מנחות דף כ"ז ע"א
כשיש לו לכל הארבעת המינים [1], כיצד ינהג לכתחילה ובדיעבד? [תד"ה לא].
| לכתחילה | בדיעבד | |
| לרבנן | יאגוד ארבעתם ויטלם | לבה"ג: נטלם זה אחר זה יצא לר"ת: נטלם כאחד בלא אגידה יצא [2] |
| לר' יהודה | יאגוד ארבעתם ויטלם | יאגוד ארבעתם ויטלם |
מנחות דף כ"ז ע"ב
עשה הזאות דלהלן שלא לשמן או שלא מכוונות כדינם, מה הדין.
| הזאות שבפרה אדומה | הזאות שבפנים [3] | הזאות שבמצורע | |
| שלא לשמה | פסולות | פסולות | לא עלו לשם חובה |
| שלא מכוונות | מחלוקת [4] | כשרות | כשרות |
אנשים דלהלן שנכנסו לעזרה, מה דינם?
| בשוגג | במזיד | |
| מחוסרי כפרה, טבול יום וטמא | בחטאת | בכרת |
| ישראל או כהנים שנכנסו שלא לצורך [5] | בחטאת | במלקות ארבעים |
טהורים שנכנסו שלא לצורך למקומות דלהלן, מה דינם?
| נכנסו להיכל | נכנסו לקודש הקדשים ולא הלכו לפני הארון | הלכו עד אהרון | |
| לרבנן | במלקות ארבעים | במיתה בידי שמים | במיתה בידי שמים |
| לר' יהודה | במלקות ארבעים | במלקות ארבעים | במיתה בידי שמים |
-------------------------------------------------
[1] אולם לטלם בזה אחר זה לא יצא, וכמו שכתבו התוס' בסוכה [לד,ב ד"ה שתהא], דדבר תימה הוא זה, דכיון דכולהו מצוה אחת איך יועילו זה בלא זה.
[2] אמנם כשאין לארבעתם, לכו"ע ארבעת המינים מעכבים זה את זה, [אלא שיש מפרשים בתד"ה ולקחתם, דכל הלימוד מלקיחה תמה שד' מינים מעכבים זה את זה, היינו דוקא ביום הראשון, אבל בשאר הימים סגי שיטול מין אחד]. וכשיש לו כל הד' מינים אמר רב חנן בר רבא שאינו מעכב, והעמידו דבריו אליבא דרבנן, [דלר' יהודה ודאי מעכב עד שיאגדם]. ונחלקו בתוס' לאיזה ענין מעכב - וכדלהלן.
[3] כגון פר יוה"כ, ופר העלם דבר, ושעיר ע"ז, שמזים מדמם בפנים ההיכל.
[4] לרב חסדא הוא מחלוקת ר' יהודה ורבנן, דלר' יהודה פסול דדורש אל נוכח דוקא, ולרבנן כשר, דס"ל דאל נוכח לאו דוקא. ורבא לקמן [כח,א] ס"ל שלר' יהודה ודאי פסול, אולם גם לרבנן פסול באופן שמזה בכיוון צפון או דרום, ורק אם פניו למערב אז כשר אפי' כשאינו מכוון לרבנן.
[5] לפנים ממחיצתם, דהיינו אחר י"א אמות מקום דריסת רגלי ישראל. ולצורך, הוא או צורך עבודה או צורך השתחוואה, [ואפי' לעזור לכה"ג להשתחוות חשוב צורך - תד"ה להיכל].



