1)

TOSFOS DH AFILU ME'AH TOFSIN BAH

תוס' ד"ה אפילו מאה תופסין בה

(Summary: Tosfos clarifies the Halachah and reconciles it with the Sugya in the first Perek.)

פירוש דהם קונין ומשיירים...

(a)

Clarification: Because they acquire and leave over ...

שהרי המקדש ר"ל מעכשיו יתחילו הקידושין ולאחר ל' יום יגמרו.

1.

Reason: ... since the Mekadesh means to say that the Kidushin begins now and only terminates after thirty days.

ופי' בקונטרס דליכא למימר דטעם דרבי יוחנן משום דקסבר דמספקא ליה אי הלשון משמע תנאה או חזרה...

(b)

Rejected Explanation: Rashi explains that we cannot explain Rebbi Yochanan to mean that he has a Safek as to whether the Lashon implies a condition or a retraction ...

דא"כ, לא שייך למימר ולמיתני לשון 'תופסין' ,דהא אין קדושין תופסין אלא באחד מהן, ואנן לא ידעינן הי נינהו...

1.

Reason: ... because then it would not be appropriate to say 'Tofsin' (plural), since Kidushin only takes effect on one of them, which one we do not know ...

ומספיקא צריך גט מכולהו, ולישנא ד'תופסין' משמע דסבירא ליה שיש בכולם צד קידושין.

2.

Reason (cont.): ... since it is only due to the Safek that she needs a Get from all of them, whereas the Lashon 'Tofsin' implies that in his opinion, all of them are subject to a partial Kidushin.

ואם תאמר, אמאי אמרי' הכא דמקודשת, והא אמר לעיל בפ"ק (דף ז.) 'האומר לאשה חצייך מקודשת לי, אינה מקודשת' ?

(c)

Question: Why is she Mekudeshes in this case, bearing in mind what the Gemara said earlier (on Daf 7a) that 'If someone betroths half a woman, she is not Mekudeshes?

ויש לומר, דהתם היינו טעמא- לפי שאין אשה מתקדשת לחצאין, והוא שייר בגוף האשה...

(d)

Answer: The reason there is - because a woman cannot become Mekudeshes in halves, and there he left out part of the body of the woman

אבל הכא לא שיירי בגוף האשה כלום אלא גומרין בכולה.

1.

Answer (cont.): ... whereas here, they did not leave over any part of the woman, as between them, they betrothed all of her.

2)

TOSFOS DH KOL GITA DI'MESHAYER BEIH LO K'LUM HU

תוס' ד"ה כל גיטא דמשייר ביה לא כלום הוא

(Summary: Tosfos disagrees with Rashi's explanation:

פירש בקונטר' דלא הוי גט כריתות כיון דשייר בה.

(a)

Explanation #1: It is not a Get K'risus, explains Rashi, because he retained part of her.

ולא נהירא, דאם כן תקשי ליה מקידושין גופייהו -דהיכי אמר רבי יוחנן 'אפילו מאה תופסין בה' ,כיון דמשייר, לאו כלום הוא? ...

(b)

Refutation: But this is not correct, because in that case, he should have asked from the Kidushin itself - as how can Rebbi Yochanan say 'Even a hundred take effect'? Since he leaves over, it should not be effective ...

דהא איתקש הויה ליציאה?

1.

Refutation (cont.): ... bearing in mind that we compare Kidushin to Gitin (Gitin 82b)?

לכך נראה לומר דודאי בכי האי גוונא הוי כריתות...

2.

Conclusion: We must therefore say that in such a case, it is considered K'risus ...

אלא ה"פ' : כל גיטא דמשייר בה לאו כלום הוא' -כיון שאינו יכול להיות נגמר אלא אחר מיתה, אינו גט...

(c)

Explanation #2: And when the Gemara says 'Kol Gita di'Meshayer bah La'av K'lum hu' - it means that since it can only be concluded after his death, it is not a Get ...

ד'אין גט לאחר מיתה ... '

1.

Reason: ... due to the principle 'Ein Get le'Achar Misah'.

ה"ה בקידושין- אם אמר 'מהיום ולאחר מיתה' דאינה מקודשת...

(d)

Explanation #2 (cont.): And the same applies to Kidushin, which is not valid where he says to her 'Today and after I die' ...

והיכא דאמר 'מהיום ולאחר ל' יום' ,מקודשת...

1.

Explanation #2 (concl): ... but if he says to her today and after thirty days', she is Mekudeshes ...

דהא קידושין תופסין בה אחר ל' כמו לפני ל'.

(e)

Reason: ... seeing as the Kidushin can take effect after thirty days no less than during the thirty days.

60b----------------------------------------60b

3)

TOSFOS DH IKA BEINAYHU SHE'NISKARA HA'GET O SHE'NE'EVAD

תוס' ד"ה איכא בינייהו שנתקרע הגט או שנאבד

(Summary: Tosfos explains why the Gemara does not answer here like it answered earlier, and why it did not answer earlier like it answers here.)

ולא רצה לשנויי 'איכא בינייהו, דפשטה ידה וקבלה קידושין מאחר' כדלעיל...

(a)

Clarification: The Gemara declined to answer that the difference is where she stretched out her hand and accepted Kidushin from somebody else, as it answered earlier ...

דא"כ, היה צריך לומר דלרב הונא צריכה גט משני, ולרב יהודה אינה צריכה גט משני ...

1.

Introduction to Reason: ... because then it would have had to explain that according to Rav Huna, she needs a Get from the second man, but not according to Rav Yehudah ...

והא ליתא, דהא אפילו לרב יהודה נמי צריכה גט מספק ...

2.

Reason: ... and that would not be correct, since, even according to Rav Yehudah she needs a Get from the second man mi'Safek ...

[כדפר"י] פרק מי שאחזו (גיטין עד.) 'לכשתתן' ,דמגורשת ואינה מגורשת עד שתתן.

3.

Source: ... as the Ri said (See Hagahos ve'Tziyunim) in Perek Mi she'Ochzo (Gitin, Daf 74a) - where he explained 'le'che'she'Titein' (When she gives), that she is Megureshes and not Megureshes' (Safek Megureshes) until she gives ... .

ולעיל נמי גבי קידושין לא מצי לשנויי 'איכא בינייהו שנאבדו הקידושין שנתן לה בשעת קידושין' כדמשני הכא גבי גיטין- שנאבד הגט ...

(b)

Clarification (cont.): ... whereas above, in connection with Kidushin, it declined to answer that the difference lies in where the money that he gave her when he betrothed her got lost, like it answers here in connection with Gitin - 'When the Get got lost'.

והכי נפרש לעיל לרב הונא הוו קידושין ולרב יהודה לא הוו קידושין...

(c)

Introduction to Reason: ... in which case we would have had to explain that according to Rav Huna, it is Kidushin, but not according to Rav Yehudah ...

דהא לכ"ע אפילו נתאכלו המעות הוו קידושין...

1.

Reason: ... when in fact, they both agree that if the money is used up, the Kidushin is valid ...

כיון דבתורת קידושין יהבינהו... ...

2.

Reason (cont.): ... since he gave the money for Kidushin ...

כדאמרינן בפרקין (לעיל דף נט.)' האומר לאשה "הרי את מקודשת לי לאחר ל' יום" ,מקודשת, אפילו נתאכלו המעות .'

3.

Source: ... as the Gemara explained in this Perek (on Daf 59a) 'Someone who says to a woman "You will be betrothed to me after thirty days", the Kidushin takes effect, even if the money has been used up'.

4)

TOSFOS DH AVAL DE'KULI ALMA TANA'AH HAVI

תוס' ד"ה אבל דכ"ע תנאה הוי

(Summary: Tosfos clarifies the statement and elaborates.)

פירוש ואפילו ת"ק מודה שאם פירש 'ע"מ שתתני לי או ליורשיי' שאפי' מת, נותנת ליורשים, ופטורה מן החליצה, דהוה ליה גיטא למפרע משקבלתו...

(a)

Clarification: And even the Tana Kama concedes that if he stipulated 'On condition that you give me or my heirs', even in the event that he dies, she gives it to his heirs and she is Patur from Chalitzah, since the Get is valid retroactively, from the time that she received it ...

ותיובתא דרב יהודה ,דאמר לעיל 'לכשתתן' ,דלדידיה לא הוי גט...

1.

Clarification (cont.): ... posing a Kashya on Rav Yehudah, who said earlier 'only when she gives' - and according to him, it ought not to be a Get ...

דהא לכי יהבה ליה הוי גיטא, והשתא מיהא לא הוי גיטא, דאין גט לאחר מיתה.

2.

Reason: Because the Get only takes effect when she gives it to him, which it cannot do here, since a Get cannot take effect after death.

ואם תאמר, מאי מקשה לרב יהודה? דלמא דכ"ע סברי 'לי' ,ואפילו ליורשיי -ובהא פליגי ת"ק ורשב"ג...

(b)

Question: What is the Kashya on Rav Yehudah? Perhaps they both agree that 'Li' implies even to my heirs - and their dispute is based on the Machlokes between the Tana Kama and Raban Shimon ben Gamliel ...

דת"ק סבר כרב יהודה דאמר 'לכשתתן' ,ולא הוי גט; ורשב"ג סבר כרב הונא, ומש"ה קאמר ד'נותנת ליורשים' ,שהגט חל עליה למפרע?

1.

Question (cont.): In that the Tana Kama holds like Rav Yehudah who says 'le'che'she'Titen', and it is therefore not a Get; whereas Raban Shimon ben Gamliel holds like Rav Huna, which is why he says that 'It should be given to his heirs', since the Get is effective retroactively?

וי"ל, דמשמע ליה לגמרא דהלשון דקאמר 'לא נתנה, זקוקה ליבם' ר"ל דמתייבמת אם תרצה...

(c)

Answer: The Gemara understands that the Lashon that the Tana employs 'Lo Nasnah, Zekukah le'Yabeim' means that she may perform Yibum should she so wish ...

ולרב יהודה מגורשת מיהא מספק למפרע, כדפירשתי לעיל- 'לכשתתן' מגורשת ואינה מגורשת עד שתתן...

1.

Answer (cont.): ... whereas according to Rav Yehudah, she is a Safek Megureshes retroactively, as Tosfos just explained - that 'le'che'she'Titen' means that she is Safek Megureshes until she gives ...

וא"כ הוי ספיקא של אשת אחיו שלא במקום מצוה...

2.

Answer (concl.): And that being the case, she is Safek Eishes Achiv where there is no Mitzvah (to perform Yibum)

שהרי אם תתננה לאחד מן הקרובים, מגורשת מספק למפרע, ואם כן, כיון דספיקא הוא, חולצת ולא מתייבמת.

3.

Reason: ... since in the event that she gives it to one of the relatives, she will be divorced retroactively mi'Safek, and since it is a Safek, she must make Chalitzah and not Yibum.

ומהכא הוי ראיה למאי דפרישית לעיל -דלרב יהודה דאמר 'לכשתתן' הוי גט ואינו גט עד שתתן, דאם לא כן, לישני הכא דקאי כת"ק.

(d)

Proof: And this proves what Tosfos said earlier - that when Rav Yehudah says 'le'che'she'Titen', it is a Safek Get until she gives, because otherwise, it ought to have answered here that he holds like the Tana Kama.