שאלות על רש"י

1)

רש"י: ולא מצינו שבא עונש: מהי הסיבה שלא היה כאן עונש?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (סוף פכ"ח עמ' קי"ג): משה לא נענש כי הוא עשה זאת משום ענוה, כדי שלא ליטול גדולה על אחיו.

2)

רש"י: הוא יהיה כהן ואתה הלוי: למה זהו העונש על שלא רצה ללכת בשליחות ה' [והרי מעשי ה' הם מידה כנגד מידה]?

1.

גור אריה: הכהן הוא שליח ישראל אל ה', ולכן כיון שאינו הולך מרצונו הוא לא ראוי להיות כהן.

2.

מהר"ל, גבורות ה' (סוף פכ"ח עמ' קי"ג): כיוון שאהרון יהיה למשה לפה ומשה יהיה לו לאלוהים, לכן עליו להיות לוי, כי אלוקים זה מידת הדין, והלווים הם במידת הדין.

3)

רש"י: לא כשאתה סבור שיהא מקפיד: מה המעלה בכך ששמח אהרון?

1.

מהר"ל, חידושי אגדות (ח"א עמ' פ"ה ד"ה עתידים, שבת דף קנב ב): אדם שמקנא בראותו מעלה אצל חברו הוא אדם חסר, ואילו השמח במה שיש לו הוא אדם שלם.

4)

רש"י: ומשם זכה אהרון לעדי החושן: למה משום ששמח זכה לחושן?

1.

מהר"ל, חידושי אגדות (ח"א עמ' פ"ו ד"ה כלל הדבר, שבת דף קנב ב): השמח במה שיש לו הוא אדם שלם 1 , ולכן זכה אהרון לחושן שעל ידו שורה רוח הקודש על הלב.

2.

(ח"א עמ' פ"ו ד"ה כלל הדבר, שבת דף קנב ב): המשפט הוא דבר שלם 2 , ולכן רק מי שלבו שלם זוכה לחושן המשפט.


1

כפי שהובא בשאלה הקודמת.

2

כן כתב המהר"ל בנתיבות עולם (ח"א, נתיב הדין פ"ב עמ' קצ"א) שאם הדין חסר במשהו- הוא איננו דין.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים