1)

PEOPLE WHO DID NOT RELY ON BEIS DIN (Yerushalmi Halachah 5 Daf 6a)

מתני' הורו בית דין שוגגין ועשו כל הקהל שוגגין מביאין פר

(a)

(Mishnah): If Beis Din ruled b'Shogeg, and the entire Tzibur sinned b'Shogeg, they bring a Par;

מזידין ועשו שוגגין מביאין כשבה או שעירה

(b)

[If Beis Din was] Mezid, and the people sinned b'Shogeg, everyone who sinned brings a female lamb or goat;

שוגגין ועשו מזידין הרי אלו פטורין:

(c)

[If Beis Din was] Shogeg, and the people were b'Mezid, they are exempt.

גמ' לית הדא פליגא על רבי שמעון בן לקיש

(d)

(Gemara) Question: Is this unlike Reish Lakish?

דמר רבי אמי בשם רבי שמעון בן לקיש מתניתא כגון שמעון בן עזאי יושב לפניהן

1.

(R. Ami citing Reish Lakish): Our Mishnah (1:1) discusses someone like Shimon Ben Azai sitting in front of them. (He told them that they err, so they are Mezid. Their Hora'ah is considered Hora'ah for others. If so, why does our Mishnah say that others bring a female lamb or goat, as if there were no Hora'ah?)

ומזידין ועשו שוגגין.

(e)

(Mishnah): [If Beis Din was] Mezid, and the people sinned b'Shogeg...

וכי יש זדון (לשגגה) [צ"ל ושוגג - תוספות הרא"ש לעיל א:ב] ליחיד אצל הוריית בית דין

(f)

Question: Is there Mezid and Shogeg for an individual regarding Hora'as Beis Din?! (Indeed, someone like Ben Azai could be Mezid, if he knows that they erred, but we cannot say so about the entire Tzibur! - MEICHAL HA'MAYIM.)

חברייא בשם רבי שמעון בן לקיש בשלא קיבלו רוב הציבור עליהן

(g)

Answer #1 (Talmidim citing Reish Lakish): This is when the majority of the Tzibur did not accept [the Hora'ah] on themselves.

רבי זעירא בשם רבי שמעון בן לקיש בשבעטו בהורייתן

(h)

Answer #2 (R. Zeira citing Reish Lakish): This is when they rejected the Hora'ah.

מה מפקה מביניהון

(i)

Question: What is the difference between the opinions?

קיבלו עליהן וחזרו ובעטו על דעתיה דחברייא כיון שבעטו פטורין על דעתיה דרבי זירא מכיון שקיבלו עליהן משעה ראשונה הרי אילו חייבין:

(j)

Answer: They accepted [the Hora'ah] and retracted and rejected it. According to the Talmidim, since they rejected, they are exempt. According to R. Zeira, since they accepted it from the beginning, they are liable.

2)

WHAT IS CONSIDERED KAHAL (Yerushalmi Halachah 6 Daf 6a)

מתני' הורו בית דין ועשו כל הקהל או רובן על פיהן מביאין פר ובע"ז מביאין פר ושעיר דברי רבי מאיר

(a)

(Mishnah - R. Meir): If Beis Din ruled mistakenly and the majority of Yisrael sinned, Beis Din brings a Par. If they transgressed idolatry, they bring a Par and a Sa'ir;

רבי יהודה אומר שנים עשר שבטים מביאין שנים עשר פרים ובעבודה זרה שנים עשר שבטים שנים עשר פרים ושנים עשר שעירים

1.

R. Yehudah says, 12 Shevatim bring 12 Parim. For idolatry, they bring 12 Parim and 12 Se'irim;

ר"ש אומר שלשה עשר פרים ובעבודה זרה שלשה עשר פרים שלשה עשר שעירים פר ושעיר לכל שבט פר ושעיר לבית דין:

2.

R. Shimon says, [they bring] 13 Parim, and for idolatry, 13 Parim and 13 Se'irim, a Par and a Sa'ir for each Shevet, and a Par and a Sa'ir for Beis Din.

גמ' מאן תנא רוב

(b)

(Gemara) Question: Who is our Tana, who requires the majority?

רבי מאיר דתני היא מחצית כל השבטים היא מחצית כל שבט ושבט ובלבד רוב

(c)

Answer: It is R. Meir, for he taught [about Pesach ha'Ba b'Tum'ah, and he holds the same about Hora'ah] "half of all the Shevatim (i.e. six complete Shevatim), or half of every Shevet, as long as it is the majority [of Yisrael];

[דף ו עמוד ב] רבי יודה אומר חצי כל שבט ושבט ובלבד (רובי) [צ"ל רוב - הגהות ר' יוסף דיננער]

1.

R. Yehudah says, half of every Shevet, as long as it is the majority [of Yisrael];

שבטים שלימים שבט אחד גורר כל השבטים

i.

If entire Shevatim sinned, all the Shevatim are drawn after the one Shevet.

רבי מאיר אומר כל השבטים קרוין קהל

2.

R. Meir says, all the Shevatim are called Kahal.

רבי יודה אומר כל שבט ושבט קרוי קהל

3.

R. Yehudah says, each Shevet is called Kahal.

ואתייא דרבי שמעון כרבי יודה כמה דרבי יודה אמר כל שבט ושבט קרוי קהל כן רבי שמעון אומר כל שבט ושבט קרוי קהל

4.

Observation: R. Shimon holds like R. Yehudah. Just like R. Yehudah says that each Shevet is called Kahal, R. Shimon says that each Shevet is called Kahal.

מה ביניהון גרירה רבי יודה אומר שבט אחד גורר כל השבטים רבי שמעון אומר אין שבט אחד גורר את כל השבטים.

5.

What do they argue about? They argue about Greirah. R. Yehudah holds that one Shevet is Gorer all the Shevatim (draws them after it), and R. Shimon holds that one Shevet is not Gorer all the Shevatim.

מודה והוא שתהא הורייה מלשכת הגזית.

6.

[Even though R. Yehudah holds that one Shevet is Gorer all the Shevatim,] he agrees that Hora'ah must be from Lishkas ha'Gazis [it cannot be from the Beis Din of a Shevet].

אמר רבי יוסי טעמא דהין תנייא [דברים יז י] מן המקום ההוא אשר יבחר ה'.

7.

Source (R. Yosi): He learns from Min ha'Makom Asher Yivchar Hash-m."

רבי אבון בשם רבי בנימן בר לוי קרייא מסייע למאן דמר כל שבט ושבט קרוי קהל דכתיב [בראשית לה יא] גוי וקהל גוים יהיה ממך ואדיין לא נולד בנימן.

(d)

(R. Avun citing R. Binyamin bar Levi): A verse supports the one who says that each Shevet is called Kahal - "Goy v'Kahal Amim Yihyeh Mimcha", and [only] Binyamin was not born yet.

אמר רבי חייה בר בא כשם שהן חלוקין כאן כן הן חלוקין בטומאה

(e)

(R. Chiya bar Ba): Just like they argue here [about Hora'ah], they argue about Tum'ah;

דתני היה ציבור חציין טהורין וחציין טמאין הטהורין עושין את הראשון והטמאין עושין את השני [צ"ל דברי ר"מ - פני משה]

1.

(Beraisa): If the Tzibur was half-Tahor and half Tamei, Tehorim do the first (offer Pesach in Nisan), and Temei'im do [Pesach] Sheni. R. Meir says so;

רבי (יודה) [צ"ל שמעון - פני משה] אומר הטהורין עושין לעצמן והטמאין עושין לעצמן

2.

R. Shimon says, the Tehorim do [Pesach Rishon in Taharah] by themselves, and the Temei'im do by themselves [in Tum'ah].

אמרו לו אין הפסח לחצאין אלא או כולן יעשו בטומאה או כולן יעשו בטהרה.

3.

Chachamim (to R. Shimon): Pesach is not done half-way! Either all do bt5, or all [who can, i.e. the Tehorim] do b'Taharah.

[דף ז עמוד א] מני אמרו לו כרבי יודה

4.

Who said so [to R. Shimon]? It is like R. Yehudah;

דתני ניטמאת אחת מן החלות או אחד מן הסדרים רבי יודה אומר שניהן יצאו לבין השריפה שאין קרבן ציבור חלוק

i.

(Beraisa): If one of the Chalos [of Shtei ha'Lechem] or one of the Sedarim (six loaves of Lechem ha'Panim) became Tamei, R. Yehudah says, both of them are burned, for a Korban Tzibur is not divided.

וחכמים אומרים הטמא בטומאתו והטהור יאכל.

ii.

Chachamim say, the Tamei is in its Tum'ah, and the Tahor is eaten.

רבי יוסי בר בון בשם רבי יוחנן אמר מני אמרו לו חכמים שהן בשיטת רבי יהודה:

(f)

(R. Yosi bei R. Bun citing R. Yochanan): Who said so [to R. Shimon, regarding Pesach]? It is Chachamim, who hold like R. Yehudah.

3)

WHO BRINGS PAR HELAM DAVAR? (Yerushalmi Halachah 7 Daf 7a)

מתני' הורו בית דין ועשו שבעה שבטים או רובן על פיהן מביאין פר ובעבודה זרה מביאין פר ושעיר דברי רבי מאיר

(a)

(Mishnah): If Beis Din ruled and seven Shevatim or the majority [of each of them] sinned based on them, Beis Din brings a Par. For idolatry, they bring a Par and a Sa'ir. R. Meir says so;

רבי יהודה אומר שבעה שבטים שחטאו מביאין שבעה פרים ושאר שבטים שלא חטאו מביאין על ידיהן פר שאף אילו שלא חטאו מביאין על ידיהן פר על ידי החוטאים

1.

R. Yehudah says, the seven Shevatim that sinned brings seven Parim, and [each of] the other Shevatim that did not sin brings a Par for them, for even the Shevatim that did not sin bring a Par for the sinners;

ר"ש אומר שמונה פרים ובעבודה זרה שמונה פרים ושמונה שעירים פר ושעיר לכל שבט ופר ושעיר לבית דין:

2.

R. Shimon says, eight Parim are brought, and for idolatry, eight Parim and eight Se'irim - a Par and Se'ir for each Shevet [that sinned] brings one, and a Par and Se'ir for Beis Din.

גמ' תני ר"ש בן לעזר אומר משמו חטאו ששה והן רובו (הא) [צ"ל או אור הישר] שבעה אף על פי שאין רובו הרי אלו חייבין.

(b)

(Gemara - Beraisa - R. Shimon ben Elazar citing [R. Meir]): If six Shevatim sinned and they are the majority [of Yisrael], or seven, even if they are not the majority, they are liable [to bring a bull].

אמר רבי לעזר לא מר אלא ששה והן רובו הא חמשה אף על פי שהן רובו הרי אילו פטורין

(c)

(R. Lazar): They said only if six [sinned] and they are the majority, but if five sinned, even if they are the majority, they are exempt.

אמר רבי יוסי בי רבי בון מתניתא אמרה כן מחצית שבטים ובלבד רוב אוכלוסין ודכוותה מחצית אוכלוסין ובלבד רוב השבטים.

(d)

Support (R. Yosi bei R. Bun - Beraisa): [The Korban is brought for] half the Shevatim, as long as they are the majority of the population, and similarly half the population, as long as they are the majority of the Shevatim.

רבי יוסי בי רבי בון אמר שאילתה דכהן משיח מן הדא הוריית בית דין גדול הוריית בית דין קטן:

(e)

(R. Yosi bei R. Bun): A question about a Kohen Mashi'ach - [we say below (2:1) that he is exempt for following] Hora'as Beis Din ha'Gadol. [Does the same apply to] Hora'as Beis Din Katan? (NO'AM YERUSHALMI - this belongs after the next Mishnah, which discusses Hora'ah of the Beis Din of a Shevet.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF