1)

ACCEPTING BETROTHAL AFTER SALE (Yerushalmi Halachah 2 Daf 10a)

מכרה לזה וקידשה לזה שיחק האב באדון דברי ר' יוסי בי ר' יהודה

(a)

Beraisa (R. Yosi bei R. Yehuda): If a man sold his daughter to one man and accepted betrothal from another, he has tricked the master (and she is married to the second. This ruling follows R. YB''Y's opinion earlier in 18- 1) (g) 1. that a master gives the money for the designation only at the end, it is possible for another man to betroth her in the meanwhile - see 2. below)

וחכמים אומרים לא שיחק האב באדון

1.

Chachamim: He has not tricked the master (and the master may perform yiud later if he wishes).

נעשה כאמור לאשה הרי את מקודשת לי לאחר שלשים יום

i.

It is as if he said, "Behold you are betrothed to me after 30 days''. (This comparison is made to support the ruling of R. YB''Y - in our case of sale, it is also as if he had said that she should be designated in yiud after 30 days; therefore, another man could betroth her in the meanwhile.)

אילו האומר לאשה הרי את מקודשת לי לאחר שלשים יום ובא אחר וקידשה בתוך שלשים יום שמא אינה מקודשת לשני

(b)

Explaining R.Yosi: But if he said "Behold, you are betrothed to me after 30 days, and another man betrothed her within that time, is she not betrothed to the second one after the 30 days?

מעכשיו לאחר שלשים יום

(c)

Chachamim: (Since the original money makes the kidushin) it is as if he specified "from now''.

אילו האומר לאשה הרי את מקודשת לי מעכשיו לאחר שלשים יום ובא אחר וקידשה בתוך שלשים יום שמא אינה מקודשת לשניהן מכבר לכשירצה

1.

Explanation: If he said, "Behold, you are betrothed to me from now in 30 days''; if someone else betrothed her during those days, would she not be (doubtfully) betrothed to both of them?! Here also (yiud) she is betrothed (retroactively) from the time that her father sold her to her master, as soon as her master will later wish to perform yiud.

[דף י עמוד ב] הכל מודים שאם השיאה ששיחק האב באדון

(d)

All agree that if the father accepted betrothal from another man, he has tricked the master (and she is betrothed to the other man).

2)

LEARNING FROM THE WORD "AS A MAIDSERVANT'' (Yerushalmi Halachah 2 Daf 10b)

לאמה לאמה בלבד מלמד שהוא מוכרה לו ומתנה עמו על מנת שלא יהו עליה ייעודין דברי ר''מ

(a)

Beraisa (R. Meir): The pasuk states (Shemos 21, 7), "(If a man shall sell his daughter) as a maidservant'' - only as a maidservant. We learn from here that her father can sell her on condition that the master does not perform yiud with her.

וחכ''א לא עשה כלום שהתנה על מה שכתוב בתורה וכל המתנה על מה שכתוב בתורה תנייו בטל

(b)

Chachamim: The condition is not binding as it contradicts the Torah.

ולית לרבי מאיר כל המתנה על מה שכתוב בתורה תנייו בטל

(c)

Question: Does R. Meir not agree with this principal?

אית ליה תניי איפשר לו לקיימו בסופו וזה איפשר לו לקיימו בסופו

(d)

Answer: He does agree, but since it will not be an active transgression to fulfill the condition and refrain from yiud, the condition is valid.

ולית ליה לרבנין תניי איפשר לקיימו בסופו [דף י עמוד א (עוז והדר)] אית לון תניי מון וזה תניי גוף הוא

(e)

Question: Surely the Chachamim agree with this?

והא תני נושא הוא אדם אשה ומתנה עמה על מנת שלא יהא לה עליו לא שאר ולא כסות ולא עונה

1.

Proof of question (Beraisa): A person may marry and stipulate that she has no claim against him of she'er, ksus and onah...? (The 3 basic needs that the Torah requires a man to give to his wife - food, clothing and marital relations.)

ניחא שאר וכסות ועונה לא תניי גוף הוא

2.

Food and clothing are understandable (as they are monetary claims), but what about marital relations?

אמר רבי חייה בר אדא תיפתר בקטנה

(f)

Answer (R. Chiya bar Ada): The Beraisa is referring to marrying a girl (who will not suffer if denied relations - and his stipulation was to refrain from relations only during the time that she was still a girl).

מה מקיים הדא תנייא לאמה

(g)

Question: How do the Chachamim use the word "as a maidservant''?

מוכרה אלמנה לכהן גדול גרושה וחלוצה לכהן הדיוט

(h)

Answer: If she was a widow and he sold her to a Kohen Gadol or if she was a divorcee or a chalutzah and he sold her to a regular Kohen.

מה מקיים הדין תנייה לאמה

(i)

Question: How could the tana of the Beraisa learn these cases from the word "as a maidservant'' - after she had already been married once, her father no longer controls her to be able to sell her?!

אמר ר' יוסי בי ר' בון תיפתר באלמנה מן האירוסין

(j)

Answer (R. Yosi bei R. Bun): The case is when she was widowed during Eirusin (before Nisuin, so she was still in her father's control).

והא תני מוכר הוא אדם את בתו לאישות ושונה לשפחות ושונה לאישות אחר שפחות אבל לא לשפחות אחר אישות

(k)

Question (Beraisa): A person may sell his daughter into marriage and again a second time (if she became widowed or divorced during Eirusin); or sell her into servitude and again a second time (if she left after 6 years, at Yovel or upon the death of her master); or sell her into marriage after servitude; but not into servitude after marriage...?

אמר ר' יוחנן תניין אינון מאן דאית ליה אלמנה לכ''ג אית ליה שפחות אחר אישות

(l)

Answer (R. Yochanan): It is a dispute amongst the tanaim - the tana who taught the case of a sale of a widow to a Kohen Gadol learns that one may sell into servitude after marriage.

מאן דלית ליה אלמנה לכ''ג לית ליה שפחות אחר אישות

1.

The tana who did not teach the case of a sale of a widow to a Kohen Gadol learns that one may not sell into servitude after marriage.

מה מקיים הדין תנייה לאמה

(m)

Question: What does that tana learn from the word "as a maidservant''?

א''ר מתנייה תיפתר שהיה נשוי לאחותה

(n)

Answer (R. Matanya): When she was sold to her brother-in-law (who was married to her sister) - therefore, she can only serve as a maidservant but cannot become designated to him.

תני ר' שמעון בן יוחי כשם שאינו מוכרה לשפחות אחר אישות אף לא שפחות אחר שפחות

(o)

Beraisa (R. Shimon ben Yochai): Just as he cannot sell her into servitude after marriage, so too he cannot sell her into servitude after servitude.

מה טעמא דרשב''י

(p)

Question: What is R. SB''Y's source?

בבגדו בה פעם אחת הוא בוגד בה ואינו בוגד בה פעם שניה

(q)

Answer: The pasuk states (Shemos 21, 8), "...as he had betrayed her'' - he can betray her once but not twice.

מה מקיימין רבנן טעמא דר' שמעון בן יוחי

(r)

Question: How do the Rabbanan learn this source of R. SB''Y?

בבגדו בה מכיון שפירש טליתו עליה עוד אין לאביה בה רשות

(s)

Answer: Once the master has "spread his cloak (beged) over her (i.e. designated her), her father no longer controls her (to sell into servitude - i.e. her father cannot sell her into servitude after marriage).