1) TOSFOS DH Klei Achsalgos
תוספות ד"ה כלי אכסלגוס
(SUMMARY: Tosfos explains that this is the name of a place.)
שם מקום דבפרק דם חטאת (זבחים דף צד.) מייתי לה גבי עורות
(a) Explanation: This is the name of a place, for in Zevachim (94a) it is brought regarding hides.
2) TOSFOS DH She'ani Shulchan d'Rachmana Karyei Etz
תוספות ד"ה שאני שולחן דרחמנא קרייה עץ
(SUMMARY: Tosfos discusses the argument about whether or not the Mizbechos are Tahor.)
תימה דבסוף חומר בקודש (חגיגה דף כו:) תנן כל הכלים שהיו במקדש טעונין טבילה חוץ ממזבח הזהב והמזבח הנחושת מפני שהן כקרקע דברי רבי
(a) Question #1: In Chagigah (26b), a Mishnah teaches that all Kelim that were in the Mikdash need to be immersed, except for the gold Mizbe'ach and the copper Mizbe'ach, because they are like land. R. Eliezer says so;
אליעזר וחכמים אומרים מפני שהן מצופין ומפרש בגמרא וחכמים מטמאין מפני שהן מצופין
1. Chachamim say "because they are plated." And the Gemara explains that Chachamim are Metamei because they are plated.
והשתא מה בכך הא רחמנא קרייה נמי למזבח עץ דכתיב (והמזבח) [נראה שצ"ל המזבח] עץ שלש אמות
2. Summation of question: Why does it matter [that it is plated]? The Torah called also the Mizbe'ach "Etz", for it says "veha'Mizbe'ach Etz Shalosh Amos"!
ועוד קשה דהכא משמע דציפוי לא בטל גבי שולחן ודולבקי היכא דלא שייר כלום
(b) Question #2: Here it connotes that the plating is not Batel to a table or Dulbaki (small table) when he did not leave over anything (unplated);
ולאידך לישנא קאמר התם דחכמים לדברי רבי אליעזר קאמרי ליה מאי דעתיך דמטהרת להו מטעם קרקע ולא מטעם עץ משום דמצופין מבטל בטיל ציפויין גבייהו ויש לך לטהר מטעם עץ
1. And according to the other version there, that Chachamim addressed R. Eliezer according to his opinion "why are you Metaher because it is land, and not due to wood (it is a Pashut Kli Etz? Is it) because it is plated? The plating is Batel to them! [Rather,] you should be Metaher because it is a Kli Etz!
וי''ל דהא דכתיב המזבח עץ לאו אמזבח קאי אלא כדמתרגם יונתן פתורא דלקבל מדבחא
(c) Answer (to Question #1): "Ha'Mizbe'ach Etz" does not refer to the Mizbe'ach, rather, like Targum Yonason says, it is the Shulchan that is facing the Mizbe'ach.
ואידך לישנא סבר דאפילו לא קאי [צ"ל אלא - צאן קדשים] אשולחן מ''מ מדאפקיה לשולחן בלשון מזבח שמע מינה דמזבח נמי בטל ציפויו כציפוי השולחן
(d) Answer #1 (to Question #2): The other version holds that even if it refers only to the Shulchan, in any case since it called the Shulchan "Mizbe'ach", this teaches that also the Mizbe'ach, its plating is Batel, just like the plating of the Shulchan is Batel.
אי נמי היינו טעמא דבטל ציפוי גבייהו כדמפרש התם טעמא דמתניתין דלא בעי טבילה מזבח הנחשת דכתיב מזבח אדמה
(e) Answer #2 (to Question #2): Alternatively, the reason why the plating is Batel to them is like it explains there the reason for the Mishnah why the copper Mizbe'ach does not need Tevilah, because it is written "Mizbe'ach Adamah." (Yashar v'Tov - it is called by the name of the inside, and not of the plating);
מזבח הזהב דכתיב המנורה והמזבחות מדאיתקיש מזבחות זו לזו
1. Mizbe'ach ha'Zahav [is Tahor] because it is written "ha'Menorah veha'Mizbechos" - the Mizbechos are equated to each other.
3) TOSFOS DH ha'Mizbe'ach Etz Shalosh Amos
תוספות ד"ה המזבח עץ שלש אמות
(SUMMARY: Tosfos points out that it was not three Amos.)
אין שיעור זה לא למזבח ולא לשולחן
(a) Implied question: This is not the Shi'ur of the Mizbe'ach, and not of the Shulchan! (The previous Tosfos brought from Targum Yonason that this verse refers to the Shulchan.)
ושמא זה היה גובהן של סניפין
(b) Answer: Perhaps this was the height of the Snifim (above the Shulchan).
4) TOSFOS DH Shulchano Mechaper Alav
תוספות ד"ה שלחנו מכפר עליו
(SUMMARY: Tosfos explains that it atones through hospitality done on it.)
דגדולה לגימא (סנהדרין דף כג:)
(a) Explanation: This is because giving food [to guests] is a great [Mitzvah].
5) TOSFOS DH l'Archo Shel Shulchan (pertains to Mishnah, 96a)
תוספות ד"ה לאורכו של שולחן (שייך למשנה בדף צו.)
(SUMMARY: Tosfos explains that he left them on the floor.)
על הרצפה היה (מניחו) [נראה שצ"ל מניחן] לאורך השולחן דעל השולחן לא היה מקום פנוי (למדוד) [צ"ל למדת - תוספות י"ט, רש"ש] הקנים לאורכן
(a) Explanation: He leaves [the poles] on the floor, to the length of the Shulchan, for there was no empty place on the Shulchan for the size of the poles along their length.
6) TOSFOS DH Kashosav Elu Snifim
תוספות ד"ה קשותיו אלו סניפין
(SUMMARY: Tosfos asks how R. Yosi expounds this.)
לר' יוסי קשה מה ידרוש כדפרישית לעיל (דף צו: ושם ד''ה לא)
(a) Question: According to R. Yosi it is difficult what he expounds [from this], like I explained above (96b DH Lo).
7) TOSFOS DH Lo Sidur ha'Kanim v'Chulei
תוספות ד"ה לא סידור הקנים כו'
(SUMMARY: Tosfos explains that this is a Shevus forbidden in the Mikdash.)
ואף על גב דאין שבות במקדש
(a) Implied question: There is no Shevus in the Mikdash (needs of the Avodah override Isurim mid'Rabanan)!
האי טלטול לאו משום שבות הוא אלא משום דמיחזי כבונה וסותר כך פירש בקונטרס
(b) Answer #1: This Tiltul (moving the poles) is not [forbidden] due to Shevus. Rather, it is because it looks like building and destroying. So Rashi explained. (Rashash - it is a more stringent Shevus, and it is forbidden even in the Mikdash.)
ולא משמע כן בריש כל הכלים (שבת דף קכג: ושם) דאמר קנים קודם התרת כלים נשנו משמע דליכא אלא איסור [צ"ל טלטול - ישר וטוב] בעלמא
(c) Objection: It connotes unlike this in Shabbos (123b). It says that Kanim (the Isur to arrange them on Shabbos) was taught before Kelim were permitted. (In the days of Nechemyah, Chachamim forbade moving almost all Kelim. Later, they permitted most.) This implies that it is a mere Isur of Tiltul!
ואשכחן נמי שבות דאסרו במקדש כגון ציר העליון שמא יתקע (נגר) [צ"ל ונגר - דפוס ויניציה] המונח בפ' בתרא דעירובין (דף קב. ושם)
(d) Answer #2: We find Shevus that they forbade in the Mikdash, e.g. upper hinge-pin [of a door, or a window of a Kli - if it came out, one may not return it on Shabbos, lest he bang it in], and a bolt resting [on the ground. One may not lock with it.]
8) TOSFOS DH Tanan Hasam R. Meir Omer v'Chulei
תוספות ד"ה תנן התם ר' מאיר אומר כו'
(SUMMARY: Tosfos tells where this Mishnah is.)
משנה היא במסכת כלים פרק כל [כלי] בעלי בתים
(a) Reference: This is a Mishnah in Kelim (17:10).
9) TOSFOS DH b'Amos Amah Amah v'Tofach
תוספות ד"ה באמות אמה אמה וטופח
(SUMMARY: Tosfos explains that the Amos of the Mizbe'ach will be smaller.)
פירוש מדת המזבח יהיה באותן אמות שאמה בינונית תחזיק מהן אמה וטפח:
(a) Explanation: The measure of the Mizbe'ach will be in those Amos, that an average Amah will be one Amah of them and a Tefach.
97b----------------------------------------97b
10) TOSFOS DH u'Gvulah El Sefasah Saviv Zeres ha'Echad
תוספות ד"ה וגבולה אל שפתה סביב זרת האחד
(SUMMARY: Tosfos explains how based on this, the Keren is an Amah.)
זרת חצי האמה וכשתמדוד מאמצע הקרן זרת סביב עד השפה אישתכח דהוי אמה
(a) Explanation: Zeres is half an Amah. When you measure from the middle of the corner around [in each direction] it turns out that it is an Amah.
11) TOSFOS DH v'Tanan Chut Shel Sikra v'Chulei
תוספות ד"ה ותנן חוט של סיקרא כו'
(SUMMARY: Tosfos tells where this Mishnah is.)
משנה היא במסכת מדות (פ''ג מ''א)
(a) Reference: This is a Mishnah in Midos (3:1).
12) TOSFOS DH El Cheik ha'Amah b'Govhah
תוספות ד"ה אל חיק האמה בגובהה
(SUMMARY: Tosfos relates this to the calculation of the ramp.)
מכאן יש לקיים גירסת הספרים בזבחים פ' קדשי קדשים (דף סג. ושם ד''ה חוץ) דאמרינן התם כל כבשים שהיו במקדש שלש אמות לאמה חוץ מכבשו של מזבח שהיה שלש ומחצה וחצי טפח ואצבע ושליש אצבע בזכרות'
(a) Observation: Based on this we can sustain the text in Seforim in Zevachim (63a). We say there "all ramps in the Mikdash were three Amos [long] for each Amah [of elevation], except for the ramp of the Mizbe'ach, which [for each Amah of elevation, its length was] three and a half [Amos] and half a Tefach and one and a third fingers in Zachruso (the thick part of the thumb).
ומחק שם בקונטרס חצי טפח דאז החשבון מכוון לט' אמות של מזבח ולדברי רבותיו שגורסין חצי טפח פי' בקונטרס שם דלאותו חשבון לא היה ראש הכבש שוה לראש המזבח אלא נמוך ממנו רביע אמה
1. There, Rashi deleted "half a Tefach", for then the calculation is correct for nine Amos of the Mizbe'ach (its height, without the Keranos). According to his Rebbeyim, whose text says half a Tefach, according to the calculation, the end of the ramp was not even with the top of the Mizbe'ach, rather, it was lower than it a quarter Amah.
ולא דק בקונטרס דאינו נמוך אלא חומש אמה חסר משהו
2. Rejection: Rashi was not precise. [The top of the ramp] was below [the top of the Mizbe'ach] only a fifth of an Amah, less Mashehu.
והקשה בקונטרס שהרי אמרה תורה לא תעלה במעלות על מזבחי
(b) Question (Rashi there): The Torah said "do not ascend on my Mizbe'ach on steps"!
ותירץ רבי נתן [מדודא] דאמה של יסוד באמה בת ה' כדאסיקנא הכא
(c) Answer (R. Nasan mi'Duda): The Amah of Yesod was an Amah of five [Tefachim], like we conclude here.
ולפירוש הקונטרס קשה דנמצא ראש הכבש גבוה מראשו של מזבח
(d) Question: According to Rashi, it turns out that the top of the ramp was [nine full Amos of six Tefachim, i.e.] higher than the top of the Mizbe'ach!
ומיהו אין לחוש בזה
(e) Answer #1: We need not be concerned for this [excess of a Tefach].
אי נמי לגירסת הקונטרס אמות של כבש לפי האמות של מזבח
(f) Answer #2: According to Rashi's text, the Amos of the ramp are according to the Amos of the Mizbe'ach. (Just like one Amah of the height was of five Tefachim, so were three (and a half...) Amos of the ramp.)
וכגירסתו גריס רבינו חננאל בעירובין בפ' חלון (דף עו.):
(g) Support (for Rashi's text): R. Chananel's text in Eruvin (76a) is like Rashi's.