1)

THE HETER TO CARRY ON ROOFS (Yerushalmi Perek 9 Halachah 1 Daf 55b)

[דף ס עמוד א (עוז והדר)] מתני' כל גגות העיר רשות אחת ובלבד שלא יהא גג גבוה עשרה או נמוך עשרה דברי ר''מ

(a)

(Mishnah - R. Meir): All roofs of the city are considered one Reshus (one may transfer between them if they are open to each other), as long as a roof is not 10 Tefachim higher or lower than the adjacent roof;

וחכמים אומרים כל אחד ואחד רשות בפני עצמו

(b)

Chachamim say, every roof is a separate Reshus. (One may not transfer between them without an Eruv);

[דף נו עמוד א] ר''ש אומר אחד גגות ואחד חצירות ואחד קרפיפות לכלים ששבתו לתוכן ולא לכלים ששבתו בתוך הבית:

(c)

R. Shimon says, roofs, Chatzeros and Karfifos are all considered one Reshus for Kelim that were Shoves in them, but not for Kelim that were Shoves in the house.

גמ' ר' יוסי בי ר' בון אמר איתפלגון רב ושמואל שמואל אמר עד בית סאתים ורב אמר מטלטלין בם אפילו כור ואפילו כוריים.

(d)

(Gemara - R. Yosi bei R. Bun): Rav and Shmuel argued. Shmuel says [that all roofs are considered one Reshus] up to Beis Sa'atayim, Rav says that we carry in them even a [Beis] Kor or two Korim.

הוו בעי מימר מה פליגי רבי מאיר ורבנן כשעירבו אבל בשלא עירבו [צ''ל לא - פני מאיר].

(e)

Assumption: When do R. Meir and Rabanan argue? It is when [the houses underneath] were Me'arev (then it is as if there are residents above, to forbid) but if they were not Me'arev, no (then all permit without limit - PNEI MEIR.).

[צ''ל ואפי' תימר - שערי תורת ארץ ישראל] בשלא עירבו פתר לה כשהיו כולן לאדם אחד

(f)

Rejection: You can even say that they were not Me'arev. The case is, they all belong to one person. (Shmuel considers it like a Karfef not Hukaf l'Dirah.)

מתני' שהיו כולן עולין או בסולם צורי או בסולם מצרי אבל אם היו כולן עולין בסולם מצרי ואחד עולה בסולם צורי אותו של צורי נעשה כפתח והשאר נעשה כמטרפס ועולה כמטרפס ויורד.

(g)

In our Mishnah, all ascend on a Tzuri (big) ladder or a Mitzri (small) ladder, but if all ascend on a small ladder and one on a big ladder, [only] the one on the big ladder is considered an opening, and the rest may ascend and descend [with him].

מהו לטלטל בכולו

(h)

Question: (According to Rabanan, each roof is a Reshus unto itself - PNEI MOSHE.) May one carry in all of it?

שמואל אמר מטלטל בכולו

(i)

Answer #1 (Shmuel): One may carry in all of it.

[דף ס עמוד ב (עוז והדר)] רב אמר אין מטלטלין בו אלא בארבע אמות.

(j)

Answer #2 (Rav): One may carry only in four Amos.

מתני' פליגא על רב גג גדול סמוך לקטן הגדול מותר והקטן אסור

(k)

Question (against Rav - Mishnah): If a wide roof is next to a narrow roof, the wide roof is permitted, and the narrow roof is forbidden;

ניחא הגדול מותר בד' אמות. והקטן אסור בד' אמות ויש אסור בד' אמות

1.

Granted, the wide roof is permitted in four Amos. Is the narrow forbidden is four Amos?! Is there any Isur in four Amos?!

רב ושמואל אמרי שנותנין לו ארבע אמות בפני פתחו

(l)

Answer #1 (Rav and Shmuel): [The Mishnah means that] we give to [the wide] four Amos in front of its opening [in addition to the usual four Amos. The narrow receives only four Amos.]

רבי יוסי בי רבי בון בשם שמואל אמר כשהיה שם פתח פתוח לגג אפילו כן הגדול מותר שלא נפרץ במלואו והקטן אסור שנפרץ [דף נו עמוד ב] במלואו.

(m)

Answer #2 (R. Yosi bei R. Bun citing Shmuel): [The Mishnah discusses when the narrow roof is totally] open to [the wide] roof. Even so, the wide is permitted (Rav and Shmuel argue about how much), for it is not totally breached. The narrow is [totally] forbidden, for it is totally breached.