12th Cycle Dedication

ERCHIN 6-9 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the twelfth Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

1)

TOSFOS DH MAI SH'NA TISH'AH D'LO (This Dibur belongs to the end of the previous Daf).

תוס' ד"ה מאי שנא תשעה דלא

(Summary: Tosfos clarifies the statement.)

דאם כן, מקדים סיהרא ג' ימים...

(a)

Clarification: Because if so, the moon would appear three days early ...

שאם מולד תשרי בתחילת ליל שבת, מולד תשרי הבא ביום ד' ח' שעות..

1.

Clarification (cont.): Since if the Molad of Tishri was at the beginning of Friday night, the Molad of the following Tishri would be at eight hours on Thursday ...

וכי עבדינן אחד מלא ואחד חסר, נקבע ר"ה בד' ...

2.

Clarification (cont.): And if one would follow the pattern of one Malei and one Chaser, Rosh ha'Shanah would be on Wednesday ...

וכשאנו עושים תשעה מליאים, הרי הקביעות מתאחר שלשה ימים, ונדחה ר"ה מיום המולד שלשה ימים...

3.

Clarification (cont.): But now that they made nine full months, the fixture (of Rosh ha'shanah) would be delayed ny three days, and it would be postponed till three days after the Molad

שהקיבוע יהיה ביום שבת, ומיום ארבע היה המולד

4.

Clarification (concl.): Because Rosh ha'Shanah will fall on Shabbos, whilst the Molad was on Wednesday.

2)

TOSFOS DH HASHTA NAMI KADIM T'REI YOMI (this is a new Dibur according to the Tzon Kodshim)

תוס' ד"ה השתא נמי קדים תרי יומי (זה ד"ח לפי הצ"ק)

(Summary: Tosfos analyzes Rashi's understanding of the Gemara.)

שמאחר הקיבוע שני ימים למולד -יום ד' ויום ה' ,וביום ו' יהיה הקיבוע והרי דמקדים תרי יומי, דמיום ד' תהיה נראה לבנה החדשה.

(a)

Clarification: Since the day of Rosh Hashanah is delayed, two days after the Molad - Wednesday and Thursday, and Rosh Hashanah falls Friday, so the Molad occurs two days before, seeing as the new moon is seen on Wednesday.

וקשה לר"י לישני דמשכחת דלא מקדים שני ימים- כגון דמולד קיבוע שעבר היה ביום ד' דשית שעי מיכסי סיהרא ולא תראה עד למחר ביום ה', דלא מקדים רק חד יומא ...

(b)

Question: The Ri asks why the Gemara does not answer that the Molad does not precede Rosh Hashanah, assuming that the fixture of the Molad is on Wednesday at eighteen hours, since the moon is covered for six hours and it will not be seen until the next day, Thursday, one day before Rosh Hashanah ...

דבהכי מיתוקמא לפי התירוץ דאין המולד נראה ביומו משום דמיכסי סיהרא שית שעי, כך פי' בקונטרס ...

1.

Support: Since that is how the Gemara establishes it according to the (Gemara's answer) - that the Molad is not seen on the same day, because the moon is covered for six hours, as Rashi explains ...

דפירש, הכא נמי כגון שהיתה שנה מעוברת, ועיבור שנה חדש, ושדי ה' כ"א תקפ"ט, ותמצא מולד תשרי ביום ה' כ"א שעה, ושית שעי מיכסי סיהרא...

2.

Support (cont.): That here too, it speaks where it was a leap-year - which is a month, so if one adds five days, twenty-one hours and 589 Chalakim, the Molad of Tishri will turn out to be on Thursday at twenty-one hours, and for six hours the moon is covered ...

תמצא שלא תראה הלבנה עד ליל ששה (ועיבור שנה חדש), ואין מאחר קיבוע של שנה זו משל אשתקד בשביל העיבור רק ה' ימים ...

3.

Support (cont.): It transpires that the moon will not be seen until the night of the sixth, in which case the fixture of the new year is only five days later than that of last year, on account of the leap-year ...

ולולי ב' מליאים היה הקיבוע ביום ה' - ובשביל ב' מליאים יתירים על אחד מלא ואחד חסר, מתאחר הקיבוע יום חמישי ויום ששי ויקבע ביום שביעי כמו אשתקד.

4.

Support (cont.): And if not for the two full months the fixture would have fallen on Thursday - and it is because of the two full months instead of the regular sequence of one Malei and one Chaser, the fixture is delayed Thursday and Friday, until Shabbos, like it was last year.

והשתא לא קדמה ראיית הלבנה לקיבוע אלא יום אחד.

5.

Support (concl.): In which case the Molad only preceded the fixture by one day.

ופי' בקונטרס 'ואע"ג דזימנין דאיכא תרי יומי - כגון אם היה המולד דאשתקד בערב שבת בשמונה עשר, ונקבע בשבת - וכי שדית ה' כ"א תקפ"ט, תמצא המולד ביום ה' ט"ו שעי, ונראית הלבנה בו ביום ...

(c)

Implied Question: Rashi explains that although sometimes there are two days - i.e. where the Molad was seen last year on Friday, and fixed on Shabbos, and if one adds five days, twenty-one hours and 589 Chalakim, the Molad will fall on fifteen hours on Thursday, and the moon will be seen on the same day ...

ועתה קבעו בשבת דהא שמונה מליאים עבדת - והשתא קדים תרי יומי?

1.

Implied Question (cone.): And now the fixture will take place on Shabbos, seeing as they made two full months - and the Molad will have occurred two days early.

לאו פירכא היא, דאנן בהכי מוקמינן, בדלא קדים אלא חד יומא.

2.

Answer: This is not a problem, because we establish the Mishnah specifically where it only preceded it by one day (See Avodah Berurah),

ועוד קשה לר"י - דקאמר הש"ס 'השתא נמי מקדים תרי יומי', משמע דלעולם לא אירע כן ...

(d)

Question: Furthermore, asks the Ri - the Gemara said 'Now too, the Molad occurs two days early?' implying that in reality, it never happened

והשתא איך אנו דוחים בו מולד הבא בגטר"ד ויקבע ביום ה', ואיכא תרי יומי?

1.

Question (cont.): How can we then postpone a Molad that occurs on Tuesday, at nine hours and 204 Chalakim (Gatrad) to be fixed on Thursday - in which case there are two days?.

וליכא לדחויי דהשתא לא איכפת לן מיהא ...

(e)

Refuted Answer: Nor can we claim that, nowadays we no longer care about that

דמכמה דברים אין מנהג שוה למה שהיה בימי האמוראים - דבימיהם לא היו דוחין יום ראשון מפני ערבה כאשר אנו דוחים ...

1.

Support: Just as we find many cases where the current Minhag does not conform to that of the Amora'im - such as not postponing (Rosh Hashanah that falls on) Sunday on account of the Aravah, as we do ...

דהא ליתא, דהא רש"י פי' ותירץ - דלכך לא דחו השתא יום ז' לקיים מצות שופר ...

(f)

Refutation: This is not a Kashya however, since Rashi explains and answers that - the reason that we do not postpone (Rosh Hashanah that falls on) Shabbos - See Avodah Berurah - in order to fulfill the Mitzvah of Shofar is ...

משום דא"כ, זימנין דאשכחן דמקדים תרי יומי, דאירע המולד בהי"ח ונדחה גם למחר משום ירקא ומתיא ...

1.

Refutation (cont.): Because in that case, it will sometimes transpire that the Molad will have occurred two days earlier - there where the Molad occurred on Thursday, and is postponed also on the following day on account of vegetables and corpses'.

ואי דחינו ליה גם ביום ז' עד יום א', אשתכח דמקדים תרי יומי - אלמא השתא נמי דייקינן.

2.

Refutation (cont.): And if we now also postpone from Shabbos to Sunday, it will transpire that the Molad will have preceded the fixing by two days.

ופי' ר"י - דלכך אין אנו תופסין גטר"ד להקדים תרי יומי, דלבני בבל מיכסי סיהרא י"ח מחדתא (ושית מעתיקא), כדאי' סוף פ' קמא דר"ה (דף כ:) ...

(g)

Answer: The Ri explains that we do not follow 'Gatrad', to allow the Molad to precede the fixing by two days - because for the people who live in Bavel the moon is covered for eighteen hours after its birth, as the Gemara explains in the first Perek of Rosh Hashanah (Daf 20b) ...

ולא הוי מקדים תרי יומי, הואיל ולא לכל נראית באותו יום עד למחר.

1.

Answer (cont.): Consequently, it is not 'two days early', since it cannot be seen by everybody on that day until the next one.

וא"ת, א"כ, מאי קשיא ליה 'השתא נמי מקדים תרי יומי?'? הלא כשהמולד דאשתקד בתחילת ליל שבת, מיכסי סיהרא י"ח שעי - וליכא הקדמה ב' יומי?

(h)

Question: In that case, what does the Gemara now mean when it asks 'Now too, the Molad is two days early?'? - seeing as if last year's Molad occurred at the beginning of Shabbos night, the moon will be covered for eighteen hours - in which case there is no precedence of two days?

וי"ל, דמשמע ליה דומיא דרישא - דהמולד דאשתקד היה ביום ו' י"ח או למטה, ד'אין פוחתין מד' חדשים מעוברין וח' חסירים' ...

(i)

Answer: He understands that it must be similar to the Reisha - where last year's Molad was on Friday at eighteen hours or less, since 'One does not arrange less than four full months and eight short ones' ...

דבכך תתפרש לרב הונא, וכן מפרש לה לעולא בסמוך ...

1.

Proof: Since that is how it must be explained according to Rav Huna and that is also how Ula will explain it shortly ...

ולא משכחת פירושו של עולא דח' חסירים עבדינן רק בכהאי גוונא, שמולד דאשתקד היה מיום שלפני הקיבוע ...

2.

Answer (cont.): And we can only establish Ula's explanation - that we arrange eight short months in such a way where last year's Molad took place on the day before the fixture.

הילכך משמע ליה לרב הונא דסיפא נמי מיירי בהכי - שהמולד דאשתקד קדם ליום הקיבוע בו' י"ח

(j)

Answer (cont.): Rav Huna therefore understands that the Seifa too, must be speaking in the same way - that last year's Molad occurred on the day it was fixed on Friday at eighteen hours.

הילכך האידנא המולד ביום ארבעה ב' שעות, דכי נמי מיכסי שמונה עשר שעות, תראה ביום רביעי ...

1.

Answer (concl.): Consequently, nowadays the Molad takes place on Wednesday at two hours, in which case even if the moon is covered for eighteen hours, it will be sighted on Wednesday.

וניחא השתא להא אמאי לא שני דאשתקד היה המולד בז' י' שעות? - דמשמע ליה דומיא דסיפא דהמולד ביום שלפני הקיבוע.

(k)

Conclusion: And it now makes sense as to why the Gemara does not answer that last year, the Molad occurred on Shabbos, at ten hours - because he understands that it is similar to the Seifa, where the Molad took place the day before the fixture.

ואם תאמר, למאי דפרשינן דלא תפסין למקדים סיהרא, אם לא קדם י"ח שעה ...

(l)

Introduction to (Repeated) Question: According to what Tosfos just explained, that we do not ask any questions if the Molad occurs more than a day before the fixing, since, for the people of Bavel the moon is covered for eighteen hours (Avodah Berurah) ...

מאי קאמר בתחילת הסוגיא 'השתא קדים תרי יומי, כי עבדינן שני מלאים יתירים על כסדרן' ...

1.

Introduction to (Repeated) Question (cont.): What does the Gemara then mean when it asks at the beginning of the Sugya 'Now when we arrange two full days instead of the regular sequence', it will be two days earlier?'

ומאי קאמר? הלא יכול להיות דבשני מלאים, היה המולד לתשעה שעות - דכל אותו יום לא תראה לבני בבל?

(m)

(Repeated) Question: What is the problem, bearing in mind that it is possible when there are two full months, that the Molad occurs at nine hours, and that nevertheless, on that entire day, it canor be seen by the people of Bavel?

וי"ל, דפריך 'מקדים תרי יומי' היכא מיהא דאשתקד אירע המולד ביום שלפני הקיבוע - ביום ו' בי"ח שעות, דהאידנא יארע ביום הקיבוע, דכי נמי תתכסה י"ח, תראה אחר כך.

(n)

Answer: The Gemara is asking that 'It occurs two days early?' there where last year the Molad took place the day before the fixture - on Friday at eighteen hours (See Avodah Berurah), and this year, on the day of the fixture, because then, even if the moon is covered for eighteen hours, it will be seen afterwards.

3)

TOSFOS DH HACHA NAMI K'GON SHE'HAYSAH SHANAH SHE'LEFANEHAH ME'UBERES

תוס' ד"ה הכא נמי כגון שהיתה שנה שלפניה מעוברת

(Summary: Tosfos queries the text and amends it.)

באותה שנה קיימינן, והוה ליה למימר דהשנה מעוברת, ולכך עבדינן בה ח' מלאים

(a)

Implied Question: It is referring to the same year, and it ought to have said that this year is a Me'uberes, which would explain why they made eight full months.

ואפשר כי קאמר 'הכא נמי כגון שהיתה שנה שלפניה מעוברת', פירוש שנה זו שעשינו בה ח' מליאים ...

1.

Answer: Perhaps when the Gemara says 'Here too it speaks where the previous year was a leap-year', it means this year, when they made eight full months.

ואם לא היה העיבור, אם אשתקד היה הקיבוע והמולד בשבת, יהיה הקיבוע השנה זו -אם יהיו כסדרן ,ביום רביעי (שבו המולד) ...

(b)

Clarification: Because if not for the leap-year, if in the previous year Rosh Hashanah and the Molad fell on Shabbos, Rosh Hashanah this year, assuming the months followed the regular pattern, would have fallen on Wednesday ...

[אבל בעיבור], המולד אירע ביום ה' כ"א שעות, ולא נראה עד יום ששי ...

1.

Clarification (cont.): Whereas due to the leap-year, the current Molad fell on Thursday at twenty-one hours, and it was not seen until Friday ...

וכשמוסיפין ב 'מליאים, יתאחר עוד יום אחד עד יום שביעי.

2.

Clarification (concl.): And because they added two full months, it (Rosh Hashanah) was delayed by another day until Shabbos.

הרי דלא מקדים רק חד יומא.

(c)

Conclusion: So it (the sighting) preceded Rosh Hashanah by only one day.

4)

TOSFOS DH ME'CHAD YOMA LO ADA'ATA D'INSHI

תוס' ד"ה מחד יומא לא אדעתא דאינשי

(Summary: Tosfos queries the current Minhag based on the Gemara's conclusion.)

משמע דעבדי השתא ח' מליאין, היכא דליכא מקדים רק מחד יומא.

(a)

Inference: This implies that nowadays one is permitted to make two full months, there where it (the Molad) only precedes Rosh Hashanah by one day.

וקשה, האידנא דאנו דוחים גטר"ד ...

(b)

Question: Then why do we postpone 'Gatrad' (when the Molad of Tishri falls on Tuesday ('Gimel') at nine hours ('Tes') and two hundred and four Chalakim 'Resh' 'Daled') ...

משום דבשנה הבאה יהיה בז' י"ח ויקבע ביום שני -ואיכא ששה ימים.

1.

Question (cont.): Seeing as in the following year the Molad will fall on Shabbos at eighteen hours and Rosh Hashanah, on Monday - making six days (See Avodah Berurah)

ונעשה שני מליאים, ואכתי ליכא אלא חד יומא?

2.

Question (cont.): So we make two full months, and there is only one day (between the Molad and Rosh Hashanah (Ibid.)?

וצ"ל דלא רצו לתקן אותם שסדרו לנו עיבורים וקביעות שיאריכו בשום פעם השנה יותר מז' מליאים.

(c)

Answer: We must therefore say that the Chachamim who fixed the Iburim and the Kevi'os did not want to draw out the year with more than seven full months (Ibid.).

5)

TOSFOS DH MAI TA'AMA SHALOSH CHASERIM D'LO

תוס' ד"ה מאי שנא שלש חסירים דלא דאם כן מייתרא סיהרא ג' יומי

(Summary: Tosfos clarifies the Gemara's statement.)

דבכסדרן יארע הקיבוע ביום המולד ביום ד' ,ובשביל ג' חסירים בצרי משתא שלש יומי, ויקבע ביום א' ...

(a)

Clarification: Because if they follow the regular pattern Rosh Hashanah will fall on the day of the Molad, on Sunday, and on account of the three short months, three days are missing from the year, and it will fall on Sunday ...

תרי נמי מייתרא ב' יומי, ויהיה הקיבוע ביום שני?

1.

Clarification: Two short months also, there are two extra days (See Avodah Berurah), and Rosh Hashanah will fall on Monday?

6)

TOSFOS DH K'GON SHE'HAYSAH SHANAH SHE'LEFANEHAH ME'UBERES

תוס' ד"ה כגון שהיתה שנה שלפניה מעוברת

(Summary: Tosfos clarifies the statement and elaborates.)

ועיבור שנה ל 'יום...

(a)

Clarification: And (the extra month of) the leap-year is thirty days

ונמצא הקיבוע שהיה ראוי להיות ביום שני, בשביל הח' חסירים- יתאחר עתה בשביל חדש העיבור שהוא משלשים יום, שני ימים יותר, ויהיה ביום רביעי...

1.

Clarification (cont.): Consequently, Rosh Hashanah, that ought to have fallen on Monday, on account of the two short months - it will now be delayed, because of the extra month which is thirty days, by two days, and it will fall on Wednesday ...

והמולד יהיה בחמישי כ"א שעות.

2.

Clarification (cont.): And the Molad will occur on Thursday aat twenty-one hours.

והיינו הא דפריך 'אכתי איכא חד יומא'?

3.

Conclusion: Hence the Gemara asks 'It is still only one day?'

אי קשיא תרי יומי נמי איכא - דשית שעי מיכסי ולא תראה עד יום ששי ?

(b)

Question: And if you will ask that there are two days - seeing as the moon is covered for six hours, and it will not be visible until Friday?

תשובה לדבר -דמיירי דאשתקד היה המולד בחמש שעות ביום שלפני הקיבוע, דכי תשים ה' כ"א תקפ"ט, יהיה המולד לפני ט' שעי מיום...

(c)

Answer: It is speaking where the year before the Molad occurred at five hours the day before Rosh Hashanah, so that, if one adds five days, twenty-one hours and 589 Chalakim, the Molad will occur before nine hours of the day (See also Avodah Berurah) ...

ויכולה לראות ביום ה' לבני ארץ ישראל...

1.

Answer (cont.): And it will then be visible on Thursday to the B'nei Eretz Yisrael ...

ואין זה מקדים רק חד יומא.

2.

Answer (concl.): In which case it will only precede the Molad by one day.

אבל ודאי אם אשתקד היה המולד בתחלת השבת, שהשנה יהיה ביום ה' כ"א שעות ולא תראה באותו יום...

(d)

Conclusion: Whereas to be sure, if the Molad of the previous year would have occurred at the beginning of the week, that this year it would occur on Thursday at twenty-one hours, and it would not then be visible on that day ...

אז לא נעשה ח' חסירים - דא"כ מייתר סיהרא שני יומי.

1.

Conclusion (cont.): They would not then make two short months - since the moon would then appear after two days.

וא"ת, ונהי דלרב הונא ,דסיפא קאמר לא נראה לעבר יתר על ח', הא ח' עבדינן, ולא משכחינן אלא בשנה מעוברת והיכא דלא נראית כלל ביום ה' עד יום ו' ...

(e)

Introduction to Question - (Seifa): Granted, according to Rav Huna, the Seifa holds that one is not Me'aber more than two months - but nine one is, and this can only happen in a leap-year, where the new moon was not seen at all until Friday ...

א'רישא דמתני' 'אין פוחתין מארבעה חדשים מעוברים' ,זקוק הוא לפרש כעולא ...

(f)

Introduction to Question (Reisha): The Reisha of the Mishnah 'Ein Pochsin me'Arba'ah Chodashim Me'ubarim', can only be explained like Ula ...

משום דאין מחסרין יתר מח', הא שמונה עבדינן...

1.

Introduction to Question (Reisha [cont.]): Because one does not declare more than eight short months ...

והיינו היכא דנראית ביום ה' עצמו דאשתקד קודם המולד לקיבוע ...

2.

Introduction to Question (Reisha [concl.]): And that speaks where it was seen on Thursday itself of the previous year before when the Molad preceded Rosh Hashanah ...

א"כ, הוי לצדדין?

(g)

Question: In which case, the Reisha and the Seifa are speaking in two opposite cases?

י"ל, דתנא דמתני' נחת לאורויי לן כל מה שיכולין אנו לשנות החדשים מכסדרן ...

(h)

Answer #1: The Tana of the Mishnah is coming to teach us the extent that one is able to change the months from the regular order ...

תנא ברישא דשמונה חסירים עבדינן, אם אשתקד קדם המולד לקיבוע, ובסיפא תנא דח' מליאים עבדינן אם לא קדם אשתקד מולד ליום קיבועו ...

1.

Answer #1 (cont.): So he informs us that one can make eight short months, if the year before the Molad falls before Rosh Hashanah, and in the Seifa, that one can make eight full months if the year before, the Molad did not fall before Rosh Hashanah.

ולמאי דפרישית לעיל, מיתוקמא רישא וסיפא בחד גוונא.

(i)

Answer #2: According to what Tosfos wrote earlier (in Dh 'Mai Sh'na'), the Reisha and Seifa can even be speaking in the same case (See Avodah Berurah).

9b----------------------------------------9b

7)

TOSFOS DH SH'NEI CHASERIM L'YOM HENEF

תוס' ד"ה שני חסירים ליום הנף

(Summary: Tosfos clarifies the Gemara's statement.)

ט"ז בניסן.

(a)

Clarification: The sixteenth of Nisan.

'אחד מלא ואחד חסר לאור עיבורו - 'פי' ליל שאחר עיבורו, דעיבורו היינו יום ל"א...

(b)

Clarification (cont.): 'Echad malei ve'Echad Chaser le'Or Iburo' - the night after its Ibur; since its Ibur is the thirty-first day ...

ויום ל"א בניסן הוא באותו יום שאירע בו י"ז בניסן שהוא יום ג' לפסח.

1.

Clarification (concl.): And the thirty-first of Nisan falls on the same day as the seventeenth of Nisan, which is the the third day of Pesach.

8)

TOSFOS DH SOF SOF L'ACHERIM B'YOM HENEF LO MASHKACHAS LAH ETC

תוס' ד"ה סוף סוף לאחרים ביום הנף לא משכחת לה כו'

(Summary: Tosfos spells out Rav Mesharsheya's answer)

'כגון שהיתה שנה מעוברת ועיבורה שלשים- ' וכיון דעשינו עיבור שנה משלשים יום, יש לנו לחסר חדש אחד מהשלימים של הקיץ; לכך אשכחן 'ביום הנף .'

(a)

Clarification: 'K'gon she'Haysah Shanah Me'uberes ve'Iburah Sheloshim' - And since we made an Ibur Shanah of thirty days, we can make one of the full summer months Chaser, which is how we find Rosh Hashanah coming out on the same day as 'Yom Henef' (16 Nisan).

9)

TOSFOS DH MA'ASEH V'ASAH REBBI TISH'AH CHASERIM V'NIR'EH CHADASH BI'ZEMANO

תוס' ד"ה מעשה ועשה רבי ט' חסרים ונראה חדש בזמנו

(Summary: Tosfos clarifies the dialogue between Rebbi and his son Rebbi Shimon.)

מולד תשרי ביום קביעות השנה...

(a)

Clarification: The Molad of Tishri fell on the day on which they fixed the year (Rosh ha'Shanah) ...

והיה רבי תמיה 'היאך עשינו ט' חסרים ונראה חדש בזמנו ' !פי' רבי סבור דקיבוע ומולד דאשתקד היה ביום ז' ,ועשה ט' חסרים והוקבע שנה ביום א' ...

1.

Clarification (cont.): And Rebbi wondered 'How we can have made nine Chaserim and the new moon nevertheless appeared in its time!' - Rebbi saw that both Rosh ha'Shanah and the Molad of the previous year occurred on Shabbos, and after making nine Chaserim, the current Rosh has'Shanah fell on Sunday ...

ועל כן היה תמיה לפי מה שסבור דאשתקד הקיבוע והמולד ביום ז', א"כ, השנה היה בדין דלא תראה הלבנה עד יום ד' -ג' ימים אחר הקיבוע...

(b)

Question: Hence he was surprised, based on his expectation that, since last year Rosh ha'Shanah and the Molad occurred on Shabbos, this year it ought not to have been seen until Wednesday, three days after Rosh ha'Shanah ...

'אמר לפניו ר"ש בנו 'שמא שנה מעוברת היתה, ועיבור שנה שלשים, ואשתקד עשינו שניהם מלאים, דל תלתא בהדי תלתא וקם ליה אדוכתיה'...

(c)

Answer: 'His son Rebbi Shimon pointed out that "Perhaps it was a leap-year, and the extra month is (always) thirty days, and last year we made them both full months; Let the three months cancel each other out and it was therefore seen in its time" ' ...

פי' שנה מעוברת היתה שנה זו שעשינו הט' חסרים...

1.

Clarification: The past year, of which they made nine months Chaser, was a leap-year ...

ודאי אשתקד היה הקיבוע ביום ה', וע"י שעשינו שנה זו מעוברת, ועיבור שנה שלשים, היה בדין שיתאחר בשנה זו הקיבוע משל אשתקד ו' ימים ויקבע ביום ד'...

2.

Clarification (cont.): In fact, Rosh ha'Shanah the previous year fell on Thursday, and because they made it a leap-year, and the leap-month consists of thirty days, Rosh ha'Shanah of the current year should have taken place six days later - on Wednesday ...

וע"י שעשה רבי שלש חסרים הוקבע השנה ביום א' ...

3.

Clarification (cont.): Only because Rebbi made three short months, it fell on Sunday ...

ואשתקד עשינו שניהם מלאים וקדים המולד לקיבוע דאשתקד שני ימים, ואירע המולד דאשתקד ליום ג' ...

4.

Clarification (cont.): And because the year before that they made two full months, the Molad occurred two days before Rosh ha'Shanah - on Tuesday ...

דכי שדינן ה' כ"א תקפ"ט הוי המולד השתא ביום ראשון -ולכך נראה עתה ביום הקיבוע

5.

Clarification (concl.): And when one adds five days, twenty-one hours and five hundred and eighty-nine Chalakim the current Molad will fall on Sunday - which is on the same day as Rosh ha'Shanah.

(continued on following Daf.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF