12th Cycle Dedication

ERCHIN 17 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the twelfth Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

1)

TOSFOS DH HESEG YAD B'NODER V'HA'SHANIM B'NIDAR V'HA'ERCHIN B'NE'ERACH

תוס' ד"ה השג יד בנודר והשנים בנידר והערכין בנערך

(Summary: Tosfos queries the Lashon ot the Mishnah.)

תימה, אמאי לא ערבינהו בהדי הדדי וליתני 'השנים והערכין בנערך'?

(a)

Question #1: Why does the Tana not put them together and say 'ha'Shanim ve'ha'Erchin be'Ne'erach' (See Shitah Mekubetzes 6)?

ועוד תימ', אמאי לא תני 'זכר נותן ערך נקבה' ,ולא איצטריך לקמן לומר 'הערכין בנערך כיצד ... '?

(b)

Question #2: Moreover, why does it not state 'Zachar Nosein Erech Nekeivah', in which case it would not need to say later 'ha'Erchin be'Ne'erach Keitzad'? (See Gilyon & Avodah Berurah).

2)

TOSFOS DH KEITZAD ANI SHE'HE'ERICH ES HE'ASHIR ETC.

תוס' ד"ה עני שהעריך את העשיר כו'

(Summary: Tosfos refers to his explanation earlier.)

פירשתי לעיל (דף ז:) פרק אין נערכין פחות כו'.

(a)

Reference: Tosfos already explained this above on Daf 7b (Perek Ein Ne'erachin Pachos etz. DH 'Ein be'Erchin').

3)

TOSFOS DH HESEG YAD B'NODER B'MA'ARICH HU

תוס' ד"ה השג יד בנודר במעריך הוא

(Summary: Tosfos clarifies the statement.)

פי' במעריך דוקא ,לא בנודר...

(a)

Clarification: By Ma'arich Davka, and not by Noder ...

כדקאמרי' לקמן ב'האומר משקלי' (דף כ.) ' -חומר בנדרים מבערכין, שהנדרים חלים על הבהמה ועוף, ואין נידונין בהשג יד, מה שאין כן בערכין (והוא למעוטי מצורע עשיר).

1.

Source: As the Gemara says later in 'ha'Omer Mishkali' (Daf 20a) - 'Nedarim are more stringent than Erchin, inasmuch as Nedarim take effect on animals and birds, and inasmuch as they are subject to Heseg Yad, which Erchin are not.

4)

TOSFOS DH HESEG YAD B'NODER KEITZAD ANI SHEHE'ERICH ES HE'ASHIR NOSEIN ERECH ANI

תוס' ד"ה השג יד בנודר כיצד עני שהעריך את העשיר נותן ערך עני

(Summary: Tosfos clarifies the Mishnah.)

מפרש הר"ר מנחם מיאונ"י כגון עשיר שאמר 'ערכי עלי' ושמע עני ואמר 'מה שאמר זה עלי' ,נותן ערך עני...

(a)

Clarification: ha'R. Menachem mi'Youni explains that if an Ashir declares 'Erchi alai' and an Ani overhears him and states 'What he said is also on me', he gives the Erech of an Ani ...

'אבל בקרבנות אינו כן' -הרי שאמר 'קרבן של מצורע זה עלי... ' ...

1.

Clarification (cont.): 'Which is not the case by Korbanos - If somebody declares 'Korban shel Metzora Zeh alai ... ' ...

וא'הא פליג רבי ואומר דעשיר שאמר 'ערכי עלי' ושמע עני ואומר 'מה שאמר זה, עלי' -נותן ערך עשיר, כמו בקרבנות.

2.

Clarification (cont.): 'On which Rebbi argues and says that if an Ashir declares 'Erki alai', and an Ani who overhears him, states 'What he said is also on me', he gives the Erech of an Ashir, like the Din by Korbanos.

וכן משמע פי' דמתני'.

(b)

Proof: And this also what the Mishnah implies.

5)

TOSFOS DH AVAL MADIRO ASHIR MAI HACHI NAMI D'MAYSI B'ASHIRUS I HACHI MAI AVAL B'KORBANOS EINO CHEIN

תוס' ד"ה אבל מדירו עשיר מאי הכי נמי דמייתי בעשירות א"ה מאי אבל בקרבנות אינו כן

(Summary: Tosfos clarifies the Sugya and concludes with a Kashya on the Rabbanan.)

והלא בקרבנות כמו כן הדין שאם אמר עשיר 'קרבנות של מצורע עני זה עלי' ,מביא קרבן עשיר, וא"כ מאי חילוק יש בקרבנות לערכין?

(a)

Clarification: Is it not that by Korbanos too if a rich man declares 'Korbanos shel Metzora Ani Zeh alai', he must bring the Korban of an Ashir; so what is the difference between Korbanos and Erchin?

ומשני א'חדא' ...

(b)

Answer: To which the Gemara answers 'Regarding one of them' ...

פי' א'מצורע עשיר ומדירו עני...

(c)

Clarification: With reference to the Metzora of an Ashir, where the Madir is an Ani ...

דאילו גבי מצורע, אם אמר עני 'קרבן של מצורע עשיר זה עלי' ,נותן 'ערך' עשיר -דלא אזלינן בתר הנודר ...

1.

Clarification (cont.): Because as far as a Metzora is concerned, if a poor man declares 'Korban shel Metzora Ashir Zeh alai', he brings thr Erech (i.e. Korban) of an Ashir - since we do not go after the Noder ...

ובערכין אזלינן בתר הנודר- דאילו אמר עשיר 'ערכי עלי' ושמע עני [ואמר] 'מה שאמר זה, עלי' נותן ערך עני - דאזלינן בתר הנודר ...

2.

Clarification (cont.): Whereas by Erchin we go after the Noder - and if a rich man declares 'Erki alai' and a poor man hears him and and says 'What he said is on me', he gives the Erech of an Ani - because we go after the Noder ...

ומש"ה איצטריך "הוא" למעוטי גביה, דלא אזלינן בתר נודר כמו בערכין ...

3.

Conclusion: That is why we need "Hu" to preclude by him (Metzora), that we do not go after the Noder like we do by Erchin.

ולרבי, דאמר ערכין וקרבן שוין בדין זה ,אם כן, לא איצטריך "הוא" למעוטי מצורע עשיר שמדירו עני, דנותן 'ערך' עשיר, שהרי גבי ערכין כן הדין ...

(d)

Rebbi: Whereas Rebbi, who says that Erchin and Metzora are the same in this regard, does not need "Hu" to preclude a Metzora Ashir whom an Ani is Madir, that he should give the 'Erech' of an Ashir, seeing as that is the Din by Erchin.

אלא איצטריך "הוא" למעוטי מצורע עני ומדירו עשיר ...

1.

Rebbi (cont.): Only he needs "Hu" to preclude a Metzora Ani whom a rich man is Madir ...

דס"ד הואיל ורבי בתר חיובא דגברא אזיל, ה"נ ניזיל בתר חיובא דגברא, ונייתי קרבן עני...

2.

Rebbi (cont.): Since we would otherwise have thought that since Rebbi goes after the obligation of the man, here too we should do likewise, and he should bring the Korban of an Ani

קמ"ל דלא.

3.

Rebbi (concl.): It therefore teaches us that this is not the case.

אבל לרבנן לא איצטריך "הוא" למעוטי מצורע עני ומדירו עשיר...

(e)

Clarification (concl.): But according to the Rabbanan, "Hu" is not needed to preclude a Metzora Ani whom an Ashir is Madir ...

דהואיל דבערכין אזלינן בתר נודר, פשיטא דבמצורע נמי אזלינן בתר נודר, ולא איצטריך "הוא" להכי, כדפי' .

1.

Reason: Because seeing as by Erchin we go after the Noder, it is obvious that we will do likewise by Metzora, and we do not need "Hu" for that, as Tosfos explained (Refer to Gilyon).

וכן פירש רש"י.

2.

Support: This is also how Rashi explains it.

וכי דייקינן בסוגיא דשמעתין כן הוא.

3.

Proof: And if one examines the Sugya carefully, one will see that that is precisely what it is saying.

אבל צריך עיון לרבי דמדמה אמר העשיר 'ערכי עלי' לקרבנות דמצורע עשיר, דעני הנודר בעי לאיתויי קרבן עשיר ...

(f)

Introduction to Question: This explanations needs to be looked into however, in that according to Rebbi, who compares where a rich man declares 'Erki alai' to the Korbanos of an Ashir, where the Noder is obligated to bring the Korban of an Ashir ...

והיינו דוקא כשאמר העני 'הרי עלי קרבנות מצורע זה לפוטרו' ...

1.

Introduction to Question (cont.): This is specifically where the Ani undertakes to bring the Kobanos of the Ashir to exempt him ...

ואם אמר כן בערכין מאי טעמא דרבנן? ...

(g)

Question: And if he were to undertake the same thing by Erchin, what is the reason of the Rabbanan? ...

כיון שאמר הרי מה שאמר זה עלי לפוטרו, אם כן, נדר בהדיא חמשים סלעים, ואיך נפטר בערך עני?

1.

Question (cont.): Since he undertakes to bring what the Ashir declared in order to exempt him, he has undertaken to bring fifty Sela'im, so how can he be Yotzei by giving the Erech of an Ani?

17b----------------------------------------17b

6)

TOSFOS DH L'FI SHE'MATZINU B'ERCHIN

תוס' ד"ה לפי שמצינו בערכין

(Summary: Tosfos reconciles this with the Sugya on the previous Amud.)

תימה, בלאו האי טעמא דמצינו בערכין, הל"ל גבי מצורע דעני שאמר 'קרבן מצורע עלי' נותן ערך עני ...

(a)

Question: Without the reason of 'We find by Erchin', we ought to say that a Metzora of an Ani who declared 'Korban Metzora alai' gives the Erech of an Ani ...

מריבויא ד"אין ידו משגת" ' ,לרבות את הנודר' ...

1.

Source: Based on the Ribuy "Ein Yado Maseges", 'to include a Noder' ...

כדדריש לעיל?

2.

Source (cont.): As the Gemara Darshened earlier (on Amud Alef)?

ויש לומר, דמכל מקום אי לא אשכחן בערכין כה"ג, לא הוה לן למידרש עני שהעריך את העשיר, מריבויא דקרא "אם אין ידו משגת."

(b)

Answer: Nonetheless, if we did not find a similar source by Erchin, we would not have applied that D'rashah to an Ani who declared the Erech of an Ashir from the Ribuy of the Pasuk "Im Ein Yado Maseges" (See Avodah Berurah).

7)

TOSFOS DH HACHA NAMI BASAR CHIYUVA D'GAVRA AZLINAN KA-MASHMA-LAN

תוס' ד"ה הכא נמי בתר חיובא דגברא [אזלינן] קמ"ל

(Summary: Tosfos explains the difference between Metzora and Erchin regarding this issue.)

והקשה רבינו אלחנן, כיון דאמרי' נמי אליבא דרבי מצורע עני שמדירו עשיר אזלינן בתר חיובא דגברא, אי לאו מיעוטא דקרא...

(a)

Question: R. Elchanan asks that, since even according to Rebbi, if not for the Miy'ut of the Pasuk, that a Metzora Ani whom an Ashir is Madir, we would go after the obligation of the person (who is Ne'erach) ...

אם כן, בערכין נמי נימא כן- דאם אמר עני 'ערכי עלי' ושמע עשיר ואמר 'מה שאמר זה עלי' ,נותן ערך עני ...

1.

Question (cont.): By Erchin let us say the same thing - that if an Ani declares 'Ercho alai', and an Ashir overhears him and says 'What he declared is on me too', then he gives the Erech of an Ani ...

כיון דאין לנו מקרא למעט, דלא אזלינן בתר חיובא דגברא התם?

2.

Reason: Seeing as there is no Pasuk there to preclude, to say that that we do not go after 'the obligation of the person'?

ותירץ רבינו אלחנן, דשאני גבי מצורע, דאית לן למימר דאזלינן בתר חיובא דגברא אי לאו קרא דממעט ליה...

(b)

Answer: And he answers that a Metzora is different, since there it is correct to say that we go after 'the obligation of the person' (even) if there is no Pasuk to preclude it ...

כיון שאינו נודר אלא קרבן המצורע דוקא...

1.

Reason: Seeing as he is specifically Noder the Korban of the Metzora ...

אבל גבי ערכין דאמר העשיר 'מה שאמר זה העני עלי' פשיטא [דלא] אזלינן בתר חיובא דגברא...

(c)

Answer (cont.): Whereas by Erchin, where the Ashir undertakes to bring what the Ani declared, it is obvious that we do not go after 'the obligation of the man' ...

שהרי אם לא היה העני חייב כלום אלא שאמר העשיר 'ערך פלוני עלי' ,היה נותן ערך עשיר, וכל שכן אם נתחייב ערך...

1.

Reason: Because if the Ani would not be Chayav anything, and the Ashir would have said simply 'Erech P'loni alai', he would have had to give the Erech of an Ashir and all the more so if he is Chayav an Erech ...

אין לנו לגרעו לעשיר ליתן ערך עני.

2.

Reason: One cannot detract from the Ashir('s obligation) that he should now give the Erech of an Ani.

8)

TOSFOS DH REBBI YEHUDAH SAVAR DAVAR HA'MACHSHIRO U'MAI NIHU ASHAM (This Dibur belongs after DH 'Aval').

תוס' ד"ה רבי יהודה סבר דבר המכשירו ומאי ניהו אשם

(Summary: Tosfos reconciles this with the Sugya in Perek Mishkali alai.)

וא"ת, האמר לקמן פר' האומר משקלי עלי (דף כא.) ובפסחים (דף נט.) אמרי' 'כשם שחטאתו ואשמו מעכבין, כך עולתו מעכב; אלמא מעכבין ... '

(a)

Introduction to Question: The Gemara says later in Perek Mishkali alai (Daf 21a) and in Peaschim (Daf 59a) that - 'Just as his Chatas and his Asham are crucial, so too is his Olah' - So we see that they are all crucial? ...

וחטאת ועולה וודאי לא מכשרי כי אם אשם?

1.

Question: And the Chatas and the OLah are not Machshir, only the Asham?

וי"ל, דאע"ג דהא ודאי כולהו מעכבי לאכול בקדשים, דהא בחטאת שייכא ביה כפרה יותר מאשם...

(b)

Answer: Although for sure aall of them are crucial and prevent him from eating Kodshim, bearing in mind that the Chatas is connected with Kaparah more than the Asham ...

אבל מפני שאשם אין כל עיקרו אלא לה כשיר את המצורע, שהיו מזין על הבהונות מדם האשם, לכך קרי ליה 'דבר המכשירו.'

1.

Answer (cont.): Yet since the Asham comes basically only to be Machshir the Metzora, when they sprinkled from its blood on big toe and thumb, it calls it 'something that is Machshir' (See Avodah Berurah).

9)

TOSFOS DH AVAL B'KORBANOS ETC. AFILU MEIS

תוס' ד"ה אבל בקרבנות [כו'] אפי' מת

(Summary: Tosfos clarifies the statement and elaborates.)

אין לפרש הא בערכין אם מעריכו הכהן כשהוא עני, ימתין עד שימות אביו שיהיה עשיר ויתן ערך עשיר ...

(a)

Refuted Explanation: One cannot extrapolate that by Erchin if the Kohen assesses him when he is an Ani, one waits until his father dies - whren he will be rich and he will then give the Erech of an Ashir ...

דהא אמר בתוספתא דערכין 'עני שהעריך עצמו, אין אומרים לו 'יעשה מלאכה ויביא ערך עשיר' ,אלא מוטב שיביא ערך עני מיד ואל יביא ערך עשיר לאחר זמן' ...

(b)

Refutation: Because we learned in the Tosefta of Erchin that 'If an Ani declares his own Erech, we do not tell him to work and to bring to bring the Erech of an Ashir later when he becomes rich' , but that it is better to bring the Erech of an Ani immediately than to bring that of an Ashir later' ...

אלמא משמע שאין ממתינין.

1.

Refutation (cont.): Indicating that we do not wait.

אלא הכי פירושו -אפילו מת אביו שהיה גוסס...

(c)

Authentic Explanation: But the explanation is - that even if his father, who was a Goseis, dies ...

כדמוקי לה בגמ' דקרבן מצורע אם היה אביו גוסס בשעת הבאת חטאת, וקודם שהספיק להביא קרבנות, מת אביו, אין להקדש בהן כלום...

1.

Source: As the Gemara will establish - that by the Korban of a Metzora, if his father is a Goseis at the time that he brings his Chatas, and dies before he manages to sacrifice his Korbanos, Hekdesh does not benefit from the father's property ...

[אבל בערכין אם מעריכו הכהן בעניו לתת סלע, ועד לא גמר לתת סלע מת אביו והעשיר, נותן ערך עשיר.

2.

Authentic Explanation (cont.): Whereas by Erchin, if the Kohen assesses him to give a Sela when he is poor, and before he has managed to give it, his father dies and he becomes rich, he must give the Erech of an Ashir.

אך קשה, מאי האי דפריך בגמ' 'פשיטא'? ,והא הרבה אתא לאשמועינן -שאם מת אביו קודם שהספיק להביא קרבנותיו והעשיר, אין להקדש בהם כלום?

(d)

Question: The Kashya remains however, why the Gemara asks 'P'shita?' , when the Tana is teaching us a big Chidush, inasmuch as - if his father dies, before he has managed to bring his Korbanos and becomes rich, Hekdesh does not benefit from his father's property?

וי"מ, דקאי א'מילתיה דרבי יהודה דאמר 'עני והעשיר וחזר והעני, נותן ערך עשיר ...

(e)

Answer: Some commentaries explain that it is referring to Rebbi Yehudah, who rules that 'If he was poor, bacame rich and poor again, he gives the Erech of an Ashir ...

אבל בקרבנות, מת אביו כגון שהיה גוסס- כדמוקי ליה, כגון שהיה מתחלה עשיר והעני, ועתה קרוב הוא להיות עשיר מירושת] אביו ...

1.

Answer (cont.): Whereas by Korbanos, if his father was a Goseis - as the Gemara explains, where initially he was rich and then became poor, and now he is on the verge of becoming rich again, due to his forthcoming inheritance ...

אפי' הכי אין להקדש בהן כלום ...

2.

Answer (cont.): Nevertheless, Hekdesh receives nothing ...

ופריך בגמ' 'פשיטא' -דאין להקדש בהן כלום...

3.

Answer (concl.): And it is on this that the Gemara asks 'P'shita?' that Hekdesh receives nothing

כיון שלא היה לו אותו ממון מעולם[.

(f)

Reason: Seeing as that money never belonged to him?

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF