12th Cycle Dedication

ERCHIN 6-9 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the twelfth Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

1)

TOSFOS DH KEIVAN D'BE'VAS ACHAS NADAR KI HADADI TAFSAN

תוס' ד"ה כיון דבבת אחת נדר כי הדדי תפסן

(Summary: Tosfos clarifies the She'eilah.)

והלכך כשבא כהן להעריכו, יש לומר שיתן תרתי ופלגא להאי וכן לאידך ...

(a)

Side #1: Consequently, when the Kohen comes to assess him, it may be that he gives two and a half for one (Erech) and two and a half for the other ...

או דלמא כולהו חזו, ואין לו לכהן לומר רק שיפרע כל הה' סלעים לאחת...

(b)

Side #2: Or perhaps, since all of it is fit (for each one), the Kohen can only say that he must pay the entire five Sela'im for one of them ...

דלאחת נשתעבדו ולא לשנים ...

1.

Reason: Since it is Meshubad (pledged) to one of them, but not to both

ואי יהיב תרי ופלגא להאי ותרי ופלגא להאי, לא יצא ידי שתיהם...

(c)

Side #2 (cont.): And if he gives two and a half to each one, he will be Yotzei neither of them (See Avodah Berurah) ...

שהרי הדין שיתנם לאחת לבד ...

1.

Reason: Since the Din requires him to give it to one of them only ...

הלכך, בעידנא דיהיב הה' לתרוייהו, כולהו משועבדים לאחת, והוי כמו נתן ד' לראשון.

(d)

Side #2 (cont.): Consequently, when he gives the five Shekalim for both Erchin, when it is all Meshubad for (either) one, it is as if he gave four for the first one (See Avodah Berurah).

וצ"ל דמיירי שמעריכו על שתיהן ביחד...

(e)

Clarification: It must be speaking where he was Ma'arich them both simultaneously (See Avodah Berurah) ...

דאי בזה אחר זה, לא גרע מנתן לשניה וחזר ונתן על ראשון...

1.

Reason: Because if he was Ma'arich them one after the other, it is not worse than where he gave for the second one first and then for the first one ...

דהא ודאי בעלי חובין שוים, וגבה מה שגבה, ולא גרע מאילו היה מאוחר.

2.

Reason (cont.): Since they are certainly equal creditors, and whichever one claimed, claimed (rightfully), and it is not worse than if it was a later creditor.

2)

TOSFOS DH PISCHAH SH'VA-ESREI

תוס' ד"ה פתחה י"ז

(Summary: Tosfos clarifies the statement.)

פירוש י"ז טהורים...

(a)

Clarification: This means seventeen Tahor days ...

ואם תראה בי"ח נדה ודאי- אבל אם תראה בי"ז, שמא ראיית זבה היא.

1.

Clarification: Inasmuch as if she sees on the eighteenth, she is definitely a Nidah - because in the event that she sees on the seventeenth, it may be the sighting of Zivus.

דביום שראתה היתה תחילת נדה, ויום י"ז הוא יום אחרון של י"א יום של זיבה.

2.

Reason: Since the day that she saw it was the beginning of Nidus, and the seventeenth day was the last of the eleven days of Zivus.

3)

TOSFOS DH SHELOSHAH YAMIM TEME'IM

תוס' ד"ה שלשה ימים טמאים

(Summary: Tosfos clarifies the statement.)

שמא ב' ימים ראשונים מי"א יום, ויום ג' ראשון לנדה - הלכך צריכה י"ז...

(a)

Clarification: Perhaps the first two days are still part of the eleven days and the third day is the first day of Nidus - therefore she requires seventeen days.

'ד' ימים, פתחה ט"ז' -ממ"נ ,דאם נאמר דג' ימים קמאי מי"א יום, אם כן, משעברו עליה שבעה ימי ספירתה באה לפתח נדותה...

(b)

Clarification (cont): - 'Four days, her Pesach is sixteen days' - Because Mah Nafshach,if the first three days still belong to the eleven days, then as soon as her seven days of counting have passed, she will arrive at her Pesach of Nidus.

דליכא למימר דיום אחרון של הד' ימים התחיל נדותה, דזה אי אפשר ...

(c)

Refuted Explanation: But we cannot say that it begins on the last of the four days; this is impossible ...

דכיון שהיא זבה גדולה, לעולם לא תהיה נדה עד אחר ספירת ז' ימים ימי טוהר דזיבה .

1.

Refutation: Because since she is a Zavah Gedolah, she cannot become a Nidah until she has counted the seven days of Tohar of a Zavah.

הלכך ליכא להרחיק פתח נדותה, כי אם לומר דשמא שנים קמאי מימי זיבה, ולא התחיל נדותה עד יום שלישי, ועברו עליה שני ימים מנדותה...

(d)

Concluson: Consequently, one cannot distance the Pesach of her Nidus, only to say that perhaps the first two days belonged to Zivus, and that her Nidus did not begin until the third day, so that two days of her Nidus have already passed ...

וכשימלאו לה חמשה ימים להשלים נדותה ועוד י"א דהיינו ט"ז ימים, תמצא פתח נדותה.

1.

Concluson (cont.): In which case when the five remaining days of her Nidus are completed plus the eleven (of Zivus) she will arrive at the Pesach of her Nidus.

8b----------------------------------------8b

4)

TOSFOS DH V'LO YESER AL SHELOSHAH SHEVU'OS

תוס' ד"ה ולא יתר על ג' שבועות

(Summary: Tosfos explains the difference between Tzara'as of the house and Tzara'as of the person.)

נגעי בתים -דזימנין דלא ידעינן אם נטהרו לגמרי עד שלשה שבועות...

(a)

Clarification: Nig'ei Batim - because sometimes one does not know whether the house is Tahor completely for three weeks ...

כגון שאם עמד בראשון ובשני, וחולץ וקוצה וטח; ונותן לו שבוע אחר, שאם חזר טעון נתיצה, ואם לא חזר, טהור.

1.

Clarification (cont.): If it stayed the same during the first and second weeks, in which case he removes the bricks, scrapes the house and plasters it; then they give it another week - if it returns the house must be demolished, if not it is Tahor.

אבל אדם לעולם בשני שבועות ידעינן דיניו -דאם עמד בשבוע שני טהור מיד.

(b)

Nig'ei Adam: But the Din of a person is always known in two weeks - because if it stayed the same during the second week, he is immediately Tahor.

ובפחות משבעה ימים אין לידע טהרתו...

1.

Nig'ei Adam: (cont.): And in less than seven days one cannot know that he is Tahor

דאין הסגר פחות משבעה.

2.

Nig'ei Adam: (concl.): Since there is no Hesger for les than seven days.

5)

TOSFOS DH MISHPATECHA T'HOM RABAH

תוס' ד"ה משפטיך תהום רבה

(Summary: Tosfos connects this with Nig'ei Batim.)

נגעי בתים שיכולין לבא לידי איחור של שלש שבועות.

(a)

Clarification: This refers to Nig'ei Batim which can be delayed up to three weeks.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF