1) TOSFOS DH she'Lo Yavo'u li'Ydei Me'ilah
תוספות ד"ה שלא יבואו לידי מעילה
(SUMMARY: Tosfos points out that there was no real concern for Me'ilah.)
לאו דוקא דהקדש שוה מנה שחיללו על שוה פרוטה מחולל
(a) Observation: This is not literally true, for if one redeemed even a Maneh of Hekdesh on the value of a Perutah, it is redeemed!
אלא שלא היו רוצים ליהנות משל הקדש
1. Rather, they did not want to benefit from Hekdesh.
2) TOSFOS DH Chada l'Kaspa u'Dehava
תוספות ד"ה חדא לכספא ודהבא
(SUMMARY: Tosfos explains that this was the Amah in the northeast.)
אותה של קרן מזרחית צפונית וסימנך (איוב לז) מצפון זהב יאתה
(a) Explanation: The measure in the northeast corner [was for gold and silver]. A Siman for this is "mi'Tzafon Zahav Ye'eseh" (gold comes from the north).
3) TOSFOS DH Achas Shel Arba v'Achas Shel Shemoneh
תוספות ד"ה אחת של ארבע ואחת של שמונה
(SUMMARY: Tosfos explains that it is not limited to this case.)
חדא נקט והוא הדין בענין אחר
(a) Observation: It gave one [way of dividing the 12 loaves unevenly], and the same applies to another way.
4) TOSFOS DH Ro'in Oso k'Ilu Eino
תוספות ד"ה רואין אותו כאילו אינו
(SUMMARY: Tosfos explains how it is Mekadesh the Levonah.)
תימה הא אין שולחן מקדש יותר מי''ב טפחים ונמצא בזיכין למעלה מי''ב
(a) Question: The Shulchan is not Mekadesh more than 12 Tefachim [above its surface]. It turns out that the Bazichin are above 12!
וי''ל כגון דמשקע ליה לשביעי עד שהוא בתוך הששי ומיירי שעשאו באותו ענין שיכול לשקע בתוכו:
(b) Answer: They depress the seventh loaf until it is in the sixth, and it discusses that he made [the loaf] in a way that it can sink into it.
98b----------------------------------------98b
5) TOSFOS DH Dochkin u'Boltin b'Paroches v'Domin k'Min Shnei Dadei Ishah
תוספות ד"ה דוחקין ובולטין בפרוכת ודומין כמין שני דדי אשה
(SUMMARY: Tosfos explains that this was miraculous.)
מעשה נס היה דארון באמצע קדשי הקדשים היה ולכל צד היה עשר אמות ומקום ארון אינו מן המדה כדאיתא בפרק קמא דמגילה (דף י:)
(a) Explanation: This was a miracle. The Aron was in the middle of the Kodesh ha'Kodoshim, and in every side was 10 Amos, and the place of the Aron does not occupy space, like it says in Megilah (10b);
ואם כן אפילו למאן דאמר שהבדים נשמטים לצד אחד היאך מגיעים עד הפרוכת הא לא היה אורכן עשר
1. If so, even according to the opinion that the staves come out to one side, how did they reach to the Paroches? They were only 10 long!
אלא ע''י נס האריכו הבדים עד שהיו דוחקין ובולטין ונראין כשני דדי אשה לחיבתן של ישראל
2. Rather, through a miracle the staves lengthened until they pressed and stuck out, and appeared like two breasts, to show the dearness of Yisrael.
6) TOSFOS DH Mizrach u'Ma'arav Munachin
תוספות ד"ה מזרח ומערב מונחין
(SUMMARY: Tosfos explains that our Mishnah is like Rebbi.)
ומתני' דתנן אורכן לאורכו של בית כרבי
(a) Observation: Our Mishnah, which teaches that their length was along the length of the Bayis (Heichal), is like Rebbi.
7) TOSFOS DH midi'Chsiv b'Ner Ma'aravi Lifnei Hash-m
תוספות ד"ה מדכתיב בנר מערבי לפני ה'
(SUMMARY: Tosfos explains which was the Ner Ma'aravi according to Rebbi.)
נר שני של שתי מזרחיות קרי נר מערבי כדפרישית בפרק כל קרבנות (לעיל ד' פו: ד''ה ממנה)
(a) Explanation: The second Ner of the two eastern ones is called the Ner Ma'aravi, like I explained above (86b DH Mimenah).
ומתניתין דתמיד (פ''ג מ''ט) דמצא שתי מזרחיות דולקות כרבי דאמר מזרח ומערב מונחין דלמאן דאמר צפון ודרום מונחין אין שייך מזרחיות
(b) Observation: The Mishnah in Tamid (3:9), which says that he found the two eastern [Neros] burning, is like Rebbi, who says that they were resting east to west, for according to the opinion that they rested north to south, "eastern" does not apply. (Indeed, the middle Ner was further west than the other, but the other six were equally east.)
8) TOSFOS DH she'Emtza'i Meshubach
תוספות ד"ה שאמצעי משובח
(SUMMARY: Tosfos concludes that this refers to people going on the road.)
פי' בקונט' לענין שלשה שקוראין בתורה דאין פוחתין מעשרה פסוקים ואמצעי שקורא ארבעה משובח ועל זה מייתי הך ברייתא התם בפ''ג דמגילה (דף כא:)
(a) Explanation #1 (Rashi): This refers to three who read from the Torah. We do not read less than three verses. The middle one, who reads four verses, is praiseworthy. Regarding this the Beraisa is brought there in Megilah (21b).
אבל [קשה] דמייתי [נמי] שאר ברייתות דראשון ואחרון משובחים
(b) Question: It brings also other Beraisos, that the first and last [if they read four verses] are praiseworthy!
לכך נראה דהך [דהכא] מיתני' לגבי שלשה המהלכים בדרך דגדול באמצע כדאמר בפרק אמר להם הממונה (יומא דף לז.)
(c) Explanation #2: Here it discusses three going on the road. The greatest is in the middle, like it says in Yoma (37a);
ובמגילה (דף כא:) מייתי לה משום דכיון דמשובח לשאר דברים טוב שיקרא ד' פסוקים
1. In Megilah (21b) it brings it, for since [the middle] is praiseworthy for other matters, it is good that he read four verses.
9) TOSFOS DH Trei Dari Havu
תוספות ד"ה תרי דרי הוו
(SUMMARY: Tosfos discusses the positions of the Shulchanos and Menoros according to the two opinions.)
ומיתרצי השתא כולהו פירכי
(a) Explanation: Now, all the questions are answered.
דלמאן דאמר צפון ודרום אף על גב דכי יהבינן (מכאן מדף הבא) חמשה ראשה של זו בצד ראשה של זו אי אפשר לצמצם חמש שולחנות של עשר אמות בעשר אמות
(b) Implied question: According to the opinion that they are north to south, when we put five, the head of this next to the head of this, it is impossible to precisely fit five Shulchanos of [a total length of] 10 Amos in 10 Amos!