitzok Aleha Shemen v'Nasan Aleha Levonah", and afterwards, "v'Hevi'ah El Bnei Aharon ha'Kohanim v'Kamatz." From Kemitzah and onwards, Kohanim must do the Avodah;

לימד על יציקה ובלילה שכשרין בזר
1.

This teaches that a Zar may pour the oil in it and knead it.

ומדכהונה לא בעיא פנים נמי לא בעיא
2.

Since a Kohen is not needed, it need not be done in the Azarah.

ורבי יוחנן אמר פסולה כיון דעשייתה בכלי הוא נהי דכהונה לא בעיא פנים מיהת בעיא
(d)

R. Yochanan disqualifies. Even though Kehunah is not needed, since it is in a Kli Shares, it must be done in the Azarah.

תניא כוותיה דר' יוחנן בללה זר כשרה חוץ לחומת העזרה פסולה:
(e)

Support (for R. Yochanan - Beraisa): If a Zar kneaded a Minchah, it is Kosher. If it was kneaded outside the Azarah, it is Pasul.

3)

A MINCHAH THAT BECAME CHASER

איתמר מנחה שחסרה קודם קמיצה ר' יוחנן אמר יביא מתוך ביתו וימלאנה
(a)

(R. Yochanan): If a Minchah became Chaser before Kemitzah, he should bring more to complete the Shi'ur;

ריש לקיש אמר לא יביא מתוך ביתו וימלאנה
(b)

(Reish Lakish): He may not bring more.

ר' יוחנן אמר מביא מתוך ביתו וימלאנה קמיצה קבעה ליה
1.

R. Yochanan says that he brings more. It is not called "ha'Minchah" (in which a lack cannot be filled) until Kemitzah;

ריש לקיש אמר לא יביא מתוך ביתו וימלאנה קדושת כלי קבעה ליה
2.

Reish Lakish says that he may not bring more. It is called "ha'Minchah" from the time of Kidush (in the Kli.)

איתיביה ר' יוחנן לרשב"ל חסר הלוג אם עד שלא יצק ימלאנו
(c)

Question (R. Yochanan - Mishnah): If the Log of oil of a Metzora became Chaser before putting from it in the Kohen's palm, he should bring more to complete the Shi'ur.

תיובתא:
(d)

Reish Lakish is refuted.

4)

SHIREI MINCHAH THAT BECAME CHASER

איתמר שירים שחסרו בין קמיצה להקטרה רבי יוחנן אמר מקטיר קומץ עליהן
(a)

(R. Yochanan): If Shirei Minchah became Chaser in between Kemitzah and Haktarah, we are Maktir the Kometz;

וריש לקיש אמר אין מקטיר קומץ עליהן
(b)

(Reish Lakish): We are not Maktir it.

אליבא דר' אליעזר כ"ע לא פליגי כי פליגי אליבא דר' יהושע
(c)

There is no doubt about R. Eliezer's opinion. (Surely he holds like R. Yochanan.) R. Yochanan and Reish Lakish argue about R. Yehoshua's opinion;

דתנן נטמאו שיריה נשרפו שיריה אבדו שיריה כמדת ר' אליעזר כשרה
1.

(Mishnah - R. Eliezer): Even if the Shirayim became Teme'im, were burned or lost, the Minchah is Kosher;

כמדת רבי יהושע פסולה
2.

R. Yehoshua says, it is Pasul.

מאן דפסל כר' יהושע
3.

Reish Lakish holds like R. Yehoshua. (He cannot hold like R. Eliezer, who is Machshir even when nothing remains of the Shirayim, all the more so when they are just Chaser!)

ומאן דמכשר
4.

R. Yochanan says, (surely R. Eliezer and) even R. Yehoshua holds like me!

עד כאן לא אמר רבי יהושע התם אלא דלא אישתייר אבל היכא דאישתייר אפי' ר' יהושע מודה ליה
i.

R. Yehoshua is Posel only when nothing remains of the Shirayim. When they are just Chaser, he is Machshir!

דתניא ר' יהושע אומר כל הזבחים שבתורה שנשתייר מהם כזית בשר או כזית חלב זורק הדם
(d)

Support (R. Yochanan for himself - Beraisa - R. Yehoshua): If a k'Zayis of the meat or Chelev of any Zevach remains, we throw the blood;

כחצי זית בשר כחצי זית חלב אינו זורק את הדם
1.

If a half k'Zayis of the meat and a half k'Zayis of Chelev of (almost) any Zevach remains, Zerikah is not done;

ובעולה אפי' כחצי זית בשר וכחצי זית חלב זורק את הדם מפני שבעולה כולה כליל
i.

The only exception is Olah. Since it is Kalil (entirely burned), meat and Chelev join.

ובמנחה אף על פי שכולה קיימת לא יזרוק
2.

Regarding a Minchah, even if it is totally intact, Zerikah is not done.

9b----------------------------------------9b
(דף ט,ב) מנחה מאי עבידתה
i.

Question: Zerikah (of blood) does not apply to a Minchah! (Haktarah is not called Zerikah.)

אמר רב פפא מנחת נסכים ס"ד אמינא הואיל ובהדי זבח אתיא כי גופיה דזבח דמיא קמ"ל
ii.

Answer (Rav Papa): It refers to Minchas Nesachim. One might have thought that since it accompanies a Zevach, it is just like the Zevach (and if it remains, Zerikah is done to permit Haktarah of the Minchah). The Tana teaches that this is not so.

ומאן דפסל שאני הכא דאמר קרא (ויקרא ו) והרים הכהן מן המנחה את אזכרתה והקטיר המזבחה המנחה עד דאיתא לכולה מנחה לא יקטיר
(e)

Rejection of support: The law of a Minchah is different. We learn from "v'Herim ha'Kohen Min ha'Minchah... v'Hiktir" - if the entire Minchah is intact, we are Maktir.

ואידך מן המנחה מנחה שהיתה כבר <שלימה בשעת קמיצה יקטיר אע"ג דהשתא אינה שלימה>
1.

Reish Lakish explains, as long as the Minchah was intact at the time of Kemitzah, we are Maktir.

איתיביה ר' יוחנן לריש לקיש עד שלא פרקה נפרס [לחמה] הלחם פסול ואין מקטיר עליו את הבזיכין
(f)

Question (R. Yochanan - Beraisa): If the Lechem ha'Panim was Nifras before it was removed, the Lechem is Pasul. We are not Maktir the Levonah;

ואם משפרקה נפרס לחמה הלחם פסול ומקטיר עליו את הבזיכין
1.

If it was Nifras after it was removed, the Lechem is Pasul, we are Maktir the Levonah.

ואמר רבי אלעזר לא פרקה ממש אלא כיון שהגיע זמנה לפרק ואע"פ שלא פירקה
2.

(R. Elazar): When it says before (or after) it was removed, this really means before (or after) the time came for it to be removed. Once the time comes, it is as if it was removed.

א"ל הא מני רבי אליעזר היא
(g)

Answer (Reish Lakish): The Beraisa is like R. Eliezer.

א"ל אנא אמינא לך משנה שלימה ואמרת לי את רבי אליעזר
(h)

Rejection (R. Yochanan): It is a Stam (unauthored) Beraisa. Do not say that it is only like R. Eliezer!

אי ר' אליעזר מאי איריא נפרס אפי' שרוף ואבוד נמי מכשר
1.

If it is like R. Eliezer, why does it say that it was Nifras? He is Machshir even if it was burned or lost!

אישתיק
(i)

Reish Lakish was silent.

ואמאי שתק לימא ליה צבור שאני
(j)

Question: Why was Reish Lakish silent? He should have answered that Lechem ha'Panim is different, for it is a Korban Tzibur;

הואיל ואישתרי טומאה לגבייהו אישתרי נמי חסרות
1.

Since Korbanos Tzibur may be offered b'Tum'ah, they may be offered Chaserim!

אמר רב אדא בר אהבה זאת אומרת החסרון כבעל מום דמי ואין בעל בעל מום בצבור:
(k)

Answer #1 (Rav Ada bar Ahavah): This teaches that Chaser is like a Ba'al Mum. Even the Tzibur may not offer it.

יתיב רב פפא וקאמר להא שמעתא א"ל רב יוסף בר שמעיה לרב פפא מי לא עסקינן דרבי יוחנן וריש לקיש במנחת העומר דציבור היא ופליגי
(l)

Answer #2 (Rav Yosef bar Shemayah): R. Yochanan and Reish Lakish argued about the Omer, which is also a Korban Tzibur.

אמר רב מלכיו
(m)

Question (Rav Malkiyo): Two verses exclude a Minchah that is Chaser. Why are both needed?

תנא חדא (ויקרא ב) מסלתה שאם חסרה כל שהוא פסולה (ויקרא ב) משמנה שאם חסרה כל שהוא פסול
1.

(Beraisa #1): "Mi'Soltah" - if any of the Soles is missing, it is Pasul. "Mi'Shamnah" - if any of the oil is missing, it is Pasul.

ותניא אידך והנותרת מן המנחה פרט למנחה שחסרה היא ושחסר קומצה ושלא הקטיר מלבונתה כלום תרי קראי בחסרות למה לי
2.

(Beraisa #2): "Veha'Noseres Min ha'Minchah" excludes a Minchah that is Chaser, or if the Kometz is Chaser, or if none of the Levonah was Huktar.

לאו חד למנחה שחסרה קודם קמיצה וחד לשירים שחסרו בין קמיצה להקטרה
3.

Suggestion: One teaches about when it became Chaser before Kemitzah, and the other teachesa` when the Shirayim became Chaserim after Kemitzah;

ותיובתא דר' יוחנן בתרוייהו
i.

Both of these refute R. Yochanan. He said (3:a) that in the former case, we bring more to complete it, and in the latter case (4:a), we are Maktir the Kometz!

לא חד למנחה שחסרה קודם קמיצה דאי מביא מביתו וימלאנה אין ואי לא לא
(n)

Answer: No. One teaches about when it became Chaser before Kemitzah, that if we do not bring more to complete it, it will be Pasul;

וחד לשירים שחסרו בין קמיצה להקטרה דאע"ג דמקטיר קומץ עליהן אותן שירים אסורים לאכילה
1.

The other teaches about when it became Chaser between Kemitzah and Haktarah, that even Haktaras ha'Kometz does not permit eating the Shirayim.

דאיבעי' להו
2.

This answers the following question (in the negative).

לדברי האומר שירים שחסרו בין קמיצה להקטרה מקטיר קומץ עליהן אותן שירים מה הן באכילה
(o)

Question: According to R. Yochanan, who permits Haktaras ha'Kometz when the Shirayim became Chaserim after Kemitzah, may the Shirayim be eaten?

אמר זעירי אמר קרא והנותרת ולא הנותרת מן הנותרת
(p)

Answer #1 (Ze'iri): "Veha'Noseres (will be eaten)", but not if it is Nosar (a remnant of) the Nosar (Shirayim).

ורבי ינאי אמר מהמנחה מנחה שהיתה כבר:
(q)

Version #1 - Answer #2 (R. Yanai): "Min ha'Minchah" - the Shirayim may be eaten only if they were intact at the time of Haktarah (this is like Ze'iri).

[[ורבי ינאי אמר מהמנחה מנחה שהיתה כבר]]
(r)

Version #2 - Answer #2 (R. Yanai): "Min ha'Minchah" - as long as the Minchah was complete at the time of Kemitzah, even if the Shirayim became Chaser later (it may be eaten).

5)

KEMITZAH REQUIRES THE RIGHT HAND

קמץ בשמאל [וכו']:
(a)

(Mishnah): If Kemitzah was taken with the left hand (it is Pasul...)

מנא הני מילי
(b)

Question: What is the source of this?

אמר רבי זירא דאמר קרא (ויקרא ט) ויקרב את המנחה וימלא כפו ממנה כף זה איני יודע מהו
(c)

Answer (R. Zeira) Question: "Va'Yakrev Es ha'Minchah va'Ymalei Chapo Mimenah" - which hand does he use?

כשהוא אומר (ויקרא יד) ולקח הכהן מלוג השמן ויצק על כף הכהן השמאלית
1.

Answer: "...V'Yatzak Al Kaf ha'Kohen ha'Smolis."

כאן שמאלית הא כל מקום שנאמר כף אינו אלא ימין
2.

Inference: Here, the left hand is used. Wherever else "Kaf" is mentioned, it refers to the right hand.

והא מיבעי ליה לגופיה
(d)

Question: "Ha'Smolis" is not extra to teach about other places. It is needed l'Gufo (to teach that Log Metzora is put in the left hand!)

שמאלית אחרינא כתיב
(e)

Answer: It says "ha'Smolis" another time.

ואימא אין מיעוט אחר מיעוט אלא לרבות
(f)

Question: We should say that two Mi'utim (exclusions), one after the other, always come to include (the right hand)!

שמאלית אחרינא כתיב כאן שמאלית ואין אחר שמאלית
(g)

Answer: It says "ha'Smolis" a third time. This teaches that the left is used only here.

ואימא אדרבה מה כאן שמאלית אף בעלמא נמי שמאלית
(h)

Question: Just the contrary. We should learn from here that "Kaf" always refers to the left hand!

ארבעה שמאלית כתיבי תרי בעני ותרי בעשיר
(i)

Answer: It says "ha'Smolis" four times, twice regarding a poor Metzora, and twice regarding a rich Metzora. (This shows that only here it refers to the left hand.)

אמר ליה ר' ירמיה לרבי זירא על בהן ידו הימנית ועל בהן רגלו הימנית דכתיב <בשמן דמצורע עשיר> למה לי (דף י,א) <דהא כתב על דם האשם>
(j)

Question (R. Yirmeyah): What do we learn from "Al Bohen Yado ha'Yemanis v'Al Bohen Raglo ha'Yemanis"? (We already know that the oil is put on the right thumb. Rashi - it says "where the blood was put"; Tosfos - we know from the above teaching!)

חד להכשיר צדדין וחד לפסול צידי צדדין
(k)

Answer (R. Zeira): One teaches that sides of the finger and toe are valid, but not the underside.