ME'ILAH 12 - Dedicated l'Zechut Refu'ah Shleimah for Elisheva Chaya bat Leah. Dedicated by Michael Steinberg, David Steinberg, and Ethan Steinberg.

מעילה דף יב. א

האם יש מעילה בתורין שלא הגיע זמנם, ובבני יונה שעבר זמנם?

בתורין שלא הגיע זמנם בבני יונה שעבר זמנם
לת"ק (לעיל סוף עמוד ב') לא נהנין ולא מועלין לא נהנין ולא מועלין
לר' שמעון מועלין בהן לא נהנין ולא מועלין [1]

מה דין מחוסר זמן לענין שחוטי חוץ ומעילה?

לענין שחוטי חוץ לענין מעילה
לרבנן אין בו אפי' לא תעשה בבהמות: יש בהם מעילה [2]
בעופות: אין בהם מעילה [3]
לר' שמעון יש בו לא תעשה ואין בו כרת

מעילה דף יב: א

ביצי תורין שהקדישם, או חָלב המוקדשים, או פרש של בהמות קדושות, האם יש בהם מעילה?

חָלב המוקדשים, ביצי תורין פרש הבהמות
הקדישן קדושת הגוף למזבח לא נהנין ולא מועלין לא נהנין ולא מועלין
בקדושת דמים למזבח או לבדק הבית יש בהם מעילה לא נהנין ולא מועלין

-------------------------------------------------

[1] כן הדין מפורש במשנתנו, אולם בגמ' (לפירש"י) עולא אומר לרב חסדא "אבל מודינא לך דאיכא מעילה מדרבנן" - דהיינו הגם שאני סובר שקדושה פוקעת מאליה, ואני מוכיח ג"כ את דברי מהמשנה שכתוב בה גבי "בני יונה שעבר זמנן - לא מועלין בהן", מ"מ אני מודה לך שיש בהם מעילה מדרבנן. אולם תוס' (בד"ה וכי) חולקים, וסוברים שדוקא גבי קדשים שמתו יש בהם מעילה מדרבנן לעולא, אולם בבני יונה ס"ל שאין בהם מעילה בכלל, וביאר בשפת אמת את החילוק, שבקדשים שמתו אפשר להחליף בקדשים שנשחטו, ולכן גזרו בהם מעילה שלא יבואו להתיר למעול גם בקדשים שנשחטו. אולם גבי בני יונה שעבר זמנם, הכל רואים שאינם ראויים שוב למזבח ולא שייך בהם מעילה.

[2] וכמו שמצינו שאפי' נכנסים לדיר להתעשר, כן פירש"י (בד"ה אלא לרבנן). אולם בתוס' (בד"ה בשלמא) נראה שהקושיא היא מהא דפשיטא דיש בהם מעילה, ולא הזכירו ענין מעשר.

[3] מבואר בגמ' דשונה דין עופות מבהמה, כיון שמצינו דבהמה בעלת מום בת פדיון היא - ויש בה קדושה, א"כ ה"ה דגם קודם שהגיע זמנה גם יש בה קדושה. אולם עופות שאין להם פדיון דהא אין המום פוסל בהם (ואפי' במום של מחוסר אבר שפוסל בהם ג"כ אין פודים להם - תוד"ה אבל), ליכא בהו מיגו שנאמר שכמו שקדושים כשנפל בהם מום ואינם ראויים להקרב - כך הם קדושים קודם שהם ראויים להקרב.

עוד חומר לימוד על הדף