MENACHOS 97 - dedicated by Mrs. Rita Grunberger of Queens, N.Y., in loving memory of her husband, Reb Yitzchok Yakov ben Eliyahu Grunberger. Irving Grunberger helped many people quietly in an unassuming manner and he is dearly missed by all who knew him. His Yahrzeit is 10 Sivan.

מנחות דף צז. א

שולחן העשוי מסוגי עץ כדלהלן, וציפהו אבן, האם ציפויו מבטלו מלקבל טומאה?

מכלי אכסלגוס מכלי מסמס ועצי שיטים [1]
לריש לקיש מבטלו לא מבטלו
לרבי יוחנן מבטלו מבטלו

מנחות דף צז: א

מהו השינוי בשיעורי מדות האמות המזבח [2] לג' האוקימתות דלהלן?

גובה / כניסה דיסוד כניסה דסובב גובה / כניסה דקרנות
לאוקימתא א' [3] גובה: באמה בת חמש
כניסה: באמה בת שש
באמה בת שש באמה בת שש
לאוקימתא ב' [4] גובה: באמה בת שש
כניסה: באמה בת חמש
באמה בת חמש גובה: באמה בת שש
כניסה: באמה בת חמש
למסקנא [5] גובה: באמה בת חמש
כניסה: באמה בת שש
באמה בת חמש גובה: באמה בת חמש
כניסה: באמה בת חמש / שש

-------------------------------------------------

[1] הקשתה הגמ' דלמה לן למימר דשולחן של מקדש מקבל טומאה משום שמגביהים אותו לעולי רגלים ואינו כלי העשוי לנחת, תיפוק ליה שמקבל טומאה מחמת ציפויו. ואמרה הגמ', וכי תימא דעצי שיטים חשיבי ככלי מסמס שלא בטלים לציפויים וכו'. [רק שכאן הוא בהיפך שבכלי מסמס אם אינם בטלים לציפוי האבן שלהם הוא סיבה לקבל טומאה, ובשולחן של מקדש הוא להיפך שאם אינו בטל לציפויו שמזהב הוא סיבה שלא יקבל טומאה].

[2] גובה המזבח לכו"ע היה עשר אמות, והיה בחלוקה כדלהלן: אמה ראשונה היתה אמת יסוד (ושם היתה כניסה אמה), ומשם עד הסובב היו חמש אמות (והיתה עוד כניסה אמה), ומהסובב עד הקרנות היו ג' אמות, ועוד אמה קרנות - סך הכל י' אמות.

[3] והדרשה: מחיק האמה [יסוד] ועד אמה רוחב [סובב] - באמה בת חמש, דהיינו גובה אמת יסוד ועוד ה' אמות שעליו עד הסובב - כל ו' אמות אלו היו באמה בת ה', סך הכל הם ל' טפחים. ומאמת סובב עד סוף הקרנות היו ד' אמות באמה בת שש, שהם כ"ד טפחים. סך הכל גובה המזבח נ"ד טפחים. והקשתה הגמ', דלפי"ז חצי המזבח הוא כ"ז טפחים, ושם חוט הסיקרא להפריד בין דמים עליונים לתחתונים, וא"כ איך כתוב גבי עולת העוף שאם עשאה הכהן תחת רגליו אמה אחת כשר, [דהיינו שהכהן עומד על הסובב שהוא בסוף אמה ששית ויכול לתת לדמים העליונים עד אמה תחת רגליו], הרי אמת סובב נמצא בטפח הל' מהריצפה וטפח הכ"ז שהוא אמצע המזבח הוא רק ג' טפחים פחות מהסובב, ואיך אמר שיכול לתת אמה תחת רגליו, דאפי' אם נאמר שהכוונה באמה בת ה' טפחים, אכתי הוא נותן ב' טפחים מתחת לאמצע המזבח.

[4] ודריש לכל הפסוקים של חיק האמה [יסוד] ואמה רוחב [סובב] וגבולה אל שפתה [קרנות], שמיירי לגבי הכניסות שהם היו באמה בת ה' טפחים, אבל י' אמות גובה של המזבח היו באמות בנות ו' טפחים. באופן שאמצע המזבח הוא בטפח הל' והסובב שהוא בגובה ו' אמות מהריצפה הוא בטפח הל"ו, וכשנותן אמה תחת רגליו הוא בדיוק טפח הל'. אלא שהקשתה הגמ', שא"כ איך אמרינן שאורך ורוחב המזבח הוא ל"ב אמה, ומקום המערכה הוא כ"ד על כ"ד אמות, דמילא אם הכניסות הם באמות בנות ו' טפחים, שפיר, דב' אמות כניסת היסוד מכאן ומכאן, ועוד ב' אמות כניסת הסובב מכאן ומכאן, ועוד ב' אמות של הקרנות מכאן ומכאן, וב' אמות של הילוך הכהנים על המזבח מכאן ומכאן, יחד הם ח' אמות [ההבדל בין כ"ד ל-ל"ב הנ"ל]. אבל אם נאמר שאמות הכניסה של יסוד וסובב וקרנות הם של ה' טפחים, הרי שו' אמות מתוך הח' הנ"ל הם רק בנות ה' טפחים [שהם חמש אמות בנות ו'], ולא נחסר מהל"ב הנ"ל אלא ז' אמות של ו', ומקום המערכה לפי"ז הוא כ"ה על כ"ה.

[5] למסקנא העמידה הגמ' דקרא דחיק האמה זה יסוד - קאי על גובה היסוד, ואמה רוחב [סובב] קאי על כניסת הסובב, וגבולה אל שפתה [קרנות] קאי על גובה הקרנות, כל ג' אלו היו באמה בת ה'. ולפי"ז נמצא גובה המזבח נ"ח טפחים, ואמצעו הוא בטפח הכ"ט, וגובה הסובב הוא ל"ה טפחים מהריצפה - אחר שש אמות שה' מהם הם אמות בנות שש ועוד אמת יסוד בת חמש. ונמצא שכשהכהן עומד על אמת הסובב שהיא בטפח הל"ה מהריצפה, ונותן באמה שתחת רגליו - הוא הטפח הכ"ט - זה בדיוק אמצע המזבח.

עוד חומר לימוד על הדף